- Waardering
- 99
Hoe kan jij 'prima' weten of iets enige waarheid bevatZowel mensen die beweren dat het waarheid is als mensen die beweren dat het allemaal gelogen is weten niet waarover ze het hebben want ze waren er niet zelf bij.
Wat ik zeg is dus dat gelovigen iets gebruiken waarvan ze niet weten of het waarheid bevat. Hetzelfde voor atheïsten die aan de hand van de bijbel gaan zeggen dat een geloof onzin is: kan je niet want je was er niet bij. Je kan als atheïst alleen logica gebruiken en wetenschap om bepaalde stukken als onmogelijk aan te duiden, maar je kan niet weten of andere gebeurtenissen geen waarheid zijn. Er zit wellicht en hoop waarheid in de bijbel, maar de vraag is of die waarheid relevant is voor waar het boek voor staat. Misschien was er wel een gast die Jesus noemde, misschien was het een kwakzalver die zieken genas door wat oude trucjes toe te passen. Maar dat is nog geen bewijs dat het de zoon van God is. En dan kom ik terug op mijn zin: gelovigen kunnen niet weten of de bijbel enige waarheid bevat die relevant is aan hun geloof, als atheïst kan je dat beter, maar zeker niet 100% uitsluiten.
zie reply van EricR. Waarheid is sowieso een flauw begrip eigenlijk. Aannemelijkheid zou een beter begrip zijn in deze.
Om even voort te borduren op je 'jezus-voorbeeld'. Er is zeer wss een persoon geweest die Jezus heette en ook een aantal volgelingen heeft gehad. Maar veel later dan men doorgaans denkt.
Als we dus gaan vragen of de bijbel op dat vlak 'enige' waarheid bevat kunnen we dan zeggen 'nee'. Evenzo voor het exodus verhaal, de schepping, de ark van noach etc etc. Waarheid is niet te bepalen, alleen de afwezigheid ervan.

Zowel mensen die beweren dat het waarheid is als mensen die beweren dat het allemaal gelogen is weten niet waarover ze het hebben want ze waren er niet zelf bij.
Waarom zoeken naar iets wat er niet is?