AndroidHealthClinic

Bijna 3 weken in de cut, zero resultaat.....

TheMoker

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
83kg
Vetpercentage
23%
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw en ik wil me even voorstellen.
Ik ben een 20 jarige jongeman en ben sinds 2 weken begonnen met cutten omdat mijn vetpercentage onnodig hoog is (23%).
Jaren geleden heb ik 2 jaar krachttraining gedaan maar door blessures en operaties heb ik mijn contract opgezegd en hierdoor ben ik vele kilo's vet aangekomen en heb ik spierweefsel verloren.

Omdat ik in deze 2 weken geen resultaat heb geboekt vroeg ik me af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb dus toen de formules onder de loep genomen over BMR en je eigen onderhoud. Als ik mijn gegevens in de formule van Katch McARdle invoer (83 kg, 23% BF, Activiteitsniveau 3) dan krijg ik een onderhoud van 2716 Kcal. Hiervan zou ik dus 500 kcal moeten aftrekken. Ik heb het echter op een andere manier gedaan. Ik heb gewoon niveau 1 genomen en als onderhoud kreeg ik daar 2100. Ik heb dus bijna 3 weken 2100 kcal aan schoon voedsel binnengewerkt. En hierbij heb ik 3x per week 1 uur KT en 6x per week 50 min gemiddelde intensiteit cardio gedaan. Met de cardio verbranndde ik 400 kcal en KT ongeveer 300. Ik ben er dus van uitgegaan dat het cardio en de KT het calorietekort zouden maken. Helaas zonder resultaat. Na wat rondgespeurd te hebben kwam ik op deze site een topic tegen waarin ik verbazingwekkende resultaten aantrof: http://forum.dutchbodybuilding.com/...k-berekenen-bmr-vetverlies-voorspellen-34649/

Het bleek dus volgens de formules in de bovengenoemde topic dat ik al die tijd ongeveer 19 gram vet per dag aan het verbranden was!!!!! Maar dat zou dus betekenen dat de formule van Katch McArdle en de formule van de andere topic tegenstrijdig zijn. Ik zou graag jullie advies willen hebben want ik ben nu erg in de war.

Even alle feiten op een rijtje:

-83 KG
-1.75m
-23 % BF
-3 weken gecut
-Clean gegeten volgens BFFM boek
-zero resultaat
-onderhoud 2100 kcal (cardio en KT niet erbij opgeteld) volgens Katch McArdle
- 6x50 min cardio 60/70% hartslag per week
- 3x1 uur KT hoge intensiteit per week

plaats even je voedingsschema voor evt. advies.

• Topic Starter Topic Starter
Ochtend 9.30u

2 volkoren broodjes met pindakaas
1 glas halvolle melk

12.00u
brinta classic met halfvolle melk
1 banaan
handjevol amandelen

3.00u
300 gram magere kwark
1 kiwi
stuk groente (komkommer of sla)

5.30 u
2 volkoren broodjes met tonijn in olijfolie
100 gram magere kwark

7.30u

wat de pot schaft
meestal witte rijst met groente en wat vlees

De hele dag drink ik ook ongeveer 3 liter water

bij elkaar komt het uit op ongeveer 2100 kcal en 50/30/20 ratio (volgens BFFM)

kev ratio?

zie niet direct iets wat je cut vanaf 23% in de weg staat. ook al zou ik toch voor een stevig ontbijt kiezen met complexe koolhydraten, omdat je daar lang op teren kan.

210g-250g eiwit is je uitgangspunt.

kev ratio?

zie niet direct iets wat je cut vanaf 23% in de weg staat. ook al zou ik toch voor een stevig ontbijt kiezen met complexe koolhydraten, omdat je daar lang op teren kan.

