Fitness Seller

Boksen: welke manier van gewichtstraining

Bezoekers in dit topic

jeandubois

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
13 mei 2005
Berichten
422
Waardering
12
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
13%
Hey,

Misschien dat hierover al eerder gesproken is, maar ik vind het niet meteen terug.

Ik ben enkele maanden terug begonnen met boksen. Nu vraag ik me af welke manier van bodybuilden nu het beste past bij deze sport.

Overal lees ik verschillende dingen:

- Sommige zweren enkel bij plyometrische oefeningen (aangezien ik nu de klasse 81-85 kilo val, lijkt me dit niet echt een optie)
- Mijn trainer zegt kort en krachtig te trainen 3-6 reps
- Mijn fitness instructeur spreekt dan weer van 12-15 reps

Momenteel train ik tussen de 8-12 reps, zo zwaar mogelijk maar toch met een goed vorm.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Hoe trainen jullie?
 
Ik heb in de tijd dat ik 5 x in de week ging kickboksen allemaal setjes gemaakt met een laag gewicht maar veel reps. bijv bankdrukken op 50 kilo x 30 reps. Ik heb er veel vooruit ging in geboekt kwa kracht snelheid en uithuidingsvemogen.
 
ik zou vooral speed oefeningen doen, speed bench, speed deadlift, speed squats..
 
Yep mee eens. Als je gedurende langere tijd geen wedstrijden hebt kun je er voor kiezen om zwaarder te gaan met minder reps omdat dit effectiever is voor massaopbouw, maar vlak voor en tijdens het seizoen vooral veel reps met lagere gewicht op een hogere snelheid. Ook goed voor de ontwikkeling van zenuwverbindingen.
 
Ja,

Ik denk ook wel dat meer reps en snellere herhaling meer van toepassing is.

Maar mijn trainer beweert dat snelheid en uithouding worden getraind op de zak en in de ring.

Volgens hem kan je beter op zuivere kracht trainen in de fitness-zaal, dus 6-10 herhaling zo zwaar en explosief mogelijk.

Aan Tsunami hierboven? Wat bedoel je met "goed voor de ontwikkeling van zenuwverbindingen"?
 
Wat is je doel?

snelheid - oefeningen met de nadruk op snelheid; speedbench, speedsquat, jumpsquat, plyomterische oefeningen

kracht - zware compoundoefeningen met weinig herhalingen

massa - tussen 6-10 herhalingen doen

spieruithoudingsvermogen - oefeningen met meer dan 10 herhalingen
 
Wat is je doel?

snelheid - oefeningen met de nadruk op snelheid; speedbench, speedsquat, jumpsquat, plyomterische oefeningen

kracht - zware compoundoefeningen met weinig herhalingen

massa - tussen 6-10 herhalingen doen

spieruithoudingsvermogen - oefeningen met meer dan 10 herhalingen

Wel om eerlijk te zijn is mijn doel een combinatie van de 4 als je het zo bekijkt:p

Ik ben eens op zoek gegaan naar specifieke trainingsprogramma's van bijvoorbeeld een Mike Tyson, de la Hoya, maar ik vind echt niets terug.

Heeft er iemand een link naar eventuele workout schema's van professionele boksers?

Black Rush heeft wel een punt, ik denk dat ik vanaf nu mijn training voor bv borst zowel op kracht, uithouding als massa ga concentreren

Bench Press: 4 sets - 6 herhalingen, zo snel mogelijk opwaarts, gecontroleerd neerwaarts
Incline Dumbbell Press: 4 sets - 10 herhalingen
Push-Ups: 4 sets - maximaal # reps
Fly's: 4 sets - 10 herhalingen

Lijkt dit jullie wat?
 
welke spieren gebruik je eigenlijk bij een stoot? hoek bv. Volgens mij zit er ook een groot deel lats in niet?
 
Vergeet je Rear Delt niet...
 
welke spieren gebruik je eigenlijk bij een stoot? hoek bv. Volgens mij zit er ook een groot deel lats in niet?

Ja een groot deel maar het allergrootste deel komt toch echt uit je benen.
 
Wel om eerlijk te zijn is mijn doel een combinatie van de 4 als je het zo bekijkt:p

Ik ben eens op zoek gegaan naar specifieke trainingsprogramma's van bijvoorbeeld een Mike Tyson, de la Hoya, maar ik vind echt niets terug.

