AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek

Vraag:

Hoe voorkom ik lensflare als ik toch vlakbij een lichtbron wil schieten?

• Topic Starter Topic Starter
Vraag:

Hoe voorkom ik lensflare als ik toch vlakbij een lichtbron wil schieten?

De lichtbron zoveel mogelijk blokkeren door een element in je foto op te nemen dat grotendeels het meest directe licht van die bron blokkeert. Ik neem aan dat je al een zonnekap gebruikt?

2n7o81.jpg

nee idd, gevonden op internet.

fles1.jpg

fles3.jpg

Niet helemaal tevreden over de scherpte dichtbij, had het diafragma toch nog wat verder moeten knijpen.

Flessen zijn leuk vooral die eerste.

Meeste foto's zijn nauwelijks bewerkt zijn ook vaak ouder en in jpg geschoten zodat bewerken niet echt veel nut heeft:o

DSC_0017-5.jpg

DSC_0015-5.jpg

DSC_0032-2.jpg

even een ijzige foto om bij af te koelen..
DSC_0005-7.jpg

DSC_0406.jpg

DSC_0440.jpg

DSC_0106.jpg

Die paarden en die pauw zijn strak, mooie kleuren.

nijl4.jpg

nijl5.jpg

De kracht van handmatige focus ook al moet je wel verdomd snel zijn om in ieder geval het hoofd van die beestjes scherp te krijgen. Autofocus had met dit licht behoorlijke moeite gehad om scherp te stellen, beiden geschoten om half tien vanavond. Net genoeg licht om uit de hand te schieten, niet meer genoeg voor snelle AF-acties. Handmatig belichten en focussen levert betere resultaten op.

Overigens geschoten met 1 van de objectieven die ik postte in de aankopenthread. Spotgoedkoop maar optisch nog prima in orde. Sub 300 euro zal je bij de AF zoomobjectieven niet snel een beter objectief vinden en dan is dit objectief niet eens 1 van de beste objectieven die ik heb aangeschaft.

Een paar foto's die ik in Portugal geschoten heb.

2lvnzg8.jpg

sbhwet.jpg

2z6w5sw.jpg

mb778l.jpg

t8avef.jpg

Uploaden gaat traag maar er zullen er nog volgen ;) graag reacties!

2 fotootjes met mn nieuwe camera (casio ex-h10)

66m339.jpg

2a4r5vo.jpg

Heeft iemand opmerkingen bij mijn foto's?

Mensen! Ik wil mij ook begeven op het terrein van fotografie.
Nu lijkt mij dat ik het beste maar kan beginnen met een compactcamera
om alles een beetje onder de knie te krijgen...ben verder absolute noob op dit gebied:D

Nu is de max wat ik ongeveer uit wil geven 350 euri's.
Ik heb deze 2 gevonden die mij wel aanspreken.

http://http://www.digicamshop.nl/product/59492/canon-powershot-sx10-is.html

http://www.digicamshop.nl/product/65607/nikon-coolpix-p90.html

Ik zoek toestellen met een flinke zoom en het liefst ook een kantelbaar schermpje.
Ik wil btw. van alles fotograferen van macro tot landschap etc. dus beetje all round.

Iemand tips of nog een beter/ander toestel?

Mooie gixxers

Allebei megazooms, bedenk wel dat je met zulke camera's een compromis moet sluiten aan de uiterste waarden aan beide kanten. Ultrawide of ver ingezoomd lever je in op beeldkwaliteit of is de beeldverstoring vrij groot.

Met een Panasonic DMC-TZ7 lever je wat zoombereik in maar heb je nog steeds een 25mm groothoek. Voordeel is dat die camera ook een stuk compacter is dan die megazooms.

Je moet je afvragen of je die zoommogelijkheden van een megazoom veel gaat gebruiken. In eerste instantie lijkt het leuk om zoveel mogelijk zoom te hebben maar in de praktijk zal je merken dat je vooral foto's schiet tussen de 28 (of 24) en 200 mm. Vaak zelfs nog een korter bereik, alleen als je veel sportfotografie of natuurfotografie (dieren) doet heb je meer bereik nodig.

Allebei megazooms, bedenk wel dat je met zulke camera's een compromis moet sluiten aan de uiterste waarden aan beide kanten. Ultrawide of ver ingezoomd lever je in op beeldkwaliteit of is de beeldverstoring vrij groot.

Met een Panasonic DMC-TZ7 lever je wat zoombereik in maar heb je nog steeds een 25mm groothoek. Voordeel is dat die camera ook een stuk compacter is dan die megazooms.

Je moet je afvragen of je die zoommogelijkheden van een megazoom veel gaat gebruiken. In eerste instantie lijkt het leuk om zoveel mogelijk zoom te hebben maar in de praktijk zal je merken dat je vooral foto's schiet tussen de 28 (of 24) en 200 mm. Vaak zelfs nog een korter bereik, alleen als je veel sportfotografie of natuurfotografie (dieren) doet heb je meer bereik nodig.
Maar is het afgezien van de compactheid van de Panasonic nog andere specificaties die beter zijn? Het formaat vind ik eigenlijk niet zo van belang.
Mijn analoge toestel was ook vrij groot en vond het verders geen probleem.

Maar de beeldkwaliteit word alleen slechter als je zo ver in zoomt met Canon of Nikon? Maar het is toch altijd wel makkelijk zo'n lens en dieren vind ik ook erg interessant om te fotograferen. Of is het echt waardeloos om zo ver te zoomen?

Beeldkwaliteit is bij alle megazooms minder als je het vergelijkt met compact camera's die minder zoom hebben (tot 12x ongeveer). Als je vooral een groot zoomrange wil hebben zijn die megazooms een uitkomst, als beeldkwaliteit belangrijker is kan je beter een compactcamera kopen met een kleinere zoomrange. Maar goed als beeldkwaliteit een pre is ben je beter af met een DSLR, een Olympus E520-set kost echter € 100,- meer dan je budget toelaat.

Terug
Naar boven