MuscleMeat

Cman going Kelei

• Topic Starter Topic Starter
Succes met je stronglifts! :) voelt dat nu opeens niet lekker casual na zo'n intens kelei schema? :cool:
Ik vraag me wel af in hoeverre een SL schema gaat werken in de cut, want het is toch elke keer weer fullout 5x5, met oog op lineaire progressie. Is 3x per week een 3x10 full body schema met 3 compounds +2-3 islolatie oefeningen niet iets om tijdens je cut te doen?

Ikzelf merk echt hele goede krachtgains met kelei in de bulk, in de cut vond ik het wat minder (snel last van aanhechtingen, moeite hebben om er bij elk myo-setje er überhaupt 2 reps uit te persen enzo). Ik vind het echt een bulk (of misschien recomp) schema, geen cut schema inderdaad.

Ja volet wel lekker casual ja. Al is het toch ook wel weer zwaar op een andere manier vind ik. Zolang ik nog gain met lineaire verhogen waarom niet denk ik dan. Ik zit nog niet aan mijn max dus zolang ik daar nog niet ben maakt het ook niet uit wat ik doe lijkt mij.

Ja volet wel lekker casual ja. Al is het toch ook wel weer zwaar op een andere manier vind ik. Zolang ik nog gain met lineaire verhogen waarom niet denk ik dan. Ik zit nog niet aan mijn max dus zolang ik daar nog niet ben maakt het ook niet uit wat ik doe lijkt mij.

(In hoeverre) is het negatief om redelijk onder je max te sporten voor een aantal weken in de cut?
Bijvoorbeeld stel je kan 5x100 bench, en je gaat 5x70kg doen om lineair te verhogen, krijgt je lichaam dan geen verminderde stimulatie om spier te behouden omdat je toch ver onder je max zit?
Ik ben niet super bekend met cutten enzo, maar vroeg het me gewoon af.

(In hoeverre) is het negatief om redelijk onder je max te sporten voor een aantal weken in de cut?
Bijvoorbeeld stel je kan 5x100 bench, en je gaat 5x70kg doen om lineair te verhogen, krijgt je lichaam dan geen verminderde stimulatie om spier te behouden omdat je toch ver onder je max zit?
Ik ben niet super bekend met cutten enzo, maar vroeg het me gewoon af.

Ik zit niet bewust onder mijn max. Ik weet mijn max uberhaupt niet. Alles wat ik nu doe met SL zijn pr's omdat ik nooit serieus bijgehouden/getraind heb tot op november vorig jaar.
Er zijn veel theorieen als ik het zo lees betreffende het volume en gewicht waarmee je moet trainen tijdens een cut. Veel reps/laag gewicht, juist niet, enz. Wel/geen iso's. En whatnot, allemaal met een hoog broscience gehalte.
Ik kies voor een simpele. Gewoon doorgaan en mijn max blijven opzoeken. Pas als ik hard achteruit ga in kracht doe ik pas wat verkeerd.
Zolang ik elke training kan blijven verhogen doe ik het blijkbaar nog steeds goed. Zo "simpel" redeneer ik het.
Tenzij iemand echt een duidelijke reden heeft om niet gewoon door te gaan met SL

Laatst bewerkt:
Squats
10xbar
5x45
5x55
5x62.5
5x90
5x90
5x90
5x90
5x90
Keek er tegenop maar man ging goed! Beter nog dan de 87,5 van vorige keer. Focus was hoog. Leuke sidenote, mijn eerste +bw squats ooit. Nog 4 goede training van de 100 vandaan :thumb:

OHP
10xbar
5x27.5
5x32.5
5x37.5
4x55 :<
4x55
3x55
2x55
4x55 Huh opeens 4?
Meh fail hier dus. Wil absoluut geen leg drive gebruiken. Volgende keer weer proberen! Aan het cutten dus helaas als ik niet makkelijk meer verhoog. Ik heb niet heel veel verstand van de standards maar 55kg is ook geen onaardig gewicht denk ik voor mij op dit moment?

