XXL Nutrition

Nieuws De 'derde' generatie allochtonen heeft een bijna gelijke arbeidsparticipatie als de autochtoon

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
DEN HAAG - Volwassenen van de 'niet-westerse derde generatie' in ons land hebben ongeveer even vaak een baan als volledig autochtone volwassenen. Ook op het gebied van uitkeringen zijn er weinig verschillen.

Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) heeft het Centrum voor Beleidsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS-CvB) een 'verkennende studie' laten doen naar de niet-westerse derde generatie.
De resultaten zijn deze week naar de Tweede Kamer gestuurd.

Leden van de niet-westerse derde generatie hebben ouders die in Nederland zijn geboren, maar minstens één grootouder die werd geboren in een niet-westers land. Ze gelden niet meer als allochtoon.

Criminaliteit

De betrokkenheid bij criminaliteit is weliswaar iets hoger dan onder echte autochtonen maar weer lager dan onder niet-westerse allochtonen.
Op 1 januari 2008 bestond de niet-westerse derde generatie uit ruim 55.000 personen. Bijna de helft heeft wortels in Suriname. De niet-westerse derde generatie groeit de laatste jaren met zo'n 10 procent per jaar. Tachtig procent is jonger dan vijftien jaar.
Met de verkenning wil het ministerie meer te weten komen over de integratie.

http://www.nu.nl/algemeen/2228090/kleinkind-migrant-heeft-even-vaak-baan.html

In principe is een derde generatie allochtoon ook een autochtoon in de tellingen maar wordt dus voor dit en andere onderzoeken nog wel apart geteld. Nu gaat het maar om een vrij kleine groep, ca 11.000 personen zijn ouder dan 15 jaar, maar toch duidt het er op dat een 'derde' generatie beter gaat meedraaien dan de'groepen migranten waar deze 'derde' generatie het product van is. Dit zegt natuurlijk verder weinig over de arbeidsparticipatie van nog instromende migranten of hier wonende eerste en tweede generatie migranten.

Niet meer dan logisch.

rechtse propaganda

en wat nu ?

Leden van de niet-westerse derde generatie hebben ouders die in Nederland zijn geboren, maar minstens één grootouder die werd geboren in een niet-westers land. Ze gelden niet meer als allochtoon

Dat is wel heel breed. Daar hoor ik ook bij. Misschien beter om te vergelijken met derde generatie gastarbeiders.

Goed Nieuws natuurlijk, maar we moeten zoiets dergelijks wel met wat nuance bekijken:

Zoals anoniem hierboven al zegt 1 grootouder uit het buitenland is al genoeg om te voldoen aan de criteria. Kortom als mijn grootmoeder uit Egypte komt en haar man is een Nederlander, en alle overige directe familieleden ook, dan kan men nauwelijks spreken over een persoon die feitelijk opgroeit in een minderheidsgroep/situatie of omgeving.

Waar we eigenlijk naar geïnteresseerd zijn zijn bepaalde bevolkingsgroepen die misschien niet helemaal participeren in de gehele samenleving, maar zich vrnl segregeren binnen hun eigen groep. Denk aan: Turken, Marokkanen, Surinamers en Antilianen. Wat mij betreft kunnen we de Indische (Indonesiers en Molukkers) bij voorbaat uit de vergelijking fl*kkeren, dat zijn volgens mij de best geïntegreerde niet-westerse groepen in NL. Daarnaast zou ik de criteria dan ook wat aanscherpen: minstens twee grootouders van niet-westerse komaf.

Laatst bewerkt:
Erg ruime criteria zo te lezen, en waarschijnlijk ook grotendeels geassimileerd, wat een enorm voordeel is om op gelijke hoogte te komen wat arbeidsparticipatie betreft.

Haha, termen als 'ongeveer even vaak' en 'iets hoger dan' zijn altijd lekker ja. Maarja, het zal best kloppen, wat op zich goed is. Misschien moeten ze ook wat onderzoeken publiceren over de andere 99% van de niet westerse allochtonen. Denk dat dit onderzoek naar 11.000 man dan een beetje overschaduwd worden.

