Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
de infamous stekeroni jrEven snel dus met daglicht getest, mooie separatie van het gebouw aan overkant van de straat en de bokeh vind ik ook wel netjes, maar de scherpte is ver te zoeken. Een stuk of 15 foto's gemaakt die allemaal front focused zijn, ik wist niet dat dat met fasedetecte autofocus van een systeemcamera nog kon.
** Verborgen inhoud: niet zichtbaar in quote **
Dat snap ik niet fasedetectie vindt toch plaats op de sensor zelf?Natuurlijk kan er een frontfocus zitten op een systeemcamera,

En toch snap ik niet hoe dat in de praktijk werkt aangezien met fasedetectie op de sensor de scherpstelling en beeldvorming op dezelfde plek gebeurt.Omdat lenzen an sich ook gekalibreerd moeten worden, die kunnen by default een backfocus hebben zonder de juiste kalibratie. Ik heb voor mijn verhuizing al mijn glaswerk laten kalibreren, stuk voor stuk nieuw uit de doos allemaal een front- of backfocus. Mag dan maar een milimeter of 2 zijn, maar je merkt het wel.
Ik heb het inmiddels meerdere keren gelezen op internet, helaas wel zonder uitleg hoe dat kan met fasedetecte, maar ja waarschijnlijk ligt het aan de lens. Nieuwe frimware op de camera alsook mijn oude RP late het zelfde euvel. Gelukkig heb ik heb ik hem bij Kamera Expres gekocht met garantie, dus ik hoor wel wat ze voor me kunnen betekenen.Omdat lenzen an sich ook gekalibreerd moeten worden, die kunnen by default een backfocus hebben zonder de juiste kalibratie. Ik heb voor mijn verhuizing al mijn glaswerk laten kalibreren, stuk voor stuk nieuw uit de doos allemaal een front- of backfocus. Mag dan maar een milimeter of 2 zijn, maar je merkt het wel.
Garantie? Kalibreren hoort gewoon bij glaswerk, dat is niet bij default een fabrieksfout. Zo worden ze gewoon geleverd, kalibreren is deel van het onderhoud - net als het laten schoonmaken van je body. TechRepair kan dat doen, daar laat ik al mijn gear altijd compleet doorlichten, schoonmaken en kalibreren waar nodig.Ik heb het inmiddels meerdere keren gelezen op internet, helaas wel zonder uitleg hoe dat kan met fasedetecte, maar ja waarschijnlijk ligt het aan de lens. Nieuwe frimware op de camera alsook mijn oude RP late het zelfde euvel. Gelukkig heb ik heb ik hem bij Kamera Expres gekocht met garantie, dus ik hoor wel wat ze voor me kunnen betekenen.
Geen enkele van de ca.10 lenzen die ik tot nu toen op mijn mirrorless camera’s heb gehad heb ik ooit kunnen betrappen op stelselmatig misfocussen.Garantie? Kalibreren hoort gewoon bij glaswerk, dat is niet bij default een fabrieksfout. Zo worden ze gewoon geleverd, kalibreren is deel van het onderhoud - net als het laten schoonmaken van je body. TechRepair kan dat doen, daar laat ik al mijn gear altijd compleet doorlichten, schoonmaken en kalibreren waar nodig.
Je zal het wel beter wetenGeen enkele van de ca.10 lenzen die ik tot nu toen op mijn mirrorless camera’s heb gehad heb ik ooit kunnen betrappen op stelselmatig misfocussen.
Dat er meerdere mensen op internet zeggen dat net als bij DSLR’s (welke scherp stelt middels contrast op een aparte sensor) dit euvel zich ook kan voordoen bij mirrorless camera’s maakt het voor mij nog niet de waarheid. Geen van alle kunnen onderbouwen waar het door komt en in theorie kan het niet. Vandaar dat de verkopende partij mij mag vertellen hoe nu verder.
Durf er vrij zeker op te zeggen dat KE niet heel veel ermee kan, maar doe vooral je best. Misfocussen is overigens wat anders dan een front/back focus, lol.Dat zeg ik niet, ik heb alleen 1 simpele vraag: “Wat veroorzaakt back of front focus bij een mirrorless body welke werkt met fasedetectie op de sensor en waarbij de scherpstelling en beeldvorming dus op dezelfde plek gebeurt.”
Neem aan dat het resultaat hetzelfde is op 90cm? En dat je sluitertijd hoog genoeg is/het resultaat op een statief en timer of remote niet beter is? Dat op f2,8 en een vlakkere achtergrond het resultaat niet veel beter is? Je kan proberen om een stoffoto te maken, om uit te sluiten dat er uitgetekend op dat punt een vuiltje zit. Binnenkant van de lens is prima zelf schoon te maken met een swap setje. Gemiddde fotozaak kan het ook makkelijker voor je checken en doen.
