XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Zeker een fijne lens! Jammer om hem weer weg te doen, maar ik gebruik specifieke lenzen zo weinig dst ik het zonde geld vind. Elke vakantie "huur" ik er 1 en dump het terug op marktplaats. :p
Ik kocht de 35 (nu 25) met de reden om aan stockfotografie te doen deze zomer, voor De Nationale Beeldbank. Ik denk dat ik daarna mijn hele fotocarriers stop. Weer geld voor mijn nieuwe hobby en hopelijk (vast klein) inkomen uit licenties? Ik zie mijzelf niet zoveel met de camera werken om de kosten eruit te halen

iBood heeft de MKIV (nieuw!) momenteel voor een nette prijs, inclusief de Zomer Cashback actie van Canon (en eventueel als ZZP'er - met teruggave BTW) is het onderaan de streep nog geen 1300 euro voor een gloednieuw FF model :) Wel snel handelen, kan best zijn dat 'ie uitverkocht raakt.

Mijn camera gaat niet meer uit tenzij ik de batterij eruit haal, dat is niet echt handig met een mirrorless camera. :D

Ergens een mooi moment om te upgraden, maar hem goed werkende krijgen is dan ook wel fijn voor de waarde van mijn oude camera.

Firmware update heeft het zo te zien verholpen.

Vandaag weer eens gefotografeerd, het eerste judo examen van mijn zoontje, het was nog wel een uitdaging er redelijk foto's van te maken, ten eerste wordt er van je verwacht stil te zitten op 1 plek aan de zijkant, het licht is ruk en eigenlijk had ik liever nog wat lager gezeten, ik heb ze snel iets bewerkt maar nog niet helemaal naar wens. Het focussen ging goed, het tracken wat minder en zo nu en dan liep de camera vast met het wegschrijven van de bestanden, dus die R8 komt er dit jaar wel.
IMG_0664.jpeg

IMG_0673.jpeg

IMG_3410.jpeg

IMG_3409.jpeg

IMG_3408.jpeg

IMG_3407.jpeg

Laatst bewerkt:
Als er geen RF mount gaat komen voor deze lens ga ik toch eens nadenken om naar Sony of Nikon over te stappen.

Over de f2.8-4 ben ik heel tevreden, maar een stop meer is altijd mooi meegenomen.

Vandaag weer eens gefotografeerd, het eerste judo examen van mijn zoontje, het was nog wel een uitdaging er redelijk foto's van te maken, ten eerste wordt er van je verwacht stil te zitten op 1 plek aan de zijkant, het licht is ruk en eigenlijk had ik liever nog wat lager gezeten, ik heb ze snel iets bewerkt maar nog niet helemaal naar wens. Het focussen ging goed, het tracken wat minder en zo nu en dan liep de camera vast met het wegschrijven van de bestanden, dus die R8 komt er dit jaar wel.
IMG_0664.jpeg

IMG_0673.jpeg

IMG_3410.jpeg

IMG_3409.jpeg

IMG_3408.jpeg

IMG_3407.jpeg
Dat raam op de achtergrond maakt het ook wel extra lastig. Die mat reflecteert, je ziet ook wel een beetje een kleurzweem op de judo pakken. Toch zijn die gezichtskleuren echt heel netjes

Die tweede en laatste foto is echt :heart:

Ik zou die tweede zo croppen, @Steks
Maakt de foto krachtiger

IMG_0673.jpeg

Dat raam op de achtergrond maakt het ook wel extra lastig. Die mat reflecteert, je ziet ook wel een beetje een kleurzweem op de judo pakken. Toch zijn die gezichtskleuren echt heel netjes

Die tweede en laatste foto is echt :heart:
Ik heb 5 minuutjes ofzo besteed aan het bewerken van deze foto en daarna dat als template over de rest heen gegooid, al met wel tevreden, zeker als je dan een paar foto’s van anderen doorgestuurd krijgt die met een mobiel zijn gemaakt.

Wat vakantieshots, met de telefoon of drone wel allemaal dat zie je er wel vanaf.

