XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Om de laatste dagen van de vakantie door te komen met mijn dochter nog maar een macro voorzet lens gekocht.
IMG_4762.jpeg

Icm een 50mm macro lens, en extension tube ziet dat er zo uit.

IMG_4763.jpeg

Met die als snel resultaat.

IMG-4374-2.jpg

Korstmos op een betonenpaal @ 1/125s f/10 ISO 250 in de volle middagzon van rechtsboven met een wit papiertje aan de linkerkant voor wat meer en evenredige verlichting. Net boven ooghoogte dus best rot om goed te fotograferen. Het nodigt wel uit om met een statief in de weer te gaan, misschien onder een heel lichte hoek te fotograferen en te oefenen met focus stacking.

Ik vind het best veel visuele overeenkomsten vertonen met steenkoralen, blijken het beiden ook nog symbiotische wezentjes te zijn, dat wist ik niet van kortsmissen
Gisterenavond met de hele set-up van extension tube, raynox lens en flitser dit korstmosje nog eens gefotografeerd

Hier de flitser van boven
IMG-4683-2.jpg

Hier de flitser van links, m.a.g. meer zicht op wat er onder zit.
IMG-4677-2.jpg

Vanmiddag met dochterlief rond het huis andere korstmotjes gaan zoeken en een paar gefotografeerd met statief en lange sluitertijd zonder flits.

IMG-4699-2.jpg

IMG-4702-2.jpg

1723693365478 (1).jpg

Allemachtig, wat een extensions op dubbel glaswerk :o Kan mij niet voorstellen dat dat ten goede komt van de kwaliteit.
Het resultaat vind ik niet tegenvallen. Daarnaast zijn er best veel serieuze marcro fotografen die zo’n voorzetlens af en toe gebruiken. Ik vind hem sowieso wel grappig, hij past in de schroefdraad van mijn RF50mm f/1.8 die mijn dochter regelmatig gebruikt en dat resulteert in een max vergroting van 0,625x en hij neemt los minder ruimte in beslag dan een reserve batterij.

Ik heb we in korte tijd in elk geval veel van geleerd, o.a. dat de 50mm f/2.5 macro geen echte 1:1 macro is, zo wordt die door canon aangeprezen omdat hij bedoelt is om te gebruiken met een extensiontube, de markeringen op de lens zijn daar zelfs oo aangepast. De belemmerende werking van een extensiontube (en voorzetlens) op focussen op afstand is mij nu ook bekend en ik snap nu ook wat de beeldhoek van de lens doet met de afstand die je nodig hebt tot het object met dit soort vergrotingen.

Ik ga daarom ook op zoek naar een f/2.8 1:1 macro lens rond de 100mm met autofocus. En als we het leuk blijven vinden komt er nog wel zo’n macrolens bij.

Of

Ik raak een beetje geobsedeerd, maar mijn dochter vind het leuk en interessant, dus waarom niet.

IMG-4764-2.jpg

IMG-4765-2.jpg

Net een bod gedaan op een Sigma 105mm f/2.8 macro bij mij in de buurt

Ja even serieus, dat is toch geen gewone vlieg, naar een strondvlieg?

IMG_1918.jpeg

Afgelopen weekend in Blijdorp geweetst en met 3 kinderen waarvan eentje in een rolstoel heb je niet heel veel tijd om op je gemak foto's te maken, maar toch zijn er wel een paar goed gelukt. De Tamron 100-400mm laat soms wel eens wat te wensen over op het gebied van contrast, maar niet altijd, ik ben er nog niet achter waar het nu aan ligt.

IMG-4992-2.jpg

IMG-5175-2.jpg

IMG-5285-2.jpg

IMG-5092-2.jpg

Laatst bewerkt:
En dan durf ik kritiek te leveren op de kwaliteit (het contrast) van mijn telelens. Ok in post kan je bij dieren waarschijnlijk wat makkelijker onzichtbaar contrast, details en structuur toevoegen dan bij mensen, maar ik ben wel tevreden hiermee. De Bokeh is niet overal even mooi (de laatste twee), maar dat kan wellicht ook komen doordat die door gaas zijn geschoten.

IMG-4944-2.jpg

IMG-4961-2.jpg

IMG-4916-2.jpg

IMG-4973-2.jpg

IMG-5256-2.jpg

IMG-5264-2.jpg

IMG-5326-2.jpg

IMG-4966-2.jpg

Laatst bewerkt:
Nieuwe macro lens binnen.

IMG_4810.jpeg

Sigma 105mm f/2.8 ik ga daar ook wel wat portretten mee kunnen maken.

Dit is een echte 1:1 macrolens.

Met de raynox voorzet lens kom ik uit op 2x vergroting

Zet daar nog mijn extension tube voor kom ik uit op bijna 3x vergroting zelfs bij f/22 heb je dan bijna geen werkbare scherptediepte

Voorlopig ben ik nu wel verzadigd wat lenzen betreft.

Tijdens de dansles van mijn dochter even een wandeling aan het maken en daar staan flink wat bomen vol met korstmossen.

De volgende keer maar de camera meenemen.

IMG_4840.jpeg

IMG_4839.jpeg

Terug
Naar boven