AndroidHealthClinic

Beste voedingsschema voor 16-jarige?

Steijndijk

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
76kg
Vetpercentage
9%
Hallo,

Ik ben momenteel 16 jaar (word binnen paar maanden 17) en ik vraag me af wat het beste voedingsschema voor massa is op deze leeftijd? En of het wel verstandig is om nu al een aangepast voedingsschema te gaan volgen? Ik ben 1m83 en weeg 75kg. :)

beste voedingschema is persoonlijk

wat zijn je doelen? Hoeveel eet je nu? Wat eet je nu?

Wat meaantje zegt: we hebben meer info nodig, ben je complete beginner of heb/doe je al fanatiek aan sport?

Vroeg begonnen is half gewonnen...

Zou niet ineens voor powerlifter gaan trainen, maar dat het je groei zou stoppen is een fabeltje en je bent al 1m83, is al veel te groot :)

Het beste voedingsschema is één welke je zelf samenstelt, gebruikt hiervoor bvb www.iifym.com => calculator en kies daar dan gain weight om massa bij te komen.

Je stelt je voedingsschema het best op met zoveel mogelijk goede dingen (zilvervliesrijst ipv witte rijst, volkorenpasta ipv witte pasta, donker brood ipv wit brood, ...) welke veel eiwitten bevatten, weinig suiker en weinig zout.
Je moet natuurlijk ook nog wel dingen kiezen die je wilt eten... want als je elke dag jezelf moet forceren om dingen te eten die je absoluut niet lekker vind, dan ga je het nooit lang volhouden.

Alles in 1 big bang is ook nogal lastig, dus ik zou elke maand iets aanpassen bvb...
1ste maand: geen frisdrank meer
2de maand: elke dag een goed ontbijt
3de maand: voor het slapengaan een maaltijd met veel eiwitten, weinig koolhydraten (kippewit, paardenvlees, tonijn, ... )
...
is maar een voorstel :)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle reacties.
Mijn doel is gewoon zo snel mogelijk spiermassa creëren. Ik eet momenteel gewoon wat er op tafel komt. Af en toe wel eens een extra maaltijd met een hoger proteine gehalte maar daar blijft het ook bij. Ik train 6x per week (3x voetbal en 3x in de fitness) en doe al ongeveer een jaartje aan gewichtheffen. Ik hoor af en toe wel eens van die speciale voedingsschema's in de fitness zoals carb cycling, bulking enzovoort. Zijn die ook gepast op deze leeftijd?

Je kan nooit te vroeg beginnen met een trainings- en voedingsschema ;)

Gewoon 4 a 5 keer per dag een goede maaltijd. Eventueel wat eiwitshakes er tussen door. Dan ben je al een heel eind op weg.

dagelijks
zo'n 250 kcal boven onderhoud
zo'n 1,5g eiwit per kg lichaamsgewicht

succes

Terug
Naar boven