AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek


@Steks misschien wat voor jou ter inspiratie
Het zou mooi zijn als ik ooit zulke plaatjes kan maken. Maar zoals bij veel dingen kost fotograferen ook veel tijd, moeite, energie en een zekere mate van toewijding.
 
IMG-3957-2.jpg




IMG-3947-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een paar minuutjes fietsen vanaf huis, binnenkort maar eens met de camera naar toe.

IMG_4724.jpeg
 
Het wordt tijd dat ik de flitser bij macro's ga proberen, onderstaande zijn f/10 en ISO2000 en ISO2500.

IMG-4037-2.jpg


 
Het zou mooi zijn als ik ooit zulke plaatjes kan maken. Maar zoals bij veel dingen kost fotograferen ook veel tijd, moeite, energie en een zekere mate van toewijding.
Als je dat wil, moet je ook op M gaan schieten en handmatig kaderen. Denk dat het geschoten is op iets van F1,4 tot F2,8

Het wordt tijd dat ik de flitser bij macro's ga proberen, onderstaande zijn f/10 en ISO2000 en ISO2500.

IMG-4037-2.jpg


Weet niet of ze blijven zitten met een flitser. Wat je ook kan doen, is iets gebruiken wat de zon reflecteert. Spiegeltje, aluminiumfolie, reflectiescherm.

Maar als jij op F10 schiet, is je foto veeeeel donkerder dan op F2,8. Flitser heb je hier echt niet voor nodig.

Waar zit je sluitertijd op, 100?
 
Weet niet of ze blijven zitten met een flitser. Wat je ook kan doen, is iets gebruiken wat de zon reflecteert. Spiegeltje, aluminiumfolie, reflectiescherm.

Maar als jij op F10 schiet, is je foto veeeeel donkerder dan op F2,8. Flitser heb je hier echt niet voor nodig.

Waar zit je sluitertijd op, 100?
Er zijn best wel veel tutorial te vinden waarbij ze een flitser gebruiken, misschien dat niet alles blijft zitten, maar het is zeker niet zo dat alles weg schrikt. Extra licht laten reflecteren zou ook nog een optie zijn, maar het is al lastig om een goede positie te vinden en je zit heel dicht op het object, ik weet niet of ik dan ook nog bruikbaar extra licht kan reflecteren.

Ik ben ik f/10 uitgekomen omdat dan het hele insect zo’n beetje scherp is, f/5.6 en 7 leverde een insect op dat deels in focus was, sluitertijd was 1/320s, door een licht briesje was dat ook wel nodig want de helft van de foto’s waren onscherp door het bewegen van het takje.

Met een flinter kan je nog een wat kleine diafragma kiezen en toch rond ISO100 zitten, een bijkomend voordeel is dat je veel meer achtegrondseparatie krijgt doordat het onderwerp veel meer licht vangt.
 
Er zijn best wel veel tutorial te vinden waarbij ze een flitser gebruiken, misschien dat niet alles blijft zitten, maar het is zeker niet zo dat alles weg schrikt. Extra licht laten reflecteren zou ook nog een optie zijn, maar het is al lastig om een goede positie te vinden en je zit heel dicht op het object, ik weet niet of ik dan ook nog bruikbaar extra licht kan reflecteren.

Ik ben ik f/10 uitgekomen omdat dan het hele insect zo’n beetje scherp is, f/5.6 en 7 leverde een insect op dat deels in focus was, sluitertijd was 1/320s, door een licht briesje was dat ook wel nodig want de helft van de foto’s waren onscherp door het bewegen van het takje.

Met een flinter kan je nog een wat kleine diafragma kiezen en toch rond ISO100 zitten, een bijkomend voordeel is dat je veel meer achtegrondseparatie krijgt doordat het onderwerp veel meer licht vangt.
Lijkt mij stug. Als dat al zo is, dan heb je een gigantische afstand gehad. Met een 50/100cm en f5,6 zou de hele tak en het beestje scherp moeten zijn.
 
Of er zit een flinke back/front focus in het objectief of de camera. Met dit soort macro geprut ga je dat natuurlijk wel extreem snel merken.
 
