MuscleMeat

Big Cat's 10 Rules to Dieting

In het begin wanneer je nog niet extreem cut en nog een relatief hoog vet% hebt en zoals je zelf aangeeft vrij veel kcal en carbs neemt, dan doe je niet zoveel refeeds, bv een keer per twee weken.
Naarmate je minder carbs neemt en verder in je cut komt en lager vet& hebt, ga je vaker refeed doen. cogeen weer bij. correct me if I´m.....
Je bent gewoon depleted op zo'n moment en je vult je spiergly

soulreaver zei:
Hij heeft het over bodybuilders die normaliter 400 gr. kh consumeren en dat terugschroeven naar een heel stuk minder. Naar mijn weten zal je lichaam bij 150 gr. kh. nog niet in ketose raken, tenminste met die hoeveelheid wellis op die strips gepist en ik was toen niet in ketose, pas onder de 80 gr. kh per dag raak ik in ketose. en voel je je overigens zwaar klote en beroerd. niet kunnen denken, elke keer bij opstaan van je stoel duizelingen, sloom, vermoeid, humeur beneden het vriespunt.

Mee eens, 150 gram carbs kun je makkelijk op teren, normaal eet ik meer dan 600 gram, afgelopen zomer trapsgewijs afgebouwd naar zo'n 50 gram per dag en tevens me calorie inname verlaagd, me eiwitten iets opgekrikt naar zo'n 250gram. Cardio toegevoegd 30 minuten per dag (70% van maximale hartslag). En ik ging van 8% lichaamsvet naar 4% in twee weken, op 't toppunt van die 4% voelde ik me heel zwak en en elke keer als ik me spieren hard aanspande of iets zwaars deed werd het zwart voor me ogen. En idd HEEL snel geprikkeld.

Maar effectief was 't zeker. Alleen je schaad je lichaam ermee wanneer je een excessieve lage hoeveelheid carbs neemt. Maar naar mijn mening is ''t wel DE manier!

SHE zei:
Vandaar mijn tekst, ik had al zo'n duister vermoeden. Dat maakt je dus alleen maar nog vervelender. Een grote lul met wetenschap; de ergste in je soort.
[/b]

Hoe weet jij dat ik een grote lul heb ? Heb je met mijn ex-vriendinnen zitten praten ?

Om dan maar mijn offensief in teletubbie-taal voort te zetten...Als jij weet hoe de vetzuur synthese werkt dan weet jij natuurlijk ook dat kh's helemaal niet zo gemist kunnen worden in een fatsoenlijk sportdieet. OK,je kunt de cop out gebruiken dat je hiermee doelt op een dieet voor de heavy weighters vlak voor een wedstrijd, maar dan moet je je dieet ook zo noemen en dat niet enten op de gemiddelde sporter zoals deze op deze site rondwandelt.

Ik ent ze op bodybuilders. Dit is toch dutchbodybuilding.com ja ? :) Andere athleten hebben inderdaad een behoefte aan koolhydraten voor maximale prestatie. Maar meestal gaat de intensiteit van die sport gepaard met een hoger verbruik aan calorien en is er voor zulke mensen verder geen behoefte aan het winnen van spiermassa of verliezen van vet op een korte tijd.

Sorry als de URL van deze site niet duidelijk genoeg leesbaar was voor je toen je ze intikte.

Vwb je low-carb advies ;Glucose verbranding is de 'standaard' (dus goeie) methode voor energie huishouding en het onderhoud/beheer van veel bouwstoffen voor de cel (en dus het gehele lichaam). Ketose is slechts een 'backup' systeem van't lichaam, voor't geval de 'suikers' (glucose) opraken als brandstof. Het lichaam stopt bij Ketose met de 'aanmaak' en 'onderhoud' van bepaalde stoffen (DNA, RNA, proteines, etc) en schakelt over naar een stadium/proces waarbij alles op alles gezet wordt om het lichaam toch te voorzien van energie, hoe 'in-efficient' die ook is.

Dat heb je heel mooi uitgelegd, dat is dan ook de bedoeling. Lichaamsvet is een enorm energierijk depot. Het wordt alleen gebruikt, zoals je zegt, als KH niet voorzien in de behoefte. Bijgevolg eet je dan ook een KH-arm dieet om te zorgen dat je niet voorziet in die behoefte, waardoor je dus je vetvoorraad moet aanspreken en dus VET VERBRAND. vandaar dat het ook 10 Rules voor dieten zijn ...

Onderhoud is dan nl. niet meer van belang, energie wel, om het organisme nl nog een kans te geven 'normale' energie bronnen te vinden.
Gevolg van deze omschakeling naar vetzuur gebruik als brandstof, is dat er een overshot van afbraakstoffen aanwezig is, de zgn. ketonen.
Nadeel van dit alles, bepaalde processen vinden niet meer plaats vinden of in erg beperkt mate.

