AndroidHealthClinic

Deadlift, bar komt tegen knieen aan

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
756
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
Ik deadliftte altijd vrij wijd qua stance maar ben de laatste tijd iets meer op mijn vorm gaan letten en ben dus iets smaller gaan staan. Ik sta nu zoals 'het hoort', maar de bar komt telkens tegen mijn knieen aan bij het negatieve portie van de oefening. Moet ik mijn rug meer gaan gebruiken bij het dalen, zodat mijn knieen niet zo ver hoeven te buigen? Dit heb ik geprobeerd maar dan zit ik echt bijna tegen een stiff legged deadlift aan. Ik heb verder ook geen rare afmetingen of verhoudingen qua ledematen of andere beperkingen dus ik moet ergens iets fout doen. Tips?

Heb je dit alleen bij het dalen? Dan proberen hetzelfde te doen als met tillen.
Wellicht net iets langer/eerder met je knieen tillen/dalen.

Houdt bij het dalen je scheenbeen verticaal totdat de stang voorbij je knie is.

Benen schouder wijdte, je armen plaats je net buiten je benen. Ik ben klein daarom doe ik het zo. Probeer anders je armen eens wijder te zetten. En dan trek je je rug recht en dan vanuit de benen omhoog komen en dan alleen je schouders naar achteren trekken als je recht staat.

Zo heb ik het geleerd en pas het altijd toe zonder problemen.

Kan een mobility issue zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Heb je dit alleen bij het dalen? Dan proberen hetzelfde te doen als met tillen.
Wellicht net iets langer/eerder met je knieen tillen/dalen.

Houdt bij het dalen je scheenbeen verticaal totdat de stang voorbij je knie is.

Benen schouder wijdte, je armen plaats je net buiten je benen. Ik ben klein daarom doe ik het zo. Probeer anders je armen eens wijder te zetten. En dan trek je je rug recht en dan vanuit de benen omhoog komen en dan alleen je schouders naar achteren trekken als je recht staat.

Zo heb ik het geleerd en pas het altijd toe zonder problemen.

Alleen bij het dalen inderdaad, maar als ik dat doe dan kan ik net zo goed stiff legged deadlifts doen. Bij het omhoog gaan komt de bar ook tegen mijn quadriceps aan maar het is niet storend. Ik merk dat ik wel degelijk mijn benen gebruik bij het omhoog gaan, maar bij het dalen is dit totaal niet het geval. Het lijkt alsof ik de oefening niet achteruit kan uitvoeren.

@Floris: waar zou deze mobility issue dan zitten?

Tot je voor bij je knieën bent gewoon benen recht houden

Misschien ga je meer door je knieën bij naar beneden gaan dan wanneer je tilt..hier eens op letten, je gewicht wat verlagen en dan op je techniek oefenen en langzaam gaan.

Denk je dat een kind wat een paar keer heeft gefietst ook iemand anders kan uitleggen waarom die valt?

Als dat kind zelf al is gevallen kan dat best ja.

Kun je ook uitleggen wat er verkeerd is aan mijn tip? Zo deed en doe ik het namelijk ook :) Wellicht kan ik er wat van leren toch (ipv dat je gelijk begint over ''ooooh hoeveel deadlift jij dan hmmm?''..)

Ik deadliftte altijd vrij wijd qua stance maar ben de laatste tijd iets meer op mijn vorm gaan letten en ben dus iets smaller gaan staan. Ik sta nu zoals 'het hoort', maar de bar komt telkens tegen mijn knieen aan bij het negatieve portie van de oefening. Moet ik mijn rug meer gaan gebruiken bij het dalen, zodat mijn knieen niet zo ver hoeven te buigen? Dit heb ik geprobeerd maar dan zit ik echt bijna tegen een stiff legged deadlift aan. Ik heb verder ook geen rare afmetingen of verhoudingen qua ledematen of andere beperkingen dus ik moet ergens iets fout doen. Tips?

heb je lange benen? zo ja dan kan je beter toch wat wijder gaan staan

Als dat kind zelf al is gevallen kan dat best ja.

Kun je ook uitleggen wat er verkeerd is aan mijn tip? Zo deed en doe ik het namelijk ook :) Wellicht kan ik er wat van leren toch (ipv dat je gelijk begint over ''ooooh hoeveel deadlift jij dan hmmm?''..)

