Big Cat zei:
lol. Dat meen je niet serieus he ?

Ik studeer biochemie meisje, ik ben laborant.
Vandaar mijn tekst, ik had al zo'n duister vermoeden. Dat maakt je dus alleen maar nog vervelender. Een grote lul met wetenschap; de ergste in je soort.
Om dan maar mijn offensief in teletubbie-taal voort te zetten...Als jij weet hoe de vetzuur synthese werkt dan weet jij natuurlijk ook dat kh's helemaal niet zo gemist kunnen worden in een fatsoenlijk sportdieet. OK,je kunt de cop out gebruiken dat je hiermee doelt op een dieet voor de heavy weighters vlak voor een wedstrijd, maar dan moet je je dieet ook zo noemen en dat niet enten op de gemiddelde sporter zoals deze op deze site rondwandelt.
Vwb je low-carb advies ;Glucose verbranding is de 'standaard' (dus goeie) methode voor energie huishouding en het onderhoud/beheer van veel bouwstoffen voor de cel (en dus het gehele lichaam). Ketose is slechts een 'backup' systeem van't lichaam, voor't geval de 'suikers' (glucose) opraken als brandstof. Het lichaam stopt bij Ketose met de 'aanmaak' en 'onderhoud' van bepaalde stoffen (DNA, RNA, proteines, etc) en schakelt over naar een stadium/proces waarbij alles op alles gezet wordt om het lichaam toch te voorzien van energie, hoe 'in-efficient' die ook is.
Onderhoud is dan nl. niet meer van belang, energie wel, om het organisme nl nog een kans te geven 'normale' energie bronnen te vinden.
Gevolg van deze omschakeling naar vetzuur gebruik als brandstof, is dat er een overshot van afbraakstoffen aanwezig is, de zgn. ketonen.
Nadeel van dit alles, bepaalde processen vinden niet meer plaats vinden of in erg beperkt mate.
Nu kan de mens dit wel hebben, kijk alleen maar naar mensen die vasten ( EXACT hetzelfde proces ), en voor gezonde Nederlanders, moet dit helemaal wel te doen zijn, tenminste, ervanuitgaand dat jij ze niet adviseert jaren op low carb te zitten.
Wat mij stoort is dat je in je dieet doet alsof low carb de ENIGE methode is om vet te verbranden is en dat Ketonen positieve werking hebben..
Dan heb je dus blijkbaar nog nooit gehoord van enzymen (lipases ed...) en ander transitie processen (oa die Citroenzuur cyclus), waarbij stof 1 omgezet wordt in stof2... ok misschien is dat niet precies 'verbranding' in de noemer 'met zuurstof', maar a la.
Ketonen hebben misschien wel een 'positief' effect op hersen activiteit , maar dat heeft cocaine ook
Ketonen is een verzamelnaam. Meeste ervan (vetzuren) worden 'normaal' geproduceerd, en zijn absoluut van belang, alleen bij langdurig afwezigheid van carbs heb je er veel te veel, en er onstaat (aceton) die eigenlijk niet zo best is voor je lijf.
Low carb is alleen een methodiek om snel vet te verliezen , meer niet!
Normaal carb inname-high protein en low fat heeft exact hetzelfde effect, alleen is op de lange termijn toch net even iets fijner voor je lijf . Maar goed, je zult ook wel weten wat voedingsstoffen ( zoals vet ) in je lichaam doen , toch?