XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

• Topic Starter Topic Starter
Ik twijfel tussen:

Carl Zeiss Distagon 35mm F2.0 (manual focus)
Canon 35mm F1.4 L USM (autofocus)

Die CZ zou dan mijn eerste mf lens worden.

EricR, wat vind jij belangrijker, het karakter van de lens of het gebruiksgemak ervan (karakter vs. autofocus om het zo maar te zeggen).

Distagon, veel meer karakter. Ook al ben ik zelf wel gedeeltelijk aan het afbouwen met mijn MF-objectieven maar een Distagon is toch wel de top.

http://www.photozone.de/nikon--nikk...iss-distagon-zf-t-35mm-f2-review--test-report

Wel op een Nikon maar het geeft aan in welke klasse dit objectief zich bevind.

Het is alleen de vraag of je bij zulke prijzen de instap op MF-gebied moet gaan wagen. Als het niet bevalt kan je de Distagon natuurlijk wel weer verkopen voor een goede prijs maar MF is toch wel wezenlijk anders fotograferen dan het snelle van AF.

Laatst bewerkt:
Beginnerpics.

Afbeelding 054.jpg

Afbeelding 159.jpg

Kopie van Afbeelding 107.jpg

Het is een begin alleen twee wat onderbelicht en de middelste had je beter voor een kortere sluitertijd kunnen kiezen. Motorsporten wordt het al snel 1/500 of nog sneller. Als je meepant zal 1/500 lukken, anders heb je 1/640 minimaal wel nodig.

Ben net terug van vakantie. Hier wat beginnersfoto's van de reis door India en Nepal.

Camera: Canon EOS 550D
Objectieven: Canon EF-S 15-85mm & Sigma 70-300mm

2aeo7xg.jpg

no7u9v.jpg

2ajx9ch.jpg

90yuzb.jpg

2zs1855.jpg

En hier nog wat foto's.
2j4zqsw.jpg

2e0r3tu.jpg

27y5tn5.jpg

2605onb.jpg

5d9eo1.jpg

6qe2xk.jpg

29o1shj.jpg

2j0f1qw.jpg

Laatst bewerkt:
Ik was laast naar autoshow essen, om een of andere reden kreeg ik gewoon in de racehal geen enkele goede foto geschoten. Het was er beetje donker, wat gekleurde lampen en wat mist (rook, en lekkere bandengeur).

Alles wat ik instelde, ik geen alleen maar onderbelichte foto's. Iso zo hoog opgeschroeft 800, ik zag de ruis zelfs op de camera scherm na nemen van de foto. Diaframa zo laag mogelijk en met sluitertijd op 80 nog steeds onderbelichte foto, door de sluitertijd kreeg ik ook geen versoenlijke foto van de racende wagens.

Wat had ik nog meer kunnen doen?

Deze btw laast geschoten:

s1nm6h.jpg

2jaer6b.jpg

Sfeervolle foto's McChick, meestal de scherpte ook goed te pakken. Alleen bij de aapjes even niet. Maar een mooie serie, wil wel meer zien eigenlijk.

UltraX, ik denk dat je wat positieve EV-compensatie had moeten instellen. Je belichtingsmeter zal in de war zijn geraakt en dan dien je zelf de belichting bij te stellen. Een donkere hal met binnenvallend licht is ook vrij lastig te belichten, als je maar iets van het invallend licht meepikt heb je weer kans op overbelichting als je belicht op de hal zelf. Overigens is de kans dat je de racende wagens goed op de foto kan krijgen binnen nihil, dan zal je richting de ISO 3200 moeten gaan. Mogelijk hoger. Sluitertijden van 1/500 of sneller heb je dan toch wel nodig. Minder als je kan meepannen.

Sfeervolle foto's McChick, meestal de scherpte ook goed te pakken. Alleen bij de aapjes even niet. Maar een mooie serie, wil wel meer zien eigenlijk.
Thnx Eric.

Ik kreeg de camera net een paar dagen binnen voordat ik op vakantie ging en dat is nooit echt handig als je nog nooit met een DSLR camera hebt gewerkt.

Tijdens de reis leer je veel en zeker in de wildparken veel met manueel instellingen gewerkt.

In totaal dik 3000 foto's gemaakt. :D
Allemaal jpeg en raw dus mijn harde schijf stond al aardig vol.
Zal binnenkort nog wat posten.

Ik was laast naar autoshow essen, om een of andere reden kreeg ik gewoon in de racehal geen enkele goede foto geschoten. Het was er beetje donker, wat gekleurde lampen en wat mist (rook, en lekkere bandengeur).