Bepaalde ? De meeste processen vinden dan niet meer plaats. Vandaar dat je tijdens zo'n dieet in de eerste plaats probeert spiermassa te beschermen en niet op te bouwen, want naarmate je vetvoorraad daalt ga je ook meer eiwitten aanspreken. Vandaar dat het helpt als je producten gebruikt die zorgen dat je meer vet en minder eiwitten verbruikt (zoals ephedrine en andere beta-adrenergische stimulators) of middelen die de proteolyse remmen (zoals AAS).

Nu kan de mens dit wel hebben, kijk alleen maar naar mensen die vasten ( EXACT hetzelfde proces ), en voor gezonde Nederlanders, moet dit helemaal wel te doen zijn, tenminste, ervanuitgaand dat jij ze niet adviseert jaren op low carb te zitten.

Ik denk dat je het principe van bodybuilding niet kent, een bodybuilders dieet duurt hooguit 12 a 16 weken, daarna eet je weer normaal en liefst zo veel mogelijk. Het gaat ons wel om efficient dieten, niet om wat aanmodderen zoals de gemiddelde huisvrouw doet. En het is overigens niet exact hetzelfde proces, calorien worden goed bijgehouden en trapsgewijs vermindert en nog steeds verdeelt over een veelheid aan maaltijden, wat trouwens het metabolisme hooghoud (BAT thermogenese is daar trouwens van afhankelijk).

Wat mij stoort is dat je in je dieet doet alsof low carb de ENIGE methode is om vet te verbranden is en dat Ketonen positieve werking hebben..

Low carb is de enige manier van dieten als je 100% scherp wilt staan. Als je gewoon slijkvet bent en er wat kilootjes afwil, dan zijn er 101 verschillende manieren om dat te doen. Maar ook dan blijft een dieet laag in KH de meeste effectieve manier.

Dan heb je dus blijkbaar nog nooit gehoord van enzymen (lipases ed...) en ander transitie processen (oa die Citroenzuur cyclus), waarbij stof 1 omgezet wordt in stof2... ok misschien is dat niet precies 'verbranding' in de noemer 'met zuurstof', maar a la.

Die cyclus draait om elektronen-transport, maar enfin soit, dicht genoeg.

Ketonen hebben misschien wel een 'positief' effect op hersen activiteit , maar dat heeft cocaine ook

Hersenactiviteit is nu ook niet noemelijk van belang, stimulatie van norepi heeft trouwen uberhaupt een positief effect op de hersenactiviteit, vandaar het gebruik van stimulantia bij de behandeling van ADHD (Rilatine trouwens even effectief als ephedrine voor een dieet, maar niet zo gezond). Ketonen hebben geen uitgesproken positief effect. Ze zijn gewoon de stoffen die we moeten verbranden om vet kwijt te raken.

Ketonen is een verzamelnaam. Meeste ervan (vetzuren) worden 'normaal' geproduceerd, en zijn absoluut van belang, alleen bij langdurig afwezigheid van carbs heb je er veel te veel, en er onstaat (aceton) die eigenlijk niet zo best is voor je lijf.

Integendeel, er onstaan MINDER vetzuren bij een lo-carb dieet omdat Fatty acid synthase uitgeschakeld wordt. interessant detail is dat insulin, actief bij een hoog KH dieet, dit enzym nu net WEL activeert.

Serum vetzuren zijn hoger bij laag KH, maar dat is omdat bestaande vetzuren die opgeslagen liggen in vetcellen losgemaakt worden en getransporteerd naar metabolisch actief weefsel waar ze verbrand worden. Dit heet dan ook VETVERLIES ....

Low carb is alleen een methodiek om snel vet te verliezen , meer niet!
Normaal carb inname-high protein en low fat heeft exact hetzelfde effect, alleen is op de lange termijn toch net even iets fijner voor je lijf . Maar goed, je zult ook wel weten wat voedingsstoffen ( zoals vet ) in je lichaam doen , toch?

Ik wel, maar weet jij het ? Miss Biochemistje :D hahaha

Maar blij dat je het verstaat, het dient dan ook alleen om snel vet te verliezen, met minimaal spierverlies door de korte duur en frequent refeeds.

En nee, een normale carb inname heeft NIET hetzelfde effect, daarvoor werkt het te lipogeen.

SHE zei:
oh en even terzijde; voor 150 KG heb je er 3 van mijn soort, geil dat zeker, maar ik denk dat dat zelfs voor een grote kat wat teveel is.

Ouch, leuk beestje :)

Gaan we stats vergelijken ?

soulreaver zei:
Kan er naast zitten, maar ik heb het idee dat jij en bc langs mekaar praten. BC heeft het niet over de extreem lage hoeveelheid kh zoals bv. in atkins, hij heeft het over bodybuilders die normaliter 400 gr. kh consumeren en dat terugschroeven naar een heel stuk minder. Naar mijn weten zal je lichaam bij 150 gr. kh. nog niet in ketose raken, tenminste met die hoeveelheid wellis op die strips gepist en ik was toen niet in ketose, pas onder de 80 gr. kh per dag raak ik in ketose. en voel je je overigens zwaar klote en beroerd. niet kunnen denken, elke keer bij opstaan van je stoel duizelingen, sloom, vermoeid, humeur beneden het vriespunt. maar zoals ik al zei volgens mij praten jullie langs mekaar heen :)

Ook waar natuurlijk, daarnaast komt het feit dat een bodybuilder meer metabolisch actief weefsel heeft en uiteraard ook niet zo laag moet gaan als de gemiddelde mens voor het zelfde resultaat. Meer spierweefsel zorgt nu eenmaal voor een hoger basaal metabolisme.