Voor de volgende vakantie wil ik me voor de drone gaan verdiepen in wat filters.

het blijft ook lastig om van te voren te bepalen welke hoek en locatie leuk is met de drone, en je zit altijd vast aan tijd(accuduur) en weersomstandigheden.

dji_fly_20230727_174648_907_1690477455473_photo_optimized.jpg
20230730_210712.jpg

20230728_211217(0) (2).jpg
20230727_191506.jpg

dji_fly_20230727_175554_933_1690477501240_photo_optimized.jpg
dji_fly_20230727_140132_866_1690463359064_pano_optimized.jpg
20230720_143854.jpg
dji_fly_20230720_073210_443_1689838876788_photo_optimized.jpg
dji_fly_20230720_091606_502_1689841830415_photo_optimized.jpg

20230727_141313.jpg

dji_fly_20230720_143326_600_1689874901626_photo_optimized.jpg

dji_fly_20230718_175338_326_1689699672234_photo_optimized.jpg

dji_fly_20230718_180216_336_1689700085161_pano_optimized.jpg

Een wandeling gemaakt en de camera met een 50mm 1.8 past nog net in een jaszak, dat is wel een voordeel van een kleine body.

Bewerkingssoftware werkt ook nog op een acceptabele snelheid als er maar 1 foto in de map met te bewerken foto’s staat.

Wat compositie betreft had ik wat meer ruimte rechts willen hebben.

IMG_0810_2.jpeg

@Steks kleine body? :p Welke camera ben je uiteindelijk voor gegaan na je RP?
Ik zit ook te twijfelen wat ik ga doen. Heb eindelijk weer wat geld bij elkaar gespaard om een camera te kopen. Had eerst de a7iv met een 28-200mm en afwisselend nog een lens. Maar vond het gewicht en de grootte wat minder met vakanties. Jaar geleden verkocht, vervolgens al het geld in het huis gedumpt. :p

Ik denk zelf aan een a6700 met een sigma 18-50mm f2.8 en dan later nog een lens of twee. Had gehoopt dat die wat in prijs zou zakken ondertussen, maar helaas. Vind full frame geld voor een niet full frame body wel wat veel gevraagd. Of nog ff wachten tot de zomervakantie, wellicht dat die nog in prijs zal zakken..

@Steks kleine body? :p Welke camera ben je uiteindelijk voor gegaan na je RP?
Ik zit ook te twijfelen wat ik ga doen. Heb eindelijk weer wat geld bij elkaar gespaard om een camera te kopen. Had eerst de a7iv met een 28-200mm en afwisselend nog een lens. Maar vond het gewicht en de grootte wat minder met vakanties. Jaar geleden verkocht, vervolgens al het geld in het huis gedumpt. :p

Ik denk zelf aan een a6700 met een sigma 18-50mm f2.8 en dan later nog een lens of twee. Had gehoopt dat die wat in prijs zou zakken ondertussen, maar helaas. Vind full frame geld voor een niet full frame body wel wat veel gevraagd. Of nog ff wachten tot de zomervakantie, wellicht dat die nog in prijs zal zakken..
Ik heb nog steeds geen andere body, maar neig nog steeds het meest naar een R8, maar het liefst wil ik dus die Tamron 35-150 f2-2.8 als lens er op en de R-mount versie laat denk ik nog lang opzich wachten. Een Nikon Z5 het een te lage FPS naar mijn mennig, de Z6 is te oud, de Z6II iets te duur en te groot. Misschien toch maar een Sony A7 III?

Ik heb nog steeds geen andere body, maar neig nog steeds het meest naar een R8, maar het liefst wil ik dus die Tamron 35-150 f2-2.8 als lens er op en de R-mount versie laat denk ik nog lang opzich wachten. Een Nikon Z5 het een te lage FPS naar mijn mennig, de Z6 is te oud, de Z6II iets te duur en te groot. Misschien toch maar een Sony A7 III?
Vanwaar die sterke voorkeur voor een zoomlens van notabene Tamron?

