XXL Nutrition

Sticky De Fotohoek

Beeldkwaliteit is bij alle megazooms minder als je het vergelijkt met compact camera's die minder zoom hebben (tot 12x ongeveer). Als je vooral een groot zoomrange wil hebben zijn die megazooms een uitkomst, als beeldkwaliteit belangrijker is kan je beter een compactcamera kopen met een kleinere zoomrange. Maar goed als beeldkwaliteit een pre is ben je beter af met een DSLR, een Olympus E520-set kost echter € 100,- meer dan je budget toelaat.
Maar kan ik als beginner daar wel mee over weg?

• Topic Starter Topic Starter
Maar kan ik als beginner daar wel mee over weg?

Met een DSLR? Met zo'n Olympus zeker wel, ook al moet ik toegeven dat Olympus niet de meest vriendelijke menustructuur heeft. Maar dat probleem zal je ook bij compactcamera's tegenkomen, afhankelijk van het merk.

Met die Olympus heb je een bereik van 28 t/m 300mm. Nog geen megazoom dus maar wel meer dan de meeste compactcamera's. Beeldkwaliteit is echter veel hoger. Voordeel van die Olympus is een anti-stof filter dat je bij geen enkele andere fabrikant vind, ook al heb je bij compactcamera's al bij voorbaat amper last van stof. Bij DSLR's echter blijft stof in het camerahuis altijd iets waar je op moet letten.

Die E520 heeft programmamodes waarmee je als beginners goed uit de voeten kan en als je eenmaal wat verder gevorderd bent kan je die camera volledig instellen zoals je het zelf wil. Bij die megazooms kan je ook aardig wat instellen en de meeste camera's hebben een PASM-mogelijkheid maar een DSLR is dan toch vaak nog wat flexibeler.

Met een DSLR? Met zo'n Olympus zeker wel, ook al moet ik toegeven dat Olympus niet de meest vriendelijke menustructuur heeft. Maar dat probleem zal je ook bij compactcamera's tegenkomen, afhankelijk van het merk.

Met die Olympus heb je een bereik van 28 t/m 300mm. Nog geen megazoom dus maar wel meer dan de meeste compactcamera's. Beeldkwaliteit is echter veel hoger. Voordeel van die Olympus is een anti-stof filter dat je bij geen enkele andere fabrikant vind, ook al heb je bij compactcamera's al bij voorbaat amper last van stof. Bij DSLR's echter blijft stof in het camerahuis altijd iets waar je op moet letten.

Die E520 heeft programmamodes waarmee je als beginners goed uit de voeten kan en als je eenmaal wat verder gevorderd bent kan je die camera volledig instellen zoals je het zelf wil. Bij die megazooms kan je ook aardig wat instellen en de meeste camera's hebben een PASM-mogelijkheid maar een DSLR is dan toch vaak nog wat flexibeler.
Oke klinkt goed allemaal...en ik wil er toch wel wat serieus tijd in gaan steken de komende tijd. Ik denk dat ik dan toch maar voor een spiegelreflex ga. Nu nog zoeken waar ik deze een beetje voordelig kan halen, want ik zie em niet bij de digicamshop???

Mijn simpel bewerkte foto's

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Achja niet bijzonder maar wel lache imo.

Sagrada
Op terras

Min of meer snapshots, wil altijd nog goed leren fotoots maken. Ga me maar eens goed inlezen etc. haha

Parijs 09:
9url8i.jpg

Venetië 08:
mlkylc.jpg

Oke Tnx EricR:thumbs:

Is het trouwens wel verstandig om voor een Olympus te kiezen?
Met het oog op beschikbare objectieven etc. of kan ik hiermee eerst wel vooruit?

Qua uitbreiding ben je beter af met Canon of Nikon. Pentax is ook nog een optie maar die hebben binnenkort geen instapmodel meer in de line-up.

Als je echt van plan bent om een systeem op te bouwen is Olympus niet de beste keuze. Ook al is er wel genoeg keuze in objectieven maar de prijzen van de betere objectieven is vrij hoog, een tussensegment kent Olympus amper.

Qua uitbreiding ben je beter af met Canon of Nikon. Pentax is ook nog een optie maar die hebben binnenkort geen instapmodel meer in de line-up.

Als je echt van plan bent om een systeem op te bouwen is Olympus niet de beste keuze. Ook al is er wel genoeg keuze in objectieven maar de prijzen van de betere objectieven is vrij hoog, een tussensegment kent Olympus amper.
Oke tnx! Heb het wel liever meteen goed dus dan weet ik wat me te doen staat;)

Bedenk alleen wel dat je bij Nikon of Canon weer enkele honderden euro meer kwijt bent als je 2 objectieven wilt hebben die het bereik tussen 28 en 300 mm afdekken.

Bedenk alleen wel dat je bij Nikon of Canon weer enkele honderden euro meer kwijt bent als je 2 objectieven wilt hebben die het bereik tussen 28 en 300 mm afdekken.
Ja daar heb je wel gelijk...misschien eerst es om een occasion kijken???

Ja daar heb je wel gelijk...misschien eerst es om een occasion kijken???

Een camera met een stel nette objectieven blijft duur, ook tweedehands.

Het is wel zo dat je nieuw een Pentax K-m hebt + 18-55 + 55-200 objectief voor € 440,-. Pentax kent een ruimere keuze aan objectieven dan Olympus of Sony maar de totale line-up is weer minder uitgebreid dan bij Nikon of Canon.

Die K-m is dan wel een instapmodel maar voor een beginner met DSLR's een prima camera. Als je eenmaal wat gevorderd bent kan je een K20D oppikken voor vrij lage prijzen en waarschijnlijk is de K7 dan ook vrij goedkoop te vinden. Die K20D zal nog wel een tijd gedumpt worden omdat veel Pentax-bezitters een K7 willen kopen. Heb zelf een K20D en dat is echt een prima camera.

oke klinkt interessant ik ga er es naar kijken:thumbs:

Een camera met een stel nette objectieven blijft duur, ook tweedehands.

Het is wel zo dat je nieuw een Pentax K-m hebt + 18-55 + 55-200 objectief voor € 440,-. Pentax kent een ruimere keuze aan objectieven dan Olympus of Sony maar de totale line-up is weer minder uitgebreid dan bij Nikon of Canon.

Die K-m is dan wel een instapmodel maar voor een beginner met DSLR's een prima camera. Als je eenmaal wat gevorderd bent kan je een K20D oppikken voor vrij lage prijzen en waarschijnlijk is de K7 dan ook vrij goedkoop te vinden. Die K20D zal nog wel een tijd gedumpt worden omdat veel Pentax-bezitters een K7 willen kopen. Heb zelf een K20D en dat is echt een prima camera.
He EricR, ik krijg hier nu het Mediamarkt krantje binnen.
Daarin staat de Canon EOS 1000D met 18-55mm en Tamron 55-200mm objectief voor €444,-.

Is dat nog een betere keuze dan de Pentax die jij aanraadde?

http://www.digitalversus.com/article-362-3976-152.html

Een review van de K-m en een vergelijking met vergelijkbare modellen van andere fabrikanten. Vind zelf bouwkwaliteit vrij belangrijk maar je blijft bij Canon natuurlijk wel een groter arsenaal aan moderne objectieven houden. Iets waar ik zelf niet zoveel problemen mee heb omdat ik toch vaak met de wat oudere (en vaak zelfs full manual) objectieven werk. Objectievenkeuze is leuk maar veel van die objectieven vallen in het topsegment en daarvan koop je er misschien nooit 1.

Oke bedankt. Ik ga er dit weekend even goed over nadenken:thumbs:

"Je moet wat karmapunten verdelen..."

Persoonlijk zou ik overigens bij de keuze voor een DSLR 1 stapje boven de instapmodellen iets aanschaffen. Maar dat maakt de prijs ook weer een stuk hoger. Een Pentax K200D, Nikon D90, Sony A300 of A350, Canon 450D of 500D etc gaan allemaal net een stapje verder qua beeldkwaliteit en functionaliteit.

Persoonlijk zou ik overigens bij de keuze voor een DSLR 1 stapje boven de instapmodellen iets aanschaffen. Maar dat maakt de prijs ook weer een stuk hoger. Een Pentax K200D, Nikon D90, Sony A300 of A350, Canon 450D of 500D etc gaan allemaal net een stapje verder qua beeldkwaliteit en functionaliteit.
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar goed dan word het voor mij wel weer een erg dure start.

Voor Sony heb je echter wel de oude Minolta lenzen die voor weinig aan worden geboden en gewoon werken op een Sony-body.
Ik heb zelf de Sony Alpha200.
En het is wel een fijne camera, maar wat eigenlijk veel belangrijker is is dat je een camera kiest die lekker in de hand ligt.

Ik heb nog een vraagje.
Mijn vader gaat in Oktober voor een paar weken naar Iran.
Hij wil daar ook de nodige foto's maken.
Hij zoekt een plat toestel, zodat hij hem gemakkelijk kan weg stoppen in broekzak / borstzak.
Zen budget ligt rond de €200-€300.
Welke camera raden jullie hem aan?

Terug
Naar boven