AndroidHealthClinic

Carb struggle

Pangasius is idd wel een lekkere vis eigenlijk allemaal wel maar vind tonijn steaks snel taai worden en tilapia is een gore vis waarvan het vlees soms met draadjes lijkt vast te zitten & hele forel is lekker maar geknoei met graatjes

Elke dag vis lijkt me alleen echt niks, je zweet gaat er op den duur ook naar ruiken

• Topic Starter Topic Starter
Pangasius is idd wel een lekkere vis eigenlijk allemaal wel maar vind tonijn steaks snel taai worden en tilapia is een gore vis waarvan het vlees soms met draadjes lijkt vast te zitten & hele forel is lekker maar geknoei met graatjes

Elke dag vis lijkt me alleen echt niks, je zweet gaat er op den duur ook naar ruiken
Tonijn moet je echt maar heeel kort bakken! Verse tonijn en dan net als met biefstuk eigenlijk rare/medium rare maken. Met sesamolie en sesamzaadjes (heb nog wel iets geleerd bij die viszaak🤣)

Beetje crispy chilli oil er over😃
Chilisaus is top haha maar de meid reageert al op avocado die parkeer ik nog ff🤣🤣

Ja deed ik ook anderhalf minuut ongeveer op elke kant even goed dicht schroeien vervolgens van vuur deksel op pan paar minuten laten staan levert voor mij perfecte medium gare biefstuk of taaie tonijn😅

Ja deed ik ook anderhalf minuut ongeveer op elke kant even goed dicht schroeien vervolgens van vuur deksel op pan paar minuten laten staan levert voor mij perfecte medium gare biefstuk of taaie tonijn😅
Hahaha🤣 tonijnsteak van 3cm dik moest altijd 60 seconden max per kant.. dus denk dan te lang in de pan gelaten of de steak was te dun! Zonde trouwens tonijn is aardig aan de prijs😱😱

Hahaha🤣 tonijnsteak van 3cm dik moest altijd 60 seconden max per kant.. dus denk dan te lang in de pan gelaten of de steak was te dun! Zonde trouwens tonijn is aardig aan de prijs😱😱
Taai vlees kun je langer van genieten hehe hier wordt niks weggegooid maar thanks voor de tip zal het eerdaags nieuwe poging geven

Alle verzadigde vetten worden vaak over dezelfde kam geschoren, maar het ene verzadigde vet is het andere niet. Ik ben er alleen niet helemaal in thuis, en van de verhouding tussen zalm en rund heb ik geen kaas gegeten. Wat ik wel weet is dat er powerlifters met een goed bloedprofiel zijn die meerdere keren per dag rund eten.

Voor je gezondheid maakt het ook uit wat je verder voor vetten eet. Vooral enkelvoudig onverzadigde vetzuren zijn belangrijk. Dat is waar ik mezelf op focus.
Tot slot maakt de verhouding omega 3/6 uit en probeer ik relatief veel omega 3 binnen te krijgen.

Ik verhoog m'n vetten, en andere goede stoffen, door verschillende soorten olie te nemen. Levertraan en krill olie in de ochtend, later op de dag olijfolie. Daarnaast eet ik avocado's, wal- en macademianoten en hennep- en lijnzaad. De olie die ik gebruik voor m'n eten is altijd koud geperst en is vanuit de fabriek afgeschermd van zonlicht om zoveel mogelijk te voorkomen dat ik geoxideerde vetten binnen krijg.

Tonijn en/of zalm als sashimi snijden.
Dus rauw.... even door de glutenvrije sojasaus halen.... dippen in sesamzaadjes.
100% perfect en nooit taai.
Ik zou er zelf nog wat wasabi en sushigember bijnemen. Denk alleen dat die laatste 2 bij jou (nog) niet kunnen.

Denk verder simpeler met vis. Gerookte zalm, gerookte forel, zoute of zure haring (juist de zure is makkelijker verteerbaar door t zuur).

Of een x sardientjes, haring, zalm uit blik. Duurdere variant is op olijfolie.

Maar rundergehakt is ook prima. Je hebt ook kipgehakt. En mogelijk ipv kipfilet kipdijfilet nemen. Heb je ook wat meer vetten.

