Fitness Seller

Caseine (Melk) schijnt zeer kankerverwekkend te zijn en het imuunsysteem te kunnen aantasten. Aldus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is overigens niet waar. We hebben koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om te overleven en vlees is niet de enige bron waar we van kunnen overleven.

Overigens heb ik wel eens gelezen dat we evolutionair en spijsverteringstechnisch gezien van oorsprong fruiteters zijn. Misschien dat daarom vrijwel alle mensen veel fruitsoorten lekker vinden :p
spijsvertering technisch zijn we alles eters ..

Dit is overigens niet waar. We hebben koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om te overleven en vlees is niet de enige bron waar we van kunnen overleven.

Overigens heb ik wel eens gelezen dat we evolutionair en spijsverteringstechnisch gezien van oorsprong fruiteters zijn. Misschien dat daarom vrijwel alle mensen veel fruitsoorten lekker vinden :p

Ik eet zelf geen vlees, en toch moet ik hier enigszins tegenin gaan.
We hebben inderdaad kh/eiwitten/vetten nodig om te overleven, maar het is wel zo dat iedere bron van eiwitten een ander aminzozurenprofiel bevat.

Zo is L-carnitine een aminozuur dat alleen in vlees/vis voorkomt, een tekort hieraan word gerelateerd aan botziektes, vandaar dat veel lacto-vegetariërs en veganisten ook osteoporose krijgen. Ook beschermt L-carnitine je tegen hart- en vaatziektes.

Ook is zink een belangrijk element in voeding, wat rijkelijk in vlees/vis voorkomt, en maar nauwelijks in andere producten.

en zo zijn er nog wel wat dingetjes.

Ik eet zelf ter compensatie van deze punten wel vis, (noem me hypocriet, ik doe wat ik kan zonder mijn eigen gezondheid te belemmeren. En dit doe ik door wel een diersoort te eten waar ik het minste empathie voor heb.)

Heb je vlees/vis nodig om te overleven? Misschien niet.
Heb je vlees/vis nodig om je gezondheid te beschermen? ik vind van wel.

• Like
Waarderingen: DR P
Heb je vlees/vis nodig om je gezondheid te beschermen? ik vind van wel.
Correct. Niet voor niets moeten vegetariërs en veganisten bepaalde supplementen nemen om hun voeding te completeren. Bepaalde vitaminen, mineralen en essentiële vetten komen maar zeer schaars voor in plantaardige producten. De kans dat de gezondheid eronder gaat lijden als je puur plantaardig zou eten en geen enkel supplement neemt is reëel.

Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat planten niet als levende organismen worden beschouwd en dieren wel. Als veganisten consequent willen zijn, dan eten ze best alleen nog zaden en fruit. Al kan je zelfs dan nog de opmerking maken dat het eten van die zaden en het fruit de overlevingskansen van die plant verminderd. Om echt consequent te zijn zou men dus helemaal niets moeten eten.

Correct. Niet voor niets moeten vegetariërs en veganisten bepaalde supplementen nemen om hun voeding te completeren. Bepaalde vitaminen, mineralen en essentiële vetten komen maar zeer schaars voor in plantaardige producten. De kans dat de gezondheid eronder gaat lijden als je puur plantaardig zou eten en geen enkel supplement neemt is reëel.

Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat planten niet als levende organismen worden beschouwd en dieren wel. Als veganisten consequent willen zijn, dan eten ze best alleen nog zaden en fruit. Al kan je zelfs dan nog de opmerking maken dat het eten van die zaden en het fruit de overlevingskansen van die plant verminderd. Om echt consequent te zijn zou men dus helemaal niets moeten eten.
Als je planten als levende organismen beschouwd zijn de zaden en fruit toch de (ongeboren) kinderen.

Maar een tomaat die in een kas groeit heeft denk ik wel een beter leven dan een kip in een legbatterij dus ik snap je argument over planten als levend beschouwen niet helemaal.

[...] Ik blijf het overigens merkwaardig vinden dat planten niet als levende organismen worden beschouwd en dieren wel. Als veganisten consequent willen zijn, dan eten ze best alleen nog zaden en fruit. Al kan je zelfs dan nog de opmerking maken dat het eten van die zaden en het fruit de overlevingskansen van die plant verminderd. Om echt consequent te zijn zou men dus helemaal niets moeten eten.

Heeft met empathie te maken denk ik.
Heel veel mensen hier in het westen worden al misselijk bij de gedachte van het eten van bijvoorbeeld kat, maar ondertussen wel kalfjes oppeuzelen.

zoals ik al eerder aanhaalde, ik een geen koeien/varkens/etc. omdat ik daar empathie voor voel. Maar ik wil niet zo ver gaan dat mijn gezondheid er onder mag lijden door mezelf te ontzien van alle dierlijke voedingsbronnen.

Als je planten als levende organismen beschouwd zijn de zaden en fruit toch de (ongeboren) kinderen.
Als ik me niet vergis dient evolutionair gezien het fruit van een plant als lokmiddel voor dieren om de zaden te verspreiden. Die zaden zijn onverteerbaar en komen elders op de grond terecht, zodat er een nieuwe plant uit kan groeien. Het eten van gemalen zaden zou je in zekere zin kunnen vergelijken met het vermoorden en eten van een dierlijk embryo.

Maar een tomaat die in een kas groeit heeft denk ik wel een beter leven dan een kip in een legbatterij dus ik snap je argument over planten als levend beschouwen niet helemaal.
Mijn betoog ging echter niet over de levensomstandigheden, maar over de essentie, namelijk het vermoorden van leven. Als je dat als argument gebruikt, dan kan een vleeseter net zo goed stellen dat hij alleen dierlijke producten eet, omdat hij toch geen planten nodig heeft om te overleven, en hij daarom geen plantaardig leven wil vermoorden.

Heel veel mensen hier in het westen worden al misselijk bij de gedachte van het eten van bijvoorbeeld kat, maar ondertussen wel kalfjes oppeuzelen.

zoals ik al eerder aanhaalde, ik een geen koeien/varkens/etc. omdat ik daar empathie voor voel. Maar ik wil niet zo ver gaan dat mijn gezondheid er onder mag lijden door mezelf te ontzien van alle dierlijke voedingsbronnen.
Dat denk ik ook.

Maar wat eet je dan wel? Zorg je wel dat je alleen vrije uitloop eieren eet? Want zoals ik al eerder aangaf, een kip in een legbatterij heeft het niet best, dan liever als kuiken geslacht.

---------- Toegevoegd om 00:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:53 ----------

Ben het eens met jullie empathie argument.

Zo werd ik als kind ontzettend boos op mijn moeder toen ze met een (ik wist niet dat het nep)bondjas thuiskwam, maar ik at ook gewoon mijn vlees op.

@ T, wat je eerder zij over planten die leven, planten voelen toch geen pijn als hun vruchten er af worden gehaald of als ze helemaal uit de grond getrokken worden? + planten vinden het niet erg om hun hele leven op de zelfde 4kante decimeter te moeten staan, integenstelling tot de dieren in de bio-industrie

Als ik me niet vergis hanteren veganisten het 'least harm'-concept en dat is het meest sterke ethische argument dat tot op dag van vandaag stand houdt.

@ T, wat je eerder zij over planten die leven, planten voelen toch geen pijn als hun vruchten er af worden gehaald of als ze helemaal uit de grond getrokken worden? + planten vinden het niet erg om hun hele leven op de zelfde 4kante decimeter te moeten staan, integenstelling tot de dieren in de bio-industrie
Nogmaals: ik heb het nooit gehad over omstandigheden van leven of gevoelens. Het ging enkel over leven of geen leven.

Sowieso worden dieren normaal gezien wel verdoofd bij slachting en gebeurt dit op de snelst mogelijke en minst pijnlijke wijze. Niet alle dieren hebben een ideaal leven gehad, maar runderen bijvoorbeeld krijgen genoeg ruimte en een aangename leefomgeving ter beschikking.

Dat ze via hun levenstijl veel minder levende wezens (dus zowel planten als dieren) doden dan dat vleeseters doen.
Ik denk dat wat dat betreft het belangrijkste is dat men een balans kan behouden. Er worden nu bijv. teveel vissen gevangen waardoor bepaalde soorten echt met uitsterven bedreigd worden of dat al zijn. Er zou zeker minder vis en vlees gegeten kunnen worden om deze disbalans te corrigeren.

Ik respecteer daarom de keuze van vegetariërs en veganisten, wat nog niet wil zeggen dat ik accepteer dat zij het eten van dierlijke voeding veroordelen en volledig willen verbannen.

Ze zullen zeker niet akkoord gaan met u mening denk ik (terecht imo), maar ben zelf geen veganist en ik zal niet teveel in hun naam praten.

Ik denk dat wat dat betreft het belangrijkste is dat men een balans kan behouden. Er worden nu bijv. teveel vissen gevangen waardoor bepaalde soorten echt met uitsterven bedreigd worden of dat al zijn. Er zou zeker minder vis en vlees gegeten kunnen worden om deze disbalans te corrigeren.

Ik respecteer daarom de keuze van vegetariërs en veganisten, wat nog niet wil zeggen dat ik accepteer dat zij het eten van dierlijke voeding veroordelen en volledig willen verbannen.

Precies dat irriteert mij inderdaad ook wel eens, ik ken zelf een paar vegetariers die je dan ook proberen te overtuigen.

Als ik volledig moet zijn hebben we 3 dingen nodig om in leven te blijven, namelijk:
Water, suiker en zout.

Op deze 3 bestandsdelen zal je altijd blijven leven. Ik heb het dan niet over functioneren;), maar bijvoorbeeld bij martelhandelingen om iemand toch levend te houden;)

Ik respecteer daarom de keuze van vegetariërs en veganisten,wat nog niet wil zeggen dat ik accepteer dat zij het eten van dierlijke voeding veroordelen en volledig willen verbannen.

Vegetariërs/veganisten moeten in mijn ogen de keuze van iemand die vlees eet ook respecteren, het is bij veel zo dat respect een eenrichtingsweg is, waar iedereen hun idealen over voeding moet respecteren, maar hun kunnen niet hetzelfde doen voor iemand die deze idealen niet deelt en gaan ze dus maar proberen op te dringen.

Fascisme heet dat toch?:eyes:

Vegetariërs/veganisten moeten in mijn ogen de keuze van iemand die vlees eet ook respecteren, het is bij veel zo dat respect een eenrichtingsweg is, waar iedereen hun idealen over voeding moet respecteren, maar hun kunnen niet hetzelfde doen voor iemand die deze idealen niet deelt en gaan ze dus maar proberen op te dringen.

Fascisme heet dat toch?:eyes:

Niet dat ik een enorme discussie wil laten beginnen, maar dat is inderdaad met de meeste overtuigingen in deze wereld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven