XXL Nutrition

Deadlifts waard?

Bezoekers in dit topic

RDL's zijn wel goed voor hams en glutes
Heb ze nog nooit gedaan, wil ze doen maar was bang dat ik ze echt helemaal verkeerd zou doen😅 zal volgende keer wel proberen
 
Heb ze nog nooit gedaan, wil ze doen maar was bang dat ik ze echt helemaal verkeerd zou doen😅 zal volgende keer wel proberen
Licht beginnen en focus op techniek, kijk eventueel een berg filmpjes. Niet te diep willen gaan, diepte komt vanzelf.
Ben zelf ook net begonnen met rdl en doe ze met 60kg (heel weinig). Ik vind het een mooie, uitdagende oefening die je echt vanaf 0 opbouwt.
 
Hele simpele vraag: zijn deadlifts het waard voor het opbouwen van spieren? Ik zie hier veek discussie’s over. Heb zelf al wel wat ervaring met deadlifts, vond ze vroeger echt leuk maar had 1 keer een spier in mn rug slecht gestretched waardoor ik amper nog deadlifts doe
Die overweging moet je zelf maken, er zijn genoeg mensen die rondlopen met kunstgewrichten door iets 'ongevaarlijks' als joggen.
Ja, deadlift is wat blessure gevoeliger, maar de oorzaak van blessures is altijd menselijk, je eigen fout dus.
Als je tijdens de uitvoering gefocust blijft en niet meer gewicht lift dan je aankunt (is zeker op dl verleidelijk) moet het goed komen. Als je merkt dat je onderrug vermoeid raakt is het moeilijk om goede vorm te houden, dus kun je vaak beter eerder stoppen met je set dan doorgrinden met verhoogd risico op blessures.
Met blessures krijg je vroeg of laat altijd wel te maken, ongeacht welke sport.
 
Hele simpele vraag: zijn deadlifts het waard voor het opbouwen van spieren? Ik zie hier veek discussie’s over. Heb zelf al wel wat ervaring met deadlifts, vond ze vroeger echt leuk maar had 1 keer een spier in mn rug slecht gestretched waardoor ik amper nog deadlifts doe
bevorderen wel een algemene krachttoename, dus op alle oefeningen, ja dus :wl:
 
Yeah supervraag! Deadliften helpt op lange termijn juist tegen mn blessures (extreme zenuwshit in mn rug). De dagen erna zijn wel beetje pijnlijk. Maar inderdaad zolang je je vorm en techniek vast houd is ie super goed voor je. Heb 2 maanden geleden acute spit gehad toen ik voor de 200 kg aan het trainen was. Dan was het daarna inderdaad uitkijken en:
Rows, rows, rows, rows en nog wat rows. Mss een rackpull als je echt mentaal de focus op rug kan leggen.
Liever RDLs of stiff legged dan rackpulls als geblesseerd of bijna geblesseerd .

Nu ben ik weer gaan deadliften. Maar even geen singles. 6 herhalingen op 70 %, 3 sets.

En daarna ALTIJD ondersteboven hangen en stretchen. Als ik zwaar ga doe ik alleen 3 sets DL en aftercare.
 
Naar mijn mening zijn ze tot een zeker gewicht de moeite waard. Daarna neemt het risico onevenredig toe en zal het weinig voor je fysiek doen terwijl je je gewrichten flink belast en het ook steeds meer van je herstel gaat vragen.
 
Licht beginnen en focus op techniek, kijk eventueel een berg filmpjes. Niet te diep willen gaan, diepte komt vanzelf.
Ben zelf ook net begonnen met rdl en doe ze met 60kg (heel weinig). Ik vind het een mooie, uitdagende oefening die je echt vanaf 0 opbouwt.
Thanks! Zal idd even filmpjes kijken en volgende leg day proberen
 
