MuscleMeat

Combinatie tussen hardlopen en fitness mogelijk?

Roffa010

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
84kg
Vetpercentage
16%
Goedemiddag allemaal,

Ik ben een nog vrij jongeman die zeer geïnteresseerd is in bodybuilding, en ik heb al ruim een jaar ervaring. Dit jaar heb ik een opleiding gekozen waar conditie essentieel is en we doen 1x in de week hardlopen (ook met zandzakken, boomstammen etc). Laatste tijd heb ik geprobeerd om duidelijkheid te vinden over de combinatie tussen hardlopen en fitness (bodybuilding), alleen heb ik geen concrete antwoorden kunnen vinden. Mijn vraag luidt dus als volgt: Heeft 1x per week (intensief) hardlopen effect op de spiergroei? Zo ja, hoe kan ik dit minimaliseren?

Alvast bedankt allemaal:rolleyes:

Hardlopen kan wel toevoegen aan je herstel enzo. Is maar net wat je onder intensief verstaat?

• Topic Starter Topic Starter
Hardlopen kan wel toevoegen aan je herstel enzo. Is maar net wat je onder intensief verstaat?

Als we het als groep doen i.c.m. de opleiding doen we het grotendeels met zandzakken, boomstammen, tonnen enzovoort. Nu hebben we vakantie en na de vakantie een stageperiode van 4 weken, dus 6 weken geen gezamenlijke les. En omdat ik geen achterstand wil boeken, heb ik een hardlooproute gekozen waar ik over 3 bruggen moet en dat is vanuit mijn perspectief vrij intensief.

Ik zou zorgen dat je genoeg eet voor je gaat hardlopen(paar uur ervoor obv.), dan kan het in principe geen kwaad, lijkt me juist alleen maar goed, mits je je voeding er op aanpast.
En ik zou geen hoge intensiteit duursport op een lege maag doen, maar daar heb ik geen onderbouwende studies voor, dus ik zou even wat goed onderbouwde antwoorden afwachten.

Maar het gaat om een maal per week?

Ik zou zorgen dat je genoeg eet voor je gaat hardlopen(paar uur ervoor obv.), dan kan het in principe geen kwaad, lijkt me juist alleen maar goed, mits je je voeding er op aanpast.
En ik zou geen hoge intensiteit duursport op een lege maag doen, maar daar heb ik geen onderbouwende studies voor, dus ik zou even wat goed onderbouwde antwoorden afwachten.

Maar het gaat om een maal per week?

Ja, het gaat om één maal per week. Ik doe het niet omdat ik het leuk vindt maar omdat het een overgangscriteria is:p

Eigen ervaring en ervaringen van andere. Hardlopen en bodybuilding gaan niet samen. Hier zit wel een nuance in hoor.
Wat versta je onder bodybuilding? Als je voor een beachboy fysiek gaat kan je het makkelijk doen, wel goed inplannen.
Ga je echt voor massa gainen dan hoort hardlopen er eenvoudigweg niet bij. Doe je een beetje dan lekker doen.

Dus bottumline is wat wil je bereiken en wat is je doel op korte en lange termijn.

Ja, het gaat om één maal per week. Ik doe het niet omdat ik het leuk vindt maar omdat het een overgangscriteria is:p
Nou ja, als je het niet kan weglaten, dan is het toch simpel? Gewoon zo goed mogelijk je voeding er opaan sluiten. Resultaat moet je alsnog wel kunnen behalen, is alleen persoonsgebonden hoeveel resultaat.

Eigen ervaring en ervaringen van andere. Hardlopen en bodybuilding gaan niet samen. Hier zit wel een nuance in hoor.
Wat versta je onder bodybuilding? Als je voor een beachboy fysiek gaat kan je het makkelijk doen, wel goed inplannen.
Ga je echt voor massa gainen dan hoort hardlopen er eenvoudigweg niet bij. Doe je een beetje dan lekker doen.

Dus bottumline is wat wil je bereiken en wat is je doel op korte en lange termijn.

