Fitness Seller

Discussie : Valsalva maneuver

Peiling Peiling Wat is de betere ademhalingsmethode bij krachttraining?

• eccentrisch inademen, concentrisch uitademen

Stemmen: 13 40,6%
  • valsalva maneuver

Stemmen: 19 59,4%

• Totaal stemmers
    32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp dat jullie met Valsalva maneuver druk op je kop zetten bedoelt. Binnen de fysiotherapie en (voor de belgen) kinétherapie wordt valsalva gebruikt voor hele andere zaken. Om bijvoorbeeld neurologische aandoeningen (hernia nucleï pulposis) te diagnostizeren. Hierbij word dan geen druk op het hoofd gezet maar op de onderrug. Alsof je op het toilet zit en met grote kracht "nelson" eruit wilt krijgen...

Wanneer je die "valsalva techniek" gebruikt, gebruik je puur het overflow principe. En overflow is er in vele vormen en mate. Zoals gekke bekken trekken tot die valsalva. Ik vind dat je best die valsalva overflow mag gebruiken, als dat je helpt om je gewicht te drukken. Maar dat je moet letten op de druk die je opbouwt en dat dit blijft tussen de veilige grenzen.

Om echt effectief meer zuurstof te gebruiken, gebruik dan het pursed lip breathing. Uit onderzoek blijkt dat deze techniek het inspiratoir reserve volume te vergroten.

Kortom: Valsalva is:
1. een foute benaming
2. een overflow principe
3. niet effectief voor meer zuurstof

vasalva.als dat zo het :D doe gewoon wat mijn body zegt dat ik moet doen ;)

• Topic Starter Topic Starter
leGionellz zei:
Ik adem uit tijdens het krachtzetten, simpelweg om de reden dat gespannen spieren en longen vol lucht een dubbele belasting betekent op je longwanden, dit schijnt absoluut niet goed te zijn, zeker niet als je echt zwaar traint.

kan je dan verklaren waarom honderdduizenden krachtsporters geen last hebben van longscheuren of klaplongen of iets dergelijks?

leGionellz zei:
En zo een rood doorlopen hoofd kan nooit goed zijn volgens mij, zeker niet als het vaak gebeurt. Voornamelijk bloeddruk lijkt me een issue in deze en idd eventuele overdruk op bepaalde aders...

Deejay_Spike zei:
Haykowsky et al. (1) revealed that cerebral arterial stress is substantially lower when resistance exercise is performed with a VM, rather than without. This was due to the SBP increase being accompanied by the increased ICP, the latter, in effect, canceling out the effects of
the former. A similar finding was revealed for left ventricular wall stress (2). Taken together, these findings seem to reveal a paradoxical cardioprotective effect during resistance training.

als het heel intensief word, bij oa bench, squat, chins, dips, neckpress, cruls, crunches, enz enz... KAN ik NIET ademen. want alles van mn aandacht gaat dan naar mn oefening. ik kan wel achter adem happen. maar uitademen niet
dan kan het me niet schelen hoe die knappe meid is die staat te steppen. Of hoe het gaat verder lopen tssn ik en een meid die ik wel zie zitten.
enige dat telt is dat mn oefening lukt.

ik pas ook bijna altijd het valsalva maneuver toe, simpel door het feit dat ik dan sterker ben, en dat ik een veel stabielere basis heb bij bv bench of stabieler sta bij bv squat

mja, als ik tijdens een setje van 10 reps oid niet ademn val ik flauw :D
bij een 1rm-poging, bijvoorbeeld bench, ga ik liggen, plaats m'n handen op de bar, adem een paar keer diep in en uit, dna hele longen vol, bar laten zakken, en dan tijdens het uitstoten komt de lucht weer naar buiten door het gepers en gekreun

Volgens mij heb ik het al eens gepost? maar nog maar een keer dan

POINT/COUNTERPOINT: Is the Valsalva Maneuver a Proper Breathing Technique?

Brian W. Findley, MEd, CSCS, *D

Palm Beach Community College Boca Raton, Florida

Tedd Keating, PhD, CSCS

Manhattan College Riverdale, New York

THE VALSALVA MANEUVER (VM), or the act of exhaling against a closed glottis, is the natural response to static or heavy lifting tasks. Although it is true that the VM results in a pronounced systolic blood pressure response (SBP), there are several potential advantages to a brief breath-hold during resistive exercise. Some are performance-related; still others address the very safety concerns of those who contraindicate the VM.

The fear of damage to the cardiovascular system has led most trainers and therapists to urge against any breath holding during resisted exercise. In light of recent evidence, however, this may be largely unjustified.

Concurrent with the increase in SBP, the VM causes increased intrathoracic pressure (ITP), intracranial pressure (ICP), and intra-abdominal pressure (IAP). A recent study by Haykowsky et al. (1) revealed that cerebral arterial stress is substantially lower when resistance exercise is performed with a VM, rather than without. This was due to the SBP increase being accompanied by the increased ICP, the latter, in effect, canceling out the effects of the former.

A similar finding was revealed for left ventricular wall stress (2).

Taken together, these findings seem to reveal a paradoxical cardioprotective effect during resistance training.

The VM may also offer an orthopedic benefit. Intra-abdominal pressure is also increased with breath holding, especially when combined with abdominal and intercostal contractions. This is important during lifting tasks such as the squat or Romanian deadlifts, which result in compression of the intervertebral discs. Much like a weight belt, the VM results in a healthy decompression, which may help prevent lumbar injury.