Maar een gemiddeld westers dieet is 85% koolhydraten, dat lijkt me toch wat sterk. Meestal zak je naar de 40%, tot 25% in de laatste twee weken, maar we weten ook allemaal dat die laatste weken niet echt comfortable aanvoelen.

SHE zei:
Bij inactiviteit, niet bij sporters????, doe niet zo onnozel

Bij mijn weten brengt zelfs een marathonloper meer tijd in rust door dan dat hij actief is, dus dat is het stomste argument dat ik al gehoor heb. Daarnaast, even terzijde, de reden dat activiteit FAS verlaagt is omdat het norepinephrine lost en insuline remt. Net wat ephedrine doet, en het omgekeerde van wat een hoge suikerspiegel doet ...

een laag KH dieet reduceert denk ik niet je ATP, dat wordt in stand gehouden door je hormonale balans

Dan denk je verkeerd. Metabolisme draait op KH, wanneer KH te laag zijn valt het ATP:AMP ratio al heel snel, wat AMPK activeert en de mitochondriale verbranding afstemt op het verbranden van vetten. Lijkt mij ook logisch, sinds er niet genoeg KH zijn, dan neem je maar best die stoffen die tweemaal zo rijk zijn in calorien om wat te compenseren, nee ?

Zeg druif,
bij koorts, wordt ook endogeen warmte geproduceerd in je spieren zonder activiteit (ja, hooguit rillen); elke amfetamine werkt op die manier en geeft idd een flinke metabolsime-boost ( synthetisch dan ) maar ik hoef jou toch niet te gaan uitleggen hoeveel keerzijden die medaille heeft he?
Overigens ga ik in het epi-thread de rest van tegenargumenten neerzetten , anders wordt het onoverzichtelijk

oh, sorry, die argumenten heb ik op dit moment al met de grond gelijk gemaakt. Beta-adrenergische amfetaminen werken inderdaad ook zo, grotendeels door activatie van UCP1 in bruin vet, wat een survival mechanisme is om onder alle omstandigheden lichaamstemperatuur goed te houden. Niet alle amfetaminen zijn zo veilig als ephedrine, dat is zeker een feit. Ik raad er dan ook geen enkel ander aan.

Vooralsnog beperk ik me tot het MCA

En waarop baseert het MCA zich ? Dank u wel tot ziens, laat uw fooi achter bij de barman, ik ben er nog de hele week.

!!BarmaN!! zei:
kan veel zeggen maar she heeft altijd wel eenprobleem met iemand eerst levrone nou big cat. wie word de volgende???

Ja dan zal het voor een keer niet aan mij gelegen hebben :D

Maar dat is het probleem niet, ik heb ook zo van die momenten. Als je een grote bek opzet dan kom je dat tegen, doe ik ook soms. Kan dat wel apprecieren, betekent dat ze misschien ooit de ambitie vind om het eens deftig te leren.

Ze moet alleen leren om geen onnozele dingen te zeggen.

SHE zei:
Barman, ben je altijd zo serieus of alleen vandaag?

Ik heb met niemand een probleem. Levrone weet ook wel dat ik 'm enorm grappig vind en zelfs wel wat in hem herken van mezelf.
Big Cat vind ik alleen maar boeiend, bij elke letter...

Ik kick alleen op tegengas...nooit op ruzie, dat laat ik over aan de minder bedeelden der aarde ;)

He zeg, je mag wel niet vriendelijk doen voor de thread voorbij is he ;)

dat haalt het plezier er uit. Idem, kan moeilijk zeggen dat je correct bent, maar boeiend ben je wel.

SHE zei:

ik vraag me af of er wetenschappelijk onderzoek is of de mitochondrieen omschakelen van verbranding van vetten ipv glycogeen. Ik denk dat dat effect door spierafbraak bij low carb te niet wordt gedaan
laag glucose -> laag insuline -> gluconeogense
+ lipolyse en ketolichamen vorming (die verbrand kunnen worden)
dus je sloopt spieren en vet
het zal echt geen zwart-wit verhaal zijn

Niets is een zwart-wit verhaal. het is niet omdat dit het meest effectieve dieet is om vet kwijt te raken en spieren te sparen, dat je daarom geen spieren gaat verliezen, dat is nagenoeg onmogelijk. Zeker omdat hoe lager je lichaamsvetpercentage is, hoe minder vet en hoe meer eiwitten je gaat verbranden.

Er is meer dan voldoende wetenschappelijk onderzoek, er zijn zelfs specifieke receptoren die dit medieren, namelijk de peroxisome proliferator geactiveerde receptoren. Die worden gereguleerd door substraten en door velerlei stoffen, inclusief leptine, norepinephrine, insuline, ATP:AMP ratio, etc , hetzij negatief, dan wel positief. Gluconeogenese treed ook op, maar bij een blijven KH deficiet gaat de gevormde glucose naar de hersenen en de geslachtsdelen.

