Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Leuke foto's! Met Sony zit je wel met een veel duurdere, grotere en zwaardere 35-150mm f/2-2.8.. Heb je wel een beest van een lens. Ken je geen student? CameraNU heeft €175,- cashback EN €250,- extra cashback voor studenten... Dat zet de nieuwprijs net wat onder 2100,-.
Al denk ik dat nog even geduld meer zal bieden. Er worden wel wat nieuwe bodies verwacht, o.a. upgrades van de oudere + een nieuwe tussen de RP en R6 in. Ik denk dat daar een hele passende optie tussen zal zitten voor wat je graag wilt.
The camera rumors are flying thick and fast! Here are the most credible rumblings and reports about what's coming next
www.digitalcameraworld.com
"A new entry-level full-frame RF mount camera will be announced. It will use the image sensor for the EOS R6, but nothing beyond that is known.
Between the new entry-level camera and the Canon EOS R6 will be a body with a new image sensor, but a lower pixel count than the Canon EOS R5."
Canon will continue to be aggressive with product launches throughout 2022. They don't appear to be slowing down due to the global semiconductor shortage. I th
Ik zou nog even wachten met een gebruikte R6 tot de release, gezien de verwachting eind dit jaar al is. Zullen daarna misschien ook nog goedkoper gebruikt zijn, wellicht veel ocassion modellen van mensen die inruilen. Heb je nog wat garantie op een 2e hands product.
Ik zou nog even wachten met een gebruikte R6 tot de release, gezien de verwachting eind dit jaar al is. Zullen daarna misschien ook nog goedkoper gebruikt zijn, wellicht veel ocassion modellen van mensen die inruilen. Heb je nog wat garantie op een 2e hands product.
En toen had je een a7iv... Heb m'n a7c voor €200,- winst kunnen verkopen en een ocassion model voor 2400,- gekocht. Alle pro's van de a7c, zoals real time tracking, betere color science, flippy scherm, met kenmerken van de a7iii/a1/a7SIII, zoals de veel snellere BIONZ XR processor, dual sd slot, extra knoppen, extra wiel, diepere grip, mogelijkheid de exposure comp op slot te zetten (ik schiet regelmatig per ongeluk met +-1), 1/8000 sluiter, optie voor volledig mechanische sluiter (scheelt knoeien met ND filters voor portretten met hoge sluiters en wijde diafragma's). De nieuwe menu en volledige touchscreen is ook een eigenschap waarvan ik niet wist dat ik het erg zou waarderen en een iets betere IBIS (5.5 stops i.t.t. 5). De 33MP sensor en gebrek aan een AA-filter zal ook een stuk meer resolutie bieden, al vond ik 24MP eigenlijk prima werken. Ik crop niet veel. Wel fijn is de lossless compressed mogelijkheid, zit je niet met 2x zoveel data i.t.t. lossy compressed waar je 2 bits verliest. Heb nog wel eens foto's die het dynamisch bereik goed uittesten, daar maakt het wel het verschil.
Ik verwacht ook dat er nog veel goede firmware updates komen, gezien de BIONZ XR nog een hoop kan hebben en het een erg nieuw model is. De BIONZ X is al ouder en zit al redelijk op zijn limieten qua prestaties.
En het mooiste van alles:
De beste persoon had hem gekocht voor een project dat buiten de retourtermijn geannuleerd was. Is dus gewoon ongebruikt.
Ben erg tevreden met de a7iv, niets op aan te merken. Nu ik hem beschikbaar heb gebruik ik die front dial toch wel veel.. Kan nu met m'n duim eventueel dingen aanpassen via m'n andere knoppen terwijl ik tegelijkertijd de front dial gebruik, geeft toch iets meer snelheid. Ook veel extra custom knoppen die ik heb ingesteld en toch wel fijner is met fysieke knoppen dan alles in de FN menu gekrampt. De EVF is goed te gebruiken en beter dan toch het scherm steeds te gebruiken. Ik heb m'n bril gewoon af als ik schiet en heb de diopter ingesteld zonder bril, zodat ik hoek tot hoek zicht heb. Met bril zie ik de uiteinden niet.
Voor de vakantie in Kroatië heb ik een Tamron 17-28mm op MP gekocht voor €525,- om uit te testen. Ik weet nu wel zeker dat ik een groothoeklens wil hebben. Architectuur, kerken etc zijn toch wel dingen die ik regelmatig fotografeer. Helaas heb ik het gekocht met het idee het te 'lenen', heb hem de dag na de vakantie verkocht voor €680,-.. Met de huidige plannen heb ik even geen budget meer, dus de 28-200 zal al het werk moeten doen. Voor een vakantie 'leen' ik er wel weer eentje.
Verder bevalt de dual-gain ISO mij ook wel. Ik zet m'n ISO soms vast op 400 (high-gain), waardoor het dynamisch bereik bijna net zo goed is als bij 100 en beter dan bijvoorbeeld tussen 200 en 400. Zo heb ik bij wisselende weersomstandigheden niet per ongeluk een iets te lage sluitertijd en hoef ik niet eerst instellingen aan te passen om bijvoorbeeld een candid straatfoto te schieten. Soms was het niet nodig en kon ISO prima op 100 staan, maar dat levert weinig kwaliteit in.
Heb ook een colorchecker display plus gekocht in de aanbieding voor 226,-. M'n vorige twee fotoboeken waren te donker. In mijn kamer viel het niet op omdat ik 100w aan 6500k leds had voor m'n planten, maar in een normaal belichte kamer vallen ze tegen.. Achteraf gezien ook logisch, m'n monitor zat op zo'n 250cd/m3. Ik heb het nu verlaagd naar 90cd/m3. Alleen nog een canvas geprint die er erg goed uit ziet, binnenkort een fotoboek voor de schoonfamilie laten afdrukken.
Ik gebruik de 28-200m regelmatig op >100mm, een veel diversere lens dan de 28-75mm. De 1:3.1-3.8 vergroting is ook niet verkeerd.
43mm-F8-1/1600-ISO400
169mm-f5.6-1/160-ISO1600
82mm-f8-1/200-iso100
200mm-f8-1/160-ISO500
200mm-f5.6-1/500-ISO400
200mm-f8-1/640-ISO100
17mm-f8-1/200-ISO100
20mm-f11-1/100-ISO100
17mm-f4-1/30-ISO400
17mm-f4-1/50-ISO400
17mm-f4-1/50-ISO400 (een 15-16mm was hier perfect geweest . Dezelfde foto gemaakt op de 15mm groothoeklens van m'n vriendin's telefoon.)
Toevallig vooral de 17mm foto's gekozen.. Toch wel de betere foto's. Heb er ook best wat van 24-28, maar die zijn natuurlijk minder dramatisch dan zo'n 17mm foto.
Nadeel is wel dat ik genoegen moet nemen met f/2.8. De 17-28mm gebruikte ik op elk brandpuntafstand wel, waardoor er niet ééntje is waar ik een prime van zou willen. Ik ben bijvoorbeeld ook een grot in gegaan waar ik regelmatig gedwongen was om op ISO 25.600 te schieten + nog een extra stop in post zoals hieronder te zien is. Statische dingen kon ik wel op 1/15 of minder schieten, maar voor beweging was 1/50 wel het minimale.