XXL Nutrition

diepte bij squatten

Andries

Dutch Bodybuilder
Elite Member
Waardering
3
Lengte
1m89
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
Wanneer ik tot parallel squat doe ik bijv. 8 herhalingen.

Daarna wil een heel zwaar setje doen waarmee ik bijv. nog net 5 herhalingen zou moeten kunnen doen. Ik heb dan alleen sterk de neiging minder diep te zakken waardoor ik de 5 herhalingen makkelijk red.... Alleen is dit natuurlijk niet de bedoeling

Hoe pakken jullie dit aan?

Minder diep zaken als het gewicht zwaarder wordt = not done.

Dan ga je best wat minder zwaar en zak je toch diep genoeg.

• Topic Starter Topic Starter
@ jesaja: bij de wat hogere gewichten word het risico natuurlijk wel wat groter he ;)

Minder diep zaken als het gewicht zwaarder wordt = not done.

No shit sherlock dat zegt die zelf ook al...!

Advies wat minder zwaar pakken of er vrede mee hebben dat je nog niet die 5squats op die diepte kan pakken...misschien dan 3reps ermee proberen op fatsoenlijke diepte...

Oh brother. Dan quarter squat je je zware setjes lekker, als je je dan veiliger voelt.

No shit sherlock dat zegt die zelf ook al...!

Advies wat minder zwaar pakken of er vrede mee hebben dat je nog niet die 5squats op die diepte kan pakken...misschien dan 3reps ermee proberen op fatsoenlijke diepte...

Wanneer ik tot parallel squat doe ik bijv. 8 herhalingen.

Daarna wil een heel zwaar setje doen waarmee ik bijv. nog net 5 herhalingen zou moeten kunnen doen. Ik heb dan alleen sterk de neiging minder diep te zakken waardoor ik de 5 herhalingen makkelijk red.... Alleen is dit natuurlijk niet de bedoeling
Hoe pakken jullie dit aan?

Hij zou het op fatsoenlijke diepte dus ook nog net moeten kunnen redden.. maar hij quarter squat ze liever.

Btw, squat je in een rack? Heb je een spotter?

• Topic Starter Topic Starter
ja squat in een rek! Heb ook een spotter... Maar zoals jesaja terecht opmerkt zit t int koppie..

Dat ik liever quarter squats doet raakt kant nog wal wat mij betreft --> ik had het over minder diep ;)

ik zet meestal iets onder mijn zitvlak die ik raak als ik diep genoeg ben. Ook omdat ik altijd onder parallel wil squaten en dan het zo weet

Gewoon box squat doen en zakken tot je de box raakt. Als je die niet hebt(heb ik ook niet) kan je bv een bankje gebruiken dat je verhoogd door er wat schijven onder te leggen.

Als je op een bankje squat zit je bij 99% van alle bankjes al boven parallel.

voor powerliften moet je trainen voor wat je met die wedstrijden moet zakken! voor bodybuilden gewoon met je reet de grond aanraken als het je lukt!

Box squat is een hele andere oefening dan gewone squat. Je moet bij een squat aanvoelen wanneer je diep genoeg zit zonder hulpmiddelen, en zeker zonder bankje want die zijn veel te hoog, tenzij je reuzenscheenbenen hebt.

Als je met iemand samen traint, kan die je zeggen wanneer je diep genoeg bent. Je zakt tot hij 'JA' roept, dan pas mag je weer omhoog.

voor powerliften moet je trainen voor wat je met die wedstrijden moet zakken! voor bodybuilden gewoon met je reet de grond aanraken als het je lukt!

Dat moet je vooral veel doen.
Goed voor je knieen. Vooral voor het kraakbeen in je knieen.
En wat denk je van de spieren die je knieschijf op z'n plek houden.

Tot parallel of net er doorheen is genoeg. Je wordt er sterker door en je benen krijgen extra massa

Niet denken, gewoon zakken. Wat ripper zegt is een goeie..een spotter laten zeggen wanneer je parallel zit.

fl**ker een stapel dikke platen onder je voeten en zet aan het uiteinde een omgekeerd bankje op de vloer, en voila je je kan parallel bench squatten.

als ik diep squat, kan ik mezelf opwippen als ik met mijn hams mijn kuiten aanraak, als het teveel wordt. Gewoon diep gaan dus.

Dat moet je vooral veel doen.
Goed voor je knieen. Vooral voor het kraakbeen in je knieen.
En wat denk je van de spieren die je knieschijf op z'n plek houden.

Tot parallel of net er doorheen is genoeg. Je wordt er sterker door en je benen krijgen extra massa
Ik dacht dat uit verschillende onderzoeken bleek dat atg squatten minder belastend is voor je knieen dan parallel.

@ts: als je in een squatrek(powerrack?) squat, raak dan gewoon elke keer de stangen aan die je op hoogte kan verstellen. Zorg je iig dat je consequent bent.

Ik zak juist altijd dieper met meer gewicht, omdat ik minder moeite heb om diep te komen door het zwaardere gewicht wat mij naar beneden drukt.

Terug
Naar boven