MuscleMeat

Sticky De Fotohoek

Mooie platen maar wel een beetje onderbelicht naar mijn smaak.
Zou ze idd een beetje nabewerken. En volgens mij werken dergelijke foto's ook beter in B&W. De kleur lijkt hier weinig toe te voegen (integendeel).

Mooie collectie Eric, laten verzekeren? :D

• Topic Starter Topic Starter
Zo das de moeite! Dan weet je op een gegeven moment toch niet meer welke te gebruiken? Of is het meer uit verzameldrang?

Nostalische overwegingen spelen wel een rol maar in principe gebruik ik de meeste objectieven wel. Heb iets teveel 135mm objectieven maar heb voor sommige objectieven zo weinig betaald dat ik ze toch maar niet weg doe.

Net geschoten. Was winderig buiten, maar volle maan dus...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

200mm, iso 400, f16, 1/125 (statief)

Grappige is dat ik er daarna nog één nam uit de losse hand en die net zo scherp was als op het statief. VR stabilisatie doet het dus goed.

maan_DSC_0523 (1).jpg

1/125 seconde op 200mm is wel te doen uit de hand, ook zonder VR als je een beetje stabiele grip hebt. 1/200 zou optimaal zijn maar het is de kunst om met langere sluitertijden nog steeds scherp te schieten. Zou daar zeker mee oefenen, kan nog wel eens van pas komen als je meer belichtingstijd nodig hebt en je geen stafief bij je hebt.

Hier speelde ook nog de koude wind en klein object dat moest gecropt worden mee. Maakte het iets lastiger. Maar ik heb nu wel een gekke houding gevonden om mezelf stabieler te maken :D

Mooie platen maar wel een beetje onderbelicht naar mijn smaak.

Thanks, was ook de bedoeling om ze wat onder te belichten. Heb sinds kort de beschikking over een ruimte die ik als studio mag gebruiken en dit was mijn eerste studioshoot en dan is het een kwestie van uitproberen, vooral wat belichting betreft.
Of het lowkey is weet ik niet. Ken de term maar als ik fotografeer let ik daar nooit op.

@EricR; geweldige verzameling opjectieven zeg! Helemaal geweldig dat je ze ook allemaal nogeens gebruikt.

Ik heb er zelf drie. Een standaard 24-105mm f4 zoomlens die er meestal opzit omdat ie vrij universeel is. Die studiofoto's zijn er ook mee geschoten.
Verder nog een 100-300mm f4 zoomlens die ik voornamelijk gebruik als ik de natuur in ga.
En een 85mm f1.8 lens speciaal voor portretfoto's vanwege de geringe scherptediepte die je ermee kan creeeren voor een mooie bokeh. Nu valt dat laatste toch behoorlijk tegen altijd moet ik eerlijk zeggen. Dat is toch wel een ware kunst en ik heb veel foto's die het dan ook meestal net niet zijn. :D

Heb deze foto van Roelly er ook mee gemaakt, op f1,8 en dan zie je dat de schertediepte zo gering is niet alles scherp is wat wel de bedoeling was.

3995783111_0cdcef6ab3_b.jpg

Bij deze foto van Quincy en Marshel pakt het wel weer goed uit. Dat vind ik persoonlijk erg mooi om te doen, spelen met die scherptediepte.

4016747343_7b4457fa38_b.jpg

Zag deze verlaten Amerikaanse schoolbus ergens langs de weg staan, vond het wel een leuk onderwerp:

stekene_DSC_0678.jpg

stekene_DSC_0625.jpg

stekene_DSC_0627.jpg

stekene_DSC_0638.jpg

stekene_DSC_0647.jpg

stekene_DSC_0655.jpg

stekene_DSC_0656.jpg

stekene_DSC_0648.jpg

Nette serie, nog steeds aan het spelen met een groot diafragma zie ik.

Tnx. Zat hier wel al paar keer met minder open diafragma (tot 5.6) te schieten. Ik werk graag in aperture mode, alleen moet ik mezelf eraan blijven herinneren om die wel te blijven bijstellen waar nodig. Bij die vloer had ik 'm wel wat mogen dichtknijpen achteraf gezien.

Miste vooral een groothoek voor de buitenkant, maar anderzijds was de omgeving rond de bus niet zo mooi om die erop te zetten.

dat is toch vignetting die eerste pic? is dat extra gedaan of komt dat door je lens? of is het gewoon PP?

dat is toch vignetting die eerste pic? is dat extra gedaan of komt dat door je lens? of is het gewoon PP?
Die foto is geschoten op 1.4 en dan is de vignetting idd redelijk goed zichtbaar op de 50mm f/1.4 AF-S. Ik ga niet zeggen dat het opzettelijk is, maar vind het ook niet echt storend daar. Met een kleiner diafragma + polariserende filter had ik de lucht wel gelijkmatiger blauw gekregen.

weet iemand wat je voor zoiets kan krijgen tegenwoordig?
nikon_fe_chrome_joe.jpg

en er zit ook nog een ander lens stuk van half meter bij...
het is een FM2 model om precies te zijn

Laatst bewerkt:
150 euro ongeveer voor de Nikon FE + 50mm f1.8, welk objectief zit er nog meer bij?

Laatst bewerkt:
150 euro ongeveer voor de Nikon FM + 50mm f1.8, welk objectief zit er nog meer bij?

naam weet ik zo niet. heb wel een plaatje kunnen vinden ervan
DSC_00511-1024x654.jpg

De langste op de foto is het. Had wel mee verwacht dan 150 :p dat ding is bijna antiek haha

OW wacht het is trouwens een Nikon F1
dit dus
Nikon_Photomic_FTN.jpg

Laatst bewerkt:
naam weet ik zo niet. heb wel een plaatje kunnen vinden ervan

De langste op de foto is het. Had wel mee verwacht dan 150 :p dat ding is bijna antiek haha

OW wacht het is trouwens een Nikon F1
dit dus

En de benaming op dat andere objectief?

Zou die Nikon F Photomic maar laten taxeren, prijzen lopen nogal uiteen. Kan aardig wat opleveren als het meezit.

Voor verzamelaars is het belangrijk of alles compleet is en mooi gaaf. Afhankelijk daar van kan je meer of minder krijgen. Zelfs als je weinig krijgt zal het nog altijd meer zijn dan de meeste eerste digitale camera's, die zijn nu allemaal bijna waardeloos geworden ('digital rot').

En de benaming op dat andere objectief?

Zou die Nikon F Photomic maar laten taxeren, prijzen lopen nogal uiteen. Kan aardig wat opleveren als het meezit.

Voor verzamelaars is het belangrijk of alles compleet is en mooi gaaf. Afhankelijk daar van kan je meer of minder krijgen. Zelfs als je weinig krijgt zal het nog altijd meer zijn dan de meeste eerste digitale camera's, die zijn nu allemaal bijna waardeloos geworden ('digital rot').

kan die objectief zo niet vinden, moet in een ander kist verstopt zitten ergens. Staat is vrij goed. Mist alleen boekjes. Lederen houder is ook in redelijk goed staat behalve zijn koordje. Nice dat ding is dus toch nog wat waard :D Eigenlijk heeft mijn pa een heel arsenaal aan foto apparatuur liggen uit de jaren 50-70 inclusief ontwikkelaars, projectoren en 5mm filmapparaten maar die liggen allemaal aan andere kant van de wereld ergens.

thx :)

Terug
Naar boven