Je kan ook prima magerdere vis nemen en gewoon bakken in wat olijfolie.

Wilde zalm heb ik ook wel eens gehad. Diepvries. Die krijg je op zich wel lekker.

Laat hem in het vacuüm plastic zitten. 5 min in de folie in heet water doen. Pocheert hij gaar in zijn eigen vocht. Net nog wat rauw van binnen.
Dan op je bord wat peper en zout erop met wat olijfolie.

En anders gaarstoven in kokosroom 🙂
Zalig met rijst.

Dus rauw....
Even off topic nu je het toch over allerlei lekkere dingen hebt.. je had het eens over koekkruiden voor door de kwark. Dat heb ik geprobeerd en vind ik lekker, maar de koekkruiden die ik heb gevonden zijn met cassia kaneel gemaakt. Weet jij toevallig een variant met ceylon te vinden?

Ik verhoog m'n vetten, en andere goede stoffen, door verschillende soorten olie te nemen. Levertraan en krill olie in de ochtend, later op de dag olijfolie. Daarnaast eet ik avocado's, wal- en macademianoten en hennep- en lijnzaad. De olie die ik gebruik voor m'n eten is altijd koud geperst en is vanuit de fabriek afgeschermd van zonlicht om zoveel mogelijk te voorkomen dat ik geoxideerde vetten binnen krijg.
Die olie gooi je dat gewoon ergens overheen ofzo? Of hoe neem je dat haha.

Ik denk dat ik noten een beter idee vind dan rundvlees en daar eerst ff mee ga doen haha. Tot nu toe op de planning:

Zo/ma:
M1: 60g havermout, 200ml amandelmelk, 20g amandelpasta, 20g whey isolate zero (zelfde als altijd)
M2: 120g zalmfilet, 30g witte rijst, 100g sperziebonen, 50g wortel
M3: 130g kipfilet, 30g witte rijst, 40g avocado en ijsbergsla
M4: 100g kipfilet, 75g broccoli (broccoli toch weer terug er in aangezien die weglaten geen verschil maakte)
M5: 50g havermout, 200ml amandelmelk, 15g whey isolate zero, 15g amandelpasta, 5g 100% pure chocola

1700 kcal, 65g vet, 120g khd, 148g eiwit.

Di/wo:
Alles hetzelfde behalve M2 en M3
M2: 120g makreel, 30g witte rijst, 100g sperziebonen, 50g wortel
M3: 130g kipfilet, 30g witte rijst, 20g ongebrande noten

1700 kcal, 64g vet, 117g khd, 146g eiwit

Do/vr:
Alles hetzelfde behalve M2 en M3
M2: 70g kipfilet, 30g witte rijst, 100g sperziebonen, 50g wortel, 25g ongebrande noten
M3: 130g kipfilet, 30g witte rijst, 40g avocado, ijsbergsla

1704 kcal, 64g vet, 120g khd, 148g eiwit

Dan kom ik gemiddeld op 1700 kcal, 65g vet, 120g khd, 148g eiwit. Kom dan dus zeker 200 kcal te kort :thinking:
Hoe zouden jullie die 200 kcal opvullen? Aan vetten of een eiwitten? Of andere suggesties voor dit plan?

Dit voelt echt als het meest random samengestelde mealplan dat ik ooit heb gemaakt voor mezelf:roflol:
Ben een beetje autistisch met zulke dingen en doe het liefst elke dag hetzelfde en dan het liefst nog een paar maanden lang ook haha dus dit voelt heeel chaotisch ineens :eek:
Maar denk dat elke dag hetzelfde eten juist mijn probleem in stand houdt dus ik probeer het ietsje af te wisselen en elke dag vis eten leek me nou ook geen strak plan dus vandaar de random hoeveelheden kip/noten af en toe haha. Alle 'nieuwe' dingen zoals avocado, wortel en pure chocola probeer ik eerst even in kleine hoeveelheden, als die goed gaan kan ik die volgende week mogelijk iets verhogen.