Die overweging moet je zelf maken, er zijn genoeg mensen die rondlopen met kunstgewrichten door iets 'ongevaarlijks' als joggen.
Ja, deadlift is wat blessure gevoeliger, maar de oorzaak van blessures is altijd menselijk, je eigen fout dus.
Als je tijdens de uitvoering gefocust blijft en niet meer gewicht lift dan je aankunt (is zeker op dl verleidelijk) moet het goed komen. Als je merkt dat je onderrug vermoeid raakt is het moeilijk om goede vorm te houden, dus kun je vaak beter eerder stoppen met je set dan doorgrinden met verhoogd risico op blessures.
Met blessures krijg je vroeg of laat altijd wel te maken, ongeacht welke sport.
Thanks, moet zelf mn form wel verbeteren ja. Heb wel eens af en toe dat mn kont niet mee omlaag gaat en dan trek ik veel gewicht met mijn onderrug
 
Yeah supervraag! Deadliften helpt op lange termijn juist tegen mn blessures (extreme zenuwshit in mn rug). De dagen erna zijn wel beetje pijnlijk. Maar inderdaad zolang je je vorm en techniek vast houd is ie super goed voor je. Heb 2 maanden geleden acute spit gehad toen ik voor de 200 kg aan het trainen was. Dan was het daarna inderdaad uitkijken en:

Liever RDLs of stiff legged dan rackpulls als geblesseerd of bijna geblesseerd .

Nu ben ik weer gaan deadliften. Maar even geen singles. 6 herhalingen op 70 %, 3 sets.

En daarna ALTIJD ondersteboven hangen en stretchen. Als ik zwaar ga doe ik alleen 3 sets DL en aftercare.
Thankss, zal dit ook toepassen in mijn deadlifats. Weer even laag beginnen om mn form 100% goed te krijgen en dan rustig aan omhoog. Ook 3 sets bij zware sets ipv 4 dan!
 
Deadliften helpt op lange termijn juist tegen mn blessures
Precies, dat zegt genoeg over de aard van de oefening. Ik heb vaker gelezen dat zelfs bejaarden zonder sportachtergrond veel profijt hebben van deadlifts. Al denk ik niet dat die doelgroep vaak 1rm traint :D
 
Ik heb nooit zo begrepen waar die blessure angst vandaan komt bij krachtsport en in het bijzonder bij deadlifts.

Over het algemeen kun je stellen dat krachtsport juist een zeer blessure ongevoelige sport is en dat het op een juiste manier opbouwen van spiermassa ook nog eens blessures voorkomt. De regio rondom de hamstrings, het heupgewricht, de glutes, erectors en dergelijke oftewel de posterior chain is juist bij veel mensen een probleem omdat ze daar te zwak zijn en te weinig mobiel. Het is juist aan te raden om die sterker te maken door deadlifts, rdl's, stiff legged deadlifts, cleans, low bar squats, good mornings, etc.

Daarbij zorgen technisch goed liften, een niet al te hoge intensiteit gebruiken en het volume rustig opbouwen ervoor dat de kans op blessures nóg kleiner wordt.

Verder is het natuurlijk niet verplicht om te deadliften maar ik zou in de meest ideale situatie wel altijd er voor kiezen om één of twee hip hinge bewegingen in je wekelijkse trainingsschema te zetten.
 
Je grip kracht wordt er ook beter van voor oa LPD, Pull-ups, Chins met extra gewicht etc.
 
Ik heb nooit zo begrepen waar die blessure angst vandaan komt bij krachtsport en in het bijzonder bij deadlifts.
Ooit in een basic fit geweest?

Dan is bovenstaand vrijwel meteen duidelijk….
 
De kans op blessure is wel hoger dan meeste andere oefeningen zou ik zeggen, maar is het het waard om het te ‘masteren’ omdat het zo een goeie oefening schijnt te zijn

De deadlift is niet persé een oefening die sneller blessures veroorzaakt dan andere oefeningen.

Dat er toch regelmatig blessures ontstaan ligt niet zozeer aan de deadlift, maar is meestal het gevolg een incorrecte technische uitvoering.
De neiging van mensen om de deadlift technisch gezien zéér slecht uit te voeren is namelijk een bekend fenomeen.

Ik denk dat dit o.a. komt omdat:
- Men de deadlift te zwaar doet
- Te snel verzwaard vanuit ego en enthousiasme.
- Er een slechte vorm ontstaat door vermoeidheid, omdat er te veel herhalingen per set gedaan wordt.

