XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Wat is een goedkopen DSLR om mee te beginnen ?
bij voorbaat dank...

ik heb er altijd al een willen hebben maar nooit echt in verdiept...
EDIT laat "goekoop" maar zitten , gewoon een prima DSLR camera is van belang...

Laatst bewerkt:
Ik heb 1 vraag hoe komt het dat ik zelf bij een snelle sluitertijd toch een wazig beel krijg?
Het is dan wel bewolkt en gebruik een lage iso 64-100 sluitertijd 1/200-100 kan nog sneller. Diafragma verandr ik niet veel aan want het doet weining bij mijn camera, dielaat is dus liever op auto staan. Het gaat hier wel om 26x optischezoom met bewolking

Net nog ff 2 kwaaie koppies op de foto gezet met helder weer 26xzoomuit de hand, met een compac cameratje van 250 eu
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als ik op zoek ben naar een instap DSLR is de Canon EOS 1000D EF 18-55 dan een redelijk goede optie? Of zijn er binnen dit prijssegment betere camera's te koop?

Ik heb al wat cameras ter hand genomen en vond de Canon het beste in de hand liggen (andere welke ik vast heb gehad waren een Sony Alpha, Nikkon en Olympus).

Ik wil de camera in het begin zo divers mogelijk gebruiken zodat ik echt kan gaan ontdekken waar mijn interesses liggen op het gebied van fotografie. Ben ik dan goed af met de kitlens 18-55 of kan ik beter nog een andere (allround) lens aanschaffen?

Wat is een goedkopen DSLR om mee te beginnen ?
bij voorbaat dank...

ik heb er altijd al een willen hebben maar nooit echt in verdiept...
EDIT laat "goekoop" maar zitten , gewoon een prima DSLR camera is van belang...
De Nikon D90 is qua prijs/kwaliteit prima. Je hoeft eigenlijk niet veel meer uit te geven aan een body (heb zelf meer uitgegeven, maar was omdat ik het echt nodig had -> indoor sportfotografie vereist goede prestaties in snelheid en iso). Je geld liever besteden aan de beste lenzen die je kan vinden. Als je nieuw bent in (digitale) fotografie (op serieus niveau bedoel ik dan) kan je best beginnen met een 50mm f/1.4 of f/1.8 (voor een DX camera zoals de D90 is dat 35 mm). Een zoom objectief klinkt leuk, maar in begin kan je beter 'zoomen' door wat meer rond te lopen, zo leer je veel meer en ben je vaak creatiever. Eenmaal je goed overweg kan met de vaste brandpunt lens kan je gaan denken aan een zoomlens.

Met een dergelijke starterskit blijf je onder de €1000,-

Er misschien wel even bij stilstaan of je een DX of FX camera wil. Beiden hebben specifieke objectieven, maar FX is veel duurder zowel voor body als lenzen. De keuze FX of DX is toch vooral afhankelijk van je budget.

• Topic Starter Topic Starter
Nikon D5000 of Nikon D90 zijn prima DSLR's om mee te beginnen. D90 is wat geavanceerder, de D5000 is qua beeldkwaliteit in ieder geval niet de mindere van de D5000. In Dxomark zijn het de best presterende APS-C DSLR's als je puur naar beeldkwaliteiteigenschappen kijkt.

De keuze zal er dan meer in gelegen zijn welke functies je nodig denk te hebben en welke niet. Een goedkoper model kopen geeft het voordeel dat je een wat duurder objectief er bij kan kopen als je binnen een bepaald budget wil blijven. Het objectief is van meer belang dan de camera. Ik schiet momenteel ook met een camera die gelegen is net boven het instapsegment terwijl ik nog een semiprofessionele APS-C Dslr achter de hand heb. Sommige functionaliteit mis ik wel eens maar dan vooral qua instellen. Een model boven de instapmoddelen heeft meer instelknoppen op de body en dat kan een voordeel zijn.

Zelf vandaag even met mijn K-x naar buiten geweest om een volgens Pentaxforums legendarisch objectief te testen.

