Fitness Seller

Debat: Atheïsme vs Religie

Hoe kan jij 'prima' weten of iets enige waarheid bevat;) Zowel mensen die beweren dat het waarheid is als mensen die beweren dat het allemaal gelogen is weten niet waarover ze het hebben want ze waren er niet zelf bij.

Wat ik zeg is dus dat gelovigen iets gebruiken waarvan ze niet weten of het waarheid bevat. Hetzelfde voor atheïsten die aan de hand van de bijbel gaan zeggen dat een geloof onzin is: kan je niet want je was er niet bij. Je kan als atheïst alleen logica gebruiken en wetenschap om bepaalde stukken als onmogelijk aan te duiden, maar je kan niet weten of andere gebeurtenissen geen waarheid zijn. Er zit wellicht en hoop waarheid in de bijbel, maar de vraag is of die waarheid relevant is voor waar het boek voor staat. Misschien was er wel een gast die Jesus noemde, misschien was het een kwakzalver die zieken genas door wat oude trucjes toe te passen. Maar dat is nog geen bewijs dat het de zoon van God is. En dan kom ik terug op mijn zin: gelovigen kunnen niet weten of de bijbel enige waarheid bevat die relevant is aan hun geloof, als atheïst kan je dat beter, maar zeker niet 100% uitsluiten.

zie reply van EricR. Waarheid is sowieso een flauw begrip eigenlijk. Aannemelijkheid zou een beter begrip zijn in deze.

Om even voort te borduren op je 'jezus-voorbeeld'. Er is zeer wss een persoon geweest die Jezus heette en ook een aantal volgelingen heeft gehad. Maar veel later dan men doorgaans denkt.
Als we dus gaan vragen of de bijbel op dat vlak 'enige' waarheid bevat kunnen we dan zeggen 'nee'. Evenzo voor het exodus verhaal, de schepping, de ark van noach etc etc. Waarheid is niet te bepalen, alleen de afwezigheid ervan.

Ik zoek nooit naar de zin van het leven, zie het leven als vrij zinloos maar kan er wel zin aan geven. Dus nee, een atheist is niet altijd religieus bezig met het leven. Zinloos gedoe :D

iedereen zoekt naar de zin van het leven of iets om te leven, iedereen heeft wel een doel.

iedereen zoekt naar de zin van het leven of iets om te leven, iedereen heeft wel een doel.

Zie mijn sig, dat is eigenlijk alles. Mijn doel is doodgaan, maar ik heb de tijd. Zin van het leven :roflol: Waarom zoeken naar iets wat er niet is?

Wees blij dat het leven geen zin heeft. Het zou anders een krampachtige boel worden. Ik denk niet dat je de zin überhaupt wil vinden. Vanaf dat moment zou je leven bijv al een enorm deel vrijheid inleveren.

zie reply van EricR. Waarheid is sowieso een flauw begrip eigenlijk. Aannemelijkheid zou een beter begrip zijn in deze.

Om even voort te borduren op je 'jezus-voorbeeld'. Er is zeer wss een persoon geweest die Jezus heette en ook een aantal volgelingen heeft gehad. Maar veel later dan men doorgaans denkt.
Als we dus gaan vragen of de bijbel op dat vlak 'enige' waarheid bevat kunnen we dan zeggen 'nee'. Evenzo voor het exodus verhaal, de schepping, de ark van noach etc etc. Waarheid is niet te bepalen, alleen de afwezigheid ervan.
Ik bedoelde in mijn eerste post ook waarheid; in de zin van bestaat er een God? De bijbel kan dit onmogelijk bewijzen, het zou niet uitmaken wat er in staat.

De enige manier om te bewijzen dat God bestaat is dat God zichzelf laat zien, maar daarop krijg je dan weer van die vage reacties van gelovigen als 'God is overal' en 'God is in iedereen' en maar van dat soort flauwekul. Geef mij maar wetenschap: zichtbaar, concreet en bewijsbaar :cool:

groter worden, massabehoud... :o

als eric al een doel heeft is dat om in z'n zinloze leven zo weinig mogelijk diertjes te consumeren :D

ik vraag me ook af of ie al water drinkt door een stuk stof en het pad waar ie op loopt schoonveegt om geen beestjes te pletten :D

Stephen F. Roberts zei:
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
...

god-made-me.jpg

waarom pleeg je dan geen zelfmoord? (gelieve eerst je karma aan me te doneren)

Aan een zinloos leven kan je nog wel enige zin geven. Ook heeft dat eigenlijk dan weer geen zin. :D

Vind het overigens prima, doelloos beetje rondwaren door dit leven en me vermaken.

Terug
Naar boven