- Waardering
- 20.637
- Lengte
- 1m65
Een echte schizofreen is nooit alleen

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Een echte schizofreen is nooit alleen

En je wint ook nog eens elke discussie.
Ik heb het AI laten oplossen.Je hebt het vast ergens gelezen. Ik ben er nog niet uit, heb geen niet-euclidische wiskunde gestudeerd, maar geef het nog niet op.

Het ´probleem` is verwant aan dat van n-dimensionale driehoeken, ik kom er wel uit denk ik. Het komt me ook vaag bekend voor, heb er heel lang geleden vast wel eens over gelezen.
ChatGPT zegt 3336km, misschien dat GROK diameter bedoelt. Perplexity geeft aan dat het te berekenen is, maar weigert het op de een of andere manier. Als ik zeg dat ChatGPT 3336km als antwoord geeft zegt die dat dat kan kloppen.Volgens GROK is het antwoord 6634km klopt dat @Steks
ChatGPT staat er ook wel om bekend om dingen zomaar in te vullen he.ChatGPT zegt 3336km, misschien dat GROK diameter bedoelt. Perplexity geeft aan dat het te berekenen is, maar weigert het op de een of andere manier. Als ik zeg dat ChatGPT 3336km als antwoord geeft zegt die dat dat kan kloppen.
Reken jij het even na.Gem schat dat de straal 6.371 km is
ChatGPT staat er ook wel om bekend om dingen zomaar in te vullen he.
Dit doet echt pijn aan mijn reken
Ik controleer het wel even.
Dat is de straal van de aarde, met een kleine fout.Gem schat dat de straal 6.371 km is
ChatGPT staat er ook wel om bekend om dingen zomaar in te vullen he.
effectief is onzin
neeVolgens GROK is het antwoord 6634km klopt dat @Steks
Dan is het voor een prompt dus niet goed geformuleerd.Dat is de straal van de aarde, met een kleine fout.
Jouw berekening?
Ik heb ai zelf die prompt laten formuleren.Dan is het voor een prompt dus niet goed geformuleerd.
Dat weet ik nog niet, de bovenstaande berekening lijkt me niet te kloppen. Het antwoord '3' wordt als een gegeven gebruikt. Ik was zelf op zoek naar een formule die me dat antwoord zou geven.Dan is het voor een prompt dus niet goed geformuleerd.
Jouw berekening?
Heb je hier iets aan?Dat weet ik nog niet, de bovenstaande berekening lijkt me niet te kloppen. Het antwoord '3' wordt als een gegeven gebruikt. Ik was zelf op zoek naar een formule die me dat antwoord zou geven.
Heb je hier iets aan?
Om te bepalen hoe groot de straal van een cirkel op het aardoppervlak moet zijn zodat de verhouding tussen de omtrek en de diameter gelijk wordt aan 3 in plaats van π, moeten we rekening houden met de kromming van de aarde.
### Stappenplan:
1. **Omtrek van een cirkel op een bol:**
De omtrek \( C \) van een cirkel op een bol (zoals de aarde) wordt gegeven door:
\[
C = 2\pi R \sin\left(\frac{r}{R}\right)
\]
waarbij:
- \( R \) de straal van de aarde is (ongeveer 6.371 km),
- \( r \) de straal van de cirkel op het aardoppervlak is,
- \( \frac{r}{R} \) de hoek in radialen is die de cirkel overspant vanaf het middelpunt van de aarde.
2. **Diameter van de cirkel op een bol:**
De diameter \( D \) van de cirkel op een bol is niet simpelweg \( 2r \), maar wordt gegeven door de lengte van de boog langs het oppervlak van de bol:
\[
D = 2R \sin\left(\frac{r}{R}\right)
\]
3. **Verhouding tussen omtrek en diameter:**
De verhouding tussen de omtrek en de diameter is:
\[
\frac{C}{D} = \frac{2\pi R \sin\left(\frac{r}{R}\right)}{2R \sin\left(\frac{r}{R}\right)} = \pi
\]
Dit is de gebruikelijke verhouding voor een cirkel op een plat vlak.
4. **Voorwaarde voor een verhouding van 3:**
We willen dat de verhouding \( \frac{C}{D} = 3 \). Dit betekent:
\[
\frac{2\pi R \sin\left(\frac{r}{R}\right)}{2R \sin\left(\frac{r}{R}\right)} = 3
\]
Dit vereenvoudigt tot:
\[
\pi = 3
\]
Dit is onmogelijk, wat aangeeft dat er een fout in de redenering zit.
5. **Correcte benadering:**
De verhouding \( \frac{C}{D} \) kan alleen verschillen van π als de diameter \( D \) niet langer de gebruikelijke \( 2r \) is, maar een andere definitie heeft. Op een bol is de diameter \( D \) de lengte van de boog langs het oppervlak, dus:
\[
D = 2R \sin\left(\frac{r}{R}\right)
\]
De verhouding wordt dan:
\[
\frac{C}{D} = \frac{2\pi R \sin\left(\frac{r}{R}\right)}{2R \sin\left(\frac{r}{R}\right)} = \pi
\]
Dit blijft altijd π, ongeacht de grootte van \( r \).
6. **Conclusie:**
Op een bol zoals de aarde is de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel altijd gelijk aan π, ongeacht de grootte van de cirkel. Het is dus niet mogelijk om een cirkel op het aardoppervlak te hebben waar de verhouding tussen de omtrek en de diameter gelijk is aan 3.
### Alternatieve interpretatie:
Als je bedoelt dat de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel op een bol 3 moet zijn, dan zou dit betekenen dat de cirkel zo groot is dat deze het hele aardoppervlak omvat, wat praktisch niet mogelijk is.
Kortom, op een bol zoals de aarde is de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel altijd π, en kan niet 3 worden.