M4 hou ik bewust op een wat kleiner tussendoor-achtig iets omdat ik dat tussen werk en trainen in moet zien te eten haha.
M5 is dan na het trainen. Of is het verstandiger om 1 en 5 om te draaien ivm hoeveelheid carbs voor na het trainen? :)

Dus rauw.... even door de glutenvrije sojasaus halen.... dippen in sesamzaadjes.
100% perfect en nooit taai.
Ik zou er zelf nog wat wasabi en sushigember bijnemen. Denk alleen dat die laatste 2 bij jou (nog) niet kunnen.

Denk verder simpeler met vis. Gerookte zalm, gerookte forel, zoute of zure haring (juist de zure is makkelijker verteerbaar door t zuur).

Of een x sardientjes, haring, zalm uit blik. Duurdere variant is op olijfolie.

Maar rundergehakt is ook prima. Je hebt ook kipgehakt. En mogelijk ipv kipfilet kipdijfilet nemen. Heb je ook wat meer vetten.

Je kan ook prima magerdere vis nemen en gewoon bakken in wat olijfolie.

Wilde zalm heb ik ook wel eens gehad. Diepvries. Die krijg je op zich wel lekker.

Laat hem in het vacuüm plastic zitten. 5 min in de folie in heet water doen. Pocheert hij gaar in zijn eigen vocht. Net nog wat rauw van binnen.
Dan op je bord wat peper en zout erop met wat olijfolie.

En anders gaarstoven in kokosroom 🙂
Zalig met rijst.
Sashimi is heeel lekker! Alleen weer lastig met preppen/bewaren dat is jammer.. Soja kan ik beter ff niet gebruiken maar heb glutenvrije sojasaus wel staan! 😍

Ik lust alle soorten vis dus zou dat prima dagelijks kunnen eten, maar begrijp dat het niet echt aangeraden wordt om het elke dag te eten.. haring ga ik weer een keertje halen dat is ook lang terug! Jij zit vol goede ideeën😁

Bakken in olie blijf ik toch een lastig iets vinden, als ik 1 eetlepel in die pan gooi dan zit nooit die hele eetlepel in die vis natuurlijk, hoe weet je dan hoeveel olie je werkelijk binnenkrijgt zeg maar?

Zou bij M4 wel iets van koolhydraten nemen.
Paar rijstwafels?

Hou t simpel. Bij je rijstmaaltijden 1 lepel olie. Kan olijfolie zijn maar ook walnootoliof sesamolie.

Waarom wil je op 1900 kcal komen?
In je eerste post zeg je dat je daar in ene afviel op 1900. Dus ik zou er wel boven gaan zitten.
Sashimi is heeel lekker! Alleen weer lastig met preppen/bewaren dat is jammer.. Soja kan ik beter ff niet gebruiken maar heb glutenvrije sojasaus wel staan! 😍
Sashimi kan je t best vers halen, even kort invriezen en dan snijden. Dan deze oakje luchtdicht verpakken en de vriezer in.
Ik lust alle soorten vis dus zou dat prima dagelijks kunnen eten, maar begrijp dat het niet echt aangeraden wordt om het elke dag te eten.. haring ga ik weer een keertje halen dat is ook lang terug! Jij zit vol goede ideeën😁

Afwisseling is belangrijker. Zorg ook voor 2 eitjes een Keer als vleesvervanger.
Bakken in olie blijf ik toch een lastig iets vinden, als ik 1 eetlepel in die pan gooi dan zit nooit die hele eetlepel in die vis natuurlijk, hoe weet je dan hoeveel olie je werkelijk binnenkrijgt zeg maar?
Zolang je het altijd bakt maakt t exacte niet uit. Alle voedingswaarde blijven altijd gokken.als je maar hetzelfde doet.

