Inmiddels heb ik weer contact gehad met dr de Ronde en we hebben het daarbij gehad over de uitslag van mijn bloedonderzoek. Het slechte nieuws is dus dat alles gewoon prima in orde was. Dit is slecht nieuws voor mij, want we hebben dus nu geen duidelijke oorzaak gevonden van mijn lage test gehalte. Ook bij het laatste onderzoek was mijn test waarde weer 5.2, dus veel te laag. Verder was alles prima, dus ook mn LH, FSH en nog een hele rits andere semi-verwante dingen zoals mn T3 e.d.
Omdat er geen duidelijke afwijking te zien was in welke bloedwaarde dan ook, kon hij slechts gissen naar wat er nu speelde. We hebben het natuurlijk wel over wat zaken gehad, maar hij gaf daarbij wel expliciet aan dat er, vanwege dat gebrek aan bewijslast, aan elke observatie, conclusie of advies wel het nodige af te dingen viel.
Als mogelijke oorzaak gaf hij aan dat ik wellicht eenvoudigweg teveel lichaamsmassa zou hebben en dat mijn testosteron productie gewoonweg niet voldoende zou kunnen zijn. Hij gaf hierbij wel toe dat dit een bijzonder gammele redenatie was, maar onder omstandigheden een van de weinige dingen die niet ontkracht werd door de bloedwaarden. Hij stelde dat 10 kilo vet afvallen wellicht zou kunnen helpen. Toen ik hem vroeg wat me dit dan concreet zou kunnen opleveren, gaf hij aan dat dit heel sterk verschilt van persoon tot persoon, maar op meer dan een verdubbeling hoefde ik sowieso niet te rekenen. Ik zou dan van een waarde van 5.2 naar 10.4 gaan, in het beste scenario. Dit is nog steeds veel te weinig en dus geen echte oplossing.
We spraken over wat ik nu het beste kon doen, en hierbij bleef hij zeer op de vlakte. Ik begrijp dat hij dit vanuit zijn functie ook wel moet zijn omdat hij me niet hoort te sturen in mijn keuzes, maar ik had zelf toch wel graag wat meer solide advies willen krijgen. Veel informatie moest ik toch wel uit hem trekken, vond ik zelf. Toen ik bijvoorbeeld vroeg over hoe dat nou precies zat met die vruchtbaarheid als je zelf test gaat zetten, moest ik zelf HCG aandragen als mogelijke optie om mee te nemen. We hebben het ook gehad over Nolvadex, waarbij hij toen aangaf dat ik dat dan minimaal 3 maanden moest nemen en dat ik daarna weer zou moeten kijken hoe de boel ervoor stond. Hij gaf daarbij wel gelijk aan dat eventuele winsten in test ook bij het stoppen met de Nolvadex weg zouden vallen, net als bij zelf toedienen dus.
Zoals de zaken er nu voor staan, geloof ik niet dat er nog meer te testen valt. Dat vind ik eigenlijk zelf best een beetje vreemd, maar dr de Ronde weersprak me niet toen ik dit verbaliseerde. Mijn opties zijn nu dus:
1. Niets doen. De boel accepteren zoals het is;
2. Proberen vet af te vallen en daarna kijken wat de stand is;
3. Nolvadex nemen voor een periode van minimaal 3 maanden - eigenlijk had ie geen vervolgtraject voor deze optie;
4. Testo gel blijven smeren;
5. Aan de TRT, dus zelf test gaan injecteren.
Ik vroeg hem om de boel nog even naar me te mailen zodat ik er over na kon denken, maar dat heb ik niet meer ontvangen. Hierover wil ik vandeweek nog even bellen want ik wil dit toch nog wel graag hebben.
Zoals ik er nu over denk valt 1 sowieso af. Optie 2 was ik sowieso van plan, maar omdat dit zelfs in het beste scenario niet afdoende zal zijn kun je dit niet als geheeloplossing rekenen (maar ik ga dit zeker proberen). Optie 3 valt ook af, voornamelijk omdat nolva ook niet zonder bijwerkingen is, en hij na de eerste 3 maanden eigenlijk geen vervolgpad kon aangeven. Optie 4 valt ook per definitie af omdat die testo gel klote is als je een relatie hebt. Die shit geeft af aan alles wat met me in aanraking komt, en ik wil graag mn vriendin snorloos houden.
Momenteel speel ik dus met het idee om in ieder geval voor een jaar aan de Test injecties te gaan. Uiteraard dan met HCG ernaast om zo gunstig mogelijk uit die periode te komen. Volgens dr de Ronde herstelt vrijwel 100% van zo'n fase. Hij zag dit zelf niet als een middenweg, maar ik wel. Ik wil gewoon weten wat het verschil is tussen mijn huidige staat, en "normaal". Het is immers zo lang geleden dat ik op een normaal niveau gezeten heb, dat ik niet eens echt kan oordelen wat er wenselijker is. In dat jaar wil ik proberen om flink vet te verliezen met wat hulp van een goeie PT vriend van me, en wellicht valt mijn natuurlijke test-level wat hoger uit (uiteraard na een tijdje off te zijn en een goede nakuur e.d.).
Het enige wat me nu tegenhoudt om het geheel direct in gang te zetten is het hele vraagstuk rondom mn vruchtbaarheid. Ik zal maar eens vragen gaan stellen over hoe dat werkt met invriezen enzo.