- Waardering
- 20.637
- Lengte
- 1m65
Mooi. Lekker op 12mp laten staan, probleen opgelost.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
OfJep! Of de Pro versie gebruiken, waar ik dus net pas achter kwam haha.
Zal morgen of maandag kijken wat het oplevert met de fototjes.
Misschien een goede foto app downloaden waarmee je veel meer kunt dan standaard. Ik weet dat die bestaan, maar daar houd het dan ook mee op.
Het zou mooi zijn als ik ooit zulke plaatjes kan maken. Maar zoals bij veel dingen kost fotograferen ook veel tijd, moeite, energie en een zekere mate van toewijding.![]()
Mareille IJntema Fotografie (@mareilleijntema) • Instagram-foto's en -video's
1,210 volgers, 1,314 volgend, 369 berichten - Bekijk Instagram-foto's en -video's van Mareille IJntema Fotografie (@mareilleijntema)www.instagram.com
@Steks misschien wat voor jou ter inspiratie
Ging meer ter inspiratie. 🙂Het zou mooi zijn als ik ooit zulke plaatjes kan maken. Maar zoals bij veel dingen kost fotograferen ook veel tijd, moeite, energie en een zekere mate van toewijding.
Als je dat wil, moet je ook op M gaan schieten en handmatig kaderen. Denk dat het geschoten is op iets van F1,4 tot F2,8Het zou mooi zijn als ik ooit zulke plaatjes kan maken. Maar zoals bij veel dingen kost fotograferen ook veel tijd, moeite, energie en een zekere mate van toewijding.
Weet niet of ze blijven zitten met een flitser. Wat je ook kan doen, is iets gebruiken wat de zon reflecteert. Spiegeltje, aluminiumfolie, reflectiescherm.
Er zijn best wel veel tutorial te vinden waarbij ze een flitser gebruiken, misschien dat niet alles blijft zitten, maar het is zeker niet zo dat alles weg schrikt. Extra licht laten reflecteren zou ook nog een optie zijn, maar het is al lastig om een goede positie te vinden en je zit heel dicht op het object, ik weet niet of ik dan ook nog bruikbaar extra licht kan reflecteren.Weet niet of ze blijven zitten met een flitser. Wat je ook kan doen, is iets gebruiken wat de zon reflecteert. Spiegeltje, aluminiumfolie, reflectiescherm.
Maar als jij op F10 schiet, is je foto veeeeel donkerder dan op F2,8. Flitser heb je hier echt niet voor nodig.
Waar zit je sluitertijd op, 100?
Lijkt mij stug. Als dat al zo is, dan heb je een gigantische afstand gehad. Met een 50/100cm en f5,6 zou de hele tak en het beestje scherp moeten zijn.Er zijn best wel veel tutorial te vinden waarbij ze een flitser gebruiken, misschien dat niet alles blijft zitten, maar het is zeker niet zo dat alles weg schrikt. Extra licht laten reflecteren zou ook nog een optie zijn, maar het is al lastig om een goede positie te vinden en je zit heel dicht op het object, ik weet niet of ik dan ook nog bruikbaar extra licht kan reflecteren.
Ik ben ik f/10 uitgekomen omdat dan het hele insect zo’n beetje scherp is, f/5.6 en 7 leverde een insect op dat deels in focus was, sluitertijd was 1/320s, door een licht briesje was dat ook wel nodig want de helft van de foto’s waren onscherp door het bewegen van het takje.
Met een flinter kan je nog een wat kleine diafragma kiezen en toch rond ISO100 zitten, een bijkomend voordeel is dat je veel meer achtegrondseparatie krijgt doordat het onderwerp veel meer licht vangt.
Afstand tot de sensor zal nog geen 20cm zijn geweest.Lijkt mij stug. Als dat al zo is, dan heb je een gigantische afstand gehad. Met een 50/100cm en f5,6 zou de hele tak en het beestje scherp moeten zijn.
Het hele meetlint is toch scherp? Heeft je lens niet gewoon moeite met hoe donker het takje is? Zonder contrast blijft je zoeker langer zoeken.Dit is even snel geschoten onder een hoek van ca 45° op f/5.6.
![]()
Maximaal zo’n 3mm is in focus, zou dat genoeg zijn geweest van dat beestje? Als die perfect gepositioneerd zou zijn geweest wel denk ik, maar ik gebruik een bijna 20 jaar oude macro lens en die AF is langzaam en hunt, dus stel ik handmatig scherp, in dit geval door maximale vergroting te kiezen en dan langzaam van voor naar achter te bewegen.
Het bewuste takje en de hoek waaronder ik de onderste foto heb gemaakt heb ik even opnieuw opgezocht, met f/5.6 en dan is het takje scherp krijgen al lastig, dit keer niet gecropped.
![]()
In de onderste is het hele meetlint scherpHet hele meetlint is toch scherp? Heeft je lens niet gewoon moeite met hoe donker het takje is? Zonder contrast blijft je zoeker langer zoeken.
Ja, Scherp diepte verloop gaat in de diepte. Dus als je er parallel aan staat, is je marge door beweging al kleiner?In de onderste is het hele meetlint scherp
Omdat die ik die zo goed als parallel aan de senor heb gehouden. Onder een hoek van 45° is ca 3 mm scherp dan houd je maar iets meer dan 2 mm scherptediepte over. Het beestje was 4 keer zo dik als het dunste deel van het takje en aangezien je de helft van het lichaam scherp wilt hebben (de achterkant zie je niet) had het allemaal net aan gekund met f/5.6 los van uitstekende antennes poten en vleugels.
Maar dan mag het takje, beestje en de camera ook niet een mm of 2 bewegen.
De lens focust gewoon langzaam, zeker met een extension tube. En omdat alles een beetje beweegt houdt die dat gewoon niet bij. Een stil object waarbij ik zelf een goede houding kan aannemen lukt wel.