Ik zeg hierboven letterlijk dat ook lenzen een backfocus kunnen hebben, wat wil je nog meer horen? Elk objectief heeft techniek en glaswerk wat zich afzonderlijk van elkaar beweegt voor een dergelijke scherpstelling. Het kan dus zijn dat dit niet op elkaar uitgemeten is en een kalibratie kan (sterker nog: zal hoogstwaarschijnlijk voor 99% van de gevallen gelden) per body verschillen. Dit is waarom er sterk aangeraden wordt dit op elkaar af te stemmen. Anders kan hier vanuit de fabriek een afwijking in zitten, tel daar de kans bij op dat ook de camera niet 100% gekalibreerd is en dan kan dit dus problemen geven.Dat zeg ik niet, ik heb alleen 1 simpele vraag: “Wat veroorzaakt back of front focus bij een mirrorless body welke werkt met fasedetectie op de sensor en waarbij de scherpstelling en beeldvorming dus op dezelfde plek gebeurt.”
Geen van site’s of YT-kanalen die zeggen dat het net als bij DSLR’s nodig kan zijn geven uitleg hoe dat kan.
Canon zelf biedt het zo te zien ook alleen maar aan voor hun DSLR’s
Ik zeg hierboven letterlijk dat ook lenzen een backfocus kunnen hebben, wat wil je nog meer horen? Elk objectief heeft techniek en glaswerk wat zich afzonderlijk van elkaar beweegt voor een dergelijke scherpstelling. Het kan dus zijn dat dit niet op elkaar uitgemeten is en een kalibratie kan (sterker nog: zal hoogstwaarschijnlijk voor 99% van de gevallen gelden) per body verschillen. Dit is waarom er sterka aangeraden wordt dit op elkaar af te stemmen. Anders kan hier vanuit de fabriek een afwijking in zitten, tel daar de kans bij op dat ook de camera niet 100% gekalibreerd is en dan kan dit dus problemen geven.
ik praat over misfocussen omdat ik het breder wil trekken dan mijn specifieke lens, ik wil graag weten hoe zowel front als back focus kan optreden bij verschillende lenzen icm DPAF?Je praat daarnaast over misfocussen terwijl het voorbeeld wat je laat zien een duidelijk voorbeeld is van een specifieke issue die met een front OF backfocus naar voren komt.
Waar je dit soort ideeën soms vandaan haalt is mij een raadsel. Ik stel gewoon een vraag aan de verlkopende partij en wacht rustig hun antwoord af. Ik heb sowieso het recht om hem binnen 30 dagen te retourneren zonder opgave van reden, maar ik ben prima bereid het product te houden als het naar behoren werkt. Wel vraag ik me af waarom ze dit exemplaar als tweedehands hebben aangeboden, de verpakking en lens vertoonden geen enkel krasje of vlekje, zou de vorige eigenaar hem ook na slechts een paar keer proberen om dezelfde reden hebben teruggestuurd.ik weet zeker dat KE ineens met een magisch antwoord komt en op hun knieeën excuses aanbied.
Waar zeg ik dat? Ik citeer: "Elk objectief heeft techniek en glaswerk wat zich afzonderlijk van elkaar beweegt voor een dergelijke scherpstelling. Het kan dus zijn dat dit niet op elkaar uitgemeten is en een kalibratie kan (sterker nog: zal hoogstwaarschijnlijk voor 99% van de gevallen gelden) per body verschillen. Dit is waarom er sterk aangeraden wordt dit op elkaar af te stemmen."
Ik ga helemaal mee in jouw verhaal, maar daar staat geen verklaring hoe het kan dat dezelfde pixel op hetzelfde moment mbv DPAF kan bepalen dat het object in focus maar het beeld opslaat uit focus.Waar zeg ik dat? Ik citeer: "Elk objectief heeft techniek en glaswerk wat zich afzonderlijk van elkaar beweegt voor een dergelijke scherpstelling. Het kan dus zijn dat dit niet op elkaar uitgemeten is en een kalibratie kan (sterker nog: zal hoogstwaarschijnlijk voor 99% van de gevallen gelden) per body verschillen. Dit is waarom er sterk aangeraden wordt dit op elkaar af te stemmen."
Het is geen antwoord wat jij wilt horen blijkbaar, dat is een heel ander verhaal.
Welke body(s) heb jij trouwens in je bezit?ik heb geen last van een non-gekalibreerde lens die niet in mijn bezit