ik heb vanaf mijn 12e tot en met mijn 20e met acne rondgelopen , sommige periodes echt zware acne ... mijn huid zag er gedurende heel m'n jeugd echt niet uit , ik heb alles gezien/gehoord/gelezen/geprobeerd en NIKS hielp buiten ROA.
uit pure wanhoop probeer je echt alles : ik heb periodes gehad dat ik overleefde op soep,water en fruit ... ervan uitgaande dat deze voedingsmiddelen geen acne veroorzaken , mijn acne bleef gewoon.
tussen mijn 16 en 18 jaar heb ik via de huisarts gewone antibiotica geprobeerd in combinatie met die uitdrogende creme (naam ff kwijt). , het hielp allemaal niet en m'n huid werd er alleen maar lelijker door , niet alleen had ik acne ... er kwamen ook nog eens schilfers e.d. bij , echt geen zicht !
nu exact een jaar geleden naar de dermatoloog geweest , ik had nog geen woord gezegd over mijn "acne geschiedenis waar ik al 8 jaar mee rondliep" , ik ging liggen en zij keek 5 sec naar mijn gezicht en concludeerde meteen , jij hebt echt ROA nodig (dit heeft niks te maken met jeugdpuistjes , mijn pubertijd ben ik al jarenlang uit ... aan mijn acne veranderde niks , hij werd met de jaren alleen maar hardnekkiger) , acne heeft dus idd niks met voeding of leeftijd te maken , chocolade,friet,zuivel e.d. het is allemaal onzin dat het acne veroorzaakt , mijn ROA kuur is gestopt sinds augustus en ik eet nu dagelijks een shitload aan eiwitten waaronder kwark,volle melk e.d.
100% zeker (dit zei de dermatoloog zelf tegen mij en zo voelde het voor mij ook aan na die 8 jaar) , mijn acne zou vanzelf nooit weggaan zonder die ROA , het kan in periodes wat verminderen/vervagen maar ROA heeft die shit in no time van mijn gezicht geflikkerd en nu heb ik een supergezonde stralende huid.
de hoofdoorzaak van acne is voor 99% simpelweg een verstoorde/ontregelende hormoonhuishouding (vandaar dat pubers/tieners/bodybuilders) er het vaakst last van hebben , maar genoeg mensen van in de 20/30 zelfs 40 die nog met puistjes rondlopen.
het enige wat jezelf kan doen om je huid clean te houden :
- veel water drinken (goed hydrateren)
- cardio paar keer per week of regelmatig naar de sauna gaan (afvalstoffen uitzweten)
- gezicht gewoon wassen met water , ga niet met agressieve scrubs/facewashes/clearasil e.d. op je gezicht zitten.
- zoek de zon op ! (niet als je aan de ROA zit obv

)
- IMO EEN HEEL BELANGRIJKE : VOLDOENDE NACHTRUST ! , te weinig slaap is echt slecht
voor je huid en ontregelt je hele lichaam.
- vermijd alcohol , het veroorzaakt niet direct acne maar is gewoon zeer slecht voor je huid