SHE zei:
Kwam ik tegen; precies in de verhouding zoals ik het propageer..Kh's iets hoger dan vet, vet laag, proteine hoog.
Wellicht voor anderen ook interessant

Effect of a precompetition bodybuilding diet and training regimen on body composition and blood chemistry.

Too D, Wakayama EJ, Locati LL, Landwer GE.

Department of Physical Education and Sport, State University New York, Brockport 14420-2989, USA.

OBJECTIVE: The purpose of this investigation was to document the effect of a 10-wk precompetition bodybuilding diet and training, on blood chemistry and body composition. PARTICIPANT: One adult male, steroid and drug free, preparing for a first competition. MEASURES: Average daily dietary intake consisted of 2263 calories (71% protein, 16% carbohydrate, 13% fats), with a protein intake of 5.0 gm.kg-1 body mass (BM). Initial body weight of 76.3 kgf (16% body fat) decreased to 63.4 kgf (4.4% body fat). Blood samples for electrolytes, TP, Alb, bilirubin, LDL-C, TG, UA, and amylase were normal. HDL-C levels increased from 65 to 89 mg.dL-1. RESULTS: Decreased glucose levels (< 50 mg.dL-1), indicated hypoglycemia. Increased Mg, LD, and CK levels indicated intense training. Increased inorganic phosphorus from 3.7 to 8.2 mg.dL-1 suggested lactic acidosis. Increased BUN levels from 16 to 53 mg.dL-1 and creatinine from 1.1 to 1.8 mg.dL-1 may be attributed to a high protein diet. However, heart muscle enzyme (CK-MB) was not elevated. CONCLUSIONS: Substantial changes in body composition and blood chemistry suggest adequate nutrition be ensured, and caution taken to avoid excessive physiologic stresses on the body during precompetition diet and training.

Zie dat het lukt om de medline te searchen ? Ga hem vanavond eens uit de bib halen die studie.

Kan je nu al wat fouten aanwijzen die deze jongeman heeft gemaakt. Lager dan 20% KH ga je nooit, meestal niet onder 25% ook. Dat verhoogt de kans op rabdomyolyse en dat wil je ECHT niet tegenkomen. 10 weken is ook wat kort, rek toch zeker 12 weken uit, 16 als het je eerste keer is. Maar ja, het was zijn eerste wedstrijd.

dandyman zei:
ik heb t nog f gevolgd zover ik dat kon maar bij de laatste posts van she en BC scrolde ik bij t 1e oogopslag direct naar beneden. snap wel dat hun elkaar zodoende proberen af te troeven maar jammer dat de vele lezers t zodoende niet kunnen volgen. had zelf ook t idee dat SHE de khafname te drastisch opvatte want een sporter heeft nu eenmaal kh nodig. mocht je minderen dan uiteraard rondom de trainingen de kh erin houden.

Je houd er altijd wat KH in, maar zoiezo veel minder en altijd van minder glycemische bronnen, zoals lactose, bruine rijst etc. het zijn niet de KH op zich die zo nefast zijn, maar de stijging in insuline die ze teweegbrengen.

Als je iets niet verstaat, mag je het altijd vragen, maar niet alles he. De reden voor de moeilijke woorden is voornamelijk omdat het anders 4 maal zoveel typwerk inhoud om neer te pennen. Maar vraag gerust wat je niet verstaat. Kunt ook wat opzoek werk doen zelf, dit is zeer interessant materiaal dat zeer nuttig is voor elke athleet, dus je bent er altijd bij gebaat.

was dusdanig ook verrast door t advies van BC om vet bij je pwshake te nemen.

Ja, ik zeg nu wel, erbij, want erin dat was een fiasco. :)

hoe kijkt BC btw tegen zuivel aan in de cut?
zie ik niets van terug.....tenzij t in een woord geformuleerd stond die ik niet begreep:D

Zuivel is ****ing king. Er gaat niets boven melk. Ook niet bij een dieet, daar hebben veel mensen misvattingen over. De koolhydraten in melk zijn lactose, wat zeer traag opneemt, nog trager door de caseine, en dus geen stijging in insuline veroorzaken. Bijgevolg kan je zonder veel oog erop je andere KH verlagen en toch nog altijd voldoende KH opnemen. Het eiwit is 80% caseine en 20% whey, een ideale mix die de stikstofbalans positief houd (in tegenstelling tot pure whey) en toch rijker is in essentiele aminozuren dan caseine alleen. Door een digestief delay van 5 a 6 uren levert het tevens een extreem anti-catabole werking van lange duur. Halfvolle melk is hier ideaal, dan voldoe je ook aan je vetbehoefte, die susbtraat vormt voor cholesterol die dan weer dient om testosterone, estrogeen, DHEA en cortisol te vormen, die allemaal helpen bij vetverlies. Tevens zet een hoger vetzuur gehalte aan tot lagere energiebalans en meer vetverbranding. Maar het bst komt nog. Melk is rijk aan calcium. Calcium remt de omzetting van vitamine D naar actieve Vitamine D3. Actieve Vitamine remt namelijk vetverlies door inhibitie van ontkoppelingsproteinen. Door meer calcium in te nemen gaan je ontkoppelijngsproteien beter werken, waardoor energie productie minder efficient wordt, en je basaal metabolisme dus stijgt.