Deadlift
5x50
5x75
5x85
5x120
Pronated grip, geen straps. Zo lang mogelijk grip stressen tot het echt niet meer gaat en dan over naar mixed grip en uiteindelijk straps.

Assistance
Chin-ups

10xbw
5xbw
5xbw
Leeg..

ABS
2x1min plank ss 30 crunches
2x20sec standing stomach vacuum

Had geen vertrouwen in de training aan het begin, voelde me wat moe en geen energie. Maar ging eigenlijk prima. Squats is mijn main goal, dat gaat nog lekker. Deadlift ook. Jammer van de OHP maar volgende keer beter. Gaat uiteindelijk ook goed komen. Goede training toch neergezet vind ik :)

Update IF Cut:

Vanaf woensdag dus begonnen met IF.

Moet zeggen dat het voor mijn gevoel erg lekker is. Nu mijn lichaam zich aan het aanpassen is heb ik nauwelijks honger meer. Ook low-carb rustdagen bevalt mij goed. Gisteren onder de 80g gebleven.

Enige rare vind ik is dat ik begon op 89,9 kilo woensdag vorige week. En gisteren en vannochtend 90,7 woog. Dus een stuk zwaarder. Ik denk dat mijn lichaam zich nog moet aanpassen ofzo. ik eet ook minder zelfs dan voor ik begon met IF. Zo dat ik totaal op zon -3500-4000 cal zit.
Zit al een tijdje rond de 90 weer. Wil nu toch echt gaan zakken naar de 85.

---------- Toegevoegd om 18:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:14 ----------

SL Week 2 Dag 1

Squats
10xbar
5x45
5x55
5x62,5
5x92,5
5x92,5
5x92,5
5x92,5
5x92,5
Lekker. Weer gehaald! Op naar de 95kg woensdag.

BP
10xbar
5x40
5x50
5x55
5x80
5x80
5x80
5x80
5x80
Lekker. Rep 5 van laatste 2 sets was wat werk maar toch nette goede gecontroleerde reps.

PLR
5x60
5x60
5x70
5x70
5x70
5x70
5x70
Zie altijd sterretjes hierbij. Moet uiteindelijk ook hier straps gaan gebruiken. Pols begin ik ook te voelen. Eigenlijk voel ik ze bij alle pull oefeningen die omhoog bewegen. Vreemd genoeg bij de deadlift niet, ik denk omdat die niet ver genoeg omhoog gaat dat mijn pols ook iets moet gaan draaien. Maar stel het uit tot ik het idee heb dat ik mijzelf aan het blesseren ben. Of net daarvoor eigenlijk ;)

Assistance - Dips
12xbw
8xbw
6xbw

ABS
2 x 20sec standing stomach vaccum

Prima weer alle doelen gehaald. Techniek nog steeds goed. Kracht gaat ondanks het cutten dus toch nog vooruit! :thumb: Helaas het gewicht/vp nog niet achteruit. In de spiegel lijk ik wel wat droger..

Toevallig tijdens het update foto's maken gisteren viel mij op dat mijn houding niet helemaal symmetrisch is.
Ene schouder/trap trekt net ff wat anders waardoor alles een beetje schreef getrokken word aan 1 kant, wat ik al snel verbond aan mijn schouder blesure van 2 jaar geleden.
Ik merk dit ook af en toe met oefeningen.

Ik heb daarvoor bij een fysio gelopen maar die kon het niet verklaren. Tot mijn grote verbazing kwam ik tijdens het zoeken, een artikel over het AC gewricht tegen. En dat is dus exact wat ik had. Ik snap niet dat de fysio dat niet heeft kunnen constateren. Hij noemde het iets in de trend van "het lijkt alsof je sleutelbeen iets los gekomen is van je schouderblad" Maar ik weet nu zeker dat ik iets aan mijn AC gewricht had/heb.
Ik dacht dat het de rot cuff was maar die zit heel ergens anders. En ik heb mij nooit zo veel in mijn lichaam verdiept als het laatste jaar.

