AndroidHealthClinic

Chest trainen

Bezoekers in dit topic

Ik heb nooit een decline geprobeerd nee, dat kan niet qua bankjes ik mn gym. En ja ik heb een form check laten doen en uren tutorial filmpjes met tips gezien.

Je kunt 1/2 platen of een ander verhogend voorwerp onder de voorkant van je halterbankje leggen, dan maak je zelf een decline (maar wees aub niet de persoon die alle 20kg platen pakt voor 2 setjes decline ;)
 
Ik heb nooit een decline geprobeerd nee, dat kan niet qua bankjes ik mn gym. En ja ik heb een form check laten doen en uren tutorial filmpjes met tips gezien.

Lijkt mij sterk dat iemand met zo weinig trainingservaring correct bankt. Film het eens en post het hier.
 
Form checks laten in geen enkel opzicht zien wat jij voelt op het moment dat je de oefening uitvoert. Iemand kan op een filmpje een perfecte form hebben terwijl er nog steeds weinig activatie is van de betreffende spier.

Je zal dus moeten leren om bewust je borstspier aan te spannen (mind muscle connection). Dit moet je ook leren als je flybewegingen gaat doen.

Maar, kort antwoord op je vraag:
Ja, met fly bewegingen bouw je een prima borst op. Je activeert toch je borst? Dan kan het groeien.
 
Form checks laten in geen enkel opzicht zien wat jij voelt op het moment dat je de oefening uitvoert. Iemand kan op een filmpje een perfecte form hebben terwijl er nog steeds weinig activatie is van de betreffende spier.

Je zal dus moeten leren om bewust je borstspier aan te spannen (mind muscle connection). Dit moet je ook leren als je flybewegingen gaat doen.

Maar, kort antwoord op je vraag:
Ja, met fly bewegingen bouw je een prima borst op. Je activeert toch je borst? Dan kan het groeien.
Form checks laten precies zien waar het misgaat, dat heeft helemaal niets met MMC te maken. Benchpress is een compound oefening, waarbij je borstspieren ook gewoon meedoen. Sommigen zijn misschien meer schouder- of tricepdominant, maar het is technisch gezien onmogelijk om je borst niet te gebruiken bij een benchpress. Ik ben zelf tricep dominant, maar met genoeg volume voel ik benchen echt wel in mijn borst de dag erna.

En tja, alleen flyes voor je borst doen zonder presses is niet echt optimaal. Met tricep pushdowns activeer ik ook mijn triceps, maar zonder compounds zouden ze een stuk minder groot en sterk zijn.
 
Form checks laten in geen enkel opzicht zien wat jij voelt op het moment dat je de oefening uitvoert. Iemand kan op een filmpje een perfecte form hebben terwijl er nog steeds weinig activatie is van de betreffende spier.

Je zal dus moeten leren om bewust je borstspier aan te spannen (mind muscle connection). Dit moet je ook leren als je flybewegingen gaat doen.

Maar, kort antwoord op je vraag:
Ja, met fly bewegingen bouw je een prima borst op. Je activeert toch je borst? Dan kan het groeien.

Sorry ben een leek op dat gebied, wat is nou precies de mind muscle connection?

@ts zonder een formcheck valt er imo weinig te zeggen
 
Dat is voor de 1 het idee dat je door je te focussen op de spier en heel bewust de beweging uit te voeren, als het ware in de spier te kruipen, je meer resultaat heb.

Voor de ander is het klinkklare BS.

Denk dat je voor jezelf uit zal moeten maken in welke groep jij zit.
 
Sorry ben een leek op dat gebied, wat is nou precies de mind muscle connection?

@ts zonder een formcheck valt er imo weinig te zeggen
Wat Alfadhir uitlegt, en dit is het verschil met slechts "gewicht verplaatsen".
 
Dat is voor de 1 het idee dat je door je te focussen op de spier en heel bewust de beweging uit te voeren, als het ware in de spier te kruipen, je meer resultaat heb.

