XXL Nutrition

Beste manier om dikke kuitspieren / kuiten te ontwikkelen

BBD zei:
Dan denk ik dat ik me op een marathon carriere ga storten :(

Nieuwgierig, waarom zou minder kuitvolume je loopprestaties verbeteren. Als ik minder bicepsvolume zou hebben dan nu, dan kan ik toch ook niet inneens alleen de stang 100 keer vaker curlen dan ik dat nu zou kunnen???

Mensen met dikke kuiten hebben meestal kortere achillespezen, wat resulteert in een beperktere opslag van elastische energie. Het kost zo iemand in verhouding dus meer energie en spierkracht om een bepaalde afstand te lopen.

ik heb juist dat mijn kuiten goed groeien. ik doe ze maar 1 keer week en 1 oefening, 4 sets. zowel in kracht als massa. ik vrij dikke en volle kuiten als ik met de rest vergelijk

Dus ik kan beter men kuiten twee keer per week trainen?

Adema zei:
Mensen met dikke kuiten hebben meestal kortere achillespezen, wat resulteert in een beperktere opslag van elastische energie. Het kost zo iemand in verhouding dus meer energie en spierkracht om een bepaalde afstand te lopen.

Erg intresant, klinkt ook wel enigzins logisch. Maar als het gaat om opslag van elastische energie, dan heeft dat lijkt me dat dat om de absolute afstand en niet de verhouding? Bio-mechanica is niet mijn sterkste kant :o, gaat het om totale elastische energie of engerie per hoeveelheid archillespezen? Ik ben niet zo thuis in effectief rennen :p

Zal wel dat laatste zijn, want anders zouden grote lopers altijd uber zijn, aangezien ze groter totaal kuitvolume hebben en (weliswaar misschien niet in verhouding) langere archillespezen.

Want ik wel haat dat veel oudere mannen (sommige zelfs 50 of zelfs 60+) die grotere kuiten hebben dan ik terwijl andere lichaamsdelen in de verste verte niet. En die doen niets anders dan lage intensiteit cardio.

BBD zei:
Want ik wel haat dat veel oudere mannen (sommige zelfs 50 of zelfs 60+) die grotere kuiten hebben dan ik terwijl andere lichaamsdelen in de verste verte niet. En die doen niets anders dan lage intensiteit cardio.

Dat zou je dan kunnen verklaren door het feit dat als mensen ouder worden, ze ook stijver worden. Stijvere, minder elastische achillespezen resulterend in minder opslag van energie, dus meer arbeid.

maniac zei:
Dat zou je dan kunnen verklaren door het feit dat als mensen ouder worden, ze ook stijver worden. Stijvere, minder elastische achillespezen resulterend in minder opslag van energie, dus meer arbeid.

Ik maak sowieso geen gebruik van elastisiteit aangezien ik mn calf raises op de Layne manier doe. Overigens groeien de mijne gelukkig wel, alleen is er nog een lange weg te gaan!

ik zit een beetje te kijken naar nieuwe oefeningen voor de kuiten. Ik heb ze nog nooit echt getrained eigenlijk. Ben sinds een maandje ofzo ermee begonnen, en heb de seated calfpress, en de toepress op de legpress al gemaxed qua gewicht. Dat gaat allemaal redelijk gemakkelijk.

Ik heb tips gekregen om op de legpress met 1 been te gaan proberen, of bijvoorbeeld one legged calfpress met dumbbells. Iemand ander nog ideeen? Iets anders graag dan 150+ kg op me nek te tillen ;) Wil graag boven de 42cm van nu uit komen. Richting de hoge 40-ers ofzo. Me bovenbenen groeien wel lekker namelijk. Wil niet dat ze achter blijven omdat ik niet zwaarder kan trainen.

Ik ga zeker het incline harlopen bij mijn cardio invoegen voor de kuiten. Maar ik denk eerder dat ze er niet zo heel erg van gaan groeien. Lijkt wel zo bij de meeste omdat er meer definitie in komt. Imo krijg je pas massa bij gebruik van grote tegengewichten.

@Jopske: smith machine (!) seated calf raises (wel even een plaatje op je knieen (op een opgevouwen handdoekje) leggen om ze te beschermen tegen de stang)

Imo is er maar 1 manier om achterliggende kuiten naar voren te halen en dat is de kuiten net zo te trainen als dat de meeste mensen armen/borst doen.

Ik bedoel nu niet kwa gewichten ed, maar kwa prioriteit in je schema. Als ik mensen hoor met slechte kuiten dan zijn dit meestal mensen die denken dat 2-3 setjes calfraises aan het eind van de benentraining wel genoeg zijn en dan het liefst met heel veel reps (net of de kuiten de hele dag niets anders doen)

Jammer genoeg train je op die manier allen de soleus goed want de gastrocnemius zijn juist fastwich.

Wat mij in de loop der jaren is opgevallen is dat zodra deze mensen overstappen op een schema waarbij de kuiten aan het begin van de training geplaatst worden en ze van 3 setjes van 30(of 40 of 50) overstappen op een pyramidesysteem van lagere zware reps (en dan bedoel ik ook zwaar) gecombineerd met plyometrische training, ze meestal binnen een korte tijd vooruitgang zien.

Ook is het handig gerichte training voor de tibialis in te voeren

Wat hoge reps aangaat, je kuiten zijn gewend om de hele dag door lichte reps te doen (iedere stap is en rep) die 50 of 100 die je dan op een training maakt zullen echt niet veel extra's bijdragen.

Maar zoals altijd zijn er altijd mensen die wel goed reageren op hogere reps en blijft het proberen.

Hoofdpunt is dat je als je gede kuiten wilt hebben je ze moet behandelen als een belangrijke groep en niet als een ondergeschoven kindje.

wazzup zei:
@Jopske: smith machine (!) seated calf raises (wel even een plaatje op je knieen (op een opgevouwen handdoekje) leggen om ze te beschermen tegen de stang)

Daar heb je ook wel een goed idee. Er ligt zo een beschermhoesje bij die wordt gebruikt voor als je er wilt gaan squaten. Als ik die er omheen doe zou het geen probleem moeten zijn :)

hardlopen op de lopende band in helling !! dat helpt bij mij iig

3XL zei:
Ik denk dat je bedoelt mensen met lange kuiten (spierbuik) en dan met name de soleus. ?

Ja. Je ziet vrijwel nooit mensen met 'korte kuiten' die ze ook nog eens huge hebben, vandaar m'n typefout.

1. in de bulk gaan
2. vet laten wegzuigen uit je buik en inspuiten in de kuiten

Veel herhalingen heb je dan niet nodig.

Mijn mening? Allemaal gelul van geen aanleg!!

Waarom zie ik toch altijd te kleine deltoids t.o.v de traps? Waarom beweren bodybuilders dat hun borst achterloopt t.o.v hun rug, terwijl het veelal andersom is? Waarom zijn er zoveel met 'geen genen voor kuiten'?

Is de menselijke anatomy dan zo dat juist deze spiergroepen genetisch niet bevooroorrecht zijn? En met de borst, armen komt dat nauwelijks voor!?

Zelfs bij wedstrijd bodybuilders zie je laggende kuiten. Maar in vergelijking daarmee bijna nooit platte pecs. Ik ben me ervan bewust hoe belangrijk kuiten zijn, maar idd heb ik de neiging de voorkeur te geven aan andere spiergroepen. Waarom? **** knows!

Geen aanleg voor een spiergroep kan altijd, maar dat dat met kuiten in meerdere mate voorkomt geloof ik niet, ontloopt elkaar niet terwijl heel veel mensen dat van zichzelf beweren.

Kuiten trainen is pijnlijden, geen techniek verreist, enkel je tanden op elkaar en tot uitvoering komen.

Ten slotte:
3XL zei:
Hoofdpunt is dat je als je gede kuiten wilt hebben je ze moet behandelen als een belangrijke groep en niet als een ondergeschoven kindje.
idd.

• Topic Starter Topic Starter
MartinoDacosta zei:
Weet iemand precies wat de beste trainings methode is om dikke gespierde kuitspieren te krijgen?

Ik heb ergens gelezen dat je ze zwaar moet trainen omdat je kuiten al je eigen lichaamgewicht dragen en de oefeningen langzaam moet uitvoeren zonder te veren.

hoeveel sets/ reps doen jullie altijd?

Ik heb hier een goede link gevonden hoe je het beste grote kuiten kan krijgen:

http://www.giantpt.com/Training/GIANT_Training_Grote_kuiten_harde_training.htm

Veel training programma's bevatten 3 oefeningen voor biceps, 4 voor triceps (bovenop het compound spul voor borst, rug en schouders), en 1 oefening, en het ideale geval 2, voor kuiten, die dan vaak met wenig sets en een slechte techniek (stuiterend bijvoorbeeld) worden uitgevoerd (en dan het liefst na afloop van alle andere spiergroepen als het eigenlijk al tijd is om naar huis te gaan)... go figure waarom je kuiten "achter" lopen.

Nu betekent bij het meerendeel dat als een spiergroep achter loopt je er meer sets voor moet doen ... en ook dat is bullshit. Je moet de rest van je volume verminderen en je goed concentreren op je achterlopende spiergroepen. Pak ze het eerst aan, pak ze zwaar aan, doe ze met een goede techniek, doe voldoende sets (overdrijven heeft echt geen zin, maar te weinig uiteraard ook niet) en doe daarna pas de rest.

En als ze echt achterlopen, dan ja, je concentreren op een spiergroep heeft als gevolg dat je de rest wat minder aandacht zult moeten geven, want als alles even hard door blijft groeien zullen ze nooit bijtrekken. Volledige aandacht voor de achterliggende spiergroepen en onderhoud voor de rest.

maniac zei:
Veel Afrikanen hebben geen kuiten en raad eens waar veel Afrikanen goed in zijn: marathons lopen.

Henk Kraaijenhof zegt dat ze daardoor juist goed zijn in lopen; het gebrek aan kuitvolume.

Henk Kraaijenhof heeft gelijk. Het is een simpel biomechanisch verhaal:

Een been kan je zien als een slinger. Tijdens een marathon wordt die duizenden keren heen en weer geslingerd. Het been wordt daarbij op gang gebracht en weer afgeremd. Dat kost energie. Hoe meer massa er laag aan de slinger hangt (lees: hoe dikker de kuitspieren) hoe meer energie het kost.

Het spiervolume hoog aan de slinger wordt over een kleinere afstand heen en weer bewogen en kost (per kg gewicht) minder energie om steeds te verplaatsen. Het meest effectief zijn de bilspieren en iliopsoas. Deze spieren dragen wel bij aan de slingerbeweging van het been maar worden zelf niet heen en weer bewogen in de slingerbeweging!!

Bovenstaande is ook de reden dat een paard of een antilope zo lang en snel kan lopen. Veel spieren op de billen en vrijwel niets in de benen.
:)

Ik denk dat de kuiten idd net als alle andere spiergroepen moet worden getraint en niet met de "ff snel kuiten trainen" instelling.
Mss iets grappigs om te proberen: wanneer je op de leg press je kuiten traint en die laatste reps nog wil maken kan je één been krommen (wel de voet op dezelfde plek houden) en met dit been hulp bieden. Vrij aardig voor de negatieven imo.

Terug
Naar boven