Beetje vreemde discussie eigenlijk of je wel of niet een coach nodig hebt toch?
En of die coach wel voldoende gekwalificeerd is.
Ik ken geen zwemmer zonder coach.
Is het niet de juiste: dan wordt gewisseld.
En bij sommige andere sporten waar het meer gebruikelijk is dat je ze auto didactisch kan aanleren, denk aan dansen, worden als je geen coach hebt, vaak seminars en cursussen gevolgd.
Ook van die sporten staat alles online.
Ik vind het dan ook helemaal niet gek om een coach te hebben of je het nu doet voor bodybuilding, powerlifting, gewichtheffen of whatever.
En heus niet alle voetbaltrainer op alle niveaus zijn goed opgeleid of goed voor alle teams, dus ook het argument daarover kan ik niet goed plaatsen.
Of je meer of minder coaching wil of nodig hebt en of je dan de passende begeleiding kan vinden is dan eerder de vraag lijkt me. Om zomaar af te geven dat het alleen zinvol is voor een wedstrijd dan Vergelijk je topsport met breedtesport en geef je eigenlijk aan dat breedtesporters geen coach waardig zijn. Ik denk dat dat nonsens is: iedereen kan leren van zijn blinde vlekken. De een meer dan de ander. De autodidact die het vanaf het begin af aan optimaal zelf kan doen is de uitzondering. Je weet in het begin nog niet wat je niet weet, simpelweg omdat je ervaringen dient te hebben waarop je de nieuwe kennis kunt opbouwen.