MuscleMeat

Buurtbewoners aan de haal met tienduizenden euro's van dieven

Peiling Peiling zou jij graaien ?

• ja, ik kan het goed gebruiken

Stemmen: 85 84,2%
  • nee, ik ben een eerlijk mensch

Stemmen: 16 15,8%

• Totaal stemmers
    101
Graaien dan kunnen we kip kopen.

• Topic Starter Topic Starter
update :

zedelgem.jpg.h380.jpg.568.jpg

ZEDELGEM - Wie was erbij? Wie heeft er poen gepakt? En wat heeft de politie met het geld gedaan? Heel Zedelgem loert naar elkaar, nu een fortuin in eurobiljetten na een overval op straat belandde. Slechts vier eerlijke vinders brachten al geld terug, anderen houden het stilletjes voor zich. ‘De eerste die een nieuwe auto koopt, wordt serieus bekeken.’

En hie? Oeveel èj hie hepakt? Tot daar de openingszin van de week in café Breughelhof. Een gezellig kot aan Zedelgem Station is het, dat donderdagochtend om 11 uur al goed vol zit. De toog is versierd met koers­bidons, aan de muur hangen een spaarkas en een poster van Zedelgemse renners. Kortom, hier spreekt de stem van het volk.

Het volk heeft heel wat te vertellen dezer dagen. Uiteindelijk ligt er niet altijd een tapijtje geld voor je deur. Zaterdagavond dus wel. Wegvluchtende gangsters kieperden een gestolen kluis uit de koffer van hun wagen, waarna vele honderden bankbiljetten zomaar op straat dwarrelden. Eigenlijk het zuur verdiende bezit van een koppel uit Torhout, maar op dat moment lag het fortuin te grabbel voor Jan en alleman. ‘En hie? Oeveel èj hie hepakt?’ vragen ze dus aan elkaar in ’t Breughelhof. Het antwoord is steevast hetzelfde: Ik? Niets, neenee. Ik was niet thuis.

Anoniem: 6.000 euro

Cafébaas Matthias – overigens echt niet thuis zaterdag – lacht er smakelijk mee. ‘Er heeft hier nog niemand verkondigd dat hij stond te rapen. Dat zou ook niet slim zijn, hé. Anders moet je delen.’

Bovendien is er de schrik. Stél dat je naar de politie gaat met pakweg tienduizend euro in de hand. Zal die agent dan niet vragen waarom je het vier dagen bij je hield? En zal hij niet vermoeden dat je eigenlijk nog méér in huis hebt?’

Burgemeester Patrick Arnou (CD&V-Nieuw) speelde daar gisteren op in. ‘Ik begrijp dat mensen nu schrik hebben om het geld aan te geven. Daarom dit voorstel: iedereen kan anoniem bij mij terecht. Ik zal het geld dan aan de bestolen mensen uit Torhout geven.’ Het werkte. Een beetje. In het gemeentehuis van Zedelgem werd een enveloppe in de bus gestoken. De inhoud: 6.000 euro. Ook bij de politie kwam gisteren nog 600 euro terecht.

Een briefje, dat plakt

Het is nog altijd een fractie van de honderdduizenden euro’s die zaterdag door de Ruddervoordestraat waaiden. Dus blijft de hamvraag: waar is de rest? ‘We zullen het direct zien, als hier iemand een nieuwe auto koopt’, grinnikt José Maertens. ‘Da’s onnozel, maar de mensen denken nu wel zo. Iedereen beloert elkaar. Als je een beetje bougeert, wordt er over je geroddeld.’

José, uitbater van het schoonheidssalon op de hoek waar het gebeurde, is eigenlijk de enige die openlijk toegeeft dat hij vrolijk mee graaide. Om de simpele reden dat hij toch niets overhield. ‘Ik had twintigduizend euro in mijn handen, maar een politieagent trok de briefjes eruit. (grijnst) Hij heeft verdomme hard moeten trekken.’

José schaamde er zich nog geen seconde voor. Omdat iedereen hetzelfde gedaan had, zegt hij. Slechts van één ding heeft hij spijt: ‘Ik heb stom geraapt. Ik heb niet naar die rolletjes geld gegrepen, maar naar de briefjes van 500. Dat plakt aan de baan, hé. Je pakt dat niet zomaar op, je hebt daar twee handen voor nodig. Ja, zo heb ik veel tijd verloren.’

Eén agent, veel geld

Denkt iedereen zo? Vijftig meter verderop in de Ruddervoordestraat, waar het geld niet waaide, schudt handelaar Eddy Coupé het hoofd. ‘Neen, ik denk niet dat ik het zou houden. Pas op: wie geld opraapt, is voor mij geen dief. Zolang je niet weet waar het vandaan komt, staat er geen naam op. Maar nu het in de gazet stond ... Allez, die mensen hebben jaren gewerkt voor dat geld. Dat is toch gewoon van hen?’

Yolaine, de vrouw van Eddy, knikt. ‘Ik zou niet content zijn met geld van een ander. Ik zou een schuldgevoel hebben.’ Dezelfde reactie bij bakkerin Nancy, aan de overkant van de straat. ‘Ik zou het niet durven, denk ik. Ik zou niet meer op mijn gemak zijn met die gedachte.’

Makkelijk praten, vindt José. ‘Iedereen zegt nu: Ge mocht dat niet doen! Achteraf! Maar wat doe je als het écht voor je neus gebeurt? De bankbiljetten dwarrelden voor mijn voeten, zoals papiersnippers bij de verkiezing van Obama. Ik stond daar, in tweestrijd: pak ik het geld, of ben ik bang om gepakt te worden? Want uiteindelijk kan iedereen nu een foto nemen met zijn gsm. Maar mensen worden zot als ze zoveel geld zien. Dertig man begon te graaien, ik heb niet eens gekeken wie er nog allemaal stond. Het was van: sla je slag! Niet één riep: Jongens, dit mogen we toch écht niet doen.’

Uiteindelijk deed de politie, die na een minuut of drie arriveerde, dat wel. En moest iedereen braafjes het geld inladen in de koffer van een combi. Ongeteld, ongeïnventariseerd. Het weekt in de Ruddervoordestraat enig gegniffel los. Zeker aan de toog van ’t Breughelhof. ‘De flikken zullen wel goed gegeten hebben’, roept er eentje. De hele toog knikt mee.

Vijf minuten later passeert een politiewagen met een sirene. Alle hoofden draaien zich naar het raam. Joa! Ze zin doa wére!

Oke begrijpelijk! Maar je hebt hopelijk wel in je hoofd dat het geld toch nooit bij de mensen terug komt. Of je het nou grabbed of niet gaat niks aan de situatie voor de gedupeerde veranderen.

Niet iedereen hield het geld voor zich. Er doken intussen twee eerlijke vinders op die met het gevonden geld naar de politie stapten. De eigenaars van de kluis hebben intussen 11.000 euro gerecupereerd, maar dat zou volgens gerechtelijke bronnen slechts een fractie zijn van het totaalbedrag. ‘We willen de mensen die naar de politie stapten uitdrukkelijk bedanken. Maar wie ons geld zomaar heeft gestolen zou zich moeten schamen. Akkoord, er staat geen naam op die briefjes, maar ze hadden toch moeten weten dat het aan iemand toebehoorde.

Het teruggebrachte geld ligt gewoon bij de rechtmatige eigenaar maar klaarblijkelijk is het niet voldoende dat die mensen 1 keer worden bestolen. De inwoners van Zedelgem vinden het prima als de gedupeerden een tweede keer worden bestolen.

Zou het pakken.
Zoveel mogelijk ook nog, kan ik goed gebruiken met de opkomende verhuizing :D

Je kan wel merken dat het crisis is.

• Topic Starter Topic Starter
eigenlijk heeft EricR gelijk, het blijft diefstal. een dag later zou het toch beginnen knagen bij mij, gestolen goed gedijt niet, teruggeven is de boodschap.

True maar op het moment zelf zal 90% van dbb gewoon graaien hier ben ik van overtuigd. Als je nu over straat loopt en ziet geld vliegen denk je toch niet van ohh dat zal wel eens geld van iemand anders kunnen zijn laat ik het maar liggen. Nee je duikt er als een dolle hond op. Zo is het nou eenmaal heeft niks met rede of moraal te maken

iedereen is over de rooie als zijn fiets is gestolen of bij hem thuis is ingebroken en spul weg is, maar deze biljetten raapt iedereen op over andermans rug om

geld wat van een ander is, waar hij naar alle waarschijnlijkheid hard voor heeft gewerkt, erg zwak om dat te stelen, want dat is het.

faith in humanity, lost

Hier heb je wel gelijk in.
Inbrekers moeten ze ook inderdaad gewoon de hand afhakken...
Maar als het geld nou op straat ligt :rocknana:

eigenlijk heeft EricR gelijk, het blijft diefstal. een dag later zou het toch beginnen knagen bij mij, gestolen goed gedijt niet, teruggeven is de boodschap.

Echt niet man, iemand met kluizen vol geld is ook verzekerd, toch ?

Graaien en wegwezen is de boodschap

iedereen zou graaien, wie hier zegt van niet is een vieze leugenaar.

Ik zou graaien maar het daarna naar de politie brengen. Wat heeft geld nog voor waarde als je het zo maar "steelt"? Verdien het liever zelf eerlijk. Uiteindelijk is het toch van iemand en zou me behoorlijk genaaid voelen als mensen er met mijn geld van doorgingen, hoeveel ik dan ook bezat. Ben zelf eens een enveloppe met geld verloren onderweg op de fiets, kwam hier na een paar honderd meter achter en was terug gefietst, gelijk weg was die. Was toen nog een behoorlijk bedrag voor me, voelde ook erg k*t toen. Dus nee zal het 99% zeker niet houden, wordt gewoon misselijk bij het idee dat mensen zo hebzuchtig zijn dit te doen.

Ik zou graaien maar het daarna naar de politie brengen. Wat heeft geld nog voor waarde als je het zo maar "steelt"? Verdien het liever zelf eerlijk. Uiteindelijk is het toch van iemand en zou me behoorlijk genaaid voelen als mensen er met mijn geld van doorgingen, hoeveel ik dan ook bezat. Ben zelf eens een enveloppe met geld verloren onderweg op de fiets, kwam hier na een paar honderd meter achter en was terug gefietst, gelijk weg was die. Was toen nog een behoorlijk bedrag voor me, voelde ook erg k*t toen. Dus nee zal het 99% zeker niet houden, wordt gewoon misselijk bij het idee dat mensen zo hebzuchtig zijn dit te doen.
allemaal mooie woorden totdat er echt een x duizenden euro's op straat liggen :rolleyes:

Iedereen die zegt dat ze niet zouden graaien wilde ik daar wel eens zien, geloof er helemaal niets van

:roflol:

Doet me denken aan middelbare schooltijd waar je voor 10 euro aan kleingeld een hele pauze vermaak had.

Ik zou het overigens filmen en op YouTube zetten. :o

Terug
Naar boven