Fitness Seller

Sticky De Fotohoek

• Topic Starter Topic Starter
Ben binnenklort ook van plan om een degelijke camera aan te schaffen, het probleem is...ik ben ubern00b(!). Hebben we ook een topic voor beginners :)

Impressive fotos Eric, foto van eend is gewoon ****ing awesome.

Thnx, dit topic is ook bedoeld voor beginners. Laat je niet afschrikken door het soms gebruikte jargon in dit topic. Ga je wel van te voren inlezen op het gebied van fotografie, dat betaalt zich vanzelf weer terug. Als je weet wat diafragma, sluitertijd,scherptediepte,ISO-waarden etc zijn dan ben je meestal al een stap verder dan degenen die hun DSLR alleen maar op de groene stand gebruiken.

Welke lens/body heb je gebruikt?

Echt lekker scherp zeg.

Pentax K20D + Tamron Adaptall 70-210 f3.5. Alles handmatig geschoten dus.

Thnx, dit topic is ook bedoeld voor beginners. Laat je niet afschrikken door het soms gebruikte jargon in dit topic. Ga je wel van te voren inlezen op het gebied van fotografie, dat betaalt zich vanzelf weer terug. Als je weet wat diafragma, sluitertijd,scherptediepte,ISO-waarden etc zijn dan ben je meestal al een stap verder dan degenen die hun DSLR alleen maar op de groene stand gebruiken.

Pentax K20D + Tamron Adaptall 70-210 f3.5. Alles handmatig geschoten dus.

Zit daar een bepaald matglas in of kon je gewoon heel goed zien wanneer je scherp zat?

Echt nette Manual focus IMO.

Zit daar een bepaald matglas in of kon je gewoon heel goed zien wanneer je scherp zat?

Echt nette Manual focus IMO.

Pentax, focus bevestiging en ook nog focus trap (catch in focus). Maar dat is natuurlijk geen AF, meeste moet je zelf doen.

vette foto's hier! zal binnenkort is wat van mijzelf plaatsen ;)

Thanks, het werkt inderdaad afschrikkend als ik soms hier een kijkje kom nemen. Ben al rustig begonnen met het inlezen, waarbij ik termen als ISO, diafragma etc ben tegengekomen. Het is alleen wel vrij lastig om het te concretiseren omdat ik het niet kan uittesten/praktiseren.

Ben binnenkort (lees over een half jaar) wel van plan om een DSLR te kopen, heb goede dingen gehoord & gelezen over de EOS 550D.

Waar werken jullie zoal mee?

Thanks, het werkt inderdaad afschrikkend als ik soms hier een kijkje kom nemen. Ben al rustig begonnen met het inlezen, waarbij ik termen als ISO, diafragma etc ben tegengekomen. Het is alleen wel vrij lastig om het te concretiseren omdat ik het niet kan uittesten/praktiseren.

Ben binnenkort (lees over een half jaar) wel van plan om een DSLR te kopen, heb goede dingen gehoord & gelezen over de EOS 550D.

Waar werken jullie zoal mee?

Ik werk met Pentax. De K-x en K20D. Daarbij nog een heel zwikkie objectieven, meeste manual focus en ook relatief veel primes.

Canon 550D is een prima camera maar als ik een keuze zou moeten maken tussen Canon of Nikon zou ik toch voor Nikon gaan. Nikon D90 of D5000 hebben betere prestaties bij weinig licht. D5000 heeft dan ook nog het voordeel van een LCD-scherm dat je kan kantelen.

Als je begint misschien maar beter de keuze maken tussen D5000 en 550D. Beide camera's waar je als beginner niet gelijk verzuipt in de instellingen.

Ik werk met Pentax. De K-x en K20D. Daarbij nog een heel zwikkie objectieven, meeste manual focus en ook relatief veel primes.

Canon 550D is een prima camera maar als ik een keuze zou moeten maken tussen Canon of Nikon zou ik toch voor Nikon gaan. Nikon D90 of D5000 hebben betere prestaties bij weinig licht. D5000 heeft dan ook nog het voordeel van een LCD-scherm dat je kan kantelen.

Als je begint misschien maar beter de keuze maken tussen D5000 en 550D. Beide camera's waar je als beginner niet gelijk verzuipt in de instellingen.

Wat is eigenlijk de reden dat de gevorderde fotograaf (hobby of niet) naast de 'standaard' lens ook nog eens een tigtal andere bij zich draagt?

Als ik me niet vergis heb jij ook een redelijk gala aan objectieven, waarvoor eigenlijk?

Bedankt voor je tip overigens, ze zijn beide ongeveer vergelijkbaar in prijs.

Wat is eigenlijk de reden dat de gevorderde fotograaf (hobby of niet) naast de 'standaard' lens ook nog eens een tigtal andere bij zich draagt?