Ik basketball inmiddels ook al 20 jaar en er zit een vorm van reuma/artrose in de familie..
1+1=2 denk ik dan.
20 jaar lang actief basketballen zal de nodige slijtage op het AC gewricht veroorzaken met daarbij ook KT, plus de history.

Ik ga asap glucosamine slikken.

Na een aantal weken aan het cutten te zijn met ontzettend veel fluctucatie in gewicht deze morgen een uitschieter naar beneden voor de verandering.
Waar ik 1 maart begon op 91.2 bleef ik constant rond de 90 hangen daarna. Met een keer 89,7 of een keer 90,7 als uitschieter.
Vorige week gestart met IF en de hele week nagenoeg hetzelfde gebleven to vannochtend. Opeens 88 kilo. Hoewel dit ook niet blijvend is, is het wel fijn om het gewicht eindelijk eens te zie zakken, terwijl ik nog steeds goed stijg in kracht.

Vanavond op het programma. 5x5x95 squat, poging 2 op 5x5x55 OHP, en 1x5x125 DL.

Eet je elke dag hetzelfde?

Niet helemaal.

Elke trainingsdag (5 dagen per week) eet ik net onder onderhoud en de 2 rustdagen eet ik wat meer onder onderhoud en low carb <80g.
Voor de rest is mijn avondeten IIFYM, het enige waar ik rekening mee hou is dat het op rustdagen low carb is en alltijd rond de 750 calorieen.

Fluctueren in kcal/carb/zout inname kan voor schommelingen in gewicht zorgen, als je het stabieler wilt houden kun je beter ongeveer elke dat hetzelfde eten.

Ja dan zou het makkelijkste zijn. Maar met low carb dagen word dat lastig.

Zou 1 maaltijd het verschil kunnen maken? Als in, avondeten is qua macro's in mijn geval elke dag wat anders. Maar is maar 25% van wat ik dagelijks eet en die andere 75% is voor elke rust of trainingsdag altijd hetzelfde.

---------- Toegevoegd om 18:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:16 ----------

Sl Week 2 dag 2

Squats
10xbar
5x47.5
5x57.5
5x65
5x95
5x95
5x95
5x95
5x95
Yes! Elke squat training is voor mij een uitdaging. Was bang voor die 95 aangezien ik een pittige basketball training in de benen heb van gisteren en de dag daarvoor ook al gesquat heb en ook cut. Maar damn toch weer lekker! Die 100kg mijlpaal is binnen handbereik zo!

OHP
10xbar
5x27.5
5x32.5
5x37.5
4x55Shite..
5x55Hier wel.
5x55
4x55
4x55
Vreemde 5x5 set. Vorige keer nog een faal dus nu weer op 55. Eertse set rep 5 ging echt niet. Sets daarna stukken beter. Ik denk dat ik aan vorm nog wat kan winnen. Zijn absoluut zonder enige vorm van LB drive maar ik denk dat ik net wat eerder mijn hoofd onder de bar kan krijgen. Merkte in de latere sets dat het daardoor net wat beter ging. Maar wel vooruitgang in ieder geval t.o.v. vorige keer met nu 23 reps en toen 17. Hoop vorige keer wel 5x5 te halen anders deload.

Deadlift
5x60
5x80
5x100
5x125
Pronated en strapless nog steeds. Ging goed. Tijd om schijven bij te kopen, heb niet meer dan 140 totaal liggen dus 2x25 er bij halen.

Assistance
Wide grip Pullups
12xbw
8xbw
5xbw

ABS

Lekker toch weer squats gehaald en ook de DL. Jammer van de OHP maar komt goed! Kracht nog prima tot dusver in de cut. IF bevalt ook goed

Vanmorgen 87.8.