Frenkpie zei:
Jammer dat ik de discussie niet begrijp met zoveel vaktermische woorden :(
Wel interessante topic, als je er de tijd voor neemt kan je er veel info uithalen..

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is de refeed.. wanneer je begint met cutten.. zit je nog niet erg laag in je Cals en Carbs.. moet je dan toch refeed dagen houden? En om de hoeveel dagen moet je een refeed doen? Hoeveel Kcal aan Carbs moet je dan refeeden.. en kan iemand mij (zonder veel moeilijk vaktermische woorden) uitleggen waar refeed goed voor is precies in de cut?

mijn gok: " het refeed (hervoed) je spiereiwitten/eiwitten worden beter opgenomen?"

Nee, tot voor kort werd aangenomen dat de refeed vooral effectief was omdat het het leptine gehalte weer omhoog kreeg. Maar leptine heeft zowel negatieve als positieve kanten en blijkt in de praktijk een non-factor te zijn (in de theorie echter wel een belangrijke stap in nagenoeg alles).

Blijkt nu dat een refeed vooral zorgt dat extreem insuline gevoelige bruine vetcellen terug glucose opslaan. een refeed is voldoende kort om te voorkomen dat er massaal glycogeen wordt opgeslagen of dat witte vetcellen glucose opnemen, maar door de bruine vetcellen te herladen verhoog je je thermogenische capaciteit, met als resultaat dat je nadien weer matabolisme minder efficient maakt, en meer calorien in rust verbruikt.

In het begin las je dit best om de 10 a 12 dagen in, op het eind om de 5 dagen. De laatste week niet meer.

• Topic Starter Topic Starter
Bro, even een paar vraagjes.

Your body will take this as a sudden threat to the system and start storing body-fat in a hurry to be able to survive more sudden drops. This means that any kind of cheat day you have , or any calorie consumed above maintenance on any given day will be stored as body-fat for later use. This is a bit counter-productive. You need to gradually decrease the amount of calories, like 250 cals per week

Als ik uitga van een trapsgewijze afname van 250 cals per week, op welke week moet ik dan op mijn minumum (100/150 gram carbs) zitten uitgaande van een cuttingskuur van totaal 12 weken?

Saturated fats, the kind commonly found in processed foods, increase bad cholesterol, increase the risj of cardiovascular disease and have very little use in the body. But clean fats, meaning unsaturated and poly-unsaturated fats increase the good cholesterol and contribute to health and in this case fat-loss. Taking two tablespoons of a healthy oil prior to a meal three times daily can go a long way in this.

Hieruitgaande kan ik 2 eetlepels 3 maal daags nuttigen, en als ik nou capsules (1000 mg, visolie, 180 mg epa, 120 mg dma) neem. Hoe veel mg moet ik dan dagelijks binnenkrijgen.En is lijnzaadolie beter dan visolie als vetbron in je dieet?

Taking 5 grams of glutamine in between meals is more beneficial than you might ever imagine. Another option is to use HMB, but that is possibly even more expensive. HMB is a metabolite of the essential amino acid leucine which plays a key role in muscle growth. Part of that role is reliant on the action of HMB which keeps the leucine from shooting itself in the foot. It keeps muscle protein from being burned, much in the way cortisol keeps glycogen from being burned. This means while the burning of fat is increased a lot, the burning of protein is increased only slightly, thereby limiting fat loss. The problem is that for a proper effect you need to use 3 doses of 2-3 grams each in between meals and that is a lot of money.

Is het raadzaam om bij je ontbijt, voor en na je training glutamine te nemen ipv tussen de maaltijden?

Groet,

Levrone@

• Topic Starter Topic Starter
Frenkpie zei:
Jammer dat ik de discussie niet begrijp met zoveel vaktermische woorden :(
Wel interessante topic, als je er de tijd voor neemt kan je er veel info uithalen..

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is de refeed.. wanneer je begint met cutten.. zit je nog niet erg laag in je Cals en Carbs.. moet je dan toch refeed dagen houden? En om de hoeveel dagen moet je een refeed doen? Hoeveel Kcal aan Carbs moet je dan refeeden.. en kan iemand mij (zonder veel moeilijk vaktermische woorden) uitleggen waar refeed goed voor is precies in de cut?

mijn gok: " het refeed (hervoed) je spiereiwitten/eiwitten worden beter opgenomen?"

Dit is goed info over refeed.

Refeeds are typically done while cutting; that is, creating a caloric deficit so your body is forced to rely on fat as an energy source. Most people on any low carb diet---i.e. less than 1 gram per pound of bodyweight per day----or implementing any extreme caloric deficit should incorporate a refeed.

Refeeds are used to raise Leptin, refill muscle and liver glycogen, as well as providing sanity release from dieting as your body is temporarily thrown into a state of metabolic balance. Please read Par Deus's first article on Leptin and its benefits:
[Link niet meer beschikbaar]

A Quick, Layman’s Explanation of Leptin:

Leptin is considered an anti-starvation/metabolic balance hormone. As your Leptin levels decrease, the signal is sent to inform that your body is going into starvation mode. As your body goes into starvation mode we all know what happens---your fat loss slows down immensely or in some cases to a screeching halt. So in order to kick fat loss into gear again, you need to raise Leptin.

Common sense dictates that the body seeks balance, and if you endeavor to upset that balance---you have to outwit your body. We were built for survival, and unfortunately for the fitness/bodybuilding-oriented folk, “survival” didn’t mean 170 pounds of ripped mass at 6% bodyfat.

I can’t count have many people have asked this the question of why they lost fat after cheating. They have been so good and clean on their diets for weeks and results slowed down, they got frustrated, they cheated and 2 days later woke up lighter and leaner than before the cheat. Main reason right there, they raised Leptin. Raising Leptin levels will give your body the kick-start it needs for the next few days to keep you out of starvation mode as you diet. As long as your body is out of starvation mode, the faster the fat loss, and the less likely you are to lose LBM, while suffering on all counts in the process. Like I said above, this a brief explanation and there is so much info on Leptin so please read Par’s articles for a more detailed and scientific explanation.

Eat Your Way Out of Metabolic Hell

So, now you are probably thinking, "How do I increase Leptin?” Ready for this...........Eat lots of Carbs. I'm not necessarily talking slow burning carbs here either folks. I know, most of you reading this right now are thinking is she talking about? Simple explanation: The way to raise Leptin is to actually spill over into your fat cells.

Yes, I said it, SPILL OVER!! In order to fill your muscle glycogen you need carbs, once your glycogen stores are full, you are now spilling over into your fat cells. 1 Step Backwards for 2 Steps Forward. Remember folks you can't get fat in 1 day. This is not a new method of fat loss either. Bodybuilders are doing this everywhere and with fantastic results. A Refeed Day is NOT and I repeat NOT a cheat day. There are rules to this that should be followed to avoid gaining fat during the refeed

Typically a refeed is done every 4-5 days, although the frequency of the refeeds can be adjusted to suit the person. The lower the caloric deficit you've managed to create, and the lower your BF%, the more often you should refeed. Why? Because your leptin levels plummet as your calories drop and your bodyfat decreases; remember, we want to stay out of starvation mode.

How do you know when you should refeed more often, or less often? Unfortunately, it’s a personal process of trial and error; no two people are alike, and the general refeed plan is just that---general. If you find yourself constantly obsessed with food, and if you’re losing a significant amount of muscle and strength, you may have to refeed more often (perhaps every 2 to 3 days).

A refeed may also be shorter or longer in duration. For instance, some prefer to refeed for 24 hours, in which case they may consume anywhere from 25 to 50% above their maintenance caloric intake. For shorter refeeds, such as those that last for 6 to 10 hours, people often do not count their calories; rather, they pack down as much as they can within the designated time-frame to ensure that their fat cells have a hefty bag of new fuel to stoke the metabolic furnace with.

Appropriate Foods For a Refeed

During your refeed, you should aim for around 1G of protein per Pound of body weight, keeping your sources of fat to a minimum, so you are only taking the fats that are in your proteins and carbs. Now, here is the fun part: CARBS! Yes, lots and lots and lots of carbs. Not necessarily brown rice, sweet potatoes and oats here either:

Bagels
Pasta
Rice
Bread
Cereal
FF/SF Ice Cream
Pancakes
Waffles
Crackers

Yes, all the things we crave If its low fat or fat free, have at it! Remember, no additional fats.

You should keep fructose to a minimum though. Sticking to 50-100G [for fructose, probably lower, like 25%] for the day is plenty. Remember sucrose is 50% glucose and 50% fructose so seeing that we need to watch our fructose, staying away from sucrose (table sugar) is probably best. Yes, in order to elevate our levels of leptin, we want to spill over muscle, not liver glycogen.

Wrapping It Up---For Now

Now, don't bother stepping on the scale the next day---you will be heavier. Remember, carbs make you hold water but in a day or two it will be all gone and your body will burning fat like mad again.

Some of you being scared of other carb sources may opt to refeed with slow burning carbs and that's fine. Just keep in mind its going to take a hell of alot more oatmeal to raise Leptin than 1 bowl full, and if you’re doing a relatively short refeed, you may want to reconsider your food choices; a short refeed absolutely requires a drastic increase in your calories, as well as the consumption of refined carb sources.

The fiber in the slow burning carbs can be counter-productive when trying to raise leptin, that's why we use refined carbs. Refined carbs raise Leptin much quicker and you won't feel like a stuffed pig all day for having to eat 3C of oats to equal what 1 bagel could have done. And for those of you who are scared, it’s up to you to look at the entire picture, especially in light of how the body seeks balance. Then, if you truly understand the issue, you will no longer fear the calculated nature of a refeed, even if it requires you to consume those foods that are typically----at least in your mind----forbidden.

