XXL Nutrition

Reizen naar de toekomst kan en zal gebeuren" (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dat de tijd langzamer gaat als je de lichtsnelheid benadert is geen nieuws. Het gaat dus eigenlijk meer om de vraag of we ooit een ruimteschip kunnen maken dat de lichtsnelheid benadert.
 
Dat de tijd langzamer gaat als je de lichtsnelheid benadert is geen nieuws. Het gaat dus eigenlijk meer om de vraag of we ooit een ruimteschip kunnen maken dat de lichtsnelheid benadert.

hoe hard gaat jou auto??? tunen??? wellicht komen we dan in de buurt???





:D
 
Hoe 'nieuw' is dit nieuws, is dit niet wat Hawking in al z'n boekjes heeft verteld?

veel theorieën van Einstein zijn al ontkracht of verbeterd.

Ontkracht? Als in: quantumzwaartekracht etc, of: Einstein zat er helemaal naast?

gaan atomen/moleculen zich niet heel anders gedragen onder invloed van zulke krachten.

dus dan zouden organisme stoffen er niet echt best vanaf komen lijkt mij...

Ander probleem: voor de ontwikkeling van een embryo is het zwaartekrachtveld van de aarde nogal belangrijk, hoe ga je dat nabootsen?

Ja correct, in ruimte is er geen zwaartekracht om je naar beneden te trekken. Je zou het niet voelen want het trekt je schip gelijk mee met jezelf.

In de ruimte geen zwaartekracht? Toch vreemd dat ze het gebruiken om satellieten te katapulteren.

waarom zou je massa groter of kleiner worden als je de snelheid van het licht nadert???

Omdat dat nu eenmaal zo werkt :D Met het toenemen van je snelheid neemt je massa toe. Volgens mij ook de reden dat je niet met de lichtsnelheid kunt reizen: je massa is dan oneindig groot. Natuurwet. Waarom? Geen idee, weet ook niet of daar sluitende theorieën over bestaan. Waar is EQ_909 als je 'm nodig hebt? :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik ga me aanmelden op het wetenschapsforum :mad: en stop met BB. ik word wetenschapper :D
 
Ik ben de omgekeerde weg gegaan. Ik ben wetenschapper en zit nu op een BB forum :D
 
Omdat dat nu eenmaal zo werkt :D Met het toenemen van je snelheid neemt je massa toe. Volgens mij ook de reden dat je niet met de lichtsnelheid kunt reizen: je massa is dan oneindig groot. Natuurwet. Waarom? Geen idee, weet ook niet of daar sluitende theorieën over bestaan. Waar is EQ_909 als je 'm nodig hebt? :(

Hoe kan je massa nou groter worden als je snel gaat? Dus als ik hard ren dan weeg ik ineens meer?

Je zal wel dichtheid bedoelen ipv massa.
 
Hoe kan je massa nou groter worden als je snel gaat? Dus als ik hard ren dan weeg ik ineens meer?

Je zal wel dichtheid bedoelen ipv massa.

vroeg ik mij ook af
 
Hoe kan je massa nou groter worden als je snel gaat? Dus als ik hard ren dan weeg ik ineens meer?

Je zal wel dichtheid bedoelen ipv massa.

Nee. Massa. Volgens mij zelfs uit 'de klassieke vergelijking' te halen.
E=mc^2. c^2 is vaststaand en als je weet dat E naar oneindig gaat bij het bereiken van de lichtsnelheid, moet m dat dus ook doen. Fotonen zijn 'niet voor niks' massaloos.

But correct me if I'm wrong.
 
lichtsnelheid - eigen snelheid = tijd

Maar stel dat je met "bijna" lichtsnelheid rond de aarde zou bewegen.... de aarde beweegt zelf ook al met behoorlijke snelheid door het heelal, en misschien beweegt het heelal ook wel ten aanzien van nog iets anders... dus het blijft allemaal een beetje vaag
 
Laatst bewerkt:
Nee. Massa. Volgens mij zelfs uit 'de klassieke vergelijking' te halen.
E=mc^2. c^2 is vaststaand en als je weet dat E naar oneindig gaat bij het bereiken van de lichtsnelheid, moet m dat dus ook doen. Fotonen zijn 'niet voor niks' massaloos.

