AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Volgens mij werd voor foto 3 een polariser gebruikt?

• Topic Starter Topic Starter
Mooie foto! En hoe heb je het dynamische bereik van foto #3 op het strand bereikt?

Pola inderdaad, die hing bijna de hele vakantie aan mijn objectieven vast. Was daar zo zonnig dat je bijna constant een pola nodig had. Op #3 een el cheapo kloon van een Hoyafilter, werkt prima. Heel soms wel een paarse kleurzweem maar die valt te corrigeren. Bij die foto op het strand was er geen kleurzweem, het komt vooral bij donkere wolkenpartijen voor.

Bij #3 ook de kleurtemperatuur iets omhoog gegooid, het zand wordt dan iets geler, wat overigens wel meer overeenkomt met de werkelijkheid dan het grijze waarvoor de camera kiest qua temperatuur.

IMGP8418-Edit.jpg

Nog een foto vanuit een ander standpunt van de waterval en het meertje dat ik reeds eerder postte.

Laatst bewerkt:
Photoshop CS5 heeft een nieuwe functie om op basis van 1 belichting een HDR-foto te maken. Even uitgeprobeerd op de volgende foto

IMGP8416-Edit.jpg

De HDR-versie, wel realistisch gehouden qua settings

IMGP8416.jpg

Het origineel

Enige probleem is dat het origineel al vrij veel ruis bevatte omdat ik bij hoge ISO-waarden de foto genomen heb. Maar dat valt ook nog wel te corrigeren met Noise Ninja of een andere programma dat ruis verwijderd terwijl details blijven bewaard. CS 5 doet verder een goede job om vanuit 1 foto een HDR-foto te fabriceren.

Mooie foto's!

Heb mijn eerste spiegelreflex camera binnen, Canon EOS 550D. Was nog moeilijk aan te komen, steeds maar weer uitverkocht.
Nu nog een lens. Zit aan de Canon EF-S 15-85mm te denken. Of misschien een goedkopere om mee te beginnen. Iemand tips?

Ja, ik ben van mening dat elke beginner zou moeten starten met een plastic fantastic of indien het in het budget past de duurdere 50mm 1.4 variant.

Zoomen kan je later altijd nog, eerst maar eens leren om de basisfuncties/skills onder de knie te krijgen en leren lopen tijdens het zoeken naar een mooie/interessante compositie. Bovendien zijn goedkope zoomlenzen (ook bekend als kitlenzen) vaak van bedenkelijke kwaliteit.

Ja, ik ben van mening dat elke beginner zou moeten starten met een plastic fantastic of indien het in het budget past de duurdere 50mm 1.4 variant.

Zoomen kan je later altijd nog, eerst maar eens leren om de basisfuncties/skills onder de knie te krijgen en leren lopen tijdens het zoeken naar een mooie/interessante compositie. Bovendien zijn goedkope zoomlenzen (ook bekend als kitlenzen) vaak van bedenkelijke kwaliteit.

Hangt natuurlijk wel van het doel af. Als je de camera aanschaft om te gebruiken voor een naderende vakantie is het toch wel handig om een zoom te hebben.

Als je de basics wilt leren ben je beter af met een lichtsterke prime, ook al kan je dan eigenlijk beter een 35mm kopen als je een APS-C camera koopt.

Heb mijn eerste spiegelreflex camera binnen, Canon EOS 550D. Was nog moeilijk aan te komen, steeds maar weer uitverkocht.
Nu nog een lens. Zit aan de Canon EF-S 15-85mm te denken. Of misschien een goedkopere om mee te beginnen. Iemand tips?

Twee toppertjes zijn de Tamron 17-50 f2.8 of de Sigma 17-70 f2.8-4.5 beide erg scherp en betaalbaar en een stuk lichtsterker dan de Canon 15-85.
Hoewel de Canon ook een erg goeie lens is alleen een stuk duurder maar die heeft wel een groter bereik.

Zou voor een standaard kitlens 18-55 gaan en daarbij een 55-250 voor zoom werk.

Hangt natuurlijk wel van het doel af. Als je de camera aanschaft om te gebruiken voor een naderende vakantie is het toch wel handig om een zoom te hebben.

Als je de basics wilt leren ben je beter af met een lichtsterke prime, ook al kan je dan eigenlijk beter een 35mm kopen als je een APS-C camera koopt.
Met andere woorden niet met deze lens beginnen vanwege een mindere lichtsterkte?

Het klopt dat ik deze camera ga gebruiken voor een naderende vakantie en we gaan tevens naar wat wildreservaten toe. Vraag me af of een 17-50 of 17-70 dan voldoende is. Wil ook niet meteen een telelens kopen want dan loop ik met 2 lenzen rond.

