XXL Nutrition

Carb struggle

• Topic Starter Topic Starter
De krill olie komt in capsules inderdaad. Wat erin zit blijft natuurlijk wel vloeibaar. Naast vetten helpt het je aan choline. Daar hebben veel mensen een tekort aan.
Ah goeie, moet nog weer nieuwe voorraad supplementen etc. bestellen dan kan ik die ook mooi toevoegen!
Thnx voor de tip voor de koekkruiden :)
Ja zag die laatst toevallig bij de AH staan, in de grote filialen verkopen ze die!

Ik heb zelf idd ook liever vaste voeding dan een lepel olie, maar ik heb vloeibare kcal altijd het meest onzinnige ooit gevonden (zal het gerust niet zijn haha maar vind dat altijd zonde/onnodig ofzo). Vis en avocado heb ik toegevoegd, het is even uitproberen hoe mijn vertering dat oppakt en als dat goed gaat kan ik die hoeveelheden inderdaad ophogen dat zou al een hoop schelen.

Misschien in de testweek met de hogere vetten dan inderdaad maar kiezen voor toch iets hogere khd en beginnen met van 200 naar 150 gaan en wat fruit gaan toevoegen want dat heb ik al heel lang niet in mijn dieet zitten. Thanks! :thumb:
Je zou kunnen testen of je gevoelig bent voor honing, als dat zo is dan moet je opletten met fruit. Sowieso is het met gevoelige darmen met name oppassen voor oplosbare vezels. Denk aan uien, knoflook, appels.

Koolhydraten zijn een familie aan stoffen en er zijn 32 suikers, die suikers kunnen op verschillende manieren aan elkaar gekoppeld verschillende koolhydraten vormen. Vezels, zetmelen, disacchariden en monosuikers.

De bekendste monosuikers zijn glucose (dextrose) en fructose. Disacchariden zijn suiker (zoals in klontjes, glucose en fructose aan elkaar) of lactose (galactose en glucose aan elkaar. Oplosbare vezels zijn bijvoorbeeld pectines (daar zitten alle plantencellen mee aan elkaar gelijmd), beta glucanen uit tarwe of inuline uit uien. Onoplosbaar is cellulose (papier, hout, katoen).

En in zeewier zitten weer andere koolhydraten.

Het is dus belangrijk dat je snapt waar je lichaam goed tegen kan en waar niet. Als je intolerant bent dan kan je lichaam iets niet afbreken (lactose bijvoorbeeld) en dan komt dat in je dikke darm. De bacteriën daar gaan dat meteen opeten en dan krijg je gas, buikpijn en diarree.

Het zou kunnen dat je juist baat hebt bij onoplosbare vezels uit psyllium bijvoorbeeld, of juist niet.

Normaal passen de bacteriën in je darmstelsel zich aan aan wat je eet. Maar dat gaat niet bij iedereen goed.

Het is dus belangrijk dat je snapt waar je lichaam goed tegen kan en waar niet. Als je intolerant bent dan kan je lichaam iets niet afbreken (lactose bijvoorbeeld)
Voor de verduidelijking; dit is dus het geval wanneer het enzym lactase, wat lactose afbreekt, niet (voldoende) wordt aangemaakt.

Des te erger de intolerantie is des te lastiger en langzamer het zal werken maar indien je niet volledig intolerant bent kun je productie van nodige enzymen wel weer stimuleren door lichtjes overmatig te consumeren waarmee je problemen ervaart

Je zou kunnen testen of je gevoelig bent voor honing, als dat zo is dan moet je opletten met fruit. Sowieso is het met gevoelige darmen met name oppassen voor oplosbare vezels. Denk aan uien, knoflook, appels.
Ja honing ben ik gevoelig voor inderdaad. Heb toen dat ik bij de MDL arts liep ook het eliminatiedieet met de fodmap's gedaan. Daaruit bleek inderdaad honing, appels, knoflook, ui, bepaalde zoetstoffen (vooral polyolen) soja, gluten en lactose waar ik op reageer. Maar bijvoorbeeld ook lactosevrije kwark krijg ik mega last van, dus het zal hem denk niet alleen in de lactose zitten maar ik gok op caseïne eiwit. Heb hier ook iets van 4 zakken eiwitpoeder staan waarvan er maar 1 soort is waar ik tegen kan en dat is de whey isolate zero van XXL. Die heeft als zoetstof sucralose én geen lactose en dat gaat goed. Plantaardige zit weer soja in en in de rest of teveel lactose of andere zoetstoffen. Ben allang blij dat ik er 1 heb waar ik tegen kan haha.

Qua fruit gaan blauwe bessen, banaan (een halve dan) en frambozen/kleine hoeveelheid aardbeien goed. De rest is vaak al zeuren dus daarom had ik het er ook een hele tijd niet in zitten. Maar blauwe bessen kan ik wel weer wat van toevoegen dus die heb ik gehaald :)

Avocado hebben we destijds niet getest en kreeg gister na het eten daarvan toch weer last. Maar kan toeval zijn want heb al een paar dagen weer wat meer last. Dus dat ga ik nog een aantal dagen in een kleine hoeveelheid proberen.
Koolhydraten zijn een familie aan stoffen en er zijn 32 suikers, die suikers kunnen op verschillende manieren aan elkaar gekoppeld verschillende koolhydraten vormen. Vezels, zetmelen, disacchariden en monosuikers.