Pm komt morgen ❤️

Zou bij M4 wel iets van koolhydraten nemen.
Paar rijstwafels?
Zou kunnen inderdaad, of de rijst van M2 naar M4 verplaatsen. Aangezien ik M1 vaak al om 05.30 eet, eet ik M2 al om 09.30 dus dan geen geen rijst eten tussen M1 en M3 is ook wel fijn denk ik haha. Wil het sowieso even een weekje op 120g carbs houden dus dan is die wissel misschien beter denk?
Waarom wil je op 1900 kcal komen

In je eerste post zeg je dat je daar in ene afviel op 1900. Dus ik zou er wel boven gaan zitten.
Oh nee wil daar iets boven gaan zitten, daarom dat ik 'zeker' / minstens 200 kcal tekort kom om uberhaupt op dezelfde hoeveelheid te komen als waar ik afgelopen weken op zat zeg maar. Denk dat er daar bovenop nog 50-100kcal per dag bij moet ook.
Afwisseling is belangrijker. Zorg ook voor 2 eitjes een Keer als vleesvervanger.
Ohja goeie! Dat kan ik beter doen ipv die random 70g kip op donderdag en vrijdag
Rustig aan! :heart:
& dankjewel weer voor je tips! :)

Die olie gooi je dat gewoon ergens overheen ofzo? Of hoe neem je dat haha.
De levertraan die ik heb is met een smaakje, en daar neem ik gewoon een eetlepel van.
De krill olie komt in capsules, dus die neem ik gewoon in met water.
De olijfolie, tsjah.. eerlijk gezegd neem ik daar ook gewoon 4 eetlepels van.
Er zitten goede olijfolies tussen, maar daar moeten ook andere oplossingen voor zijn.

Jij zit vol goede ideeën😁
Dat zit @marina1975 inderdaad. Ik zou willen dat ik zulke inspiratie had, en kon vasthouden.
Op de een of andere manier eet ik altijd als een autistische holbewoner.
Misschien heeft ze een suggestie voor de olijfolie?

Wat ik mezelf ineens bedacht is dat je ook zou kunnen kijken voor sauzen op basis van (koudgeperste) koolzaadolie.

Edit: mogelijk zou je de vetten nog wat verder op kunnen schroeven met kokos. Dat is wel hoog in verzadigd vet, maar dat type wordt als het goed is vooral als "brandstof" gebruikt.

Ik denk dat ik noten een beter idee vind dan rundvlees en daar eerst ff mee ga doen haha.
Misschien is het wel verstandig om voor de afwisseling juist een tijdje rundvlees te gaan eten.
Ook zou je eens een tijdje ander eiwitpoeder kunnen gaan nemen (beef, plantaardig).
Variatie is wel belangrijk.

Hoe zouden jullie die 200 kcal opvullen? Aan vetten of een eiwitten?
In een cut zou ik eerder voor eiwitten gaan, anders voor vetten.
Het lichaam gebruikt eiwitten niet graag/snel voor energie.

Hou t simpel. Bij je rijstmaaltijden 1 lepel olie. Kan olijfolie zijn maar ook walnootoliof sesamolie.
En een extra idee; avocado olie

Laatst bewerkt:
Op zulke lage kcals zou ik lekker iets van nootjes, vette vis, avocado toevoegen ipv een lepel olie.

Maagvulling en vitamines + vezels en andere nutriënten kunnen geen kwaad.

Op zulke lage kcals zou ik lekker iets van nootjes, vette vis, avocado toevoegen ipv een lepel olie.

Ik heb zelf idd ook liever vaste voeding dan een lepel olie, maar ik heb vloeibare kcal altijd het meest onzinnige ooit gevonden (zal het gerust niet zijn haha maar vind dat altijd zonde/onnodig ofzo). Vis en avocado heb ik toegevoegd, het is even uitproberen hoe mijn vertering dat oppakt en als dat goed gaat kan ik die hoeveelheden inderdaad ophogen dat zou al een hoop schelen.

Misschien in de testweek met de hogere vetten dan inderdaad maar kiezen voor toch iets hogere khd en beginnen met van 200 naar 150 gaan en wat fruit gaan toevoegen want dat heb ik al heel lang niet in mijn dieet zitten. Thanks! :thumb:

In hoeverre vezels kwaad kunnen doen is mede afhankelijk van je microbioom.

Hiernaast kan olie, zoals olijfolie, hartstikke gezond zijn. Er zitten bijvoorbeeld veel meer polyfenolen in dan in macademianoten.

