AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Wel ontzettend mooi dat miniatuur effect dat je krijgt.

Nice. Zelf heb ik de non IS versie en die bevalt al erg goed, maar die van jou is nog een stuk scherper, heeft IS en is weathersealed. :cool:

Maak eens een pic van de gear die jij allemaal hebt! :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
IMGP6506.jpg

IMGP5355.jpg

IMGP5364.jpg

IMGP6513.jpg

IMGP6512.jpg

IMGP5381.jpg

IMGP6497.jpg

Het topic heeft meer foto's nodig, dus maar even op pad gegaan. Eerste keer met twee DSLR's tegelijk. Beviel me wel goed, i.p.v. een objectief te wisselen pak je gewoon een andere camera.

Netjes. Heb je daar nou nog veel aan gedaan nadien? En is dit ook van raw?

Netjes. Heb je daar nou nog veel aan gedaan nadien? En is dit ook van raw?

Alles is RAW geschoten. Nabewerking bestaat uit belichting licht aanpassen, meestal iets omhoog. Verscherpen, verzadiging aanpassen, toon aanpassen, contrast aanpassen. Maar in principe zijn dat zaken die bij een Jpeg standaard gebeuren. Nu heb je echter zelf de keuze hoeveel van iedere parameter je toepast. Per foto kost dat hooguit 20 a 30 seconden, meer als een foto er echt uitspringt. Heb nu vrij standaardparameters toegepast en dat zou ik ook batchgewijs kunnen uitvoeren.

Volgende keer ga ik op stap met een andere prime en een ander zoomobjectief. Dat is dan weer het voordeel van een ruime verzameling objectieven :D

Heb van de K-x foto's de Jpeg's ook. Zal die er eens naast zetten voor 1 of 2 foto's. De foto's met de K20D waren overigens beter geslaagd, maar goed dat is een lichtsterke prime tegenover een nog redelijke lichtsterk telezoom.

Laatst bewerkt:
2pocw43.jpg

Links RAW, rechts Jpeg.

Het zijn subtiele verschillen natuurlijk maar links is wat scherper en ik had meer ruimte qua belichting. Als ik op detailniveau inzoom heb ik in de RAW-file ook net even iets meer detail waar ik mee kan werken. Wereldschokkende verschillen zijn het niet maar met RAW is de ruimte tot aanpassing net even iets groter.

2pocw43.jpg

Links RAW, rechts Jpeg.

Het zijn subtiele verschillen natuurlijk maar links is wat scherper en ik had meer ruimte qua belichting. Als ik op detailniveau inzoom heb ik in de RAW-file ook net even iets meer detail waar ik mee kan werken. Wereldschokkende verschillen zijn het niet maar met RAW is de ruimte tot aanpassing net even iets groter.
Ik zie het zeker wel ja, vooral iets scherper en helderder. Maar is die jpg op hoogste kwaliteit ingesteld?

@Xto: nette B&W vooral de portretfoto's van de hond.

Ik zie het zeker wel ja, vooral iets scherper en helderder. Maar is die jpg op hoogste kwaliteit ingesteld?

Jpeg staat op hoogste instellingen en ook nog wat verscherping in camera.

Waarschijnlijk zal je minder verschil zien als ik de belichting van de Jpeg nog iets aanpas, althans als je de foto afdrukt.

Vooral voor macro dan toch wel interessant, de structuur van het roest is door het fijne detail veel 'echter' op de raw, maar niet vergeten dat de jpg ook nog een stuk post processing kan krijgen. Ook al is dat wel beperker dan bij de raw.

Ik kon laatst trouwens geen raw files zien in de importer van Aperture terwijl ze wel op het toestel stonden :dunno:

Vooral voor macro dan toch wel interessant, de structuur van het roest is door het fijne detail veel 'echter' op de raw, maar niet vergeten dat de jpg ook nog een stuk post processing kan krijgen. Ook al is dat wel beperker dan bij de raw.

