XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Ok, ik snap hem, wat zijn de reviews van de twee lenzen tov elkaar?
Vrijwel hetzelfde. de 28-75 was wat zacht rond 75 en had een drukke bokeh, maar de 2e versie heeft al die flaws verbeterd. De 17-70 heeft stabilisatie, maar bij de 28-75 heb je IBIS op de a7c. Gaat eigenlijk alleen om de specs van de body dan de lens.

Maar de low light performance zou ik het meest prettig vinden. Geen f/1,4 meer is wel onhandig, ik schiet nog wel eens op een ISO van 3200-6400. De a7c zou daar veel cleaner mee zijn. Alleen met stabilisatie kan ik dan waarschijnlijk wel een schot maken met een stop of twee minder op de sluitertijd, wat dat weer compenseert.

Ik zou voor de a7c gaan, maat het is natuurlijk wel de duurdere optie van de twee.

Ik zou voor de a7c gaan, maat het is natuurlijk wel de duurdere optie van de twee.
Dat is wel de meest aantrekkelijke optie idd.. :D De specs zijn wel echt een behoorlijke stap omhoog. Iso 12.800 ziet er gewoon beter uit dan 6400 op mijn a6400, bijna net zo goed als 3200 zelfs. En een enkele prime lens voor portretten later op FF veegt de vloer af met aps-c, ik mis de 85mm f1.8 wel een beetje. :p

Het wordt nu wel extra moeilijk gemaakt. De a7iii is nu afgeprijsd naar 1800 nieuw. A7c heb ik dan tweedehands met kitlens voor 1750, a7iii heb ik dan wel zonder kitlens, maar met 5 jaar garantie. Of 1500 met 3k clicks tweedehands van een verkoper met wat garantie.

Laatst bewerkt:
Het wordt nu wel extra moeilijk gemaakt. De a7iii is nu afgeprijsd naar 1800 nieuw. A7c heb ik dan tweedehands met kitlens voor 1750, a7iii heb ik dan wel zonder kitlens, maar met 5 jaar garantie. Of 1500 met 3k clicks tweedehands van een verkoper met wat garantie.
Waar wil je je EVF op de body hebben? En hoeveel belang hecht je aan een betere EVF?

Waar wil je je EVF op de body hebben? En hoeveel belang hecht je aan een betere EVF?
EVF maakt mij niet zo uit, ik gebruik hem vaak niet eens omdat ik met links kijk. M'n neus maakt steeds het lcd scherm vies. Met beide modellen kan ik het scherm wel wegschuiven, dus dan liever de betere EVF op de a7iii. Maar de a7c schijnt dan weer een iets betere AF te hebben.

De 2 sd slots op de a7iii vind ik wel een fijn idee. Afgelopen jaar keihard zitten stressen toen halverwege m'n road trip in België de camera vastliep en de SD kaart niet meer gelezen kon worden.. :o Achteraf geen schade gehad toen ik eenmaal terug de sd kaart in m'n pc deed, maar zo'n kaart hoeft het maar net verkeerd op te geven.

Ik denk dat de lens van de a7c voor +-150 verkoopt, dus betaal ik +-1600 voor een 2e hands a7c. Volgens de persoon is die nieuw met 0 clicks en geïmporteerd uit Duitsland, waar je wel 1 jaar garantie kunt claimen bij sony benelux. De a7iii is 1500 voor een 2e hands body met 2700 clicks, 1 jaar garantie bij een bekende webshop en maar een paar kleine gebruikssporen.

Haal je 'm occassion in een shop of via particulier? Met die nieuwere bodies ben ik persoonlijk niet zo'n fan van tweedehands aanschaffen; occassion is dan een stuk aantrekkelijker. Gebruikssporen heb je al snel, als ik zie hoe mijn bodies eruit zijn gaan zien inmiddels dan zal ik daar ook weinig meer voor vangen maar dat is een beetje onoverkomelijk. Als je de primes teveel gedoe vind is een upgrade naar een 28-70 achtig type objectief natuurlijk de uitkomst daarvoor, tot dusver nog weinig problemen over gehoord in combinatie met de A7XXX serie.

Twee slots is overigens geen garantie dat het dan wel altijd goed gaat natuurlijk, maar je kan wel wat zekerheid inbouwen als je dubbel schiet. Wel weer dubbel wegschrijven, dus de kans bestaat wel dat je dan een (of een paar) extra kaartjes aan de aankoop 'moet' toevoegen.

