XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Pff net met zweet in mn handen het geld overgemaakt voor een splinternieuwe Carl Zeiss Distagon 35mm F2 voor EF mount.

Ben benieuwd.

Mijn denkwijze:

Als ik de distagon niets vind (omdat bijvoorbeeld MF mij toch niet bevalt), kan ik hem altijd nog verkopen (met een beetje verlies) en de canon 1.4 versie kopen.

Als ik gelijk voor de canon ga weet ik zeker dat ik die nooit durf te verkopen om een distagon uit te proberen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
De Distagon gaat je bevallen, mooie koop. Vergeet niet dat je hiermee een karakter in je opnamen kan terugzien dat je niet gaat terugvinden bij standaardglaswerk, zelf niet bij L-objectieven.

Voor de beste MF-ervaring moet je bij Pentax zijn maar op een Canon moet het ook prima gaan. Als het objectief bevalt kan je wel overwegen om een Katzeye matglas te kopen zodat manual focus een hogere hitrate oplevert. Split prisma matglas kan een uitkomst bieden als je meer gebruik gaat maken van MF. Doe het zelf zonder overigens, maar goed Pentax heeft catch-in focus (of trap focus) voor de meeste MF-objectieven, dat is zo goed als idiot proof. Alleen bij M42 (schroefdraad) moet ik echt alles handmatig doen.

De Distagon gaat je bevallen, mooie koop. Vergeet niet dat je hiermee een karakter in je opnamen kan terugzien dat je niet gaat terugvinden bij standaardglaswerk, zelf niet bij L-objectieven.

Voor de beste MF-ervaring moet je bij Pentax zijn maar op een Canon moet het ook prima gaan. Als het objectief bevalt kan je wel overwegen om een Katzeye matglas te kopen zodat manual focus een hogere hitrate oplevert. Split prisma matglas kan een uitkomst bieden als je meer gebruik gaat maken van MF. Doe het zelf zonder overigens, maar goed Pentax heeft catch-in focus (of trap focus) voor de meeste MF-objectieven, dat is zo goed als idiot proof. Alleen bij M42 (schroefdraad) moet ik echt alles handmatig doen.

Hij is er! (let niet op de afgezaagde bewerking).

5261473212_9237ab444d.jpg

Carl Zeiss Distagon T* 35mm F2 ZE mount by Xtobolic, on Flickr

Ben er echt zo blij mee!
Dat matglas houd ik zeker in mijn achterhoofd.
Eens kijken hoe goed het zonder gaat maar dat matglas komt er vast en zeker ooit wel eens.

Jammer genoeg is het al donker buiten. Kan niet wachten tot het weekend is.

Ja dat donkere weer is vervelend, ik wil mijn 200mm f2.5 ook wat meer gaan testen. Buiten al wat testfoto's gemaakt en qua scherpte en Bokeh is het geen verkeerd objectief.

Ik verwacht wel wat foto's vandaag van je Eric.:)

Mooie foto Eric.
Erg mooi gedaan met het kleureffecten.

Ik ben benieuwd naar de andere foto's.

Mooie foto Eric.
Erg mooi gedaan met het kleureffecten.

Ik ben benieuwd naar de andere foto's.

IMGP8509.jpg

IMGP0957.jpg

De rest is niet zo bijzonder eigenlijk, had ook wel aardig wat last van de sneeuw. Ook bij de eend kan je zien dat de sneeuw aan het vallen was. Om te belichten is sneeuw al niet echt makkelijk maar als sneeuw valt wordt het helemaal lastig. Heb vooral mijn Pentax K 200mm f2.5 getest, moet toch wel weer even wennen aan het werken op die lengte.

Onder iets betere lichtomstandigheden komt dat objectief pas echt tot zijn recht, ook al was er vandaag soms best mooi licht. Maar voordat ik daar van kon profiteren begon het alweer te sneeuwen.

Heb ook wel last van de sneeuw, Wide open speelt de CA dan wel op in zo'n extreem witte omstandigheden.

Die eerste foto met dat koppel vindt ik wel mooi eric :)

Heb je nog meer winterfoto's? :)

Die eerste foto met dat koppel vindt ik wel mooi eric :)

Heb je nog meer winterfoto's? :)

Bedankt, had eigenlijk vrijdag me meer moeten richten op candid fotografie maar op een gegeven moment was ik zelf een sneeuwpop door de vallende sneeuw. Toen maar genokt dus.

Wel vandaag nog een foto geschoten van de verschrikkelijke Sneeuwvrouw :

IMGP8588-Edit.jpg

Wit op wit, aardig klusje om dat goed te belichten.

IMGP8598-Edit-2.jpg

En nog 1, vandaag een gratis studio in de sneeuw. Moeilijk qua belichting al die sneeuw maar om je onderwerp te isoleren wel perfect eigenlijk.

wow die is echt GENIAAL!

Even een 100% crop van mijn distagon, echt een heerlijke lens.

Zit nu te sparen voor een FF camera, ik ben van plan om daarvoor een matglas te kopen en niet voor mijn cropcam.

dus nu nog even met liveview focusen of via de zoeker met focusconfirmation.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
http://dl.dropbox.com/u/10444308/100crop.jpg

Zit wel een tikkeltje CA in lijkt het.

Maar nu wordt het tijd (nu de sneeuw eindelijk weg is) om te stoppen met het testen van de performance van dit pareltje en hem eens echt te gaan gebruiken voor mooie foto's.

Lekker scherp Xto, het manueel focussen lukt dus goed zo te zien. Met zo'n Distagon moet dat ook wel lukken.

Voordeel van manual focus vind ik vooral dat je meer connectie maakt met je onderwerp, bij AF voel ik toch meer afstand.

Inmiddels een gedeelte van mijn verzameling verkocht en nu op weg naar ongeveer 20 objectieven. Nog steeds een hele berg maar daarbij ook objectieven die toch amper verkoopbaar zijn. Van de 20 is ongeveer de helft wel echt top, ook al is het nog geen professioneel glas natuurlijk. Maar 10 echte topobjectieven is wel genoeg.

Zal nog regelmatig wat kopen maar dan vooral voor de verkoop.

IMGP8650.jpg

Beetje de thread in leven houden. Mijn K-7 gisteren even getest met mijn eveneens net aangeschafte Tamron 70-200 f2.8 geschoten.

De K-7 heeft wel aanmerkelijk meer ruis vanaf ISO 800 dan mijn K-x (op deze foto dan niet) maar qua handling is het een prima camera.

IMGP8833.jpg

IMGP8834-2.jpg

IMGP8835.jpg

Nog maar wat foto's dan.

Terug
Naar boven