Ik kon laatst trouwens geen raw files zien in de importer van Aperture terwijl ze wel op het toestel stonden :dunno:

Staat de colorspace van je systeem wel goed? sRgb of Argb? Normaal gesproken sRgb.

RAW is ook handig bij landschappen, zeker bij situaties waarbij correct belichten lastig is. Dan kan je ook gaan bracketen of kiezen voor HDR maar met een losse opname is de 'headroom' bij RAW net iets hoger dan bij Jpeg.

Een niet wetenschappelijke vergelijking maar wel toevalligerwijs een bijna zelfde opname van de kat van mijn tante. Geschoten met 2 verschillende camera's en twee verschillende objectieven. Helaas ook op een verschillend diafragma maar had niet verwacht dat ik twee keer dezelfde foto zou kunnen schieten :

IMGP6567adaptall70-210K-x.jpg

De K-x + een Tamron Adaptall SP 70-210 f3.5 @ f4

IMGP543450mmK20Dweb.jpg

De K20D + een Pentax A 50mm f1.7 @ f2.0

De prime wint lijkt me maar het verschil is niet bijzonder groot.

Leuk topic.

Ben net begonnen met fotografie (in augustus begonnen, maar dan geen tijd gehad omdat ik drie maand in het ziekenhuis heb gelegen). Tips zijn welkom.

---------- Toegevoegd om 23:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:26 ----------

kcz0hx.jpg

Mijn verzameling objectieven, meeste manual focusobjectieven. Heb iets van 6 AF-objectieven.
:eek: wtf! Hoe lang heb je hier voor moeten sparen?:D

Dat is lang niet slecht om zo kort bezig te zijn embryo...

Denk dat op de eerste foto de dame er niet per se bij hoefde, of misschien een betere pose had kunnen aannemen, maar mooie kleuren en contrast.

Onderwerp op tweede foto is iets te onduidelijk imo, kleuren zijn wel weer mooi.

Derde foto vind ik knap. Weinig op aan te merken behalve dat ik voorstander ben van de standaard afmetingen. Maar ik veronderstel dat het zwart overheerste rechts?

Dat is lang niet slecht om zo kort bezig te zijn embryo...

Denk dat op de eerste foto de dame er niet per se bij hoefde, of misschien een betere pose had kunnen aannemen, maar mooie kleuren en contrast.

Onderwerp op tweede foto is iets te onduidelijk imo, kleuren zijn wel weer mooi.

Derde foto vind ik knap. Weinig op aan te merken behalve dat ik voorstander ben van de standaard afmetingen. Maar ik veronderstel dat het zwart overheerste rechts?

De tweede foto was een probeersel. Het is een foto van een boek dat mijn madam met kerstmis had gekregen.

De derde foto was inderdaad niet zo mooi met al het zwart aan de rechterkant.

Bedankt voor de leuke reacties. Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe hobby (ben voor mijn gezondheid moeten stoppen met muziek en volleybal. Ik heb hyperacusis en tinnitus.) Fijn om te weten dat ik toch nog terug ergens goed in kan worden. Op de dagen dat het goed gaat kan ik trainen. Als het slechter gaat kan ik mij rustig bezighouden met fotografie.

Tips/kritiek zijn trouwens meer dan welkom

Heel mooie afbeeldingen, ben ik een ontwerper van illustaraties en deze afbeeldingen tonen echt de schoonheid van moedernatuur

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Deze vind ik ook erg nice, en in tegenstelling tot Big-T heb ik juist wel iets met langwerpige uitsneden. 1 puntje van kritiek: zet de lichtreclame even recht. Het valt erg op dat deze schuin staat. Maar verder erg netjes!

Voor die foto is het ook wel prima deze crop.

Volgens mij staat de reclame bol door de lens? :)

Erg goed materiaal van Lowepro, ben ook zeer tevreden over mijn bag.

Zo'n battery pack is ook handig, heb 'm zelf niet gekocht omdat het zo duur was in totaal.

Terug
Naar boven