Haal je 'm occassion in een shop of via particulier? Met die nieuwere bodies ben ik persoonlijk niet zo'n fan van tweedehands aanschaffen; occassion is dan een stuk aantrekkelijker. Gebruikssporen heb je al snel, als ik zie hoe mijn bodies eruit zijn gaan zien inmiddels dan zal ik daar ook weinig meer voor vangen maar dat is een beetje onoverkomelijk. Als je de primes teveel gedoe vind is een upgrade naar een 28-70 achtig type objectief natuurlijk de uitkomst daarvoor, tot dusver nog weinig problemen over gehoord in combinatie met de A7XXX serie.

Twee slots is overigens geen garantie dat het dan wel altijd goed gaat natuurlijk, maar je kan wel wat zekerheid inbouwen als je dubbel schiet. Wel weer dubbel wegschrijven, dus de kans bestaat wel dat je dan een (of een paar) extra kaartjes aan de aankoop 'moet' toevoegen.
De a7iii wordt tweedehands via Kamerexpress, de a7c zou nieuw zijn, maar van een particulier. Wel wat riskanter. Vind het een lastige keuze voor ongeveer dezelfde prijs. Beter AF en real time tracking, of meer knoppen, betere EVF en betere grip. Gezien er toch een halve kilo lens op komt voor als ik wat langer weg ben maakt die 150g minder niet zo veel verschil.

Las dan wel weer wat shutter problemen met de a7iii, wat nog wel eens vroegtijdig dood gaat.

Ik heb inmiddels redelijk wat gear tweedehands gekocht, maar met bodies vind ik een occassion (via KameraExpress o.i.d) toch echt wel essentieel. Particulier kan zeker in sommgie gevallen prima, maar bijna nieuw vanuit een particulier heb ik wel wat vragen bij. Waarom verkoopt iemand zo'n camera nieuw? Als het wel foute boel is (om welke reden dan ook) kun je niet terug vallen op Consumentenrecht, zeker als de a7III shutter issues heeft is dat dan wel een fijne 'stok achter de deur'. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen om via particulier te gaan (of te kijken naar een a7c occassion bij een fotozaak).

Gewicht heb ik nog nooit op gelet bij het aanschaffen van mijn bodies, gek genoeg wil ik ze liever zwaarder omdat de 70-200 etc anders veel te front-heavy worden en dat vind mijn pols alles behalve fijn voor een dag schieten.

Ik heb inmiddels redelijk wat gear tweedehands gekocht, maar met bodies vind ik een occassion (via KameraExpress o.i.d) toch echt wel essentieel. Particulier kan zeker in sommgie gevallen prima, maar bijna nieuw vanuit een particulier heb ik wel wat vragen bij. Waarom verkoopt iemand zo'n camera nieuw? Als het wel foute boel is (om welke reden dan ook) kun je niet terug vallen op Consumentenrecht, zeker als de a7III shutter issues heeft is dat dan wel een fijne 'stok achter de deur'. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen om via particulier te gaan (of te kijken naar een a7c occassion bij een fotozaak).

Gewicht heb ik nog nooit op gelet bij het aanschaffen van mijn bodies, gek genoeg wil ik ze liever zwaarder omdat de 70-200 etc anders veel te front-heavy worden en dat vind mijn pols alles behalve fijn voor een dag schieten.
Ik vermoed dat hij het met wat winst verkoopt. De a7c was niet zo lang terug een stuk goedkoper dan de huidige prijs, hij had het volgens hem ook uit Duitsland. Ik kan natuurlijk altijd nog een testfoto maken en de clicks checken via m'n laptop als ik het aanschaf. Maar dan mis je idd nog de jaar garantie.

Ik ben uiteindelijk voor beide gegaan.. :p Heb een a7c occassion voor 1499,- gevonden via fotorembrandt "In absolute nieuwstaat". Staan geen clicks bij, maar dat kan ik zelf wel checken. Heb zowel die als de a7iii van kameraexpress besteld om ze beide eens vast te houden en uit te testen met een soortgelijke lens. Krijg woensdag de 17-70mm f/2.8 binnen die ik voor €600,- heb gescoord en dus eventueel met een beetje winst door kan verkopen. Qua grootte en gewicht is het hetzelfde als de 28-75. Zal ze dan beide uittesten in crop modus (gezien het een aps-c lens is) en kijken wat mij het meest bevalt.