De levertraan die ik heb is met een smaakje, en daar neem ik gewoon een eetlepel van.
De krill olie komt in capsules, dus die neem ik gewoon in met water.
De olijfolie, tsjah.. eerlijk gezegd neem ik daar ook gewoon 4 eetlepels van.
Er zitten goede olijfolies tussen, maar daar moeten ook andere oplossingen voor zijn.
Ah net zoals van die omega 3 capsules dus, dat krijg ik ook nog wel weggewerkt inderdaad. Dat zou nog een goeie zijn om de vetten mee aan te vullen!
Dat zit @marina1975 inderdaad. Ik zou willen dat ik zulke inspiratie had, en kon vasthouden.
Op de een of andere manier eet ik altijd als een autistische holbewoner.
Misschien heeft ze een suggestie voor de olijfolie?
Ja ik heb al een hele hoop goede tips van haar gehad! Echt een topper! :heart:
Ik ben dus zelf ook het type autistische holbewoner:roflol: kan full robot-mode gaan haha, handig in een cut, minder handig voor je systeem die daardoor niks meer gewend is.
Wat ik mezelf ineens bedacht is dat je ook zou kunnen kijken voor sauzen op basis van (koudgeperste) koolzaadolie.

Edit: mogelijk zou je de vetten nog wat verder op kunnen schroeven met kokos. Dat is wel hoog in verzadigd vet, maar dat type wordt als het goed is vooral als "brandstof" gebruikt.
Ah kokos als in kokosolie of kokosrasp etc.? Want dat laatste heb ik nog ergens in huis dat kan ik mooi door de havermout gooien. Die tip had ik ook laatst van @marina1975 . Chiazaad heb ik trouwens ook nog dat zou er ook nog doorheen kunnen.
Misschien is het wel verstandig om voor de afwisseling juist een tijdje rundvlees te gaan eten.
Ook zou je eens een tijdje ander eiwitpoeder kunnen gaan nemen (beef, plantaardig).
Variatie is wel belangrijk.
Oke top rundvlees is op zich wel makkelijker, dan doe ik dat op donderdag en vrijdag. Kan ik het idee van de eitjes van Marina nog ergens tussendoor erbij proppen dat is wel het makkelijks voor extra vetten + eiwitten om nog ergens random bij te kunnen doen.
In een cut zou ik eerder voor eiwitten gaan, anders voor vetten.
Het lichaam gebruikt eiwitten niet graag/snel voor energie.
Ah top, cut is nu nog niet aan de orde dus dan ga ik eerder voor de vetten :thumb:

In hoeverre vezels kwaad kunnen doen is mede afhankelijk van je microbioom.

Hiernaast kan olie, zoals olijfolie, hartstikke gezond zijn. Er zitten bijvoorbeeld veel meer polyfenolen in dan in macademianoten.
Ja teveel vezels ga ik echt heel slecht op! Maar omdat mijn khd nu wat lager zijn zit ik nu op 27g vezels (waar ik gewoonlijk op 30-35g zit) dus daar kan op zich nog wel wat bij! Dan is fruit wel een goeie om ook weer eens in de tank te gooien.

Even off topic nu je het toch over allerlei lekkere dingen hebt.. je had het eens over koekkruiden voor door de kwark. Dat heb ik geprobeerd en vind ik lekker, maar de koekkruiden die ik heb gevonden zijn met cassia kaneel gemaakt. Weet jij toevallig een variant met ceylon te vinden?

Ah net zoals van die omega 3 capsules dus, dat krijg ik ook nog wel weggewerkt inderdaad. Dat zou nog een goeie zijn om de vetten mee aan te vullen!
De krill olie komt in capsules inderdaad. Wat erin zit blijft natuurlijk wel vloeibaar. Naast vetten helpt het je aan choline. Daar hebben veel mensen een tekort aan.

Ah kokos als in kokosolie of kokosrasp etc
Ik had flakes in gedachten, maar rasp of olie kan ook.

Chiazaad heb ik trouwens ook nog dat zou er ook nog doorheen kunnen.
Ook een goede voor, onder andere, omega 3 inderdaad.
Zou ik ook wel weer eens kunnen nemen.

Thnx voor de tip voor de koekkruiden :)

Terug
Naar boven