XXL Nutrition

[Discussie]Tijd reizen/Teleporteren.

Wel gewoon voor de lol heb ik het snel uitgerekend.

Om het makkelijk te houden gaan we uit van een vlucht van 10h (=36 000s) aan een snelheid van 1000 km/h

De dilatatiefactor is op die snelheid 1.0000055632967053, dus voor de persoon op het vliegtuig is er 36 000/1.0000055632967053 = 35.999,7997224326s voorbijgegaan op de tien uur gezien vanop de grond.

Dus zelf voor de gemiddelde trans-Atlantische is het een meetbaar verschil, al spreken we slechts over 0,2s.

EDIT : Strikt genomen moet je ook corrigeren voor gravitionele roodverschuiving, een vliegtuig op 40,000 voet zit in een zwakker zwaartekracht veld waardoor er een versnellend effect op de tijd zou zijn. Dit is waarschijnlijk verwaarloosbaar echter, maar ik heb geen zin om dat uit te rekenen.

EDIT 2 : Meh, blijkbaar is gravitationele roodverschuiving NIET verwaarloosbaar in die omstandigheden en hangt het er dus sterk van af op welke hoogte men gaat vliegen. Maar het idee is duidelijk denk ik ;-)

Laatst bewerkt:
Wel gewoon voor de lol heb ik het snel uitgerekend.

Om het makkelijk te houden gaan we uit van een vlucht van 10h (=36 000s) aan een snelheid van 1000 km/h

De dilatatiefactor is op die snelheid 1.0000055632967053, dus voor de persoon op het vliegtuig is er 36 000/1.0000055632967053 = 35.999,7997224326s voorbijgegaan op de tien uur gezien vanop de grond.

Dus zelf voor de gemiddelde trans-Atlantische is het een meetbaar verschil, al spreken we slechts over 0,2s.

EDIT : Strikt genomen moet je ook corrigeren voor gravitionele roodverschuiving, een vliegtuig op 40,000 voet zit in een zwakker zwaartekracht veld waardoor er een versnellend effect op de tijd zou zijn. Dit is waarschijnlijk verwaarloosbaar echter, maar ik heb geen zin om dat uit te rekenen.

EDIT 2 : Meh, blijkbaar is gravitationele roodverschuiving NIET verwaarloosbaar in die omstandigheden en hangt het er dus sterk van af op welke hoogte men gaat vliegen. Maar het idee is duidelijk denk ik ;-)

Uiteraard: gravitatie = acceleratie. Gravitatie heeft hetzelfde tijdsdilatie en -contractie effect, en hetzelfde lorentzcontractie effect als acceleratie.

Leuke discussie, de laatste aantal pagina's. :)

Uiteraard: gravitatie = acceleratie.

Een van de meest geniale ingevingen van Herr Albert volgens mij en prachtig als je beginnende hiervan na een paar regeltjes rekenen voor je ogen "kromming van een ruimte = zwaartekracht" ziet verschijnen. Ik was er niet zo ene die vaak in de les zat maar dat moment herinner ik me nog goed :D

het ding is: tegenwoordig zijn er zoveel hypothesen binnen de cosmologie hoe het ganse plaatje in elkaar zou zitten, dus geen voorbarige conclusies trekken, jongens.

in eos stond een tijd terug dat vooruit reizen in de tijd mogelijk zou zijn via de ruimte,echter halen de moderne ruimteschepen maar voldoende snelheid om met een paar sec vooruit te reizen. Als ik meer tijd had zocht ik het wel nog eens op

edit: als terug reizen in de tijd mogelijk was waren er vast al mensen uit de toekomst terug gekomen, dus dat kunnen we al uitsluiten

• Topic Starter Topic Starter
Terug naar het verleden gaan zal waarschijnlijk een slechts minieme kans hebben. Maar de toekomst in zal wél mogelijk gaan worden..
Evenals teleporteren. Je lichaam moet gewoon opnieuw gegeneerd worden op die plek waar je heen gaat.