Heeft er iemand een link naar eventuele workout schema's van professionele boksers?

Black Rush heeft wel een punt, ik denk dat ik vanaf nu mijn training voor bv borst zowel op kracht, uithouding als massa ga concentreren

Bench Press: 4 sets - 6 herhalingen, zo snel mogelijk opwaarts, gecontroleerd neerwaarts
Incline Dumbbell Press: 4 sets - 10 herhalingen
Push-Ups: 4 sets - maximaal # reps
Fly's: 4 sets - 10 herhalingen

Lijkt dit jullie wat?

Dan kan je beter 1 dag zwaar trainen met weinig herhalingen. En een aantal dagen later trainen op snelheid. Snelheid zet ook massa aan. Kijk maar bijvoorbeeld naar sprinters.
 
Hey jeandubois de beste gewichts training voor een bokser bestaat uit borst,schouwders,triceps,buik en benen geen rug en biceps omdat dit je stoten vertraagt.Doe afwisselend lage reps voor kracht en hoge reps voor explosiviteit zo explosief dat bij bankdrukken de stang enkele cm uit je handen glipt.Moest je wedstrijden draaien wel 2 weken ervoor mee stoppen.Succes
 
Hey jeandubois de beste gewichts training voor een bokser bestaat uit borst,schouwders,triceps,buik en benen geen rug en biceps omdat dit je stoten vertraagt.Doe afwisselend lage reps voor kracht en hoge reps voor explosiviteit zo explosief dat bij bankdrukken de stang enkele cm uit je handen glipt.Moest je wedstrijden draaien wel 2 weken ervoor mee stoppen.Succes

Geen biceps of rug? Gaat dit dan geen verstoorde spierbalans opleveren?
 
Tja je rug en biceps zullen niet zo ontwikkeld zijn,maar je lichaam gaat er niet raar uitzien ofzo hoor.Nu tis aan jou om je prioriteiten te stellen mooie biceps en rug en wat aan snelheid inboeten of ze uit je schema bannen en een fractie sneller zijn.Grtz
 
ik denk dat 2strong een punt heeft, maar je biceps en rug helemaal niet trainen lijkt me onzin.

Als je een stoot maakt, is het ook van belang dat je je arm weer snel als dekking kan gebruiken.
(ook als je een zware clinch-partij hebt is het wel lekker afklemmen met een beetje kracht in je biceps-rugspieren)

Ik ben het met je bokstrainer eens dat je je spieruithoudings-vermogen al aanspreekt.(al weet ik niet hou je bokstraining eruit ziet)

Ik zou dat KT richten op max kracht, dit 1 oef bvb small bench. de rest ondersteunende oef ,evt massa.
En 1 KT op explosieve kracht.
Gebruik veel oef die je core aanspreken. Benen zou ik trouwens niet max kracht trainen.
 
Maar ik vraag me dan altijd af waarom veel K1 vechters zo ongeloofelijk gespierd zijn als het beter is om maar af en toe met weinig en zware reps te trainen. Kijk maar is naar bv Le Banner, een ongeloofelijke buffel met een super brede rug.
 
Bij de zwaargewichten is geen restrictie op het gewicht dan zou ik ook opteren om 20kg meer te wegen dan m,n tegenstander ipv snelheid
 
probeer zo veel mogelijk series te maken met een licht gewicht zo verkom je dat je slom word en stijf je bouwt zeer zeker kracht op met licht setje lange series goed de schouders borst en traps trainen
 
training voor een bokser

hoi je kan natuurlijk ook een combinatie maken van trainingen met zware korte rebs en langere lichtere rebs. mar je moet ook kijken wat voor type bokser je zelf bent. ben je een vechter die iemand snel knockout wil hebben dan zou ik veel zware korte rabs doen .als je iemand op conditie wil verslaan dan zou ik de lichtere langere rebs doen.maarals ik jouw was zou ik combinatie training maken die goed bij jou en je vechtsT past. misschien willen mensen die je ken je ermee helpen /bokstrainer/ bv.het belangrijkste is dat niet elke training ook een goede training voor jou is.dat moet je zelf op gevoel ontdekken. het is ook belangrijk dat je je traing goed volhoudt en dat je niet elke week kapot bent. zelf voel je het beste of je vooruitgang boekt met de specafieke training die je doet.
 
Back
Naar boven