- Waardering
- 3.208
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Yep zeker goed qua marketing. Weet Apple ook al jaren. Alleen zou ik er niet dood mee aangetroffen willen worden met zo'n fel kleurtje![]()
Wachten tot de laatste minuut, als de anderen dat al niet gaan doen....
Nog steeds last van LBA (Lens buying addiction). ...

Ik vroeg mij af wie mij wellicht kan helpen met mijn keuze.
Ik ben opzoek naar een supersoom camera welke net wat meer kan dat de "standaard" superzoom.
Ik ben tot nu toe gekomen tot de Kodak Z980 en de Canon SX1 IS. De optische zoom van deze toestellen zijn naar mijn wens en volgens schrijven zijn de manuele instellingen goed te doen.
Ik ben geen persoon die uren bezig kan zijn met geavanceerde instellingen, maar wil wel net even meer dan point and shoot kunnen met een camera. ISO/sluitertijden etc wil ik in kunnen stellen.
Daarbij wil ik films in HD op kunnen nemen en MET geluid kunnen zoomen.
Tot nu toe kom ik op deze twee apparaatjes uit. Iemand ervaringen of informatie/kennis mbt deze toestellen? EricR?![]()
Ik vroeg mij af wie mij wellicht kan helpen met mijn keuze.
Ik ben opzoek naar een supersoom camera welke net wat meer kan dat de "standaard" superzoom.
Ik ben tot nu toe gekomen tot de Kodak Z980 en de Canon SX1 IS. De optische zoom van deze toestellen zijn naar mijn wens en volgens schrijven zijn de manuele instellingen goed te doen.
Ik ben geen persoon die uren bezig kan zijn met geavanceerde instellingen, maar wil wel net even meer dan point and shoot kunnen met een camera. ISO/sluitertijden etc wil ik in kunnen stellen.
Tot nu toe kom ik op deze twee apparaatjes uit. Iemand ervaringen of informatie/kennis mbt deze toestellen? EricR?![]()
Geen toestellen overwegen met massa's MP want geeft vaak reeds ruis vanaf ISO 100 in deze prijsrange. Eigenlijk moet je bij goedkopere toestellen minder MP nemen. Als je niet op groot formaat gaat printen heb je al die MP toch niet nodig.Ik vroeg mij af wie mij wellicht kan helpen met mijn keuze.
Geen toestellen overwegen met massa's MP want geeft vaak reeds ruis vanaf ISO 100 in deze prijsrange. Eigenlijk moet je bij goedkopere toestellen minder MP nemen. Als je niet op groot formaat gaat printen heb je al die MP toch niet nodig.
Ook vind ik het zelf gewoon belangrijk dat je zelf je objectief kiest, in veel gevallen is wat erop zit niet veel soeps.
Lees zeker de reviews op dpreview goed, maar ook andere sites. Jezelf paar weken goed verdiepen en zoveel mogelijk bronnen checken kan je een wat teleurstellende aankoop besparen.
Dus zo heet het waar ik aan lijd.
Volgende shot wordt voor mij de Sigma 50mm 1.4. Volgens DPReview de scherpste lichtsterke 50mm die er te krijgen is. Belooft mooi spelen met scherptediepte op fullframe. Even kijken wanneer de financiën het toestaan.
De lens tests van DPReview zijn uitgebreider en gevoelsmatig professioneler dan die op photozone.de. Nadeel is dat de selectie geteste lenzen veel beperkter is. De interactief gepresenteerde resultaten zijn erg leuk:
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/page5.asp
Ben zelf nu aan het kijken naar een Leica Summicron 50mm objectief, die scoort op Photodo vrij hoog qua MTF-waarden. Twee Pentax-objectieven scoren overigens nog hoger maar daar betaal je nu de hoofdprijs voor. Die Summicron gaat misschien weg voor onder de 100 euro en anders koop ik later alsnog 1 van de Pentax-objectieven. De Summicron M scoort net zo hoog als de Pentax-objectieven maar is weer een stuk duurder. De R en zeker de oudere versies zijn relatief goedkoop op te pikken als je goed zoekt. Maar het enige nadeel is wel dat je eerst de mount moet aanpassen, maar daarvoor heb je Leitaxadapters.
Handmatig focussen boeit me verder weinig, heb hoofdzakelijk MF-objectieven. Beter gebouwd en optisch vaak een stuk beter dan de AF-varianten. Die plastictroep van nu kan niet op tegen de tanks uit het MF-tijdperk.
Persoonlijk vind ik AF wel een must, of een lens moet erg veel goedkoper zijn. Met een diafragma van 1.4 op FF is de DoF zo klein dat het erg lastig te beoordelen is op je schermpje of je goed zit met de focus. Of je nu een 920K dot scherm hebt of niet. Tenminste dat is mijn ervaring, misschien heb ik het gewoon nog niet goed genoeg in de vingers. De mogelijkheid om AF te kunnen gebruiken is in elk geval nooit een nadeel.
Het rommelen met mount adapters vind ik ook niet erg fijn trouwens, hoewel het inderdaad wel interessant is hoeveel lenzen je plots op je body kan zetten. Waaronder misschien nog eens een leuke 1.2, dat is pas echt een groot diafragma. Echter de Sigma is het modernste ontwerp dat er momenteel te krijgen is. Sigma's zijn in mijn ervaring redelijk solide, al zal het niet te vergelijken zijn met de 'tanks' waar jij het over hebt. Ik vind het vooral jammer dat hij niet weathersealed is zoals mijn andere (L) lenzen.