Ja je moet heel selectief zijn als je echt op basis van dat gegeven naar zo'n gebied wilt trekken. Bij voorkeur niet te ver het platteland op, want de krimp is gigantisch en brengt genoeg andere risico's met zich mee. Dus als je een klein dorpje kunt vinden in de nabijheid van een grotere stad > 150.000 inwoners met niet meer dan 5.000 inwoners en waar relatief weinig sociale huur te vinden is, dan is je kans van slagen best groot. Maar zoiets komt natuurlijk ook wel tegen een bepaalde financiële prijs. Aan de ene kant krijgen wij heel veel waar voor ons geld, als je dat vergelijkt met de bedragen in de randstad of vergelijkbaar. Maar aan de andere kant is er niets te vinden in die dorpen voor mensen met een beperkt inkomen.
Daar waar wij wonen acht ik de kans klein op zulke centra, er is gewoon geen ruimte voor anders dan in beschermd natuurgebied. Wij wonen overigens echt heel dicht tegen de Duitse grens, wellicht speelt dat ook nog mee met bepaalde zaken. En ook onze gemeente is er 1 van verdeeldheid, want ons dorp valt op de grens van twee provincies. Als er dus iets moet gebeuren, dan moet er twee keer een plasje over worden gedaan als het grensoverschrijdend is qua wetgeving.
Overigens allemaal toeval, wij zijn om andere redenen daar gaan wonen, maar in de 3 jaar tijd dat we er nu wonen heb ik nog maar 1 gekleurd medemens gezien. Ik erger me meer aan de bemoeienis van de wat oudere mensen die je vaak in zulke dorpen tegenkomt, maar als dat het ergste is, prima voor elkaar m.i.