Alles wat ik instelde, ik geen alleen maar onderbelichte foto's. Iso zo hoog opgeschroeft 800, ik zag de ruis zelfs op de camera scherm na nemen van de foto. Diaframa zo laag mogelijk en met sluitertijd op 80 nog steeds onderbelichte foto, door de sluitertijd kreeg ik ook geen versoenlijke foto van de racende wagens.

Wat had ik nog meer kunnen doen?
Ik vrees dat het dan echt aankomt op duurder materiaal. Sportfotografie + weinig licht vereist gewoon dure body en lenzen, en dan nog krachtige flits als het wat uithaalt.

Even een opmerking tussendoor: als je meer dan 3 foto's plaats in 1 post, zet de rest dan in een spoiler tag, anders is het voor anderen die het topic openen vervelend wanneer de foto's laden en de pagina heel de tijd op en neer springt.

Ik wil binnenkort ook eens beginnen met fotograferen, en ben nu bezig met het uitzoeken van een leuke beginners camera. Omdat ik nog niet weet of het wat voor me is, wil ik niet direct de hoofdprijs betalen (dus nog even geen spiegelreflex).

De camera zal vooral gebruikt worden voor het fotograferen van dieren en landschappen (en misschien nog wat macro werk). Een goede optische zoom lijkt me daarom wel fijn (schuwe beesten).

Nu kwam ik zelf uit bij de fujifilm finepix s1600, maar omdat ik er totaal geen verstand van heb, vroeg ik me af wat jullie van deze camera vinden.

[Link niet meer beschikbaar]

Andere adviezen zijn ook altijd welkom! :)

2439912888_0e8f7a00cd.jpg

Einde van de week waarschijnlijk in bezit, reeds aangeschaf en dit lichtsterkte monster is nu onderweg naar mij. 200mm f2.5, Canon en Nikon hebben nog lichtsterkere objectieven op 200mm maar die zijn zo goed als onbetaalbaar (duizenden euro).

Ben aan de ene kant aan het inkrimpen maar probeer ook nog de echte klassiekers binnen te halen. Met de eerder aangeschafte 85mm f1.8 en dit objectief heb ik nu 2 objectieven die behoren bij de top van de oudere Pentax objectieven. Uitgezonderd de *-objectieven maar die schaf ik nog wel eens aan als er 1 relatief goedkoop voorbij komt.

Nice, zal wel vrij groot en zwaar zijn maar dat is de prijs die je betaalt voor lichtsterk/snel.

Nice, zal wel vrij groot en zwaar zijn maar dat is de prijs die je betaalt voor lichtsterk/snel.

Tegen de kilo, is net te doen zonder statief. Voordeel is natuurlijk dat het een prime is, hoef alleen maar te focussen. Bij een zoom van een kilo is focussen en zoomen nog best een opgave.

Grappige is dat op Ebay de aanbieding al een keer gestaan heeft en niemand had geboden, terwijl het objectief toch wel redelijk gewild is. Zeker voor de prijs die ik er voor heb betaald, nog geen 250 euro is relatief gezien een koopje.

Heb wat oude prijslijsten doorgenomen en in 1979 kostte dit objectief in de winkel 1.180 gulden terwijl de adviesprijs richting de 2.000 gulden ging. Tweedehandsprijzen liggen normaal gesproken op 350 a 400 euro, het objectief is dus wel redelijk waardevast gebleven door de jaren heen (inflatie even niet meegerekend).

Mja mijn Nikkor telezoom weegt over de 1,5 kg, als je niet te lang aan één stuk moet richten gaat het nog maar anders...

Heb sowieso de indruk dat ebay wat aan populariteit verliest, wel goed om leuke koopjes te doen zo.

Mja mijn Nikkor telezoom weegt over de 1,5 kg, als je niet te lang aan één stuk moet richten gaat het nog maar anders...

Heb sowieso de indruk dat ebay wat aan populariteit verliest, wel goed om leuke koopjes te doen zo.

Ebay heeft de losse verkopers wat weggedrukt, wat resteert zijn over het algemeen Powersellers of degenen dat op den duur ook worden. De batchverkopers dus.

Ben er eigenlijk niet rouwig om dat losse verkopers wat minder op Ebay te vinden zijn, bij degenen die meer items verkopen via Ebay zal reputatie belangrijker geworden dan bij degenen die incidenteel wat verkopen.

Terug
Naar boven