Anyone carb cycling does not need to follow this refeed. Reason being is because the carb cycling diet uses the High Carb days (every 2 days) to raise Leptin.

Groet,

Levrone@

Denkt niet dat omdat u minder u zult eten kan terug tot 3 vierkante maaltijden een dag gaan.

dat vond ik :D het toch wel het leukste stukje

Big Cat zei:
[/b]

Je houd er altijd wat KH in, maar zoiezo veel minder en altijd van minder glycemische bronnen, zoals lactose, bruine rijst etc. het zijn niet de KH op zich die zo nefast zijn, maar de stijging in insuline die ze teweegbrengen.

Die hele GI is in feite toch deels achterhaald? Dat geldt wanneer men enkel dat product zou eten, wij bb eten altijd een complete maaltijd waar kh, eiwitten en vetten inzitten. dan is de gi toch al in feite een stuk minder nuttig geworden?

Zuivel is ****ing king. Er gaat niets boven melk. Ook niet bij een dieet, daar hebben veel mensen misvattingen over. De koolhydraten in melk zijn lactose, wat zeer traag opneemt, nog trager door de caseine, en dus geen stijging in insuline veroorzaken

hier zeg je toch in feite hetzelfde? de opname wordt door de caseine vertraagt, als je een bron met een hogere gi hebt, zoals witte rijst en bij die maaltijd worden vetten gegeten wordt die opname ook vetraagd.

Laatst bewerkt:
soulreaver zei:
Die hele GI is in feite toch deels achterhaald? Dat geldt wanneer men enkel dat product zou eten, wij bb eten altijd een complete maaltijd waar kh, eiwitten en vetten inzitten. dan is de gi toch al in feite een stuk minder nuttig geworden?

De bedoeling is om insuline zo laag mogelijk te houden, dus of ze nu al een stuk naar beneden is of niet, als ze nog lager kan, dan doe je dat best. Daarnaast zou ik niet teveel veralgemenen over het dieet van iemand. In het belang van een dieet vol te houden geef je ze best wat speling in wat ze mogen eten, dus dieten kunnen zeer sterk verschillen, niet iedereen eet zo gezond als hij zou moeten.

hier zeg je toch in feite hetzelfde? de opname wordt door de caseine vertraagt, als je een bron met een hogere gi hebt, zoals witte rijst en bij die maaltijd worden vetten gegeten wordt die opname ook vetraagd.

Yep, let er ook op dat ook hier ik de nadruk leg op een vertraagde opname EN een laag glycemische bron.

Je kunt de gi altijd nog beredeneren. Zo zullen de meeste eiwitten(uitgezonderd whey) en vetten de g.i. verlagen, doordat de opname van de glucose ook vertraagd wordt.

De gi is vooral nutteloos wanneer de insuline index veel afwijkt. En het lijkt erop alsof dit bij melk het geval is. De G.I. bij melk is wel laag, maar de insuline index niet.
Aangezien de G.I wordt bepaald aan de hand van het glucose niveau in het bloed, zorgt een hoge insuline index altijd voor een (onterecht) lage G.I. de hoge insuline afgifte zorgt er immers voor dat de glucosespiegel sneller afneemt, waardoor de G.I. lager wordt.

Dus als het je echt te doen is om de insuline stijging, dan kun je jezelf afvragen of melk wel zo goed is tijdens het cutten.
Zelf denk ik niet dat insuline stijgingen echt veel verschil maken. Een insuline stijging zorgt er dan wel voor dat de vetverbranding stopt, maar met name glucose wordt ook snel uit het bloed vervoerd.
Daarom is het ook eigenlijk vrij logisch dat de vetverbranding stopt; er is op dat moment genoeg glucose aanwezig om als brandstof te dienen.
Maar dit is allemaal tijdelijk. Als de calorieen afkomstig van bijv. de melk weer verbrandt zijn dan zul je vanzelf weer je eigen vet voorraden gaan aanspreken.
Daarom ook dat ik erbij blijf dat het aantal calorieen gewoon de belangrijkste rol speelt. Het klinkt misschien wel erg makkelijk, maar waarom zou je het moeilijker maken dan het is.

Insuline schommelingen kun je wel beter vermijden, omdat een gevolg is dat je bloedsuikerspiegel sneller daalt. Een gevolg daarvan is weer dat je sneller weer zult gaan eten en dus meer calorieen eet.

burn zei:
Je kunt de gi altijd nog beredeneren. Zo zullen de meeste eiwitten(uitgezonderd whey) en vetten de g.i. verlagen, doordat de opname van de glucose ook vertraagd wordt.

De gi is vooral nutteloos wanneer de insuline index veel afwijkt. En het lijkt erop alsof dit bij melk het geval is. De G.I. bij melk is wel laag, maar de insuline index niet.
Aangezien de G.I wordt bepaald aan de hand van het glucose niveau in het bloed, zorgt een hoge insuline index altijd voor een (onterecht) lage G.I. de hoge insuline afgifte zorgt er immers voor dat de glucosespiegel sneller afneemt, waardoor de G.I. lager wordt.

