AndroidHealthClinic

Carbs, protein, fat ratio

Bullcrap

Dutch Bodybuilder
Waardering
9
Lengte
1m94
Massa
75kg
Hey,

ik zie in verschillende topics over eten waarin verschillende ratio's van carbs, protein, fat worden vermeld. Ik vraag me af wat hier precies het verschil is in resultaat? Aannemelijk is dat een lagere fat zorgt voor minder vetpercentage. Maar wat doet een hogere carb en lagere protein ivm een lagere carb en hogere protein in?
Wat voor verschil in resultaat geven bijv de volgende ratio's?
Carb 70
Protein 10
Fat 20
of
Carb 50
Protein 30
Fat 20

Denken in ratio's is niet zo zinvol eigenlijk. Die 10% protein is ws te weinig om optimaal te groeien, maar is onmogelijk te zeggen zonder het totale aantal kcal te weten ;).

Beter kijk je naar absolute hoeveelheden. Ik heb hier al een paar keer gehoord: 2-3gr proteinen per kg lichaamsgewicht. Minimaal 0.8gr vetten per kg, rest kan je dan opvullen met carbs of andere macro's om een kcal-overschot te bekomen. Wat het beste werkt is normaal voor iedereen verschillend. Sommige mensen komen relatief gezien meer vet bij als ze meer vet eten, andere komen meer vet bij als ze meer carbs eten. Dat je van vet te eten vet bijkomt is ook niet waar. Je komt vet bij als je meer eet dan je verbruikt.

Vet en carbs kun je ook omgekeerd bekijken, dus carbs minimaal houden en je energiebehoefte opvullen met vet.

Terug
Naar boven