Bedankt voor jullie reacties!

De enige reden dat ik mijn khd wilde ophogen (of op 180 wil laten maar wil kijken of ik er minder last van kan hebben door wat anders te eten/timen oid) is omdat ik merk dat ik daarmee wel een stuk zwaarder kan trainen/meer kracht heb in de gym dan voorheen toen ik op 110-120g khd zat. Ik hoopte zelf eigenlijk dat het een kwestie van wennen zou zijn maar aangezien ik dit al een paar maanden probeer en het niet echt verbetert probeer ik uit te zoeken waarom dit zo is en of ik met aanpassingen wat minder heftig op de khd reageer. En ik vind het lastig omdat ik sowieso slecht reageer op lactose/zuivel in het algemeen, intolerant ben voor gluten en soja een negatieve uitwerking heeft op mijn hormonen en ik daar weer gedoe mee krijg. Ik wil uiteindelijk graag met een coach gaan werken maar ik had zelf zoiets van; ja die ziet me aankomen met al dat gezeik van wat ik wel of niet kan eten
Vandaar dat ik probeer uit te vogelen wat allemaal wel en niet werkt en of er misschien toch een manier is om het wel verder te kunnen ophogen/te behouden op 180-200g. Als dat niet lukt is het ook wat het is hoor, verzin ik ook wel weer wat anders om te eten en aan de kcal te komen, maar eerst even uitzoeken of dat wel écht nodig is.
Ben niet zo snel bang hoor voor problemen en wie weet heeft de HA ook wel gelijk inderdaad, had nooit gedacht dat het mogelijk was dat je lichaam er gewoon niet mee weet om te gaan haha. Heb zelf vaak zoiets van tja je hebt het er misschien zelf wel naar gemaakt dus niet zo zeiken en gewoon doen

maar er is een grens natuurlijk.
Wat betreft de quinoa: dat leek wel iets te werken qua vermoeidheid na het eten maar krijg daar dus weer een ontzettend opgeblazen buik en buikpijn van. Dus ff stapje terug en M2 de quinoa en M3 weer de rijst om te kijken of dat het een beetje beter in balans houdt.
Het melkzuursysteem, wat doorgaans op verwerking van koolhydraten (glucose) werkt, is een geweldige energiebron.
Tegelijkertijd komt het ook met nadelen; de opbouw van stoffen die hierbij vrijkomen zorgt voor geleidelijke vermindering van prestaties, en vermoeidheid.
Vet kan alleen ook een hele goede en stabiele energiebron zijn, waar je ook echt wel op kunt (leren) knallen.
In de topsport is het heel normaal dat er echt verschillen zitten in de voeding om optimaal te kunnen presteren.
Uiteindelijk is het een kwestie van uitzoeken wat het beste voor jou werkt.
Mijn ervaring is dat vermoeidheid ook te maken kan hebben met over m'n grenzen gaan.
Ik kan dan veel te ver over mijn lactaatdrempel gaan, en dan ben ik helemaal gesloopt.
Je kunt misschien wel veel meer presteren op meer koolhydraten, maar doe je er verstandig aan?
Misschien vraag je wel veel teveel van jezelf, kan je het beter wat rustiger aan doen tijdens de training en is 150gr koolhydraten eigenlijk gewoon hartstikke goed voor je.
Vorderingen maken is vooral een kwestie van naar je grenzen luisteren, ervoor zorgen dat je herstelt en kleine stapjes zetten.
Je maakt vooral vorderingen door te doen wat goed voor jezelf is en geduld te hebben,
Jezelf de grond in trainen kan geestelijk heel goed voelen, maar kan eigenlijk gewoon zelfdestructie of een gebrek aan (zelf)acceptatie zijn.
Vooral als een beginner hoeft de trainingsprikkel helemaal niet zo sterk te zijn voor progressie.
Tot slot zou je eens kunnen proberen om een tijdje (vrijwel) geen koolhydraten te eten voor je training.
Het makkelijkste zou denk ik zijn om dat eerst eens in de ochtend te proberen, als dat mogelijk is.
Er zijn best veel mensen die daar erg goed op kunnen presteren, al kan het even wennen zijn.
Naar mijn idee is het dan wel handig om creatine te nemen voordat je gaat trainen.
Dit kan helpen om snel ATP te vormen voor energie, waar koolhydraten je niet (meer) kunnen helpen.
Na de training zou je dan alsnog je koolhydraten kunnen nemen, wat ook helpt bij herstel.