Tevens gaan we veel architectuur bezichtigen dus is de 15mm imo wel handig.

Twee toppertjes zijn de Tamron 17-50 f2.8 of de Sigma 17-70 f2.8-4.5 beide erg scherp en betaalbaar en een stuk lichtsterker dan de Canon 15-85.
Hoewel de Canon ook een erg goeie lens is alleen een stuk duurder maar die heeft wel een groter bereik.
Zal eens kijken naar die Sigma, thnx.

Zou voor een standaard kitlens 18-55 gaan en daarbij een 55-250 voor zoom werk.
Meteen 2 lenzen is iets te momenteel lijkt me.

Het hangt idd natuurlijk ook af van wat voor foto's je gaat nemen. Maar met een 35mm of 50mm (afhankelijk van body) kan je in principe heel veel doen, kwestie van de juiste plekjes te vinden om te schieten (je wordt vanzelf creatiever).

Maar als hij echt het idee heeft dat er veel zoomwerk gaat zijn dan kan hij beter meteen een goeie kopen, desnoods tweedehands kwaliteit, liever dan nieuwe bagger. Misschien heb jij een dubbel gebruik dat je kwijt wil Eric? (:D)

Met andere woorden niet met deze lens beginnen vanwege een mindere lichtsterkte?

Het klopt dat ik deze camera ga gebruiken voor een naderende vakantie en we gaan tevens naar wat wildreservaten toe. Vraag me af of een 17-50 of 17-70 dan voldoende is. Wil ook niet meteen een telelens kopen want dan loop ik met 2 lenzen rond.

Tevens gaan we veel architectuur bezichtigen dus is de 15mm imo wel handig.

Zal eens kijken naar die Sigma, thnx.

Meteen 2 lenzen is iets te momenteel lijkt me.

Daar koop je een DSLR toch voor? De mogelijkheid om objectieven te wisselen en voor verschillende situaties een ze goed mogelijk objectief steken.

Natuurlijk kan je op vakantie weg komen met een zogenaamd reisobjectief maar je boet wel behoorlijk in qua kwaliteit.

Een lichtsterke zoom in de range van 17 t/m 50 is voldoende voor het meeste werk en daarbij een 50-200 of 70-300 voldoet voor je telewerk. Ja je moet wisselen in sommige situaties maar je zal zien dat je met zo'n 17-50 vaak genoeg bereik hebt.

IMGP9562.jpg

Nog 1 van Porto Santo, iets ander standpunt dan de eerder geplaatste foto. Vanwege het gebruik van een ulrawide angle objectief ook een wat andere lichtval.

Inmiddels mijn verzameling objectieven aan het uitdunnen, vooral de objectieven die qua range overlappen gaan de verkoop in. Inmiddels 3 objectieven verkocht en nog 4 in de verkoop staan.

Inmiddels mijn verzameling objectieven aan het uitdunnen, vooral de objectieven die qua range overlappen gaan de verkoop in. Inmiddels 3 objectieven verkocht en nog 4 in de verkoop staan.
En ben je een beetje tevreden over wat je ervoor krijgt?

En ben je een beetje tevreden over wat je ervoor krijgt?

Ja, heb op sommige objectieven zelfs wat winst gepakt. Wil afbouwen naar 20 objectieven, waarvan dan meer de helft aan niet overlappende primes. Zoom dek ik af met 10-20mm, 16-45, 24-135 en wat ouder manual focus spul. Enige wat nog resteert om aan te schaffen is een lichtsterke telezoom, een 70-200 of als de prijs meevalt een oudere 80-200mm f2.8.

Heb nu nog 33 objectieven over, volgende ronde gaan er minimaal 7 de verkoop in. Staan er nog wat in de verkoop waardoor ik waarschijnlijk op 30 uit kom.

Laatst bewerkt:
Ja, heb op sommige objectieven zelfs wat winst gepakt. Wil afbouwen naar 20 objectieven, waarvan dan meer de helft aan niet overlappende primes. Zoom dek ik af met 10-20mm, 16-45, 24-135 en wat ouder manual focus spul. Enige wat nog resteert om aan te schaffen is een lichtsterke telezoom, een 70-200 of als de prijs meevalt een oudere 80-200mm f2.8.

Ja dat is wel een erg rettige eigenschap van 2e hands objectieven. Als je ze goed inkoopt en goed verkoopt heb je achteraf gezien een tijd een lens kunnen gebruiken en er vergoeding aan over gehouden. Ik heb een half jaar een Canon 70-200 gebruikt en hem laatst met €30 winst weer doorverkocht. :)

Terug
Naar boven