Terug naar het verleden gaan zal waarschijnlijk een slechts minieme kans hebben. Maar de toekomst in zal wél mogelijk gaan worden..
Evenals teleporteren. Je lichaam moet gewoon opnieuw gegeneerd worden op die plek waar je heen gaat.

Oh geen probleem dus. Hoe wou je dat gaan realiseren?

en je gelooft dit echt? de teleportatie waar jij het over hebt is geen 'echte' teleportatie.
Jij denkt waarschijnlijk aan een poort waar je in stapt en elders een gelijkaardige poort terug uitstapt. Maar deze 2 poorten staan met elkaar in verbinding, en dat is in tegenspraak met de 'definitie' van teleportatie.
echte teleportatie is het volgende:
x////////////////////x
de '///////////' is hier niets, want er is geen verbinding.
de 2 x'en zijn 2 plaatsen in de ruimte (vat het concept ruimte hier breed op), je gaat van het eerste punt naar het 2de punt zonder de ruimte tussenin te doorkruisen.
terwijl die vorm van teleportatie die jij beschreven hebt enkele pagina's terug het volgende doet:
(dematerialisatie, gegevens opslaan op atomair niveau )x---------------------------------------x (rematerialisatie)
de -------------------------------- is een verbinding tussen de 2 ruimte's en bijgevolg is het geen echte teleportatie;)

edit: maar zelfs die vorm die jij beschreven hebt is onmogelijk;) bij de rematerialisatie moet je immers dezelfde atomen creeren en terug samenstellen, en wanneer we in staat zijn atomen uit het niets te creeren, dan zijn we 'god'

Voor mij (en met mij de wetenschappelijke wereld) is dat het geheel aan neurale activiteit van mijn lichaam. Wij ervaren de wereld rondom ons slechts ogenblikkelijk, je kan dus stellen dat alhoewel ons lichaam een vierdimensioneel bestaan heeft (ik besta een eindige tijd) onze ervaring slechts driedimensioneel is (ik ben ik op een welbepaald ogenblik).

De wetenschap (het menselijk verstand) is helemaal niet in staat te 'verklaren' hoe een bewustzijn werkt. Alleen al het feit dat men nog wel eens meent dat een A.I. een bewustzijn is, dat in werkelijkheid niets anders is dan een systeem met een (enorm) aantal triggers, laat dit wel zien. Het omschrijven van het bewustzijn als 'neurale activiteit' verandert niets aan het feit dat we niet kunnen begrijpen wat een bewustzijn precies is. 'Begrijpt' een mens, dan is hij in staat een bepaald fenomeen op te splitsen in een aaneenschakeling van fenomenen, volgens het principe van causaliteit. Doet men dat hier, dan begrijpt men nog steeds het begrip 'bewustzijn' niet.

Vervolgens wordt er dan door de wetenschap gesteld, dat er in 'werkelijkheid' 4 dimensies zijn, doch dat wij mensen er maar 3 'ervaren'. Dat is zoiets als zeggen: er is een god, doch wij mensen zullen 'm nooit zien. De aanname van die 4de dimensie steunt dan, en ik noemde dit eerder al, enkel op het doortrekken van de principes van wetenschappelijke kennisvergaring naar gebieden waar deze resulteert in voor ons mensen totaal onmogelijke uitkomsten.

Ik herhaal: men doet een waarneming, welke wordt bepaald niet enkel door de prikkel zelf, doch ook door de manier waarop wij die prikkel interpreteren, waarna wij uit die waarneming bepaalde conclusies trekken, wederom geheel afhankelijk van onze manier van kennisinterpretatie. Vervolgens stelt deze conclusie, 'de theorie van 4 dimensies' noem ik het maar even, ons in het geheel niet in staat hetgeen deze conclusie voorschrijft te omvatten, te beschrijven, daadwerkelijk te begrijpen. Je kan dan stellen dat enkel ons bevattingsvermogen te kort schiet, maar wie zegt dat onze vooronderstellingen, onze manier van het interpreteren van kennis (waarneming), zorgt voor kennis welke in het geheel overeenkomst met 'de werkelijkheid'?

