MuscleMeat

Buurt geen invloed op gedrag jongeren

In mijn opinie is het gewoon een samenspel, waar de ouders de grootste invloed hebben op de ontwikkeling van hun kind. Op latere leeftijd zal de omgeving meer belangrijk worden.
Overigens vind ik, dat jullie allemaal redelijk op 1 lijn zitten, met wat jullie zeggen, maar elkaar net niet kunnen vinden.:D
En; ik ben niet links-geörienteerd.......

ik ook niet overigens :p

Ik wel, maar ga hier uit van praktijkervaring. De prikkel om crimineel gedrag te vertonen is groter in een slechte buurt dan in een goede buurt. Waar het ene kind speelt met zijn Playstation gaat de andere op vernielingstocht met zijn vriendjes. Overigens vaak ook omdat er geen alternatieven zijn. Te meer een reden waarom leefbaarheidsprojecten werken, mits goed toegepast. Verveling verdrijven kan criminaliteit terugdringen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik wel, maar ga hier uit van praktijkervaring. De prikkel om crimineel gedrag te vertonen is groter in een slechte buurt dan in een goede buurt. Waar het ene kind speelt met zijn Playstation gaat de andere op vernielingstocht met zijn vriendjes. Overigens vaak ook omdat er geen alternatieven zijn. Te meer een reden waarom leefbaarheidsprojecten werken, mits goed toegepast. Verveling verdrijven kan criminaliteit terugdringen.

Maar wat is het verschil tussen een goede en slechte buurt?

Inkomen, woonvorm, onderhoud woningen o.a. Het moge toch duidelijk zijn wat een goede buurt is en een slechte buurt? Een wijk met villa's verschilt toch aardig van een hele rij hoogbouwflats waar amper groenvoorzieningen zijn. Of zelfs maar het verschil tussen een rustige wijk met rijtjeshuizen en een wijk met krappe appartementen en veel verkeer. Het aantal kenmerken kan verschillen maar overwegend wonen in mindere buurten personen met lage inkomens in te kleine huizen waar weinig ruimte is voor recreatie. In een goede buurt zijn die voorzieningen veel beter geregeld.

Het is allemaal geen excuus voor criminaliteit, maar de buurt draagt naar mijn mening wel degelijk bij aan het voorkomen van crimineel gedrag. Ik heb ook vrienden gehad die weinig mochten van hun ouders (sociale controle) maar met genoeg overredingskracht gaan die ook meedoen in verkeerd gedrag. De prikkel tot fout gedrag is in slechte buurten gewoon meer aanwezig.

• Topic Starter Topic Starter
Inkomen, woonvorm, onderhoud woningen o.a. Het moge toch duidelijk zijn wat een goede buurt is en een slechte buurt? Een wijk met villa's verschilt toch aardig van een hele rij hoogbouwflats waar amper groenvoorzieningen zijn. Of zelfs maar het verschil tussen een rustige wijk met rijtjeshuizen en een wijk met krappe appartementen en veel verkeer. Het aantal kenmerken kan verschillen maar overwegend wonen in mindere buurten personen met lage inkomens in te kleine huizen waar weinig ruimte is voor recreatie. In een goede buurt zijn die voorzieningen veel beter geregeld.

Het is allemaal geen excuus voor criminaliteit, maar de buurt draagt naar mijn mening wel degelijk bij aan het voorkomen van crimineel gedrag. Ik heb ook vrienden gehad die weinig mochten van hun ouders (sociale controle) maar met genoeg overredingskracht gaan die ook meedoen in verkeerd gedrag. De prikkel tot fout gedrag is in slechte buurten gewoon meer aanwezig.

Als ouders hun kinderen terechtwijzen voor fout gedrag zowel binnen als buitenshuis, en ook nog even de kinderen van de buren in het oog houden lijkt me de kans dat een buurt de criminele toer op gaat erg klein.

Neem nu een voorbeeld van een criminele buurt. Ga gedurende 1 maand met een groepje van 10 gezagsdragende bewoners de buurt 's avonds af en na die maand is de buurt al heel wat minder crimineel. Precies omdat dit een vorm van sociale controle is.
Je zult er altijd wel hebben die het geen bal kan schelen of ze op hun daden worden aangesproken maar het overgrote deel is hier erg gevoelig voor.

yep maar wat vaak zo is met ouders die in een lagere sociale klasse zitten is dat ze nergens om geven, hun kinderen weinig discipline meegeven. Die kinderen worden dus niet gecorrigeerd.

jullie moeten werkelijk eens leren om wetenschappelijk onderzoek te analyseren.

er is geen oorzakelijk verband tussen de wijk waarin je woont en de criminaliteit dat je zal plegen.
Hij stelt dat de sociale controle die een ouder uitoefent op zijn kind zowat de enige factor is.
in het wetenschappelijk artikel staat er dat de sociale controle veel slechter is in arme wijken. Er is dus wel een indirect verband.
Allochtonen wonen in armere wijken en behoren tot de armeren in onze samenleving. In deze famiies is de sociale controle vaker slechter dan in rijkere families en wijken.Er is dus wel een indirect verband.

toont eens te meer aan dat ook journalisten weinig kaas hebben gegeten van wetenschappelijke analyses.

ik vind het grappig dat men nu plots wel in wetenschappelijk onderzoek gaa geloven als men dekt dat het hun opinies bevestigd.

en niemand die er aan dacht eens te vragen waar men dit artikel in zijn gehele kan vinden. het kan best zijn dat lieven pauwels (staat bij ons op de unief bekend als een zeer goede criminoloog met ersntige wetenschappelijke onderzoeken) de zaken toch wat uitgebreider zal toegelicht hebben.

ik vond al iets meer en zal wat belangrijk is in het vet zetten en mijn commentaar in het rood:

Buurt heeft geen invloed op crimineel gedrag jongeren

Wie opgroeit met uitzicht op een statig herenhuis op de Antwerpse Cogels Osylei heeft net zoveel kans om betrokken te raken in jeugdcriminaliteit als iemand die op een met graffiti bekladde muur in de Seefhoek kijkt. Tot die verrassende conclusie komt criminoloog Lieven Pauwels van de UGent.

'Hoewel we intuïtief denken dat de buurt een invloed heeft op het crimineel gedrag van jongeren, genre 'kijk waar hij woont, daar kan niks goed van komen', blijkt dat dat niet zo is", stelt Pauwels. 'Ik heb geen enkel oorzakelijk verband gevonden. En dat is goed nieuws, want het kan helpen om buurten te destigmatiseren.'

Lieven Pauwels trok voor zijn doctoraat naar 23 Antwerpse secundaire scholen en ondervroeg in totaal 2.486 leerlingen uit de eerste graad. "Ik heb bewust voor 12- tot 14-jarigen gekozen", legt hij uit. "Omdat zij enerzijds wel al in de adolescentie zitten, maar anderzijds nog niet die grote mobiliteit hebben waarover oudere tieners beschikken." Met andere woorden: ze zijn nog meer aan huis en dus aan hun buurt gebonden.
"Op geen enkele manier kun je aantonen dat jongeren uit achtergestelde wijken meer misdaden plegen omdat ze in die buurt wonen", zegt Pauwels. "Een van de enige echt relevante factoren blijkt de sociale controle binnen het gezin te zijn. Kortom, dat ouders weten wanneer hun kind waar zit. Die controle kan net zo goed afwezig zijn in een villawijk als in een arme buurt. De betrokkenheid die een jongeren ten opzichte van zijn school voelt, speelt eveneens een rol. Ook hier gaat het om een individueel kenmerk."

de gebrekkige sociale controle is dus het belangrijkste probleem. En de betrokkenheid van een jongen tov zijn school. En raad eens waar dit het vaakst het probleem is? Inderdaad, bij de armere families, in de armere wijken. Wat de prof dus zegt is dat als je als rijk gezin in een arme wijk gaat wonen en je een goede sociale controle op je zoon uitoefent, hij wellicht geen negatieve criminele invloed zal ondervindne door in die arme buurt te wonen. ALs je als arme famillie met lage sociale controle tav de zoon door de ouders in een rijke buurt gaat wonen zal de zoon geen positieve invloed ervaren van de rijke wijk. Dus wat de ciminoloog zegt is dat er geen oorzakelijk verband is tussne de buurt waarin je woont en de criminaliteit. Dus dat houdt in: "het is niet omdat je in wijk A woont dat je criminaliteit zal plegen net omdat je in die wijk A woont.'' Neen, de criminoloog zegt dat het sleutelwoord lage sociale controle de belangrijkste oorzaak is. en deze lage sociale controle en weinig binding met de school komt vaak voor bij armere families,, arbeidersgezinnen en deze wonen nu eenmaal in armere wijken. Geen oorzakelijk verband tussen wij en criminaliteit maar wel een hel belangrijk indirect verband. armere familie woont vaker in armere wijk en heeft vaker dan bij rijkere mensen als kenmerk dat er weinig binding is met school en minder sociale controle ==> meer kans op criminaliteit.

Een goede ouder-kindrelatie en de schoolse betrokkenheid bepalen samen de morele waarden van een tiener en hebben een invloed op het rondhanggedrag. "En jongeren met foute waarden die veel rondhangen met leeftijdsgenoten lopen wel meer kans om verkeerde dingen te doen."

Dat er in sommige achtergestelde wijken meer criminaliteit is, is echter wel een feit. "Natuurlijk", zegt Pauwels. "Maar de woonplaats is vaak niet de plaats van een delict. En het is niet omdat er in een buurt veel criminaliteit is dat dit de bewoners aanzet om ook delinquent gedrag te vertonen."
twee arme wijken naast elkaar, wijk A en wijk B. Arme crimineel uit wijk A pleegt criminaliteit in wijk B en crimineel uit wijk B pleegt criminaliteit in wijk A. De criminaliteit van de arme adolescenten verlaat heel zelden het arme milieu.
Welke elementen Pauwels ook in kaart bracht, op geen enkele manier kon hij een verband vinden tussen woonplaats en crimineel gedrag. "Het is bijvoorbeeld niet zo dat de wijk wel een effect zou hebben op meisjes of net op jongens", aldus Pauwels. "Ook hoelang ze er wonen, speelt geen rol."

Volgens Pauwels zou het best kunnen dat het idee dat de wijk invloed heeft op misdadig gedrag, een achternagestreefde vaststelling is. "Mogelijk was het vroeger wel zo, maar tegenwoordig is de invloed van de woonplaats veel kleiner", zegt hij. "We zijn niet meer gebonden aan onze straat. Jongeren wonen op een plaats, gaan naar school op een andere en in hun vrije tijd zitten ze nog elders."

Het doctoraat levert belangrijke lessen voor het beleid. "Als je met buurtwerking jeugdcriminaliteit wilt aanpakken, dan moet je gaan werken met de jongeren in de buurt, maar niet met de wijk an sich", zegt hij. "Een buurt verfraaien kan voor vele andere zaken nuttig zijn, maar niet om criminaliteit bij jongeren tegen te gaan."

Ik ben er zeker van dat prof pauwels verbolgen zal ziijn van de interpretatie van de kranten (vereet niet dat deze stukken uit eenintervie kwamen dus de journalist heeft zelf een selectie gemaakt van wat hij denkt dat belangrijk is.) en dat hier eerstdaags een recht van antwoord zal volgen met een verduidelijking. en die zal net dezlefde zijn die ik net heb vermeld.

Laatst bewerkt:
jullie moeten werkelijk eens leren om wetenschappelijk onderzoek te analyseren.

Jij moet leren lezen wat er staat. Buurt heeft geen invloed op gedrag, daar gaat het hier om.
Misschien is de kans dat een willekeurig kind uit een slechte wijk minder sociale controle heeft van thuis uit groter dan die van een kind uit een goede wijk, maar daar gaat het hier niet om. Dat indirecte verband waar je het over hebt daar wordt toch niet aan getwijfeld. Het gaat er om dat je niet kan stellen dat iemand die van thuis uit goede sociale controle heeft eerder de criminaliteit in gaat wanneer hij in een slechte wijk woont dan wanneer hij in een goede wijk woont.

Jij moet leren lezen wat er staat. Buurt heeft geen invloed op gedrag, daar gaat het hier om.
Misschien is de kans dat een willekeurig kind uit een slechte wijk minder sociale controle heeft van thuis uit groter dan die van een kind uit een goede wijk, maar daar gaat het hier niet om. Dat indirecte verband waar je het over hebt daar wordt toch niet aan getwijfeld. Het gaat er om dat je niet kan stellen dat iemand die van thuis uit goede sociale controle heeft eerder de criminaliteit in gaat wanneer hij in een slechte wijk woont dan wanneer hij in een goede wijk woont.
lees post 30, beter kan ik het niet uitleggen;

Haha, bro, je hebt alleen even met wat meer tekst getypt wat er al in post 1 stond. Je toegevoegde commentaar veranderd niets aan mijn punt in post 31.

Dat variabele A invloed heeft op variabele B en dat er correlatie is tussen variabele C en A wil niet zeggen dat variabele C invloed heeft op B. Dat is het punt.

Haha, bro, je hebt alleen even met wat meer tekst getypt wat er al in post 1 stond. Je toegevoegde commentaar veranderd niets aan mijn punt in post 31.

Dat variabele A invloed heeft op variabele B en dat er correlatie is tussen variabele C en A wil niet zeggen dat variabele C invloed heeft op B. Dat is het punt.

dan heb je niet de wetenschappelijke bagage die je nodig hebt om dergelijke belangrijke nuancering te begrijpen.

Haha ok bro maar goed dat jij die 'wetenschappelijke bagage' wel hebt.

. Buurt heeft geen invloed op gedrag, daar gaat het hier om.
t.

lage sociale cnotrole heeft invloed en deze lage sociale controle komt het vaakst voor bij arme mensen en armere families. en deze wonen vaak in armere wijken. Zo, simpeler kan ik het echt niet maken hoor!

Hahaha, lees nou eens wat ik zeg:

ok dus even heel duidelijk:

Dat sociale controle (A) invloed heeft op crimineel gedrag (B) en dat er correlatie is tussen arme wijk (C) en sociale controle (A) wil niet zeggen dat arme wijk (C) invloed heeft op crimineel gedrag (B). Dat is het punt.

Ofwel:

Smurven houden van boterkoeken. De meeste smurven wonen in smurvenland. Maar dat wil niet zeggen dat het wonen in smurvenland er voor zorgt dat je boterkoeken lekker gaat vinden (Gargamel haat boterkoeken!).

En nou ga ik pitten, truste bro.

Laatst bewerkt:
Hahaha, lees nou eens wat ik zeg:

.

Ja dat beweerde ik toch ook?! www.begrijpend lezen.NL eens bezoeken man

ik schreef:
"de gebrekkige sociale controle is dus het belangrijkste probleem. En de betrokkenheid van een jongen tov zijn school. En raad eens waar dit het vaakst het probleem is? Inderdaad, bij de armere families, in de armere wijken. Wat de prof dus zegt is dat als je als rijk gezin in een arme wijk gaat wonen en je een goede sociale controle op je zoon uitoefent, hij wellicht geen negatieve criminele invloed zal ondervindne door in die arme buurt te wonen. ALs je als arme famillie met lage sociale controle tav de zoon door de ouders in een rijke buurt gaat wonen zal de zoon geen positieve invloed ervaren van de rijke wijk. Dus wat de ciminoloog zegt is dat er geen oorzakelijk verband is tussne de buurt waarin je woont en de criminaliteit. Dus dat houdt in: "het is niet omdat je in wijk A woont dat je criminaliteit zal plegen net omdat je in die wijk A woont.'' Neen, de criminoloog zegt dat het sleutelwoord lage sociale controle de belangrijkste oorzaak is. en deze lage sociale controle en weinig binding met de school komt vaak voor bij armere families,, arbeidersgezinnen en deze wonen nu eenmaal in armere wijken. Geen oorzakelijk verband tussen wij en criminaliteit maar wel een hel belangrijk indirect verband. armere familie woont vaker in armere wijk en heeft vaker dan bij rijkere mensen als kenmerk dat er weinig binding is met school en minder sociale controle ==> meer kans op criminaliteit

waar lees jij in godsnaam dat ik beweer dat C invloed heeft op A?
het gaat er om dat extreem rechts weer eens zal roepen dat het in het bloed zit van de allochtonen en dat het geen nut heeft deze wijken op te waarderen. criminaliteit in deze wijken moet je dus aanpakken door de binding met de school te verbeteren en de sociale controle van ouders op hun kinderen verhogen.
het opwaarderen van een wijk is tevens mss niet de juiste manier op deze criminaliteit aan te pakken maar kan wel indirect een positief effect hebben. Bijv: als de school mooi en aangenaam is, en het dus leuker wordt om er te vertoevne, dan zal de binding met de school toenemen.

Tevns, het krantenartikel neemt een aantal citaten van de prof er uit. hij maakt dus een selectie en wie weet welke belangrijke nuances hij nieet vermeld?
ik heb een email gestuurd naar professor Pauwels:

Geachte Professor Pauwels,

tot mijn grote verbazing las ik dat u stelde dat de buurt geen invloed heeft op het gedrag van jongeren. Ik weet echter dat uw doctoraat wellicht veel genuanceerder zal zijn en dat de journalist wellicht niet veel kaas heeft gegeten van wetenschap. Dit artikel wordt nu vaak door extreem rechts gebruikt om te stellen dat criminaliteit gewoon in het bloed zit van de allochtonen en dat de verloederde staat van hun wijk geen invloed heeft op dat gedrag. Daarom tracht ik mensen uit te leggen wat u vermoedelijk bedoelde en wellicht beweerd in uw doctoraat. Ik vertel hen:

"de gebrekkige sociale controle is dus het belangrijkste probleem. En de betrokkenheid van een jongen tov zijn school. En raad eens waar dit het vaakst het probleem is? Inderdaad, bij de armere families, in de armere wijken. Wat de professor dus zegt is dat, als je als rijk gezin in een arme wijk gaat wonen, en je een goede sociale controle op je zoon uitoefent, hij wellicht geen negatieve criminele invloed zal ondervinden door in die arme buurt te wonen. ALs je als arme famillie met lage sociale controle tav de zoon door de ouders in een rijke buurt gaat wonen zal de zoon niet noodzakelijk een positieve invloed ervaren van de rijke wijk. Dus wat de ciminoloog zegt is dat er geen oorzakelijk verband is tussen de buurt waarin je woont en de criminaliteit. Dus dat houdt in: "het is niet omdat je in wijk A woont dat je criminaliteit zal plegen net omdat je in die wijk A woont.'' Neen, de criminoloog zegt dat het sleutelwoord lage sociale controle de belangrijkste oorzaak is. en deze lage sociale controle, samen met een slechte binding met de school komt vaak voor bij armere families,, arbeidersgezinnen en deze wonen nu eenmaal in armere wijken. Geen oorzakelijk verband tussen wijk en criminaliteit maar wel een heel belangrijk indirect verband. Armere families wonen vaker in armere wijken en hebben vaker dan rijkere mensen als kenmerk dat er weinig binding is met de school en minder sociale controle ==> meer kans op criminaliteit."

Is dit de juiste interpretatie van wat ik kon opmaken uit het zeer beknopte krantenartikel?
Ik weet dat u het wellicht heel druk hebt dus als u geen tijd vind om kort te reageren dan zal ik dat best begrijpen.

met de allerhoogste hoogachting,

XXXXXX XXXXXX
criminoloog

------------------------------------------------------
ik vermoed binnen de 2 dagen een antwoord te krjgen.

Ja dat beweerde ik toch ook?! www.begrijpend lezen.NL eens bezoeken man

Gast, dit lijkt wel de nationale kampioenschappen naast elkaar heen lullen. Wat wil je nou bereiken met deze postings? Waarom stuur je een hemelsnaam een mail naar die baas waarin je herhaalt wat er al in de kant stond? Jij begint te klagen dat journalisten geen wetenschappelijke artikels begrijpen, maar je zegt zelf precies hetzelfde als in post nr. 1. Moet je mij eens vertellen wat die journalist verkeerd begrijpt aan dit artikel?

Mijn 1e post in dit topic (nr 31) is wat ik bedoel. Jij zit te klagen dat mensen het artikel niet snappen, ik niet. Dan verwijs je mij naar een lange bullshit post die niets toevoegd aan het verhaal. Dat indirecte verband waar je het de hele tijd over hebt heeft hier geen drol mee te maken. Dat is het hele punt van het artikel, om aan te geven dat het verband INdirect is.

En dan moet je mij niet gaan verwijzen naar een post die je 10 minuten later aangepast hebt en dan ook nog eens 10 post later pas op mijn EERSTE post zeggen: ja dat zei ik toch ook.

Gast, dit lijkt wel de nationale kampioenschappen naast elkaar heen lullen. Wat wil je nou bereiken met deze postings? Waarom stuur je een hemelsnaam een mail naar die baas waarin je herhaalt wat er al in de kant stond? Jij begint te klagen dat journalisten geen wetenschappelijke artikels begrijpen, maar je zegt zelf precies hetzelfde als in post nr. 1. Moet je mij eens vertellen wat die journalist verkeerd begrijpt aan dit artikel?

Mijn 1e post in dit topic (nr 31) is wat ik bedoel. Jij zit te klagen dat mensen het artikel niet snappen, ik niet. Dan verwijs je mij naar een lange bullshit post die niets toevoegd aan het verhaal. Dat indirecte verband waar je het de hele tijd over hebt heeft hier geen drol mee te maken. Dat is het hele punt van het artikel, om aan te geven dat het verband INdirect is.

En dan moet je mij niet gaan verwijzen naar een post die je 10 minuten later aangepast hebt en dan ook nog eens 10 post later pas op mijn EERSTE post zeggen: ja dat zei ik toch ook.

het heeft geen zin verder in te gaan op je opmerkingen want je blijkt het niet te snappen. Jammer.

Terug
Naar boven