210g-250g eiwit is je uitgangspunt.

kev ratio is 50-30-20

210-250g eiwit???
Is dat niet een beetje te veel?
Zijn mijn berkeningen trouwens in orde over onderhoud en hoeveel ik zou moeten cosumeren per dag.
Misschien dat daar wat aan ligt.
Ook begrijp ik niet waarom de formule van de bovengenoemde topic laat zien dat ik maar slechts 19g vet verbrand.
Ik ben erg in de war.???

cutten= hoger in je eiwit en lager in je carbs en vetten.

probeer is wat lager te gaan in de carbs, kijken of dat wat uit maakt?
In welk opzicht heb je geen vooruitgang, gewicht, vet% of cm?

Kcal tekort = cutten. Of je nu 100gr minder gram carbs, en 100gr eiwit meer eet maakt niet uit.. 1gr K = 4kcal 1gr E=4kcal.
En al die formules... leuke indicatie natuurlijk, maar in de praktijk is het gewoon proberen, wegen, aanpassen, week aanzien, wegen, aanpassen etc.

Ik gok erop dat je te snel ben geminderd in kcals.

probeer is wat lager te gaan in de carbs, kijken of dat wat uit maakt?
In welk opzicht heb je geen vooruitgang, gewicht, vet% of cm?

Ik zie geen vooruitgang op de weegschaal. Die blijft maar op 83 kilo.
Als ik vet verbrand zou hebben zou die wat lager moeten zijn en dan zou ik effe moeten kijken of ik vet heb verloren of spier of combinatie maar als die op 83 blijft. tja...

---------- Toegevoegd om 19:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:04 ----------

Kcal tekort = cutten. Of je nu 100gr minder gram carbs, en 100gr eiwit meer eet maakt niet uit.. 1gr K = 4kcal 1gr E=4kcal.
En al die formules... leuke indicatie natuurlijk, maar in de praktijk is het gewoon proberen, wegen, aanpassen, week aanzien, wegen, aanpassen etc.

Ik gok erop dat je te snel ben geminderd in kcals.

Hiervoor at ik zeer slecht. Ik at altijd snelle suikers en vette dingen. Ik heb eigenlijk het gevoel dat ik nu meer kcal binnenkrijg dan eerst. Toen at ik ook heel onregelmatig en laat in de nacht. En stel dat ik daadwerkelijk te snel ben gezakt of te snel mijn kcal heb verhoogd, wat zijn daarvan de consequenties?

Hmm ik zal de voedingsadviezen opvolgen maar of het echt een verschil zal uitmaken weet ik niet. Het zou sowieso onlogisch zijn dat ik helemaal geen resultaat heb gehad omdat ik pindakaas, tonijn in olijfolie en witte rijst eet. Kwark eet ik wel af en toe voor het slapen gaan.

Als je wel KT doet kan het gewicht op de weegschaal hetzelfde blijven maar je vetpercetage zakken. Als je door de KT meer spiermassa krijgt en je ziet geen verschil dan zakt je vetpercentage. De enige manier om bij te houden of je cut resultaat heeft is regelmatig je vetpercetage laten meten. Ook kan een critische blik in de spiegel ook verhelderend werken.

Als je wel KT doet kan het gewicht op de weegschaal hetzelfde blijven maar je vetpercetage zakken. Als je door de KT meer spiermassa krijgt en je ziet geen verschil dan zakt je vetpercentage. De enige manier om bij te houden of je cut resultaat heeft is regelmatig je vetpercetage laten meten. Ook kan een critische blik in de spiegel ook verhelderend werken.

Dit lijkt me het waarschijnlijkst. Weinig mis met je voeding en training, dus gewoon nog even volhouden en aankijken. Zorg dat je je voedingsschema volgt.

Hiervoor at ik zeer slecht. Ik at altijd snelle suikers en vette dingen. Ik heb eigenlijk het gevoel dat ik nu meer kcal binnenkrijg dan eerst. Toen at ik ook heel onregelmatig en laat in de nacht. En stel dat ik daadwerkelijk te snel ben gezakt of te snel mijn kcal heb verhoogd, wat zijn daarvan de consequenties?