Haha, termen als 'ongeveer even vaak' en 'iets hoger dan' zijn altijd lekker ja. Maarja, het zal best kloppen, wat op zich goed is. Misschien moeten ze ook wat onderzoeken publiceren over de andere 99% van de niet westerse allochtonen. Denk dat dit onderzoek naar 11.000 man dan een beetje overschaduwd worden.

Volgens mij snap je niet helemaal hoe statistiek werkt?

Als het goed is, kiest het CBS haar respondenten (proefpersonen in dit geval) steeksproefgewijs random uit. Kortom op een populatie van 11000 personen mag je dit gerust generaliseren naar de gehele populatie van niet-westerse allochtonen in Nederland omdat iedere allochtoon evenveel kans heeft om als proefpersoon gekozen te worden. Ik zou zeggen dat dit dan een geldig onderzoek is, dus je hoeft het niet over de overige 99% te hebben (natuurlijk afgezien van de variabelen die enkele waaronder ik al bekritiseerd hebben)

No shit Sherlock?! Die groep van 11.000 personen is de totale groep (dus niet de sample), want de rest van de 55.000 mensen is jonger dan 15 jaar dus komt helemaal niet in aanmerking. Sowieso lijkt het me niet echt nodig om samples te nemen bij dit soort onderzoeken want je hebt gewoon de data van de populatie (van alle 11.000 mensen is denk ik wel bekend of ze wel of niet werken). Er hoeft dus helemaal niet gegeneraliseerd te worden. Je kijkt gewoon naar de gegevens, klaar.

Mijn punt is dat deze kop erg leuk klinkt, maar het feit blijft dat de rest van de 3e generatie (die 44.000 mensen die niet in de beroepsbevolking valt) zorgt voor dikke problemen, en dan heb je nog de 2e en 1e generatie die helemaal niet spoort. Mijn punt is dus dat die derde generatie allochtonen ouder dan 15 jaar 1% is van alle allochtonen.

Laten we hopen dat deze kleine groep een voorspellende waarde heeft voor de andere 99%, maar daar ga ik niet vanuit van vanuit die 11.000 man mag je zeker niet generaliseren naar die 1e, 2e en 3e (jonger dan15) generatie allochtonen want die zitten in een heel andere situatie. Dus erg leuk dat dit met veel trammalant gepresenteerd wordt. Maar als er eens een groot onderzoek gedaan wordt naar criminaliteit en werkeloosheid bij allochtonen staan alle linkse moraalridders op hun achterste poten, omdat ze weten dat die resultaten niet zo mooi zullen zijn.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
De linkse moraalridders :roflol: Die kennen de echte cijfers tenminste i.p.v. dat ze allerlei vage cijfers gebruiken waaruit moet blijken dat de hoofdmoot crimineel of werkloos is.

Natuurlijk is die groep 'derde' generatie maar klein maar het is wel de groep waar door rechtse xenofoben met zeer grote angst naar wordt gekeken omdat die groep in principe als autochtoon wordt geteld en volgens de xenofoobjes de ware problematiek zouden verduisteren.

Hoe die overige 80% van de groep derde generatie voor dikke problemen kan zorgen is mij een raadsel, een zeer groot deel is jonger dan 10 en vaak zelfs nog baby. Zeker allemaal criminelen?

Ik ben het gejank over de 'derde' generatie in ieder geval niet begonnen. Die 'derde' generatie zou ook zwaar verrot zijn terwijl dat nu dus niet blijkt uit de cijfers.

En als ik het met veel trammelant had willen presenteren had ik er wel een sticky met 'Breaking News' aan vastgehangen of zo. Trammelant :roflol:

Laatst bewerkt:
Eric jij weet het baas! Heb je die gastjes van 13 wel eens gezien? Man ze belagen je in bosjes!

Haha, nee laten we eerlijk zijn, de problemen zijn gewoon ontzettend groot. Dit soort onderzoeken klinken leuk, maar persoonlijk zegt het mij vrij weinig. En het zijn echt geen vage cijfers waaruit blijkt dat de criminaliteit onder allochtonen jongeren gewoon belachelijk hoog is. Dat is een vaststaand feit.