Ten eerste is de neerwaartse beweging geen kwestie van kracht of techniek falen van de opwaartse beweging, dus minder gewicht slaat nergens op.
Ten tweede, til je niet met je knieën
Ten derde, waarom zou hij langzaam moeten gaan? Je kent hem niet eens, misschien traint die wel nog veel te licht.
En als laatste, ten vierde, als je net traint kan je echt onmogelijk iemand een deadlift techniek aanleren.

Ik ga hier verder niet over in discussie in dit topic, maar stoor me gewoon vaak aan mensen die maar gewoon zomaar wat roepen en dan zo'n TS die door de bomen het bos niet meer kan zien.

@TS:
Zie hier wat ik bedoel met tot je knieën je benen nagenoeg recht houden. Je kantelt gewoon je lichaam naar voren, om een goede hefboom te maken, alleen het laatste stukje ga je verder door je knieën.

http://www.youtube.com/watch?v=dW8W1GGC5_U

heb je lange benen? zo ja dan kan je beter toch wat wijder gaan staan

Goede tip man...
Not.

Ten eerste is de neerwaartse beweging geen kwestie van kracht of techniek falen van de opwaartse beweging, dus minder gewicht slaat nergens op.
Ten tweede, til je niet met je knieën
Ten derde, waarom zou hij langzaam moeten gaan? Je kent hem niet eens, misschien traint die wel nog veel te licht.
En als laatste, ten vierde, als je net traint kan je echt onmogelijk iemand een deadlift techniek aanleren.

Ik ga hier verder niet over in discussie in dit topic, maar stoor me gewoon vaak aan mensen die maar gewoon zomaar wat roepen en dan zo'n TS die door de bomen het bos niet meer kan zien.

@TS:
Zie hier wat ik bedoel met tot je knieën je benen nagenoeg recht houden. Je kantelt gewoon je lichaam naar voren, om een goede hefboom te maken, alleen het laatste stukje ga je verder door je knieën.

http://www.youtube.com/watch?v=dW8W1GGC5_U

Goede tip man...
Not.

oww ja iemand van 1.98 roept hier maar wat en die zal dit probleem zelf nooit hebben ondervonden. Laten we allemaal alleen maar het advies opvolgen van een 22 jarige knul die een filmpje van youtube afhaalt

oww ja iemand van 1.98 roept hier maar wat en die zal dit probleem zelf nooit hebben ondervonden. Laten we allemaal alleen maar het advies opvolgen van een 22 jarige knul die een filmpje van youtube afhaalt

:roflol: ik ben dat zelf in dat filmpje "meneer"

Wijder staan = knieën meer naar buiten = armen verder naar buiten gedrukt = slechte leverages en grotere ROM = dom.

:roflol: ik ben dat zelf in dat filmpje "meneer"

Wijder staan = knieën meer naar buiten = armen verder naar buiten gedrukt = slechte leverages en grotere ROM = dom.

nette deathlift!! en excuus dat ik je knul noemde.

als je lange benen hebt komen je knieën verder naar voren waardoor je eerder je knieën raakt. Je kan dan het beste wijder gaan met een smalle grip (sumo)

Heb hetzelfde probleem gehad en bij mij zat het in mn vorm. Wat heeft geholpen is de deadlift opdelen in twee stukken, eerste stuk met je benen, de tweede met je rug.

Bij het omhoogkomen strek je eerst je benen (niet helemaal maar dat spreekt voor zich) daarna trek je je rug pas naar achter. Bij het zakken doe je precies het tegenovergestelde, eerst je rug laten zakken en dan pas je knieen als de barbell ver genoeg naar voren is en je rug in de beginhouding. Is ook zeer goed te zien in dat youtube filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=lGkoZXdVyeY > > 2:20-2:40
Geeft een goede indruk van wat ik bedoel ;) (filmpje vind ik verder persoonlijk minder informatief, net als de hele gast die ze maakt)

nette deathlift!! en excuus dat ik je knul noemde.

als je lange benen hebt komen je knieën verder naar voren waardoor je eerder je knieën raakt. Je kan dan het beste wijder gaan met een smalle grip (sumo)

Sumo maak je er gewoon een totaal andere oefening van. Maar in principe hoeven je knieën niet meer naar voren te komen als je lange benen hebt. Meestal heb je dan ook langere armen ;)
Maarja dit verschilt weer per persoon.

Deze persoon bijvoorbeeld is volgens mij ook ergens rond de 1.95:
http://www.youtube.com/watch?v=HxdcyRZeT5g

@Younglifter: let alleen op dat die onderste positie die hij doet met die lege stok, een onmogelijke positie is om kracht te zetten en de bar te verplaatsen met je volledige lichaam achter de stang.

Terug
Naar boven