En hoe lang was dat "hiervoor"... je moet wel weten dat als het niet zo lang geleden is en je nu op eens veel beter eet dat je lichaam daar wel aan moet wennen. Waarschijnlijk heb je door je blessures en slecht eten gewoon ook een slechte stofwisseling gekregen en die word nu wel langzaam opgekrikt, maar dat gaat niet in 1,2,3...

Probeert anders een voedingsschema te maken op de volgende manier:
Ontbijt: snelle eiwitten (whey/ei) + complexe koolhydraten (brinta/bambix/havermout) met gekookt water (voor smaak wat kaneel/cacao) en stuk fruit
Tussendoor: 2 volk.boterhammen met iets mager maar eiwitrijkbeleg (kipfilet/kalkoenfilet/runderrookvlees/eieren/tonijn)
Lunch: goede maaltijd, peulvruchten/groente/vis of rijst/groente/kip etc.
Tussendoor: 2 volk.boterhammen met pindakaas/vette vis/ei...
Avondmaal: veeeel groente, lekker stuk (mager)vlees/vis á 150/200 gr. en klein beetje rijst/aardappels
Latesnack: bak kwark (500 gr.) met klein handje nootjes

Dus in ochtenden meer (snelle) eiwitten & complexe koolhydraten en over dag heen steeds minder koolhydraten, maar meer vet en nog steeds voldoende (snelle/langzame) eiwitten.

Daarnaast qua drank natuurlijk water water water :)

Ik dacht dat vet verbranden en spieren kweken niet tegelijk kon. Daarom heb ik die oorzaak uitgesloten.

En hoe lang was dat "hiervoor"... je moet wel weten dat als het niet zo lang geleden is en je nu op eens veel beter eet dat je lichaam daar wel aan moet wennen. Waarschijnlijk heb je door je blessures en slecht eten gewoon ook een slechte stofwisseling gekregen en die word nu wel langzaam opgekrikt, maar dat gaat niet in 1,2,3...

Met hiervoor bedoelde ik zo een 3 weken geleden. Het voedingsschemaheb ik dus direct veranderd. Dus ik ging gelijk van het ene naar de andere dag schoner eten en 5 maaltijden verdeeld over de dag etc. Voor deze 3 weken at ik zoals gezegd heel onregelmatig en af en toe had ik tussen maaltijden wel 5 uur zitten etc.

Ik dacht dat vet verbranden en spieren kweken niet tegelijk kon. Daarom heb ik die oorzaak uitgesloten.

Als je nét begint met trainen met een hoog BF en je daarvoor heel slecht hebt gegeten, dan zou dat best kunnen hoor.;)

Kijk in de spiegel... en let niet teveel op andere cijfertjes

Als je nét begint met trainen met een hoog BF en je daarvoor heel slecht hebt gegeten, dan zou dat best kunnen hoor.;)

Kijk in de spiegel... en let niet teveel op andere cijfertjes

Maar als er niet veel verandering is te zien in de spiegel, dan moet ik wel naar de cijfertjes kijken.

Maar als er niet veel verandering is te zien in de spiegel, dan moet ik wel naar de cijfertjes kijken.

niet na 3 weekjes ;) ga gewoon lekker verder en desnoods nog wat gaan "puzzelen" met je voeding.

Ik weet dat het lastig is omdat je (als je alles doet wat in je beginpost zegt te doen) zo deticated bezig bent. Maar het komt vanzelf wel... mocht je over 3 maanden nog geen verschil zien, dan pas moet je je echt zorgen gaan maken :)

Je doet het heel erg goed. Het tekort is wel aan de hoge kant maar dat is wel okey.

Als ik een poging zou wagen op de reden, dan gok ik op je kcal inname.
Je denkt dat je 2100kcal per dag eet maar ik schat dat je juist meer eet, vooral in de wat de pot schaft deel ;)

Je werkt heel erg hard met je training, en ik kan me wel voorstellen dat je aan het eind van de dag kapot bent om dan ook als beest te eten (denkend dat het geen verschil maakt).

Je doet alles perfect tot nu toe, dus bereken maar even voor jezelf of je ook inderdaad 2100kcal per dag eet.

Terug
Naar boven