Vanwaar die sterke voorkeur voor een zoomlens van notabene Tamron?
Omdat ik nu heel tevreden ben over mij huidige, alleen een stop grotere diafragma is altijd mooi meegenomen. Ik ben maar een simpele amateur, wil het liefst 99% met 1 lens doen, maar vind een 24-105mm te kort.

Ik verwacht wel dat het komt, maar dat kan nog wel even op zich laten wachten. De a7iii is niet mis. Vooral de enorme lens selectie van hoge kwaliteit, sigma en tamron maken vaak goed glas voor een stuk minder.

Ik verwacht wel dat het komt, maar dat kan nog wel even op zich laten wachten. De a7iii is niet mis. Vooral de enorme lens selectie van hoge kwaliteit, sigma en tamron maken vaak goed glas voor een stuk minder.
De A7III is wel al wat ouder en volgens verschillende reviews kan die aardig wat last hebben van rolling shutter, nu weet ik niet of ik daar veel last van zou kunnen hebben, maar toch.

En dan moet ik me ook nog afvragen of ik wel bijna 2k wil uitgeven aan een nieuwe lens, waarvan ik het verschil waarschijnlijk maar minimaal ga zien in het resultaat terwijl die weer wat zwaarder en groter is met het vershil in body’s heb je het over 500 gram en terwijl ik wil tikken dat in totaal 3 cm langer is bedenk ik me dat ik bij de huidige lens de tussenring meegerekend moet worden en dan is het lengte verschil verwaarloosbaar. Maar als er ooit een R-mount versie van lens komt heeft die waarschijnlijk net als de Z en E-mount versie geen stabilisatie en dat heeft de R8 ook niet waardoor die betaalbaarder is dan rest.

Dus eigenlijk moet ik gewoon voor de A7 IV gaan met de 35-150mm f2-2.8, maar dan ben ik 4,5k lichter terwijl ik mijn zoektocht telkens begin met een Canon R8 van €1400 waarvoor ik ook al batterijen, 2 prime lenzen, en een flitser heb. :)

Dus eigenlijk moet ik gewoon voor de A7 IV gaan met de 35-150mm f2-2.8, maar dan ben ik 4,5k lichter terwijl ik mijn zoektocht telkens begin met een Canon R8 van €1400 waarvoor ik ook al batterijen, 2 prime lenzen, en een flitser heb. :)
Ik zou zelf het gewicht niet willen hebben idd, maar ik ga dan ook naar aps-c juist door het gewicht. :p Ik zou zelf liever een 70-180 f2.8 willen hebben die ik kan gebruiken waar nodig, ipv een mega 35-150. Scheelt toch weer 400g en 67mm ipv 82mm filtermaat. 400g is gewoon een body aan gewicht extra.. :D Ik wil zelf graag de 70-350mm van Sony, niet lichtsterk maar wel maar 625g en de helft van de prijs.

De a7iii is verder wel een prima toestel ongeacht de leeftijd. Maar rolling stutter kan wel een dingetje zijn, maakte voor mij weinig uit. Heb de a7c kort gehad en toen toch maar de a7iv, gezien de a7c niet zo lekker ligt met grote lenzen. Maar verder was die niet mis (redelijk dezelfde kwaliteit als de a7iii). Ik zou zelf nooit meer een oude model kopen omdat de menu van de nieuwere modellen zoveel beter is. Wat een verademing was de a7iv tov de a6400 en a7iv.

Als je de primes verkoopt en een alternatief in E mount 2e hands koopt, kost het vaak niet veel meer extra. Voordeel van 2e hands kopen is ook met winst/geen tot weinig verlies kunnen verkopen. Camera artikelen verkopen zo goed 2e hands, veel verlies wordt er niet op gemaakt. Dus de overstap van Canon naar een andere mount is ook niet zo heel spannend. Ik had mijn a7iv als occasion model gekocht en met amper verlies verkocht. Lenzen koop ik vaak 2e hands en verkoop ik zelfs wel eens met winst.

Terug
Naar boven