Gewoon een batterij grip erop. Dan is die wat zwaarder en kan je hem (met t oog op je pols) beter vasthouden

Gewoon een batterij grip erop. Dan is die wat zwaarder en kan je hem (met t oog op je pols) beter vasthouden
Ongeacht met of zonder grip vind ik de nieuwe systeembodies stuk voor stuk qua grip niet fijner van een goede fullframe DSLR, met of zonder grip. Meerdere geprobeerd, paar Canon bodies met verschillende objectieven als test mee gehad maar nog steeds niet overtuigd. Geef mij maar een goede MKIV met een 70-200, schiet een stukje stabieler.

Ik ben uiteindelijk voor beide gegaan.. :p Heb een a7c occassion voor 1499,- gevonden via fotorembrandt "In absolute nieuwstaat". Staan geen clicks bij, maar dat kan ik zelf wel checken. Heb zowel die als de a7iii van kameraexpress besteld om ze beide eens vast te houden en uit te testen met een soortgelijke lens. Krijg woensdag de 17-70mm f/2.8 binnen die ik voor €600,- heb gescoord en dus eventueel met een beetje winst door kan verkopen. Qua grootte en gewicht is het hetzelfde als de 28-75. Zal ze dan beide uittesten in crop modus (gezien het een aps-c lens is) en kijken wat mij het meest bevalt.
Betere keuze om via een winkel te shoppen voor een occassion body inderdaad, ben benieuwd welke het uiteindelijk word!

Ongeacht met of zonder grip vind ik de nieuwe systeembodies stuk voor stuk qua grip niet fijner van een goede fullframe DSLR, met of zonder grip. Meerdere geprobeerd, paar Canon bodies met verschillende objectieven als test mee gehad maar nog steeds niet overtuigd. Geef mij maar een goede MKIV met een 70-200, schiet een stukje stabieler.
Best knap als je met zo'n ding nog iets merkt van de oorspronkelijke grip

Betere keuze om via een winkel te shoppen voor een occassion body inderdaad, ben benieuwd welke het uiteindelijk word!
Vond het idd iets te spannend met zo'n particulier. Over het algemeen gaan de meeste electronica met defecten in het eerste jaar al wel kapot, dus die ene jaar garantie kan een hoop drama schelen.

De a7c is binnen! Met maar liefst 4290 clicks, om de hoeveelheid clicks hoef ik dus al geen keuze te maken. Als deze nou al 20-30k had en de a7iii maar 2700, dan was voor dezelfde prijs de keuze snel gemaakt. Morgen kan ik de a7iii ophalen voor een side-by-side vergelijking.
1655227819714.png

Qua uiterlijk heeft die al +1 :p. Ik vind dat zilver er tussen best vet. I.c.m. met een houten grip/L-bracket is het wel één van de mooiste toestellen vind ik, en zo'n L-bracket vind ik goed zat voor stevigheid in de hand. M'n a6400 is prima vast te houden met een bracket, en deze geeft dan nog meer grip omdat het de voorkant ook groter maakt met het hout.
1655227886422.png

Al met al ben ik uiteindelijk toch voor de a7c gegaan. Ik heb de video-knop om kunnen zetten naar de focus magnifier en m'n meest gebruikte knoppen pasten precies in de paar knoppen die er zijn. Vergeleken met m'n a6400 heb ik ook een extra wiel, dat is ook zeer welkom. De front dial van de a7iii missen is dus geen ramp. Met een aparte exposure compensatie wiel kan ik de andere twee voor de diafragma en sluiter gebruiken, de a6400 heeft twee wielen, waarvoor één voor de diafragma ingesteld en de ander gebruikte ik voor exposure compensatie. Wel fijn om ongeacht de modus, altijd dezelfde wiel te gebruiken voor de diafragma en sluiter.

De a7iii heeft ook een minder prettige LCD scherm met enkel tilt omlaag. Handig om ff snel van laag te schieten, maar volledige vrijheid is toch fijner. De EVF mag dan wel beter zijn van de a7iii, maar met de a7c kan ik het LCD scherm wegschuiven en überhaupt fatsoenlijk gebruik maken van de EVF, zonder dat m'n neus van alles indrukt. Real time tracking en betere AF wil ik eigenlijk ook niet missen, maakt portretten stukken makkelijker. Vooral als er uiteindelijk koters komen.. :p En ik kan ook hoek tot hoek goed zien met de kleinere EVF, met de a7iii moet ik best wat moeite doen om alle randen goed in de gaten te hebben.

Wel prettig dat ik ze goed naast elkaar kon testen. Morgen de a7iii terug brengen. Geen twee SD kaart sloten, maar ik koop wel gewoon een USB lezer om per dag een backup te maken tijdens het reizen.

