Fitness Seller

De tocht der tochten 2021

Zal het dit jaar dan eindelijk weer gaan gebeuren?


  • Totaal stemmers
    23

Bezoekers in dit topic

Waarom te vroeg?
Bij de elfstedentocht in 1997 was het toch de 5e dag dat het aan het vriezen was?
Nee het vroor toen al weken. En de dagen voor de Elfstedentocht zelfs een max. temperatuur van -8, dus een stuk kouder. Dat gaat nu niet gebeuren (in Friesland)
 

"Gemiddeld zijn er 14 dagen vorst nodig om een Elfstedentocht te organiseren. De Elfstedentocht van 1986 had de meeste vorstdagen nodig: 24. De kortste vorstperiode was die voor de tocht van 1912: 5 dagen. Voor de laatste tocht (1997) waren 16 vorstdagen nodig."
Wat ik begrepen heb zou je nu mogelijk niet zoveel dagen nodig hebben, goede omstandigheden:
1. Einde winter, water is afgekoeld;
2. Eerst sneeuw voor extra afkoeling;
3. Daarna geen sneeuw meer, wel vorst.

Dagtemperatuur iets boven vriespunt hoeft geen probleem te zijn.
 
Nee het vroor toen al weken. En de dagen voor de Elfstedentocht zelfs een max. temperatuur van -8, dus een stuk kouder. Dat gaat nu niet gebeuren (in Friesland)
Ja, -7 kan ik mij nog wel herinneren. Ik kwam toen te vallen op een bevroren fietspad, waardoor ik een dutje had gedaan. Niet zon goed plan :roflol:

Volgens mij ging het pas echt vriezen vanaf 31 december, en was de Elfstedentocht de 4e ofzo? Plus dat het nu februari is, de tempratuur van het water is sowieso al lager.
Grote spelbreker is eerder de sneeuw die nu op het ijs ligt.
 
Wat ik begrepen heb zou je nu mogelijk niet zoveel dagen nodig hebben, goede omstandigheden:
1. Einde winter, water is afgekoeld;
2. Eerst sneeuw voor extra afkoeling;
3. Daarna geen sneeuw meer, wel vorst.

Dagtemperatuur iets boven vriespunt hoeft geen probleem te zijn.
oke jullie hebben gelijk, ik ben om, wanneer steken de rayonhoofden de koppen bij elkaar? of de rayonkoppen de hoofden bij elkaar?
 
Wat ik begrepen heb zou je nu mogelijk niet zoveel dagen nodig hebben, goede omstandigheden:
1. Einde winter, water is afgekoeld;
2. Eerst sneeuw voor extra afkoeling;
3. Daarna geen sneeuw meer, wel vorst.

Dagtemperatuur iets boven vriespunt hoeft geen probleem te zijn.
Of slechte omstandigheden:

- Door sneeuw slechte ijskwaliteit, als er al ijs is
- Door sterke wind veel stroming, dus geen ijsvorming op grote wateren
- Voorgaande maanden niet bepaald koud, dus relatief warm water (vergeleken met andere winters)

Ja, -7 kan ik mij nog wel herinneren. Ik kwam toen te vallen op een bevroren fietspad, waardoor ik een dutje had gedaan. Niet zon goed plan :roflol:

Volgens mij ging het pas echt vriezen vanaf 31 december, en was de Elfstedentocht de 4e ofzo? Plus dat het nu februari is, de tempratuur van het water is sowieso al lager.
Grote spelbreker is eerder de sneeuw die nu op het ijs ligt.

 
oke jullie hebben gelijk, ik ben om, wanneer steken de rayonhoofden de koppen bij elkaar? of de rayonkoppen de hoofden bij elkaar?
Ik geef geen garanties, geen zekerheden, maar mogelijkheden.
 
Wat is hier nou leuk aan?

kan nog niet eens schaatsen met mijn kromme poten
Bijzonder, omdat het misschien de laatste Elfstedentocht ooit is?

Of slechte omstandigheden:

- Door sneeuw slechte ijskwaliteit, als er al ijs is
- Door sterke wind veel stroming, dus geen ijsvorming op grote wateren
- Voorgaande maanden niet bepaald koud, dus relatief warm water (vergeleken met andere winters)



Ja blijkbaar las ik wat ik wou lezen :roflol:
Ik keek hier, maar was iets te voorbarig
 
Volgens Nicolien Kroon zitten we deze week al op 8 cm, alles met 2m of minder diep moet kunnen.

Zonder publiek geen 25cm nodig.

(Was altijd al een beetje verliefd op Nicolien)
 
Bijzonder, omdat het misschien de laatste Elfstedentocht ooit is?
Hoe kom je daarbij? Global warming?

We gaan een solar minimum tegemoet, verwacht meer koude winters en droge zomers.
 
Laatst bewerkt:
Valse start in Friesland qua vorst afgelopen nacht... :(

Clipboard02.jpg
 
Bericht verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat het kabinet op t moment echt heel hard aan het hopen is dat het tzt ook qua ijsdikte en -kwaliteit daadwerkelijk niet kan, want je krijgt de stront aan de knikker als de omstandigheden er wel naar zijn. Blokkeerfriezen 2.0
 
Hoe kom je daarbij? Global warming?

We gaan een solar minimum tegemoet, verwacht meer koude winters en droge zomers.
Nee, ik zou niet durven. Volgens mij is de wetenschap het over veel dingen al niet eens, dus ik heb absoluut niet de illusie dat ik dat begrijp. De fluctuatie an sich is al zo gecompliceerd (denk aan de atmosfeer tijdens de tertiair), en dan is er ook nog eens een economisch belang wat meeweegt. Ver boven mijn pet.

Ik doelde op dat het vorige eeuw ieder decennia één of meerdere keren voorkwam. En inmiddels is het al een generatie geleden
 
Toch mooi hoe Jesse Klaver blokkeer Friezen promoot :D
 
Wat hebben al die achterlijke mensen toch met een beetje schaatsen
Naast je (joodse) buren verraden en klagen over vanalles is schaatsen ook een echt Nederlandse traditie. Is toch mooi man.
 
Back
Naar boven