But correct me if I'm wrong.

Ik snap je beredenering, maar leg eens uit dan, hoe kan massa ineens groter worden? Gaan atomen zich spontaan delen bij hogere snelheden? Massa kan niet ineens méér worden puur door het te versnellen, het kan alleen een grotere dichtheid krijgen.
 
Je weet dat de "G" in g-kracht staat voor zwaartekrachtversnelling? ;)

Ah dacht dat G stond voor hoe het voelde in vergelijking me da de zwaartekracht op aarde aanvoelt. En dus niet dat het door zwaartekracht komt maar gewoon even zwaar aanvoelt.
 
Dat massa toeneemt wanneer deeltjes de snelheid van het licht naderen is in experimenten met elektronen en protonen bewezen. Massa = relatief.
 
Dat massa toeneemt wanneer deeltjes de snelheid van het licht naderen is in experimenten met elektronen en protonen bewezen. Massa = relatief.

Inderdaad en daarom wordt er ook altijd onderscheid gemaakt tussen rustmassa en relativistische massa.
 
Allemaal zo'n slimme mensen hier, vind het zelf zo iets vaags om echt te begrijpen eigenlijk.
 
Maar het is onmogelijk dat een atoom zich uit zichzelf vermenigvuldigd! Dat is hetzelfde als een blik tonijn zichzelf zien vermenigvuldigen als je hem hard weg gooit. :D

Misschien neemt de massa toe, maar dan waarschijnlijk door fusie met andere deeltjes ofzo.
 
Maar het is onmogelijk dat een atoom zich uit zichzelf vermenigvuldigd! Dat is hetzelfde als een blik tonijn zichzelf zien vermenigvuldigen als je hem hard weg gooit. :D

Misschien neemt de massa toe, maar dan waarschijnlijk door fusie met andere deeltjes ofzo.

Nee, massa is gewoon relatief. De relativistische massa valt te berekenen door (rustmassa) / sqrt(1 - (v/c)^2).
 
Vetgedrukte: ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar klokken lopen toch wel degelijk niet gelijk in satellieten met die op aarde (atoomklokken). Daarom moet men die klokken ook steeds bijstellen, anders zou bijv. GPS nooit werken.

Dit is het effect van spacetime. De snelheid van tijd is dus (naast relatief aan de snelheid van het licht) ook relatief aan de kracht van de zwaartekracht nabij een groot hemellichaam.

Een astronaut die wat rondjes rond de aarde maakt is daarom ook iets minder oud geworden (fractie van een seconde en relatief tot de tijd op aarde) dan wanneer hij op aarde was gebleven.
Dat is dus precies wat ik zeg maar je interpreteerde het verkeerd ;)

E= mc^2
C is een constante
Dus wanneer je meer energie erin stopt, zal uiteindelijk dus de massa ook groter worden.
Energie en massa kunnen immers ook in elkaar omgezet worden(atoombom of tegenovergestelde, big bang)


Maaaar, als fotonen geen massa hebben, hoe kan zwaartekracht dan invloed erop uitoefenen? Ik snap dat electromagnetische velden het wel zowiezo wel doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus precies wat ik zeg maar je interpreteerde het verkeerd ;)
Tja daar was het ook vatbaar voor, want de uitspraak dat de ene niet langzamer loopt dan de andere is fout of juist afhankelijk van hoe je het bekijkt ;)

Fotonen hebben geen massa maar zijn idd elektromagnetische straling en die is dus wel onderhevig aan de zwaartekracht. Daardoor kan licht bijv. ook niet ontsnappen aan een zwart gat.
 
Of het licht kan afbuigen door invloed van sterren met grote zwaartekracht, komt veel voor.
 
Back
Naar boven