De bekendste monosuikers zijn glucose (dextrose) en fructose. Disacchariden zijn suiker (zoals in klontjes, glucose en fructose aan elkaar) of lactose (galactose en glucose aan elkaar. Oplosbare vezels zijn bijvoorbeeld pectines (daar zitten alle plantencellen mee aan elkaar gelijmd), beta glucanen uit tarwe of inuline uit uien. Onoplosbaar is cellulose (papier, hout, katoen).

En in zeewier zitten weer andere koolhydraten.

Het is dus belangrijk dat je snapt waar je lichaam goed tegen kan en waar niet. Als je intolerant bent dan kan je lichaam iets niet afbreken (lactose bijvoorbeeld) en dan komt dat in je dikke darm. De bacteriën daar gaan dat meteen opeten en dan krijg je gas, buikpijn en diarree.

Het zou kunnen dat je juist baat hebt bij onoplosbare vezels uit psyllium bijvoorbeeld, of juist niet.
Ah ja die vezels heb ik ook geprobeerd, mega ranzig ook om te drinken en dat werkte ook averechts.
Normaal passen de bacteriën in je darmstelsel zich aan aan wat je eet. Maar dat gaat niet bij iedereen goed.
Ik merk dat als ik sommige dingen heel lang volhou, dat het dan soms wat beter gaat. De dingen die milde klachten geven, gaan vaak na een tijd volhouden weg. Rijst ging ik eerst ook niet zo goed op, met name zilvervlies niet. Witte rijst ging na een week of 2 volhouden wel goed. Maar als ik meteen heftig ergens op reageer dan kan ik blijven volhouden wat ik wil, dat went niet ben ik inmiddels achter. Echt een zoektocht is het haha. Maar als je eenmaal weet wat je wel of niet moet doen gaat het een hoop schelen.

Des te erger de intolerantie is des te lastiger en langzamer het zal werken maar indien je niet volledig intolerant bent kun je productie van nodige enzymen wel weer stimuleren door lichtjes overmatig te consumeren waarmee je problemen ervaart
Oh ja dat is dus precies wat ik hierboven schreef met de rijst bijvoorbeeld!

IMG_5582.jpeg

We gaan eens wat proberen komende week😁💪🏼

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit en genoeg voor ons allemaal

En ik maar jaloers zijn op dat ze zo weinig nodig heeft. Er komt hier maandag gewoon 21kg vlees binnen, en daar kan ik nog geen maand mee toe
My god ik zou een nier moeten verkopen als ik als man mijn lifestyle zou willen behouden 🤣🤣🤣

En ik maar jaloers zijn op dat ze zo weinig nodig heeft. Er komt hier maandag gewoon 21kg vlees binnen, en daar kan ik nog geen maand mee toe
Voor jezelf of gezin?🤣
Red me makkelijk met 250g vlees of vis (vleeswaren niet meerekenen) + andere eiwit bronnen

Appelazijn is bijna wel een wondermiddel om te helpen met het verteren van voeding waar je moeite mee hebt en mn buik voelt meer ontspannen

Appelazijn is bijna wel een wondermiddel om te helpen met het verteren van voeding waar je moeite mee hebt en mn buik voelt meer ontspannen
Vooral de troebele variant ipv de heldere die doorgaans in de supermarkt verkocht wordt, ik merkte wel verschil toen ik switchte naar troebel!

Mezelf, maar qua eiwitten zit ik ook hoog met gemiddeld >315gram per dag.
Wat meespeelt is dat ik in een cut van >1000kcal per dag zit, met uitschieters naar 1500kcal.
Zodra dat voorbij is ga ik wel weer zakken naar rond de 200gr.

verteren van voeding waar je moeite mee hebt en mn buik voelt meer ontspannen
Het helpt jou ook bij andere voeding dan carbs?

Vooral de troebele variant ipv de heldere die doorgaans in de supermarkt verkocht wordt, ik merkte wel verschil toen ik switchte naar troebel!
Gewoon van Tromp&Rueb?

Mezelf, maar qua eiwitten zit ik ook hoog met gemiddeld >315gram per dag.
Wat meespeelt is dat ik in een cut van >1000kcal per dag zit, met uitschieters naar 1500kcal.
Zodra dat voorbij is ga ik wel weer zakken naar rond de 200gr.

Het helpt jou ook bij andere voeding dan carbs?
Om katabolisatie tijdens cut tegen te gaan gebruik ik tren, moet om budget denken🤣

Appelazijn helpt merkbaar tegen opgeblazen gevoel maar zou ook moeten helpen met bloedsuikerspiegel regulatie, verlagen van LDL, verminderen van honger gevoel (merk ik zelf niet) & tegen slechte adem uit mn hoofd maar zijn vast nog meer

appel azijn kan toch ook helpen voor insuline gevoeligheid? Ik vind het alleen zo vies en alles brand

Terug
Naar boven