De linkse moraalridders :roflol: Die kennen de echte cijfers tenminste i.p.v. dat ze allerlei vage cijfers gebruiken waaruit moet blijken dat de hoofdmoot crimineel of werkloos is.

Natuurlijk is die groep 'derde' generatie maar klein maar het is wel de groep waar door rechtse xenofoben met zeer grote angst naar wordt gekeken omdat die groep in principe als autochtoon wordt geteld en volgens de xenofoobjes de ware problematiek zouden verduisteren.

Hoe die overige 80% van de groep derde generatie voor dikke problemen kan zorgen is mij een raadsel, een zeer groot deel is jonger dan 10 en vaak zelfs nog baby. Zeker allemaal criminelen?

toch blijft het een waardeloos resultaat imo, volgens het onderzoek behoor je al tot die klasse met 1 niet-westerse grootouder, dat maakt mij dan ook opeens een derde generatie allochtoon en Wilders ook. Beter hadden ze zich specifiek gericht op diegene die nog binnen niet-westerse tradities werden opgevoed.

Eric jij weet het baas! Heb je die gastjes van 13 wel eens gezien? Man ze belagen je in bosjes!

Haha, nee laten we eerlijk zijn, de problemen zijn gewoon ontzettend groot. Dit soort onderzoeken klinken leuk, maar persoonlijk zegt het mij vrij weinig. En het zijn echt geen vage cijfers waaruit blijkt dat de criminaliteit onder allochtonen jongeren gewoon belachelijk hoog is. Dat is een vaststaand feit.

Belachelijk hoog is nog wel iets anders dan de meerderheid die crimineel zou zijn. De cijfers zijn meer dan bekend bij mij en schrikbarend maar dan nog is het een positieve ontwikkeling dat hier geboren en getogen 'allochtonen' op den duur zich ook gaan gedragen als autochtonen op bepaalde vlakken.

De cijfers over criminaliteit bij allochtonen wil ik best plaatsen maar is wel toegespitst op een aantal afkomst en leeftijdsgroepen. Maar voor de ware xenofoob is daardoor iedere allochtoon gelijk verrot. Een koe is een dier dus alle dieren zijn koeien, of zoiets.

Whaha, nee ik zie het meer als, bijna alle pitbulls zijn agressief en veel pitbulls bijten kleine kinderen dood, daarom moeten alle pitbulls een muilkorf op.

toch blijft het een waardeloos resultaat imo, volgens het onderzoek behoor je al tot die klasse met 1 niet-westerse grootouder, dat maakt mij dan ook opeens een derde generatie allochtoon en Wilders ook. Beter hadden ze zich specifiek gericht op diegene die nog binnen niet-westerse tradities werden opgevoed.

Ja laten we gewoon net zo lang zoeken tot het resultaat wel tegenvalt. Een 'derde' generatie allochtoon is vrij duidelijk omschreven en je kan moeilijk uitzoeken wie wel of wie niet binnen de Westerse tradities is opgevoed. Hoe arbitrair is dat wel niet?

Volgens mij valt Wilders er niet onder, anders zou de groep wel iets groter zijn dan 11.000 personen. Dan is bijna iedere Indo in Nederland die jonger is dan een bepaalde leeftijd ook een 'derde' generatie allochtoon.

Leden van de niet-westerse derde generatie hebben ouders die in Nederland zijn geboren, maar minstens één grootouder die werd geboren in een niet-westers land. Ze gelden niet meer als allochtoon.

hij had toch een Indische grootmoeder? Dus valt hij er wel onder, of vergis ik me.

OK, hoe dan ook Eric. Wat voor conclusies denk jij dan te trekken uit dit onderzoek? Dat over 10 jaar die 44.000 derde generatie allochtonen die nu jonger dan 15 zijn ook even goed terrecht komen als hun attochtonen leeftijdsgenoten. En dat de 2e en 1e generatie daarop zal volgen zonder al te veel problemen?

Terug
Naar boven