(Maar dan nog dit: hoe kan je nu stellen, dat wij mensen maar 3 dimensies waarnemen, als je stelt dat tijd de vierde dimensie is? Nemen wij dan geen 'tijd' waar? Het begrip 'tijd' verwijst binnen hetgeen wij kunnen waarnemen wel degelijk naar iets: naar beweging, verandering. Bewoog/veranderde er niets, dan namen wij niets waar, dan bestonden we niet, we zouden ons dan niet bewust zijn. Je bedoelt het wellicht anders, maar zoals je het nu stelt klopt het niet.

Is onze waarneming beperkt tot een ogenblik? Tot welk ogenblik? Je zegt: "ik ben tot een welbepaald ogenblik". Hoe bepaal je dat ogenblik dan? Is dat het zoveelste miljoenste van een seconde, het zoveelste miljardste? Een lijn bestaat uit een oneindig aantal punten, weet je nog? Zo ook een tijdslijn.

Juist doordat men dingen kan herinneren, beleeft men alles nu juist wel in '4 dimensies'. Kon men zich niets herinneren, dan zou men niet bewust zijn, men zou niet bestaan. Echter moet, uiteraard, het begrip '4 dimensies' hier dan anders worden begrepen dan zoals jij dat in bovenstaande post hanteerde. 'Tijd' is hierbij geen dimensie zoals ruimte dat is, waarin men zich naar alle kanten kan voortbewegen, doch waarbinnen men enkel een kant op kan. Eigenlijk moet je in zo'n geval spreken over 2 dimensies: ruimte en tijd.)

Hiervan uitgaande ga ik een uur terug in de tijd (op welke manier dan ook) en kom mezelf tegen. Versie B van mezelf is dan niet ik want het is die collectie materie die mijn lichaam uitmaakt maar op een ander ogenblik en maakt dus op dat moment geen deel uit van mijn bewustzijn. De aanwezigheid van versie B is dus op dat moment irrelevant. Ik ben het dus met je eens dat bewustzijn iets ogenblikkelijks is maar dit heeft volgens mij geen logische inconsequenties als het op tijdrijzen aankomt.

Wiens bewustzijn is het dan? Je doet een (wederom) zeer boude aanname: er zijn 4 dimensies, waarbij wij mensen er slechts 3 waarnemen. Of is het dan ineens geen bewustzijn meer, maar slechts een collectie materie? Als je dat stelt, stel je iets waarvoor je niet alleen geen logische onderbouwing kunt geven, doch ook niet maar de minste aanwijzing. Als dit je antwoord is op de door mij omschreven complicatie, dan zijn we inderdaad uitgepraat.

Tenslotte verwerp ik je stelling dat enkel dat verklaart is wat voor een "normaal" mensen verstand bevattelijk is. De wetenschap hanteert net wiskundige abstractie omdat ons apenverstand niet geschikt ons om ons een voorstelling te maken bij bepaald fenomenen. Deze wiskundige abstracties, getoetst aan experimenten, zijn dan de leidraad om meer te weten te komen over de natuur. Het staat je vrij het daarmee oneens te zijn, maar ik vrees dat je op dat moment elke wetenschappelijke vooruitgang onmogelijk maakt.

Ik ben voor wetenschappelijke vooruitgang, en ben van mening dat de wetenschap tot fantastische dingen in staat is. Doch is ook de wetenschap in haar kennisvergaring beperkt tot de grenzen van onze logica: al haar kennis is immers net als dat van jou en van mij, bebaseerd op de wetten van deze logica.