Tot slot: het uiterlijk is ook niet te tippen. Met deze grijze peak design slide lite riem is die helemaal af. Ook een ideaal product. Moest nu altijd met veel gedoe en een hex sleutel m'n oude riem loskoppelen > arca swiss plate koppelen > aan de statief slingeren > arca swiss loskoppelen > schouderriem koppelen. Nu heb ik een quick release voor de riem die gekoppeld is aan de camera em een arca swiss plaat.

Nu nog lenzen! Ik wil sowieso de samyang 85mm f1.4 uiteindelijk, maar eerst een f2.8 zoomlens.
PXL_20220615_190640610.jpg

A7c, met de grip van een a7iii (smallrig cage+grip) maar van de a7c de betere AF, fully articulated scherm, mooiere looks en een handig liggende EVF ivm m'n dikke neus. Ben overigens niet voor de houten grip gegaan, schijnt te splinteren en makkelijk kapot te gaan na wat regen.

PXL_20220623_160805046.jpg

Grote blij met dit ding, net m'n oude a7ii, maar dan geperfectioneerd. De AF van die was om te huilen. Weinig focuspunten, vaak gemist. Geen eye-tracking.. Als ik later weer wat primes heb, heb ik ook de mogelijkheid in een lichter setje rond te gaan zonder de grip. Wat een epische lens is die 28-200mm. F/2.8-F4 binnen 28-75mm en de f5.6 op 200mm. Ik wilde graag telefoto, maar niet veel geld er aan kwijt. Zo veel gebruik ik telefoto niet. Nu heb ik voor hetzelfde geld telefoto, en mis ik maar 1 stop op 75mm vergeleken met de f/2.8 zoom. De lens is voor een superzoom ook echt achterlijk scherp in de gehele range. En de low light performance is natuurlijk ook vele malen beter vergeleken met de a6400, waardoor ik best een hoop kan compenseren met m'n ISO. Of bij niet-bewegende dingen de IBIS.

De 1:3 magnification op de tammy is ook niet verkeerd, hoef nu m'n extension tubes niet meer te gebruiken voor die paar macro's die ik soms leuk vind te maken. Een beetje croppen en het is mooi zat.
magnification.jpg
weed crop.jpg

Dan natuurlijk de IBIS. Deze foto is op 1/30 geschoten op 200mm.
cissus.jpg
cissus zoom.jpg

Haar-fucking-scherp. Ter vergelijking, dit is hetzelfde zonder IBIS:
zonder ibis.jpg

Inzoomen zal niet nodig zijn. Ik heb het meerdere keren geprobeerd om het zo scherp mogelijk te krijgen.

De bokeh is ook niet mis. Niet zo mooi als de 85mm f/1.8 die ik eerst had, maar zeker niet verkeerd. In de toekomst koop ik toch Samyang's 85mm f/1.4 of 135mm f/1.8 voor portretten.
Bokeh.jpg

Laatst bewerkt:
Die mirrorless bodies blijven mij echt te klein in de hand wanneer je er een beetje nette telezoom aan hangt (70-200), maar kan mij voorstellen dat het voor veel mensen juist prettig is. Goede aankoop dus!

Voor een goede 85mm zou je de 1.4 variant van Sigma (ART) ook nog kunnen overwegen. Vanaf dag 1 een top objectief en zie ze voor Sony nog wel voor relatief nette prijzen voorbij komen.

Ik ga binnenkort zelf een overstap naar een MKIV maken, nu alleen nog even een net exemplaar vinden zonder 150k clicks op de shuttercount :emo:

Die mirrorless bodies blijven mij echt te klein in de hand wanneer je er een beetje een telezoom aan hangt (70-200), maar kan mij voorstellen dat het voor veel mensen juist prettig is. Goede aankoop dus!

Ik ga binnenkort zelf een overstap naar een MKIV maken, nu alleen nog even een net exemplaar vinden zonder 150k clicks op de shuttercount :emo:
Ik met m'n grote handen en voeten heb er niet zoveel last van met op z'n minst een L-bracket er aan. Zonder bracket is het wel fijn i.c.m. een <200g lens, maar deze grote 28-200 moet wel zeker iets hebben. Deze cage heeft naast een extra stuk aan de onderkant voor m'n pink om op te resten, ook een extra dikke siliconen grip.

Puur naar de specs kijkende vind ik zo'n 2e hands 5d iv wel pittig prijzig als je kijkt naar wat de mirrorless bodies te bieden hebben in dezelfde prijsrange. Vanwaar niet iets als een R6 i.c.m. een battery grip?
1655997827885.png

Terug
Naar boven