Fitness Seller

Borsten en vlak versus schuin bankdrukken

Ik train mijn volledige borst... onderkant, bovenkant en miden... waarom ja zou raar zijn alleen bovenkant te trainen. Dat ga je zien zeker als je droger wordt voor een wedstrijd...

paar jaar geleden heeft mijn ex na een aarzelend begin in de wondere wereld v krachttraining 1,5jr vol meegetraind met alle oefeningen, en zij was erg blij met het effect, optisch grotere borsten door onderliggende spier, sowieso betere houding v je bovenlichaam. voor zover ik er verstand v heb hebben je borsten alleen te leiden van wedstrijden draaien, dwz afwisselend dieet en bulk.

dus het devies luidt: alle oefeningen doen, liefst zwaar!

Kort:
borsten -> vet
Deze liggen bovenop je borst spieren. Dus geen nood.

Bron:

Krachttraining. Een anatomische benadering
F. Delavier
Forte Uitgevers, Utrecht, 2005
Het is een in fitnessopleidingen zeer veel gebruikt boek, geschreven door de Franse ex-powerlifter en anatomisch tekenaar Frédéric Delavier. Het is een van de best verkochte krachttrainingsboeken ooit. Op de bestsellerslijst van sportuitgever Human Kinetics staat het boek al een tijdje bij de bestsellers. Het boek laat met mooie anatomische plaatjes zien welke spieren bij welke oefeningen actief zijn en beschrijft hoe je de oefeningen op een juiste manier moet uitvoeren. Er staan in totaal wel zo’n 400 gekleurde en heldere tekeningen in. Het boek is in 2005 herzien en uitgebreid. Hierdoor staat er in het boek op diverse plekken uitleg over de meest voorkomende blessures bij krachttraining.

En voor de rest hangt het van de vorm van je borsten af hoe je spiermassa de look van je balkon gaat beinvloeden.

Ik train sinds kort samen met een vriendin van me. Ze doet voor het eerst mee. Ze heeft een kleine B cup en verder perfect gevormt en heel stevig:p

Maar nu komt het; sinds kort trainen we dus en de vorm van haar borsten is veranderd. Onder haar sleutelbeen is de borstspier nu opgezet, dan komt er een soort groef (iets overdreven) en dan haar borst welke minder rond is geworden. Lijkt wel of het vetpercentage daar is afgenomen en daardoor zijn ze niet meer zo rond en stevig als ze waren.

Maar ondanks dat, zit ze nu in een hoger percentage vet dan vorig jaar en vorig jaar had ze met een lager vetpercentage beter gevormde borsten dan nu. Ze woog afgelopen zomer door stres e.d. zo'n 57 kilo en nu zit ze op 65 kilo. Maar dus toch minder stevige borsten. Is hier een verklaring voor?

• Topic Starter Topic Starter
Ja, dat is dus een goede.
Mijn mening: ik zou in dit geval de hele borstspier blijven trainen, maar dan juist de nadruk leggen op de onderkant. Al zijn dus de meningen hierover over verdeeld, vandaar dit topic. ;)
En sja, je zeg dat ze flink is afgevallen en weer aangekomen? Dat kan je borsten (bindweefsel) al een aardige klap geven, dan kunnen je borsten wel wat gevulder zijn, maar wel slapper. Misschien zien jullie dat?
Kan ook zijn dat het allemaal wel mee valt, dat het nog een kwestie van balans zoeken is, een lijf dat zich nu met trainen aan het vormen is, etc.

Ja we zullen het wel zien. Ook de nadruk op de onderkant gaan leggen in iedergeval.

Uiteraard kan je de vorm van je borsten (en dan bedoel ik het klier- en vetweefsel waar de borst uit bestaat) niet veranderen door je borstspieren te trainen, zoals de rest ook al aangaf, idd omdat dit gewoon als een soort losse bol op de spier ligt, en daar op z'n plek gehouden wordt door huid/bindweefsel maar verder niks met de borstspier 'te maken heeft'.

Ik denk dat het 'lift'-effect door het verdikken van de onderkant van de borstspier te verwaarlozen is, tenzij je echt heel dikke borstspieren hebt, wat toch niet echt vaak het geval is bij vrouwen.

Als je dan toch voor het optische effect gaat van het trainen van je borstspieren, dan zou ik juist iets meer de aandacht op de bovenkant leggen, aangezien je dan, vooral als je een bescheiden maat borsten hebt, de vorm van een decollete kan creeeren (door het 'groefje' wat normaal van de samengedrukte borsten komt, nu door de getrainde borstspieren komt).
Beetje knullig omschreven, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Verder zou ik gewoon alle hoeken meenemen bij je borst training, vlak, schuin omhoog en naar beneden.

Ik kan me ook vinden in het bovengenoemde, tevens het feit dat de boven-borstspieren iets korter worden, en dus de borsten iets omhoog trekt, aangezien de spierlaag de fundering vormt van de 'Knockers'!

Dus schuin (incline) dumbbell drukken + schuine fly's voor bovenkant-borst. (alle spiertjes worden aangetrokken, ook de omliggende)

En Decline en vlak drukken met de barbell.
Dit laatste voor de dikte van de spier (siliconen effect).

Dit is slecht mijn visie uiteraard, totaal geen onderbouwing verder, dus niet vlekkeloos aannemen dat dit de manier is!

Iron

ach ja we gaan gewoon verder en zien wel hoe het wordt. Zoveel invloed heb je er uiteindelijk toch niet op. Gewoon de gehele spier goed blijven trainen en dan zien we het wel.

Door het vlak banken stimuleer je de Pectoralis major spier, waardoor je een horizontale 2-deling krijgt van de borst. Bij het aanspannen zie je dat vooral. Is veelal te zien bij een laag vetpercentage. Bij het schuin banken krijg je een vollere bovenkant, waardoor je inderdaad een groter/hoger decolleté krijgt.
Ben je een buildster dan moet je dus alles trainen wetende hoe de borsten eruit gaan zien. Een van de redenen waarom wedstrijdvrouwen bijna allemaal siliconenborsten hebben. Een andere bijkomstigheid is het risico bij langdurig gebruik van androgene spullen bij vrouwen is dat de schrijf in de borsten verpulverd kan worden. Door een hoger vet% krijg je dus de vorm wel terug, maar bindweefsel etz. is blijvend verdwenen.

Door het vlak banken stimuleer je de Pectoralis major spier, waardoor je een horizontale 2-deling krijgt van de borst. Bij het aanspannen zie je dat vooral. Is veelal te zien bij een laag vetpercentage. Bij het schuin banken krijg je een vollere bovenkant, waardoor je inderdaad een groter/hoger decolleté krijgt.
Ben je een buildster dan moet je dus alles trainen wetende hoe de borsten eruit gaan zien. Een van de redenen waarom wedstrijdvrouwen bijna allemaal siliconenborsten hebben. Een andere bijkomstigheid is het risico bij langdurig gebruik van androgene spullen bij vrouwen is dat de schrijf in de borsten verpulverd kan worden. Door een hoger vet% krijg je dus de vorm wel terug, maar bindweefsel etz. is blijvend verdwenen.

Dat laatste lijkt me niet echt prettig, neem aan dat dat de stevigheid voorheen was..

Nu ben ik dan weer benieuwd hoe het is als die profs een kind krijgen en borstvoeding zouden willen geven. Kan dat dan ook nog of juist niet meer???

dat is een goede ben ik ook erg benieuwd naar.
Vooral omdat ikzelf bijna 8 maand borstvoeding gegeven heb erl afgekolfd maar dat kwam omdat hij als baby niet sterk genoeg was om zelf te drinken en dit gedwongen werd waardoor hij als ze het probeerden een driftaanval kreeg. Dus toen maar aan het afkolven gegaan en dat blijven doen.

Wanneer je regelmatig borst traint, zal je niet kunnen vermijden dat deze van vorm veranderen. Dit door een toename van spiermassa en verlies van vetmassa, dus zullen enerzijds je borsten wel steviger maar minder volumnieus worden.

Zover ik weet is vlak bankdrukken zeker niet slecht voor de vorm van je borsten, maar wel wanneer je alleen maar aan vlak bankdrukken doet.
De bedoeling is dat je vlak bankdrukken combineert met schuin bankdrukken en dan nog een 2-tal oefeningen, zodat je je hele borstzone traint en deze dus gelijkmatig kan ontwikkelen. Bij een vrouw is een niet gelijkmatige ontwikkeling van de borstzone niet zo opvallend. Maar bij de mannen (indien alleen vlak bankdrukken) zal je dan krijgen dat het middenstuk wel goed ontwikkeld is. Maar een platte bovenkant (stuk schouderkoppen naar borst) en meestal ook onderkant zodat je niet die echte volle 'borsten' krijgt, zoals bv. bij Ronnie Coleman. (Wel natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dan krijg je een duidelijk beeld van wat ik bedoel.)

Dus wat ik wil zeggen is dat vlak bankdrukken op zich geen kwaad kan, maar combineer deze wel met een aantal andere borstoefeningen. Zo krijg je een gelijkmatige ontwikkeling van de borstspieren.

Ik train sinds kort samen met een vriendin van me. Ze doet voor het eerst mee. Ze heeft een kleine B cup en verder perfect gevormt en heel stevig:p

Maar nu komt het; sinds kort trainen we dus en de vorm van haar borsten is veranderd. Onder haar sleutelbeen is de borstspier nu opgezet, dan komt er een soort groef (iets overdreven) en dan haar borst welke minder rond is geworden. Lijkt wel of het vetpercentage daar is afgenomen en daardoor zijn ze niet meer zo rond en stevig als ze waren.

Maar ondanks dat, zit ze nu in een hoger percentage vet dan vorig jaar en vorig jaar had ze met een lager vetpercentage beter gevormde borsten dan nu. Ze woog afgelopen zomer door stres e.d. zo'n 57 kilo en nu zit ze op 65 kilo. Maar dus toch minder stevige borsten. Is hier een verklaring voor?

Een veel voorkomende fout bij vrouwen is dat ze GEEN of GEEN GOEDE sportbh dragen en aangezien alle vrouwen regelmatig op de loopband staan maakt de borst hierdoor een 8-vormige beweging wat zeker niet gezond is. Het langetermijnseffect is dan ook dat de borst vervormd en vooral gaat hangen. Bron: Hangborsten door het joggen
De boodschap voor vrouwen luidt dan ook: Strak in het pak

Ja, dus goede BH dagen en goed bankdrukken, flat, incline en decline..
En ook elke dag door je man, jouw borsten laten masseren, dat werkt perfect!
(tenminste, dat zeg ik altijd tegen mijn vriendin)

Terug
Naar boven