Maar toegegeven, sommige mensen hebben een lichaamsbouw die minder geschikt is om (zwaar) te deadliften.
Het is mogelijk dat ze hierdoor ook blessuregevoeliger zijn bij het deadliften.
In dat geval zijn er voldoende goede alternatieven.
Je MOET dus niet kost wat kost deadliften, maar als je het zonder problemen kunt doen, waarom niet zou ik zo zeggen.
Het is wel degelijk een zeer waardevolle oefening in het arsenaal van mogelijkheden met veel "bang for your bucks" zogezegd.

Persoonlijk heb ik bijna 40 jaar zwaar deadliften achter de rug en ik heb nooit ergens last van gehad.
(afgezien van een paar keer verkramping in de erectoren)

Ik denk dat het 'meester worden' van de oefening dus wel degelijk de moeite waard is, vooral voor iemand die naturel traint.
Je bouwt er namelijk sowieso allround kracht mee op, iets wat positief overdraagt op andere meer gerichte oefeningen.
Ik ben de eerste die zal erkennen dat ik de basis van mijn rug ontwikkeling -van erectoren tot de nekspieren- aan deadlifts te danken heb.
Ook je gripkracht zal sterk verbeteren.

Aan de andere kant..
Als het gaat om meer gerichte spierontwikkeling, dan kunnen varianten op de deadlift weer beter zijn.
Denk aan bijvoorbeeld een "pull from pins" (op kniehoogte), een zéér effectieve oefening voor de traps.
Of de RDL (Romanian Deadlift), die doet het uitstekend voor de hamstrings.
 
Ooit in een basic fit geweest?

Dan is bovenstaand vrijwel meteen duidelijk….
Maar slechte form =/= slechte oefening. Probleem is 9 van de 10 keer gewoon ego waardoor mensen hun form opofferen voor wat extra gewicht.
 
2x in de week squat EN deadlift trek ik gewoon niet.

Als ik het in één training doe, moet ik altijd inleveren op de oefening die ik als tweede doe. En als ik het verdeel ben ik niet goed hersteld met de training. Ik heb wel periodes dat ik hem doe, vooral omdat ik het wel een leuke oefening vind, maar dan vervang ik de squat. Ideaal is anders denk ik.
 
Bedankt allemaal voor jullie ervaringen en meningen. Ik zal ze zeker weer oppakken en ervoor zorgen dat ik ze goed doe. Jullie kunnen binnenkort video’s verwachten :)
 
Ja dus: deadlifts!
Thankss, zal dit ook toepassen in mijn deadlifats. Weer even laag beginnen om mn form 100% goed te krijgen en dan rustig aan omhoog. Ook 3 sets bij zware sets ipv 4 dan!
Yes. Al moet ik toegeven dat ik niet ècht de discipline heb om het bij die zes herhalingen te houden. De laatste set werden er 12, omdat dat gewoon lekker voelt.

Over het algemeen kun je stellen dat krachtsport juist een zeer blessure ongevoelige sport is en dat het op een juiste manier opbouwen van spiermassa ook nog eens blessures voorkomt.
Dat is exact de reden waarom ik bodybuilding ben gaan doen. Eerst lang met rows, pull ups, lunges, etc om mn rugprobleem heen getraind. En toen ik sterk genoeg was voor DLs leek het alles bij elkaar te trekken.
Yoga is blessure gevoeliger. Ik train nu 2 jaar in de gym, keihard, bijna elke dag zonder blessures. Als ik last van mn pols heb doe ik bodybuilding voor voorarmen. Dag erna pijn weg.
Zo kan ik doorgaan met voorbeelden.
 
De kans op blessure is wel hoger dan meeste andere oefeningen zou ik zeggen, maar is het het waard om het te ‘masteren’ omdat het zo een goeie oefening schijnt te zijn
Ik maak de gains van m'n leven sinds ik de deadlift master.
 
Ligt er net aan wat je wil.

Ik doe ze zelf niet (meer) en toch is mijn rug goed.
Als je het een lekkere oefening vind en met lekker bedoel ik dat de oefening wat doet voor je lichaam qua kracht en of spiermassa.
Dan zou ik deze vooral blijven doen.
 
Back
Naar boven