Deze logica is echter niet in staat een volledig wereldbeeld te schetsen: het komt op meerdere punten met zichzelf in conflict. Je moet niet vergeten: juist ons 'apenverstand' is de geboorteplaats van wetenschappelijke kennis.

trouwens, is materie op zich eigenlijk ook geen dimensie? je kan maar moeilijk een lengte, breedte, hoogte en tijd hebben zonder materie. Je kan namelijk deze 4 dingen niet voorstellen als je geen materie hebt om ze te beschrijven.

trouwens, is materie op zich eigenlijk ook geen dimensie? je kan maar moeilijk een lengte, breedte, hoogte en tijd hebben zonder materie. Je kan namelijk deze 4 dingen niet voorstellen als je geen materie hebt om ze te beschrijven.

Ik denk dat je in dit geval materie juist moet zien als hetgeen bepaald wordt door de '4 dimensies'. De 4 dimensies beschrijven materie. Het is van een andere orde.

en massa, is dat geen dimensie? alles met een lengte, breedte, hoogte, tijd heeft toch ook een massa?

en massa, is dat geen dimensie? alles met een lengte, breedte, hoogte, tijd heeft toch ook een massa?

Dat is weer van een andere orde lijkt me. Massa is weer specifieker dan materie, het is een eigenschap van materie, bepaald (zo meende ik, ik ben zeker geen natuurkundige) door de dichtheid van materie. Dit lijkt me duidelijk geen dimensie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
interessant stukje:) had er iets over gehoord in de les natuurkunde, maar wist niet welke dimensies het precies waren, vandaar dat ik hier vroeg of materie en massa dimensies waren:p

Ik denk dat voor dit topic de Terminator tijdlijn een mooi voorbeeld is.
Mensen die fan en/of bekend zijn begrijpen wel wat ik doe.

Hierbij kan je dus op 2 manieren denken.
1: Kyle Reese + terminator worden teruggestuurd naar 1984 en de opeenvolgende aanslagen op John Connor blijven oplopen. Dit blijft gebeuren, gewoon omdat het gebeurt. Een grote terugkerende actie in de tijd en toekomst.

2:
Tijdlijn 1: Skynet wordt ergens gemaakt in de toekomst, hier is een totaal andere John Connor aanwezig. Toekomstoorlog wordt gewonnen en als 'last resort' wordt een terminator terug gestuurd naar het verleden naar 1984 om Sarah Connor te vermoorden en dus John Connor wordt nooit geboren.
Kyle Reese wordt terug gestuurd in de tijd.

Tijdlijn 2: Kyle Reese wordt terug gestuurd. Door deze gebeurtenis wordt de ontwikkeling van Skynet aanzienlijk versneld omdat de chip + arm van de eerste terminator over zijn gebleven(ontwikkelaar skynet). Judgement Day wordt versneld. Gevolg hiervan is dat een geheel andere John Connor wordt geboren n.a.v. de komst van Reese.

3de tijdlijn: Oorlog gewonnen door mensen. 'Last resort' van Skynet, 1ste en 2de terminator worden terug gestuurd(T-1000). Skynet wordt sneller ontwikkeld + nieuwe aanslag op Connor. Deze aanslagen worden beiden vermeden voor Connor. Judgement Day wordt ook vermeden.

4de tijdlijn: Oorlog gewonnen door mensen. 'Last resort' van Skynet, 1ste(T-800) en 2de terminator worden terug gestuurd(T-1000). Skynet wordt sneller ontwikkeld + nieuwe aanslag op Connor. Deze aanslagen worden beiden vermeden voor Connor. Judgement Day wordt uitgesteld. En nieuwe aanslag begint op Connor d.m.v. de T-X en weer een nieuwe T-800 wordt geherprogrammeerd door Kate Brewster en terug in de tijd wordt gestuurd.
Aanslag op connor wordt ook vermeden maar Judgement Day is toch uiteindelijk uitgevoerd. Zodoende gebeuren ook de gebeurtenissen van T-4 en verder.

Hier worden dus meerdere dimensies 'gemaakt'.

Jaja fanboy, echter waren T-3 en T-4 niet al te geweldig. :D

Terug
Naar boven