De GI van lactose wordt bepaald los van melk, dus dat speelt geen enkele rol.

Dus als het je echt te doen is om de insuline stijging, dan kun je jezelf afvragen of melk wel zo goed is tijdens het cutten.
Zelf denk ik niet dat insuline stijgingen echt veel verschil maken. Een insuline stijging zorgt er dan wel voor dat de vetverbranding stopt, maar met name glucose wordt ook snel uit het bloed vervoerd.
Daarom is het ook eigenlijk vrij logisch dat de vetverbranding stopt; er is op dat moment genoeg glucose aanwezig om als brandstof te dienen.

Inderdaad. dus insuline stopt de vetverbranding. Meer hoeft er daar toch niet over gezegd worden ? Maar als glucose geleidelijk aan toedgediend wordt, lage GI en vertraagde opname uit de darmen, dan stijgt insuline zo snel niet, dan zal de glucose langer in het bloed blijven en bij het aankomend tekort direct naar de hersenen gaan. Als insuline hoger is dan slaat het op in de spieren en lever, en dan komt er al weer heel wat werk aan te pas om die glycogeen terug om te zetten in glucose. Snap je ?

Insuline werkt niet alleen remmend op vetverlies, maar promoot ook vetopname, zelfs in calorische restrictie.

Maar dit is allemaal tijdelijk. Als de calorieen afkomstig van bijv. de melk weer verbrandt zijn dan zul je vanzelf weer je eigen vet voorraden gaan aanspreken.
Daarom ook dat ik erbij blijf dat het aantal calorieen gewoon de belangrijkste rol speelt. Het klinkt misschien wel erg makkelijk, maar waarom zou je het moeilijker maken dan het is.

Je moet het ook niet makkelijker maken dan het is. Wat je zegt is absoluut waar, het aantal calorien is de eerste en belangrijkste factor. Maar het gaat hem om de meest efficiente methode, niet gewoon een methode die werkt.

Insuline schommelingen kun je wel beter vermijden, omdat een gevolg is dat je bloedsuikerspiegel sneller daalt. Een gevolg daarvan is weer dat je sneller weer zult gaan eten en dus meer calorieen eet.

Insuline beinvloed trouwens het honger gevoel op meer dan een manier.

Big Cat zei:
De GI van lactose wordt bepaald los van melk, dus dat speelt geen enkele rol.

Ik gaf eigenlijk gewoon een voorbeeld en reageerde op de post van Soulraver. En aangezien er in melk redelijk wat lactose zit, speelt het niet geen enkele rol.

Big Cat zei:
Inderdaad. dus insuline stopt de vetverbranding. Meer hoeft er daar toch niet over gezegd worden ? Maar als glucose geleidelijk aan toedgediend wordt, lage GI en vertraagde opname uit de darmen, dan stijgt insuline zo snel niet, dan zal de glucose langer in het bloed blijven en bij het aankomend tekort direct naar de hersenen gaan. Als insuline hoger is dan slaat het op in de spieren en lever, en dan komt er al weer heel wat werk aan te pas om die glycogeen terug om te zetten in glucose. Snap je ?

Nee ik snap dit niet. Glycogeen wat opgeslagen is in de spieren gaat niet meer terug naar de hersenen. En aangezien de spieren tijdens het cutten normaal vrij weinig glycogeen bevatten, zal het meeste glycogeen naar deze spieren gaan.
En de omzetting van glycogeen naar glucose kost toch alleen maar energie? Je verbranding wordt wat hoger, maar ik zie daar geen nadeel in. Misschien bedoel je het anders dan dat ik het begrijp?

Big Cat zei:
Insuline werkt niet alleen remmend op vetverlies, maar promoot ook vetopname, zelfs in calorische restrictie.

Na elke(normale) maaltijd gaan er meer vetzuren de vetcellen in, dan dat er de vetcellen uitgaat. Alleen waar ik op doelde is dat dit tijdelijk is. Eet je een maaltijd welke snel wordt opgenomen, dan stromen er sneller vetzuren de vetcel in, maar ook gedurende een minder lange tijd.
Een grote insuline stijging zal bij een gelijk aantal calorieen ook weer sneller dalen.

Big Cat zei:
Je moet het ook niet makkelijker maken dan het is. Wat je zegt is absoluut waar, het aantal calorien is de eerste en belangrijkste factor. Maar het gaat hem om de meest efficiente methode, niet gewoon een methode die werkt.

Klopt en ben ik het ook mee eens. Alleen ik vraag me echt af of deze methode echt zoveel beter is, wanneer de calorieen gelijk zijn. Ik heb mensen ripped zien worden op een dieet waarvan wij zouden zeggen dat het waardeloos is.
Maar hoe dan ook zal ik ook nooit aanbevelen om hoge G.I. producten te eten. Ik ben het dan ook niet met je oneens dat je beter kunt kiezen voor producten die lager scoren op de G.I/ Insuline index.

Big Cat zei:
Insuline beinvloed trouwens het honger gevoel op meer dan een manier.

I know.

Terug
Naar boven