AndroidHealthClinic

diepte bij squatten

Dat moet je vooral veel doen.
Goed voor je knieen. Vooral voor het kraakbeen in je knieen.
En wat denk je van de spieren die je knieschijf op z'n plek houden.

Tot parallel of net er doorheen is genoeg. Je wordt er sterker door en je benen krijgen extra massa

Toch raar dat uitgerekend jij moet zeggen dat bepaalde spieren evt overbelast zouden kunnen worden. Waarom gaat iedereen er vanuit dat een gewricht niet gemaakt is om gebruikt te worden in zijn volledige bewegingsmogelijk?

Ik zak juist altijd dieper met meer gewicht, omdat ik minder moeite heb om diep te komen door het zwaardere gewicht wat mij naar beneden drukt.
Ja hoe zwaarder je gaat hoe gemakkelijker je zakt dat wel :P Maar dan komt de battle met de zwaartekracht :p

Dat moet je vooral veel doen.
Goed voor je knieen. Vooral voor het kraakbeen in je knieen.
En wat denk je van de spieren die je knieschijf op z'n plek houden.

Tot parallel of net er doorheen is genoeg. Je wordt er sterker door en je benen krijgen extra massa

eindelijk horen ze het es van een proffesionel.......
full-squatten is nergens voor nodig , het sloopt je rug en je knieen alleen maar vlugger :thumb:

Milos Sarcev: ''partial range of motion = partial development, full range of motion = full development.''

Zakken dus...

Toch raar dat uitgerekend jij moet zeggen dat bepaalde spieren evt overbelast zouden kunnen worden. Waarom gaat iedereen er vanuit dat een gewricht niet gemaakt is om gebruikt te worden in zijn volledige bewegingsmogelijk?

De beweging alleen is niet slecht voor je gewrichten.
Maar met de vele kilo's extra op je schouders kan het niet goed zijn om zo diep mogelijk te zakken.
Wat er gebeurt is het volgende:
Als je onderaan de beweging bent komen je bovenbenen op je kuiten daardoor krijg je een soort wigvorming achterin je knie. Daardoor worden je aanhechtingen en pezen overbelast.
Er zijn legio powerlifters die door het vele, zware en diepe kniebuigen hun knieen versleten hebben.
Een maat van mij deed het ook vaak zo. Inmiddels zijn z'n knieen nu zo versleten dat hij 4 keer geopereerd is. Het kraakbeen in 1 van z'n knieen bijna weg is en hij mist in beide knieen 2/3 meniscus.

Ze hebben zo'n steps-bankje staan dat verstelbaar is en perfect de juiste diepte kan aangeven bij een squat. Toch nog een nuttig ding.

De beweging alleen is niet slecht voor je gewrichten.
Maar met de vele kilo's extra op je schouders kan het niet goed zijn om zo diep mogelijk te zakken.
Wat er gebeurt is het volgende:
Als je onderaan de beweging bent komen je bovenbenen op je kuiten daardoor krijg je een soort wigvorming achterin je knie. Daardoor worden je aanhechtingen en pezen overbelast.
Er zijn legio powerlifters die door het vele, zware en diepe kniebuigen hun knieen versleten hebben.
Een maat van mij deed het ook vaak zo. Inmiddels zijn z'n knieen nu zo versleten dat hij 4 keer geopereerd is. Het kraakbeen in 1 van z'n knieen bijna weg is en hij mist in beide knieen 2/3 meniscus.

Me beseffende dat ik met Jarno in discussie ga, en dat dit eigenlijk een eeuwigdurende discussie is. Ik ben het niet helemaal eens met de gedachte dat zeer diep squatten slechter voor je gewrichten. Allereerst is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dit ook werkelijk zo is. Ik ben het met Jarno eens dat er meer druk op de knieen is met een diepe squat, maar deze stress hoeft niet per se meer degeneratie van het kraakbeen te veroorzaken.

Ik denk dat slechte knieen door diep squatten door een aantal factoren komt:
-techniek
-het gebruik van hulpmiddelen zoals kniebandages, riemen voor de rug, etc.
-aanleg van de tiller zelf

Mede door deze punten is het een zinloze discussie, of iemand last heeft van zijn knieen door diep squatten is volgens mij te individueel bepaald. Ik ken een paar oud gewichtheffers die weer helemaal geen last van de knieen hebben.

O ja: dit alles = mening

Volgens mij is het minder diep zakken bij zware gewichten ook mentaal.

Je lichaam denkt dat je niet meer uit die diepe positie gaat geraken dus het remt zichzelf af.
Heb je een rack waarin je de bar kan leggen als je failt, of een spotter?

Dit is een discussie zonder einde. In mijn ogen zijn zowel full, als parallel squat goed mogelijk, hoe zwaar ook.
De stand van je voeten is wel belangrijk. Full ga je beter niet met een wijde stand proberen..

Om ontopic te gaan: Ik denk dat de topic starter gewoon met een stukje 'angst' zit. Dit heeft niks met fysieke restricties te maken, gewoon met de durf om met zware gewichten ook diep te gaan.
Mijn tip: Als je in een rack squat, ga dan 's goed zwaar vanaf de pinnen (quartersquat ja), dan zul je minder angst hebben voor de gewichten, waarbij je nu niet diep 'kunt' gaan.

Ik doe tegenwoordig altijd box squats
en of ik op paralel zit weet'k niet, mss juist niet, mss juist wel ..
Ik haat het om gewoon te squatten zonder te weten wanneer je nu naar boven moet gaan. Ik train ook alleen en als je dan juist zo diep gaat dat je niet meer naar boven kunt..
dus gewoon box squat voor mij :)

Wanneer ik tot parallel squat doe ik bijv. 8 herhalingen.

Daarna wil een heel zwaar setje doen waarmee ik bijv. nog net 5 herhalingen zou moeten kunnen doen. Ik heb dan alleen sterk de neiging minder diep te zakken waardoor ik de 5 herhalingen makkelijk red.... Alleen is dit natuurlijk niet de bedoeling

Hoe pakken jullie dit aan?

als je het niet aankan, dan gebruik je teveel gewicht.

en hoe pak ik het aan? ik ga nooit minder diep :)

in het fitnesscentrum waar ik tegenwoordig train hebben ze een spiegel voor het squatrek, hierdoor is mn techniek en diepte flink verbeterd.

maar in het geval van de topicstarter zou ik zeggen twee goeie spotters erbij zoeken die aan elke kant staan om het gewicht op te vangen mocht het nodig zijn!

Verstand op nul en gewoon gecontroleerd zakken. Als je niet overeind komt laat je bar rustig op de safety's rollen. Kan gebeuren op z'n tijd en hoort er gewoon bij. Wil je leren automatisch parallel te leren squatten ga dan oefenen met een parallel box. Succes.

Zorg dat je een spotter hebt als vangnet en mentale bijstand . Zak gewoon met dat gewicht en als je denkt dat je er bent , ga dan nog wat verder . En dan hard blazen bij het naar boven komen . Lukt het je niet , dan helpt je spotter het gewicht mee te tillen . Neem dan wat minder gewicht . Volgende keer lukt het je dan wel !

Niet squatten, gewoon legpressen.

Terug
Naar boven