Ik heb zelf idd ook liever vaste voeding dan een lepel olie, maar ik heb vloeibare kcal altijd het meest onzinnige ooit gevonden (zal het gerust niet zijn haha maar vind dat altijd zonde/onnodig ofzo). Vis en avocado heb ik toegevoegd, het is even uitproberen hoe mijn vertering dat oppakt en als dat goed gaat kan ik die hoeveelheden inderdaad ophogen dat zou al een hoop schelen.
Misschien in de testweek met de hogere vetten dan inderdaad maar kiezen voor toch iets hogere khd en beginnen met van 200 naar 150 gaan en wat fruit gaan toevoegen want dat heb ik al heel lang niet in mijn dieet zitten. Thanks!
Je zou kunnen testen of je gevoelig bent voor honing, als dat zo is dan moet je opletten met fruit. Sowieso is het met gevoelige darmen met name oppassen voor oplosbare vezels. Denk aan uien, knoflook, appels.
Koolhydraten zijn een familie aan stoffen en er zijn 32 suikers, die suikers kunnen op verschillende manieren aan elkaar gekoppeld verschillende koolhydraten vormen. Vezels, zetmelen, disacchariden en monosuikers.
De bekendste monosuikers zijn glucose (dextrose) en fructose. Disacchariden zijn suiker (zoals in klontjes, glucose en fructose aan elkaar) of lactose (galactose en glucose aan elkaar. Oplosbare vezels zijn bijvoorbeeld pectines (daar zitten alle plantencellen mee aan elkaar gelijmd), beta glucanen uit tarwe of inuline uit uien. Onoplosbaar is cellulose (papier, hout, katoen).
En in zeewier zitten weer andere koolhydraten.
Het is dus belangrijk dat je snapt waar je lichaam goed tegen kan en waar niet. Als je intolerant bent dan kan je lichaam iets niet afbreken (lactose bijvoorbeeld) en dan komt dat in je dikke darm. De bacteriën daar gaan dat meteen opeten en dan krijg je gas, buikpijn en diarree.
Het zou kunnen dat je juist baat hebt bij onoplosbare vezels uit psyllium bijvoorbeeld, of juist niet.
Normaal passen de bacteriën in je darmstelsel zich aan aan wat je eet. Maar dat gaat niet bij iedereen goed.