15x5yle.jpg

Resultaat viel me zeker niet tegen, wel moeten croppen omdat ik weer even moet leren met een 135mm prime overweg te kunnen. Volledig handmatig geschoten, belichting + focus.

---------- Toegevoegd om 19:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:13 ----------

Ik heb 1 vraag hoe komt het dat ik zelf bij een snelle sluitertijd toch een wazig beel krijg?
Het is dan wel bewolkt en gebruik een lage iso 64-100 sluitertijd 1/200-100 kan nog sneller. Diafragma verandr ik niet veel aan want het doet weining bij mijn camera, dielaat is dus liever op auto staan. Het gaat hier wel om 26x optischezoom met bewolking

Net nog ff 2 kwaaie koppies op de foto gezet met helder weer 26xzoomuit de hand, met een compac cameratje van 250 eu

Met die foto is in ieder geval weinig mis, zeker niet voor 26x zoom.

Als je wazig beeld krijgt op 26x zoom zal het liggen aan de sluitertijden en/of het gebruikte bereik. 26x zoom zal iets van 650 a 700mm zijn en dan is de kans op onscherpte vrij groot als je geen belichtingstijden kiest van 1/500 of sneller. De camera heeft dan wel ingebouwde stabilisatie maar op het uiterste einde van het bereik zal de invloed altijd wat minder zijn. 1/300 is misschien nog haalbaar voor een structureel goed resultaat, langzamer zou ik zelf niet gaan. Stabilisatie is geen recept voor altijd scherpe foto's.

Erg scherp en zuiver, welke instellingen bij die foto?

Bedankt mannen :thumbup:
nu kan ik is rustig gaan winkelen....

166jfht.jpg

2d99rlx.jpg

xpx1yv.jpg

Mijn nieuwe speelgoed even getest, een Adaptall 70-210mm f3.5 objectief. Zie dat ik wel een zonnekap nodig ga hebben maar verder zeer tevreden over het objectief. Beetje zwaar maar lang niet zo zwaar als vergelijkbare f2.8 objectieven.

Van achter een hek geschoten, kon niet echt een goed standpunt vinden om die kolossale haan er op te krijgen.

Net een Canon EF 70-200/4.0 L IS USM besteld.

Ben benieuwd :D

Dat is ook leuk speelgoed.

Ja, ik zat te twijfelen tussen de 2.8 zonder IS en de 4.0 met IS. De F4 schijnt scherper te zijn, is lichter en kleiner. En de nieuwe 2.8 is er niet zonder IS, en kost 3000 euro :(

Neem aan dat je ook uit de hand wil schieten, dan is F4 toch prettiger. Met zo'n F2.8 kolos heb je minimaal een monopod nodig.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Pentax heeft zijn 645D monster eindelijk uitgebracht. 40 Megapixels op mediumformaat, prijs van de body rond de 8000 a 9000 euro. Weegt 'maar' 1500 gram. Als die body's in de komende jaren vanzelf wat goedkoper worden zou ik wel een koop overwegen. Goedkoper dan een Leaf of Hasselblad en maar iets duurder dan een D3X.

Ja dat is het mooie aan digitaal he, hoeveel het ook kost vandaag, binnen de 10 jaar kan iedereen het kopen :D Wel een knap toestel.

166jfht.jpg

2d99rlx.jpg

xpx1yv.jpg

Mijn nieuwe speelgoed even getest, een Adaptall 70-210mm f3.5 objectief. Zie dat ik wel een zonnekap nodig ga hebben maar verder zeer tevreden over het objectief. Beetje zwaar maar lang niet zo zwaar als vergelijkbare f2.8 objectieven.

Van achter een hek geschoten, kon niet echt een goed standpunt vinden om die kolossale haan er op te krijgen.

Ben je naar de kinderboerderij geweest Eric? ;)

Ik zal snel mijn foto's uit New York plaatsen gemaakt met een Canon EOS-1D Mark III

De kinderboerderij zit aan de overkant :D

Aardige camera die je daar hebt meegezeuld dan.

Ik heb de godganselijke dag met een statief lopen zeulen en die mocht ik dan weer niet gebruiken op Rockerfeller center en de Empire state :D

Terug
Naar boven