Dit is even snel geschoten onder een hoek van ca 45° op f/5.6.

IMG_4083.jpeg


Maximaal zo’n 3mm is in focus, zou dat genoeg zijn geweest van dat beestje? Als die perfect gepositioneerd zou zijn geweest wel denk ik, maar ik gebruik een bijna 20 jaar oude macro lens en die AF is langzaam en hunt, dus stel ik handmatig scherp, in dit geval door maximale vergroting te kiezen en dan langzaam van voor naar achter te bewegen.

Het bewuste takje en de hoek waaronder ik de onderste foto heb gemaakt heb ik even opnieuw opgezocht, met f/5.6 en dan is het takje scherp krijgen al lastig, dit keer niet gecropped.

IMG_4086.jpeg
 
Dit is even snel geschoten onder een hoek van ca 45° op f/5.6.

IMG_4083.jpeg


Maximaal zo’n 3mm is in focus, zou dat genoeg zijn geweest van dat beestje? Als die perfect gepositioneerd zou zijn geweest wel denk ik, maar ik gebruik een bijna 20 jaar oude macro lens en die AF is langzaam en hunt, dus stel ik handmatig scherp, in dit geval door maximale vergroting te kiezen en dan langzaam van voor naar achter te bewegen.

Het bewuste takje en de hoek waaronder ik de onderste foto heb gemaakt heb ik even opnieuw opgezocht, met f/5.6 en dan is het takje scherp krijgen al lastig, dit keer niet gecropped.

IMG_4086.jpeg
Het hele meetlint is toch scherp? Heeft je lens niet gewoon moeite met hoe donker het takje is? Zonder contrast blijft je zoeker langer zoeken.
 
Het hele meetlint is toch scherp? Heeft je lens niet gewoon moeite met hoe donker het takje is? Zonder contrast blijft je zoeker langer zoeken.
In de onderste is het hele meetlint scherp
Omdat die ik die zo goed als parallel aan de senor heb gehouden. Onder een hoek van 45° is ca 3 mm scherp dan houd je maar iets meer dan 2 mm scherptediepte over. Het beestje was 4 keer zo dik als het dunste deel van het takje en aangezien je de helft van het lichaam scherp wilt hebben (de achterkant zie je niet) had het allemaal net aan gekund met f/5.6 los van uitstekende antennes poten en vleugels.

Maar dan mag het takje, beestje en de camera ook niet een mm of 2 bewegen.

De lens focust gewoon langzaam, zeker met een extension tube. En omdat alles een beetje beweegt houdt die dat gewoon niet bij. Een stil object waarbij ik zelf een goede houding kan aannemen lukt wel.
 
In de onderste is het hele meetlint scherp
Omdat die ik die zo goed als parallel aan de senor heb gehouden. Onder een hoek van 45° is ca 3 mm scherp dan houd je maar iets meer dan 2 mm scherptediepte over. Het beestje was 4 keer zo dik als het dunste deel van het takje en aangezien je de helft van het lichaam scherp wilt hebben (de achterkant zie je niet) had het allemaal net aan gekund met f/5.6 los van uitstekende antennes poten en vleugels.

Maar dan mag het takje, beestje en de camera ook niet een mm of 2 bewegen.

De lens focust gewoon langzaam, zeker met een extension tube. En omdat alles een beetje beweegt houdt die dat gewoon niet bij. Een stil object waarbij ik zelf een goede houding kan aannemen lukt wel.
Ja, Scherp diepte verloop gaat in de diepte. Dus als je er parallel aan staat, is je marge door beweging al kleiner?
 
Vandaag wat frutsels aan een zelfde takje gefotografeerd op f/5.6. Zowel van voor als van boven om die te laten zien hoe groot dit is t.o.v. het insect. Op beide foto’s is te zien dat zowel de voor als de achterkant uit focus zijn terwijl er onderdelen in het midden wel in focus zijn.




Nogmaals het is gefotografeerd met een 50mm 1:1 macro lens icm een 25 mm extension tube.

Met de RF50mm op f/5.6 op minimale focus afstand krijg je dit beeld.

 
Terug
Naar boven