From a performance standpoint, the increased IAP and ITP may together serve to stabilize and strengthen efforts of musculature attached to the trunk. Additionally, the VM is a practical necessity in movements such as the front squat, push press, and squat clean, wherein the bar is supported on the front deltoids and clavicles. Exhaling too early during these movements can cause the lifter to either lose the bar or expend far too much lumbar effort in an attempt to save the lift.

Finally, the VM is a near impossibility to avoid in efforts exceeding 80% maximum ventilatory capacity. These considerations combined create a strong argument for allowing at least a brief VM during resistance training movements.

References Return to TOC

1. Haykowsky, M., D. Eves, D. Warburton, and M. Findlay. Resistance exercise, the Valsalva maneuver, and cerebrovascular transmural
pressure. Med. Sci. Sports Exerc. 35:65–68. 2003. [PubMed Citation]

2. Haykowsky, M., D. Taylor, K. Teo, A. Quinney, and D. Humen. Left ventricular wall stress during leg-press exercise performed with a
brief Valsalva maneuver. Chest. 119:150–154. 2001. [PubMed Citation]

ik heb me hoofd ook al een keer opgeblazen, en het krachtverschil door je adem in te houden lijkt me niet relevant genoeg om het nog een keer te riskeren.

Valsalva!
Een tegenargument zou ik echt niet weten..er werd gesproken over bloeddrukstijging..maar ik heb in een artikel(referentie weet ik nie meer) dat dit maar een tijdelijke hypertensie is die naar zijn oorspronkelijke niveau teruggaat kort na de training EN er geen significante negatieve effecten eraan gekoppeld zijn!
Al moet ik wel toegegeven dat dit de snelste manier is om energie te verliezen..maar ja wie doet nu setjes van 12 herh. met max.gewichten?! :D

The_Oak zei:
Ik begrijp dat jullie met Valsalva maneuver druk op je kop zetten bedoelt. Binnen de fysiotherapie en (voor de belgen) kinétherapie wordt valsalva gebruikt voor hele andere zaken. Om bijvoorbeeld neurologische aandoeningen (hernia nucleï pulposis) te diagnostizeren. Hierbij word dan geen druk op het hoofd gezet maar op de onderrug. Alsof je op het toilet zit en met grote kracht "nelson" eruit wilt krijgen...

Wanneer je die "valsalva techniek" gebruikt, gebruik je puur het overflow principe. En overflow is er in vele vormen en mate. Zoals gekke bekken trekken tot die valsalva. Ik vind dat je best die valsalva overflow mag gebruiken, als dat je helpt om je gewicht te drukken. Maar dat je moet letten op de druk die je opbouwt en dat dit blijft tussen de veilige grenzen.

Om echt effectief meer zuurstof te gebruiken, gebruik dan het pursed lip breathing. Uit onderzoek blijkt dat deze techniek het inspiratoir reserve volume te vergroten.

Kortom: Valsalva is:
1. een foute benaming
2. een overflow principe
3. niet effectief voor meer zuurstof

pursed lip breath movement : is dat nu een valsalva, want dat doe ik vaak..om langer mijn adem te behouden bij eccentrische beweging(bv daling bij bench) druk ik mijn lippen op elkaar en blaas ik uit door een klein gaatje ertussen

sta ik nooit bij stil eigenlijk, maar houdt wel altijd mn adem in, kan ik me beter concentreren heb ik het id, dus valsalva?

Het adem inhouden is iets wat ik vrij automatisch doe als ik lager in de reps ga en heel zware gewichten ga pakken. Heb me er lang schuldig over gevoeld, maar nu niet meer.

Het plaatsen van deze info heeft me wel iemand laten vragen juist wel door te ademen.. ze was extreem bijziend en had last van loslatende netvliezen door te hoge druk. Ze was mede daarom met zware KT gestopt.

post #27

THE VALSALVA MANEUVER (VM), or the act of exhaling against a closed glottis

Nu niet direct ergens ander aan denken, maar de glottis is de spleet tussen de stembanden. Deze word tijdens de vasalva gesloten en heeft dus niets te maken met uitademen tussen op elkaar geperste lippen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik heb het al ergens gezegd maar je gebruikt beide, bij squat en military press bijvoorbeeld hou je de adem eerst vast (uitzetten borstkas fixeert namelijk de wervelkolom) voorbij het moeilijkste punt begin je dan met rustig uitademen.
Sommige oefeningen adem je meteen rustig uit. ;)

Ergogenics 7-1-2005 zei:
Altijd blijven ademen

Het is één van de eerste dingen die ze je vertellen als je gaat trainen. 'Door-ademen tijdens je setjes. Niet je adem inhouden. Nooit doen. En al helemaal niet als je de benen doet.' Als je dit stuk leest, dan weet je waarom. (Arch Phys Med Rehabil. 1995 May;76(5):457-62.)

Tijdens setjes loopt de bloeddruk behoorlijk op. Houd je je adem in - officiële term: closed glottis Valsalva - dan neemt de bloeddruk nog verder toe. Veel verder. De tabel hieronder vertelt de bloeddruk bij verschillende krachtsporters tijdens de sets, terwijl ze doorademen en als ze hun adem inhouden. Het is, ehm, griezelig.

Nog niet zo lang geleden vertelde een cardioloog dat eigenlijk iedere krachtsporter zich moest laten onderzoeken of hij geen aneurysme had. [ http://www.ergogenics.org/valsalva.html ] Als je die tabel hieronder ziet, dan wordt dat ineens stukken minder overdreven.

Dat geldt dubbel en dwars voor de verhalen over sporters die in elkaar zakken omdat ze efedra hebben gebruikt. Of over sporters met dichtgeslibte vaten.

u6s7Woi2eS0KYCwL5LL63Fq_Z1pYDKqt.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven