XXL Nutrition

Calorien friet en gebakken aardappels

Bezoekers in dit topic

erikiejberg

Novice
Lid geworden
23 jan 2021
Berichten
23
Waardering
1
Ik ben sinds een tijd aan het bijhouden wat ik eet en hoeveel ik eet. Nu hadden we vandaag eten besteld waar ook friet bij zat. Ik heb de friet gewogen en dat was 200 gram. Nu wilde ik deze invoeren in de app waar ik mijn calorieën mee tel, maar ik zie zoveel verschillen in aantal kcal per 100 gram. Waar moet je nou eigenlijk van uit gaan? En is het zo dat op friet uit de supermarkt de kcal die erop staan over de onbereide friet gaat?

En dan heb ik nog een 2e vraag. Als je dingen bakt in olie, bijvoorbeeld een gebakken ei of gebakken aardappelen moet je dan de olie meerekenen of kan je uitgaan wat er op de zak staat?
 
Ik ben sinds een tijd aan het bijhouden wat ik eet en hoeveel ik eet. Nu hadden we vandaag eten besteld waar ook friet bij zat. Ik heb de friet gewogen en dat was 200 gram. Nu wilde ik deze invoeren in de app waar ik mijn calorieën mee tel, maar ik zie zoveel verschillen in aantal kcal per 100 gram. Waar moet je nou eigenlijk van uit gaan? En is het zo dat op friet uit de supermarkt de kcal die erop staan over de onbereide friet gaat?

En dan heb ik nog een 2e vraag. Als je dingen bakt in olie, bijvoorbeeld een gebakken ei of gebakken aardappelen moet je dan de olie meerekenen of kan je uitgaan wat er op de zak staat?
Ik pak via mfp altijd die van McDonald’s, of dit helemaal correct is, is maar een gok, maar vermoed dat het in de buurt komt

olie altijd meerekenen.
 


1611429204986.png



1611429271854.png


1611429298670.png
 

Bijlagen

  • 1611429261264.png
    1611429261264.png
    26,6 KB · Weergaven: 65
Ik pak via mfp altijd die van McDonald’s, of dit helemaal correct is, is maar een gok, maar vermoed dat het in de buurt komt

olie altijd meerekenen.

Blijft inderdaad altijd een indicatie. Dit zijn gemiddelden, maar om tot een gemiddelde te komen heb je altijd uitschieters naar boven en beneden.

Je kunt er ook voor kiezen niet vaak friet te eten, en als je het eet, de calorieën gewoon even niet te tellen. Je hoeft geen 365 dagen per jaar bezig te zijn met calorieën..
 
En dan heb ik nog een 2e vraag. Als je dingen bakt in olie, bijvoorbeeld een gebakken ei of gebakken aardappelen moet je dan de olie meerekenen of kan je uitgaan wat er op de zak staat?
Olie gewoon afpassen. Bijvoorbeeld een eetlepel en dan meerekenen. Je zal niet alles opeten maar als je altijd op dezelfde manier rekent is dat op zich niet erg. Het gaat erom dat je weet wat je eet en als er een afwijking is is dit ook altijd dezelfde afwijking.

en dan nog heel exact kan je nooit berekenen.
Natuurproducten zoals kaas/ zuivel/ vlees etc zijn allemaal om en nabij. Het scheelt allemaal wel iets.
Bij producten staat ook altijd ee gemiddelde voedingswaarde op het product. Ook dit kan altijd wat varieren. Je weet het dus nooit 100% exact maar als je altijd op dezelfde manier berekend zal je je deze "meetfout" ook altijd meenemen. Gemiddeld kom je dan altijd wel goed uit.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Back
Naar boven