Als ik me niet vergis heb jij ook een redelijk gala aan objectieven, waarvoor eigenlijk?

Bedankt voor je tip overigens, ze zijn beide ongeveer vergelijkbaar in prijs.

Pro's hebben meestal een stuk minder objectieven. Vaak een goede telezoom, een portretobjectief en afhankelijk van het werk ook nog een goede wide angle.

De gevorderde amateur is veel meer geneigd om veel objectieven te kopen, is meer een soort verslaving. Denken dat het volgende objectief toch weer iets extra's gaat brengen. Is overigens vaak wel zo als je weet wat je koopt. Ik koop graag objectieven met een bepaald karakter zodat foto's niet direct lijken op foto's geschoten met de standaardobjectieven. Als je standaard koopt gaan je foto's er ook standaard uitzien, nu is dat bij objectieven van ettelijke duizenden euro niet zo'n probleem maar bij de middenklasse objectieven ben je niet echt onderscheidend meer. Topklasse valt vanzelf wel op door zijn scherpte, kleur, contrast etc.

Pro's hebben meestal een stuk minder objectieven. Vaak een goede telezoom, een portretobjectief en afhankelijk van het werk ook nog een goede wide angle.

De gevorderde amateur is veel meer geneigd om veel objectieven te kopen, is meer een soort verslaving. Denken dat het volgende objectief toch weer iets extra's gaat brengen. Is overigens vaak wel zo als je weet wat je koopt. Ik koop graag objectieven met een bepaald karakter zodat foto's niet direct lijken op foto's geschoten met de standaardobjectieven. Als je standaard koopt gaan je foto's er ook standaard uitzien, nu is dat bij objectieven van ettelijke duizenden euro niet zo'n probleem maar bij de middenklasse objectieven ben je niet echt onderscheidend meer. Topklasse valt vanzelf wel op door zijn scherpte, kleur, contrast etc.

Een verschil in objectief bied dus variatie in kleur, schepte en contrast. Had altijd het idee dat het enkel diende voor een diepere/sterkere zoom.

Hoe zit het trouwens met fotos die genomen zijn met een 'bird-eye' effect. Is dit iets wat mogelijk wordt door het objectief of de specs van een camera?

Een verschil in objectief bied dus variatie in kleur, schepte en contrast. Had altijd het idee dat het enkel diende voor een diepere/sterkere zoom.

Licht vaak aan de coating van een objectief maar ook aan de hoeveelheid gebruikte lenselementen in een objectief. In ieder geval tekenen oudere objectieven meestal anders dan nieuwere objectieven.

Hoe zit het trouwens met fotos die genomen zijn met een 'bird-eye' effect. Is dit iets wat mogelijk wordt door het objectief of de specs van een camera?

Fisheye-objectief of een ultrawide objectief.

Klopt,

Maar ligt er ook aan hoe serieus je wilt worden,

Stel je wilt echt serieus bezig gaan en je toespitsen op (super)tele-zoom, dan is nikon echt niet the way to go, tenzij je ergens een sok met een paar duizend euro hebt liggen.

Ik heb meer gekeken naar het assortiment lenzen dan naar het assortiment body's, wat veel sneller gaat.

En canon heeft er voor gekozen om de Dynamic Range kant op te gaan, waar Nikon de high ISO performance kant opgaat.

IMGP7913.jpg

IMGP7928.jpg

IMGP7963.jpg

IMGP7967.jpg

IMGP7981.jpg

Even naar veteranendag 2010 geweest. Paradefoto's kreeg ik er niet lekker op daarom maar wat portretten. Harde licht zo midden op de dag maakt het knap lastig om een evenwichtige te krijgen tussen die hoge gebouwen. Had misschien beter nog een objectief kunnen meenemen tussen de 28 en 70mm maar dacht deze niet nodig te hebben.

Belichting moet nog wat omhoog, maar nu ff geen tijd.

Fasantengroot.jpg

Nette serie, lastig om vogels in beweging scherp op de plaat te krijgen. Derde wil ik wel groter zien eigenlijk.

Hier, een paar werkjes van mij;

4616608526_67d775df62_o.jpg

4744010092_3cacdbd96b_b.jpg

4738810753_9eb4e769c6_b.jpg

4736037143_140cb8eca2_b.jpg

4732822081_76ca04c882_b.jpg

4649114453_c829742f45_b.jpg

4636426888_c2bd2db32b_b.jpg

4629606624_b54ac5488d_b.jpg

4568269079_7305b11cd3_b.jpg

4454983636_581ef5190a_b.jpg

^^ t*ring nice waar was dat of zijn het verschillende plekken ?

Thx

Eric, heb je de nieuwe lenscorrectie-funktie in de photoshop cs5 al gecheckt? Erg nice dat je je camera + objectief kan invullen :)

Terug
Naar boven