Voor de ander is het klinkklare BS.

Denk dat je voor jezelf uit zal moeten maken in welke groep jij zit.

Wat Alfadhir uitlegt, en dit is het verschil met slechts "gewicht verplaatsen".

Ik noem dat ‘vorm’.
 
Probeer eens eerst flyes te doen voor het bankdrukken. Dan heb je al een ‘pomp’ en is je borst goed opgewarmd. Grote kans dat je het bankdrukken dan beter voelt in je borstspier. Of probeer de stang breder vast te pakken en rustig te laten zakken. Leg je focus bij elke rep op het stretchen van je borstspier bij het zakken en als je de stang omhoog duwt focus je op het aanspannen van je borstspier. Bankdrukken is naar mijn mening toch wel de beste oefening om een goede chest te bouwen, samen met incline bench press en flyes. Een andere optie is dumbbell press.
 
Ik noem dat ‘vorm’.
Bij "vorm" moet ik denken aan puur je lichaamshouding. Mentaal een spier bewust zoveel mogelijk activeren is net iets anders.
 
Belangrijk is inderdaad een goede vorm. Full rom bij elke oefening. Zo benader ik al mijn oefeningen ook en ik denk altijd en de stretch en vervolgens het knijpen/aanspannen van de betreffende spier. Dat laatste doen de meesten wel maar de stretch wordt meestal vergeten. Dan bedoel ik bij bankdrukken het laten zakken van de stang tot de borst, bij lat pulldown het volledig rekken van je lats door de stang helemaal omhoog te laten gaan. Door dit soort dingen voelen mensen vaak de juiste spieren niet, maar dat is in mijn ogen ook gewoon het verkeerd uitvoeren van een oefening. Geen full rom = geen goede vorm. Full rom = goede vorm = betere mind muscle connection.
 
Bij "vorm" moet ik denken aan puur je lichaamshouding. Mentaal een spier bewust zoveel mogelijk activeren is net iets anders.

Voor mij is MMC gewoon vorm, zoals hierboven gezegd.

Ik geloof niet dat je spier gaat groeien door er aan te denken. Dan zou mijn l*l al 25 cm zijn geweest ondertussen :eyebrow:
 
Geweldig hoe wederom de discussie tussen de groep progressive overload en de groep mind-muscle connection losbarst :roflol:
 
Bij "vorm" moet ik denken aan puur je lichaamshouding. Mentaal een spier bewust zoveel mogelijk activeren is net iets anders.

Als in de spiergroep wat extra aanspannen? Valt dat niet onder vorm?

Ik kan mij overigens wel wat bij de opmerking van Alfadhir voorstellen, triceps en schouders die het overnemen omdat die in verhouding sterker zijn.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig hoe wederom de discussie tussen de groep progressive overload en de groep mind-muscle connection losbarst :roflol:

Is er ook een derde groep of mag ik niet meedoen :mad:
 
Als in de spiergroep wat extra aanspannen? Valt dat niet onder vorm?

Ik kan mij overigens wel wat bij de opmerking van Alfahadir voorstellen, triceps en schouders die het overnemen omdat die in verhouding sterker zijn.
Onderarmen en rear delts die het overnemen bij rugoefeningen is ook een heel goed voorbeeld.
 
Onderarmen en rear delts die het overnemen bij rugoefeningen is ook een heel goed voorbeeld.

Ik blijf het ‘mmc’ een vaag begrip vinden. Ik denk dat er ooit een bb is geweest die dit heeft geroepen en dat alle schaapjes dit klakkeloos hebben overgenomen omdat het wel cool klinkt. Als je het aan mij vraagt is dit simpelweg en andere benaming voor een oefening uitvoeren met de juiste vorm en eventueel een ietwat langere time under tension. Vooral dat tut kan men wel eens ervaren als mmc denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven