XXL Nutrition

Dieper dan 9% vp gaan

mark30049

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
115
Hallo.

Ik ben nu flink op weg met 't cutten, ben van 102 kilo naar 85 gegaan in 2,5 maand, en sta nu rond de 9%. Alleen, nu begint 't flink langzamer te gaan, en wil toch echt naar de 7/6 procent gegaan. Eet de laatste 2 weken volledig keto, met een refeed op zondag (dit is week 3). Ik doe 2x per week KT fullbody, 1x per week anderhalfuur cardio en 3x per week een circuitje/crossfit/kettlebell routine. Nu denk ik dat hier de knoop zit (geen lage cardio, maar hoogtempo = meer conditie ipv vet), maar ik vraag 't toch;

- Moet ik de circuitjes/kettlebellroutines/crossfit vervangen door een cardiosessie hartslag 150? Zal dit echt zoveel uitmaken qua calorieeen die je verbrandt? Ik train dan ook 2 x per week KT, dus ik neem aan dat als ik de circuitjes juist erbij doe ik elke dag van afterburn geniet.

- Ik heb gelezen dat je onder de 10% om de 5 dagen een refeed moet doen, ipv 7. Zal dit veel helpen m'n leptine omhoog te jagen?

- Iemand nog extra tips waar ik misschien iets mee kan?

Alvast hartstikke bedankt!

Jammer dat die 30 euries kost..

Een jongen van 20 is toch wel handig met internet of niet? ;)

Dat cardio op hoog tempo niet tot vetverbranding zou leiden is een hoax. Maar de manier waarop dat gebeurt is wel anders. Bij mediumtempo ("laag") cardio vindt de vetverbranding vooral plaats tijdens de training, waarbij hoog tempo cardio de vetverbranding tijdens de training lager is, maar door blijft gaan na de training ("afterburn-effect"). Daarom is HIIT training in de ochtend heel effectief. Je zwengelt je vetverbranding aan en hebt daar de rest van de dag profijt van, tijdens de slaap gaat je stofwisseling weer omlaag.

Ik zou 2-3 HIIT cardiosessies per week invoegen en de KT sessies compact en effectief houden.

Aan de andere kant is het misschien wel goed om je stofwisseling weer even te resetten door 2 weken op onderhoud te eten. Je bent namelijk al 10 weken aan het cutten. Daarna pak je de draad weer op met extra cardio.

• Topic Starter Topic Starter
Een jongen van 20 is toch wel handig met internet of niet? ;)

Dat cardio op hoog tempo niet tot vetverbranding zou leiden is een hoax. Maar de manier waarop dat gebeurt is wel anders. Bij mediumtempo ("laag") cardio vindt de vetverbranding vooral plaats tijdens de training, waarbij hoog tempo cardio de vetverbranding tijdens de training lager is, maar door blijft gaan na de training ("afterburn-effect"). Daarom is HIIT training in de ochtend heel effectief. Je zwengelt je vetverbranding aan en hebt daar de rest van de dag profijt van, tijdens de slaap gaat je stofwisseling weer omlaag.

Ik zou 2-3 HIIT cardiosessies per week invoegen en de KT sessies compact en effectief houden.

Aan de andere kant is het misschien wel goed om je stofwisseling weer even te resetten door 2 weken op onderhoud te eten. Je bent namelijk al 10 weken aan het cutten. Daarna pak je de draad weer op met extra cardio.

Hoezo zou afterburn plaatsvinden als je bijv op hartslag 180 loopt ipv op laag tempo 150? Wat valt er te repareren dan?

• Topic Starter Topic Starter
Boek gedownload, vandeweek eens printen en dan lezen.

Heeft iemand voor mij misschien een download van the stubborn fat solution

Hier volg ik het even niet, wat is er toch met het after burn effect? Het gaat er toch om dat je kcals verbrand, of je nou een uur doet over 300 kcals of een half uur, je verbrand niet meer met de één dan de ander?

Hier volg ik het even niet, wat is er toch met het after burn effect? Het gaat er toch om dat je kcals verbrand, of je nou een uur doet over 300 kcals of een half uur, je verbrand niet meer met de één dan de ander?

Er zit wel een verschil in. Doordat je langer bezig bent is de intensiteit van de verbranding net iets anders.
Hoe dit precies zit weet ik niet.
Je verbrand wel die 300 kcal ja, maar kcal verbranden is niet hetzelfde als vetverbranden.

Stel je basale metabolisme verbruikt 2000 kcal op 1 dag.
Overdag is dit dus ong 100 kcal per uur.
Als je dan een uur gaat sporten waarin je in totaal 300 kcal verbrand, verbrand je dus 300-100 = 200 kcal extra in dat uur.
Als je een half uur sport en daarbij verbrand je 300 kcal, verbrand je dus 300 - 50 = 250 kcal extra in dat uur. 50 omdat je anders 50 verbrand had in dat halve uur.

Heeft nog niet eens iets te maken met het afterburn effect, maar laat toch zien dat er een verschil zit tussen die kcal in een uur of in een half uur verbranden.

Stel je basale metabolisme verbruikt 2000 kcal op 1 dag.
Overdag is dit dus ong 100 kcal per uur.
Als je dan een uur gaat sporten waarin je in totaal 300 kcal verbrand, verbrand je dus 300-100 = 200 kcal extra in dat uur.
Als je een half uur sport en daarbij verbrand je 300 kcal, verbrand je dus 300 - 50 = 250 kcal extra in dat uur. 50 omdat je anders 50 verbrand had in dat halve uur.

Heeft nog niet eens iets te maken met het afterburn effect, maar laat toch zien dat er een verschil zit tussen die kcal in een uur of in een half uur verbranden.

Ik snap je theorie maar hij klopt niet.
Na dat half uurtje verbrand je die '50 kcals' toch ook gewoon, of stopt je basale metabolisme dan ineens? En hiernaast zeg je dat je dus met korte intensieve sessies beter zijn voor je vetverlies dan lange sessies. (200/250) Een caloriedeficit van 300 kcals is 300 kcals. Hoe je aan dit tekort komt maakt niet uit, wat je aan het eind van de dag tekort komt zal bepalend zijn voor je vetverlies.

Laatst bewerkt:
Niet te vergeten in welke harslag zone je die workout doet! (Z1 spreekt je vet reserves aan)

Er zit wel een verschil in. Doordat je langer bezig bent is de intensiteit van de verbranding net iets anders.
Hoe dit precies zit weet ik niet.
Je verbrand wel die 300 kcal ja, maar kcal verbranden is niet hetzelfde als vetverbranden.

Leg dit eens uit..Je bent toch niet van mening dat je persé al je glycogeen moet verbranden wil je afvallen?

Als je over stubborn fat praat, komt er veel meer bij kijken. Om het vet uit de vetcellen te krijgen kun je je het beste aan bepaalde protocollen houden. Per individu zal het wel een beetje verschillen.

Leg dit eens uit..Je bent toch niet van mening dat je persé al je glycogeen moet verbranden wil je afvallen?

Het verschil is simpel:

Als ik 5 minuten ren verbrand ik kcal.
Maar vet verbranding begint pas na 15/20 minuten continue beweging.
Dus in die 5 minuten verbrand ik wel kcal (al is dit weinig) maar geen vet.

Hoe dit zit met glycogeen weet ik niet.

Het verschil is simpel:

Als ik 5 minuten ren verbrand ik kcal.
Maar vet verbranding begint pas na 15/20 minuten continue beweging.
Dus in die 5 minuten verbrand ik wel kcal (al is dit weinig) maar geen vet.

Hoe dit zit met glycogeen weet ik niet.

ow zit dat zo! :o

Je bent dus van mening dat je eerst al je glycogeen moet verbranden om vet te verliezen.
Geef ik je ook 100% gelijk in, echter spreekt je lichaam je vetreserves continu aan als energiebron.
Daarom moet je vetverlies niet zien als een momentopname maar over een langere periode.
(kcals in/kcals out principe)

ow zit dat zo! :o

Je bent dus van mening dat je eerst al je glycogeen moet verbranden om vet te verliezen.
Geef ik je ook 100% gelijk in, echter spreekt je lichaam je vetreserves continu aan als energiebron.
Daarom moet je vetverlies niet zien als een momentopname maar over een langere periode.
(kcals in/kcals out principe)

Hoe dat precies zit weet ik echt niet, ik geloof wel dat t constant wel bezig is, maar vetverbranding door cardio/met cardio begint pas na 15/20 minuten. Voor die tijd verbrand je eerst koolhydraten (ongeacht hoeveel je op hebt dus).
Vandaag wordt aangeraden om minimaal 30 (en max 50) minuten cardio te doen voor vetverbranden, want als ke er 15 minuten op staat heeft dat geen zin. Uiteraard wel voor kcal out, maar je wilt natuurlijk meer eruit halen dan alleen kcal

Ligt aan je vetpercentage, genen, setpoint, hormonen, etc.
De 1 komt makkelijk op 7/8% zonder moeite. De ander moet vanalles uit de kast halen om daar te geraken. Glycogeen depletie en low carb kan een goede tactiek zijn.

Terug
Naar boven