Ik wil niet zozeer een bodybuilder lichaam hebben, een mooi strak lichaam voor de zomer is voldoende. Wat ik hier en uit de vorige reacties begrijp, is dat het te compenseren is?

Interval trainingen kun je gewoon gaan doen, behoud je nog steeds je massa, zijn genoeg atleten die hardlopen in hun programma hebben, niet de hele zware jongens overigens omdat een bber van 130 kilo nou eenmaal dan teveel druk krijgt op zijn knieen etc.

Kan prima vooral als je het maar 1x in de week doet..

Ik wil niet zozeer een bodybuilder lichaam hebben, een mooi strak lichaam voor de zomer is voldoende. Wat ik hier en uit de vorige reacties begrijp, is dat het te compenseren is?

Duidelijk. Dan is die spiergroei als gevolg van hardlopen toch niet zo heel erg belangrijk. ;)
Gewoon lekker gaan hard trainen je voeding top neerzetten en het verlies agv hardlopen voor lief nemen.
Weet zeker dat je zat zal gainen. Je bent er jong genoeg voor. :D

---------- Toegevoegd om 19:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:45 ----------

Interval trainingen kun je gewoon gaan doen, behoud je nog steeds je massa, zijn genoeg atleten die hardlopen in hun programma hebben, niet de hele zware jongens overigens omdat een bber van 130 kilo nou eenmaal dan teveel druk krijgt op zijn knieen etc.

Noem die atleten eens dan? Ben zeer benieuwd. ;)

.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal:)

Gewoon doen inderdaad. Ik hou zelf ook de combi krachttraining en cardio vast, gewoon omdat ik me er prettig bij voel. 3x per week kracht, 2x per week uurtje cardio (zo ongeveer).

Je kent ze dus niet en gaat af op verhaaltjes die je op het alwetende internet vind, yep daar vind je altijd de waarheid. :yarly:

---------- Toegevoegd om 20:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

Eens.

Geen BB atleten idd, maar fitness atleten zoals gregg plitt passen dit gewoon in hun workout toe. Ok het zijn geen echte BB-ers maar dit soort gasten is in real life buffer dan 95% hier op het forum. En staan het hele jaar op procentje of 8. Ok de meesten zullen vast ook wel juicen maar dan nog..

Als je geen podium ambities hebt in de zware klasses kan dit prima gecombineerd worden. (Geen marathons of halve marathons natuurlijk, maar 5 of 10 km 2x in de week is prima te doen)

ik heb zelf gemerkt dat het in de krachtsport wel voordelen oplevert. Een goede conditie zorgt voor een langere uithoudingsvermogen van de spieren waardoor je toch wat meer reps kan pakken. Vice versa net zo, ik had ook voordeel van de krachttraining tijdens mijn conditietraining omdat ik merkte dat mijn lichaam de schokbelasting beter aankon en omdat ik het gevoel kreeg dat ik meer kracht kon afzetten tijdens sprinten en intervaltrainingen.

Hier moet wel bij gezegd worden dat je onderscheid moet maken tussen interval/korte duur en lange afstanden/duurlopen. Over het algemeen is de regel dat het tot de 30 minuten hardlopen nog voordeel kan opleveren maar daarna ben je meer aan het afbreken dan aan het opbouwen. Veel beginnende hardlopers gaan de mist in door te denken dat des te meer je loopt des te meer conditie opbouwt maar dat is niet waar. De schokbelasting tijdens hardlopen is niet normaal voor het lichaam en zeker als jij een uur achter elkaar loopt zal het lichaam gaan protesteren in de vorm van spierafbraak, snellere verzuringen en blessures. Ik raad je aan om hardlooptrainingen te beperken tot 2x per week als je de groei van je lichaam wil vasthouden. Denk bij deze trainingen aan intervaltrainingen (rennen, dribbelen), 5 km loop (strakke tijd neerzetten) of sprinttrainingen. Deze trainingen kunnen een prima aanvulling zijn op je ambities in de krachtsport.

PS: doe jij VEVA ofzo?

Terug
Naar boven