Ik denk dat die 2 kilo t.o.v. van vorige week vocht is geweest. Ik dacht voor ik met IF begon goed onder onderhoud te zitten maar denk dat ik er maar net onder zat waardoor ik maar een gram of 100-200 per week verloor.
Nu ik wel goed onder onderhoud zit met IF lijkt het goed te gaan.

Woensdag 26-3 nog 89.9, na een week IF 88 en nu dus 87.8. Een kijken hoe dit soor zet de aankomende tijd.

---------- Toegevoegd om 15:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:58 ----------

SL Week 2 Dag 3

Eertse keer dat ik train in de middag. Op dit moment pas 640 calorieen binnen sinds mijn window open is (14:00 uur). Verder geen pre workout supps. Ben benieuwd hoe dat gaat kracht wise.

Squats
10xbar
5x47.5
5x60
5x67.5
5x97.5
5x97.5
5x97.5 Shit rep 5 ging net zeg..
5x97.5
5x97.5
**** yes! Gaat echt tegen max aan nu. Wel de snelheid er in houden. Ik ga soms naar mijn idee wel heel traag omlaag waardoor het soms bijna een paused rep is.. Kneep bij set 3 rep 5 zo hard in de bar dat ik iets licht verrekte in mn rechter bicep haha.
Wel stuk nu haha. Morgen ook nog een zware wedstrijd basketball. Gaat leuk worden ;)
Volgende training mijn eerste squat doel, die 100kg! Toch sterk naar toe gewerkt ook al in de cut.

BP
10xbar
5x40
5x50
5x55
3x82.5
3x82.5
3x82.5
3x82.5
3x82.5
Helaas niet gehaald. Maar ik verwachtte dit al wel. Liep al een beetje tegen mijn max aan. Heb al wel een 1x90 eerder gedaan dus hoopte dat dit er wel in zat maar helaas. Kan geen pr's blijven zetten en cutten haha. Evengoed een VPR.
Beetje teleurgesteld toch wel.

PLR
5x60
5x60
5x72.5
5x72.5
5x72.5
5x72.5
5x72.5
Ook dit is echt zwaar. Misschien straps gaan gebruiken op een moment.

Assistance
Dips even gelaten. Schouders al moe zat van de rest. Even rust gunnen.

ABS

Al met al viel het trainen op een aardig lege maag niet tegen. Squats weer gehaald. 100kg doel is zo goed als binnen :) PLR ook lekker. Rug zo verzuurd als wat. Vind het echt een heerlijke oefening ook. BP is meh, had meer verwacht. Aan de andere kant volgende keer beter. En prio is cutten en hoe beter dat gaat deste fijner is het om einde zomer lekker te bulken!

Gewicht is nu vrij stabiel. Denk dat het komt door het IF. Is in ieder geval een stuk fijner wegen/meten.

Dit weekend woog ik 87.5kg. Ook weer een meting gedaan en kwam uit op 10%, waar de laatste keer nog 10,6% (23 maart) was. Tevreden dus. Werkelijk zal het meer van 16-15% naar 15-14% zijn denk ik. Maar iig vp naar beneden dus. Ook een stuk droger. Aders op onderarm altijd zichtbaar en met het juiste ligt begint die ook zichtbaar te worden over de bicep.

Vanavond de 5x5x100kg squat op het programma. Mijn eerste doel sinds ik begon met squatten eind vorig jaar.
Ook de 3e poging op de 5x5x55kg OHP.
En 1x5x130 DL wat geen probleem moet zijn..

---------- Toegevoegd om 17:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:39 ----------

SL Week 3 Dag 1

Squats
10xbar
5x50
5x60
5x70
5x100PR!
5x100
5x100
4x100
1x100Leeg..
Man erg blij dit ondanks het cutten te halen. Mijn eerste doel op mijn weg naar serieuze gewichten en een serieus fysiek gehaald! De 100kg squat op een bw van 87,5kg. Erg blij, ook al niet de volle 5x5 gehaald. Hard door blijven werken en dan komt die 1,5x bw (zal rond de 85 zijn) dus 125-130 kilo squat vanzelf! Doel voor dit jaar in ieder geval! 5x100 maakt al een theoretische 1rm van 113 dus gat al de goede kant op.

OHP
10xbar
5x27,5
5x32,5
5x37,5
5x55
5x55
3x55Iets te weinig rust?
5x55
4x55
Kom net 3 reps tekort.. 3e keer op rij fail voor 5x5. Deload 1 voor de OHP dus. -10% dus 50 volgende keer.

Deadlift
5x60
5x80
5x100
5x130
Bam Lekker! Nog steeds pronated en strapless :thumb: Dat was de 1,5xbw target.

Assistance
Dips
13xbw
8xbw
6xbw

ABS

Faal op 2 van de 3 oefeningen. En toch heb ik er een soort van vrede mee. Die squat kon niet voor altijd 7,5kg per week omhoog gaan. Ik squat pas sinds november 2013 dus vind dat ik best goede progressie gemaakt heb en een best een keer mag faken. Ook heb ik het grootste gedeelte eigenlijk alleen maar gecut. En potverdee toch die 100kg gepakt!
OHP. 55 is gewoon echt pittig. Zonder iets van een kleine leg drive gaat die 5x5 niet lukken nog. Maar gaat komen. En die DL gaat nog lekker. Zit ook niet aan mijn max nog.
Ga lekker door zo en indien nodig over naar 3x5 dan 1x5 voor ik pas naar madcow 5x5 switch. Wil echt alles er uit trekken, beste long term denk ik.

Gaat lekker hoor zo te zien, goed bezig met die squats zeg! Die pronated, strapless DL ziet er ook goed uit! :thumbs:

Ik heb nog nooit 5x5 gedaan. Lijkt me doodzwaar.

Falen is niet altijd erg. Kan makkelijk aan techniek liggen of te korte rust. Zeker als je het setje daarna wel redt.

Verder ziet het er allemaal goed uit. Vind jij dit ook niet veel lekkerder trainen dan Kelei?

Gaat lekker hoor zo te zien, goed bezig met die squats zeg! Die pronated, strapless DL ziet er ook goed uit! :thumbs:
Thanks. Ja gaat lekker. Grip is door kelei vooral beestachtig vooruit gegaan :)

Ik heb nog nooit 5x5 gedaan. Lijkt me doodzwaar.

Falen is niet altijd erg. Kan makkelijk aan techniek liggen of te korte rust. Zeker als je het setje daarna wel redt.

Verder ziet het er allemaal goed uit. Vind jij dit ook niet veel lekkerder trainen dan Kelei?
Het is wel zwaar maar wel heerlijk. Maar op een gegeven moment moet ik toch over naar 3x5. Dan word het te zwaar. Toch wel lekkerder dan kelei ja. Ik houd wel van de simpliciteit en het werken met zware gewichten. Mijn pezen en gewrichten zijn er ook erg blij mee ;)

Leek mij wel leuk om eens een vergelijking te maken met start fysiek en nu.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Progress van ongeveer 6-7 maanden. Juli 2013 begonnen met serieus trainen/eten. Begonnen met cutten tot 1-1-14, ongeveer 0,5kg per week. Daarna 2 maanden licht gebulkt op kelei omdat ik niet nog langer achtereen wilde cutten. Wat massa gepakt tot ongeveer 91 kilo. En vanaf maart ongeveer weer aan het cutten, nu met IF en zit nu op 87,5 kilo.
Doel is 12% deze zomer.

Ik ben niet ontevereden over het resultaat. Wat denken jullie? Gaat het snel zat zo of had ik al meer moeten bereiken? Voor juli 2013 sportte ik al wel maar niet consequent KT en geen degelijke routine/voeding.

Gister wat last van mijn biceps tijdens basketball training. Een soort kramp. Even de rest van de week aankijken en anders volgende week een deload weekje doen.

Woog deze morgen ook 86,9. Even in de gaten houden, misschien gaat het wat te snel.

SL Week 3 dag 2

Iets (dacht ik) ziek toch maar gaan trainen.

Squats
10xbar
5x50
5x60
5x70
5x100
5x100
3x100Toen voelde ik mijn linkerknie
12x60
8x60 2 sec pause op bijna ATG
Begon mijn linkerknie te voelen.. Bovenop aan de linker buitenkant. Dus ff rustig aan gedaan. Misschien werkt ik te veel op mijn max nu icm cutten? Zit een 500 cal onder onderhoud nu en 3 keer squatten op mijn max met 2 keer basketbal. Te veel stress op mijn lichaam denk ik. Misschien moet ik voor de squat even een wat andere opzet gaan gebruiken. 1 dag van de week zwaar volgens mijn 5rm en de andere 2 dagen wat lager in gewicht en miss een FSQ er in gooien o.i.d.? Dit weekend laatste wedstrijd dat scheelt in ieder geval 1 dag.
Wat denken jullie?

BP
10xbar
5x40
5x50
5x60
3x82,5
3x82,5
1x82,5
6x70
6x70
Man ging ook niet best. Kreeg er geen beweging meer in vanaf set 3. Een wat terug in gewicht om toch reps te kunnen maken.

PLR
5x60
5x60
3x75
Gestopt. Begon overal zo ongeveer pijn te krijgen. Schouders, biceps..

Assistance ook geskipped. Abs nog wel even gedaan..

ABS

Hmm volgende week een deload week om mee te beginnen. Zelfde schema alleen alles op 60% gewicht. Even wat rusten, miss een dagje rustig joggen erbij. Slechter training kan ook komen omdat ik toch zieker ben dan ik dacht.

Met squats, OHP en BP zit ik op mijn max nu. En dan is sl 5x5 natuurlijk geen ideaal schema tijdens het cutten. Ik weet niet of het zin heeft om door te gaan met 5x5 en dus gewoon met 10% te deloaden bij 3 x fail, en bij 3 x deload naar 3x5 te switchen. Ben benieuwd wat andere denken.
Had dinsdag ook al pijn in beide bicepsen (een soort kramp) tijdens basketball. Wil mijn niet blesseren door stom door te gaan maar ook niet te snel een stap terug doen als het nog niet hoeft.
Ik kan over stappen naar madcow 5x5 om wat langer op te bouwen en dus wat minder zwaar te gaan wat wss beter past bij het cutten. En kijken of ik daar nog wat op kan gainen en anders iig op kan handhaven en bij mijn volgende bulk terug stappen weer naar 5x5. Is dat een idee?

Ik probeer a.s. zondag nog dag 3 uit SL te doen. Om uit te sluiten dat gisteren een off training was door ziekte of gewoon een bad train.

Gaat dat weer bijzonder slecht dan stap ik over op madcow 5x5 vanaf volgende week, is meteen een lichte deload aangezien week 4 pas mijn current 5rm pakt. Denk dat het beter past bij het cutten. Niet meer 5x5 op max gewicht EN verhogen per dag maar ramped up naar 1x5 en verhogen per week.
Op die manier blijf ik wel elke week mijn max gewichten aanraken alleen in een lager volume dan nu.

Misschien is het niet nodig maar ik denk dat ik sl 5x5 toch aardig uitgemolken heb en wat ik nog zou kunnen gainen ga ik zowiezo nu in de cut ook niet meer gainen op sl 5x5 manier. Maar advies/meningen van andere zouden toch wek welkom zijn in deze.

Terug
Naar boven