- Waardering
- 6
Ik begrijp dat jullie met Valsalva maneuver druk op je kop zetten bedoelt. Binnen de fysiotherapie en (voor de belgen) kinétherapie wordt valsalva gebruikt voor hele andere zaken. Om bijvoorbeeld neurologische aandoeningen (hernia nucleï pulposis) te diagnostizeren. Hierbij word dan geen druk op het hoofd gezet maar op de onderrug. Alsof je op het toilet zit en met grote kracht "nelson" eruit wilt krijgen...
Wanneer je die "valsalva techniek" gebruikt, gebruik je puur het overflow principe. En overflow is er in vele vormen en mate. Zoals gekke bekken trekken tot die valsalva. Ik vind dat je best die valsalva overflow mag gebruiken, als dat je helpt om je gewicht te drukken. Maar dat je moet letten op de druk die je opbouwt en dat dit blijft tussen de veilige grenzen.
Om echt effectief meer zuurstof te gebruiken, gebruik dan het pursed lip breathing. Uit onderzoek blijkt dat deze techniek het inspiratoir reserve volume te vergroten.
Kortom: Valsalva is:
1. een foute benaming
2. een overflow principe
3. niet effectief voor meer zuurstof
Wanneer je die "valsalva techniek" gebruikt, gebruik je puur het overflow principe. En overflow is er in vele vormen en mate. Zoals gekke bekken trekken tot die valsalva. Ik vind dat je best die valsalva overflow mag gebruiken, als dat je helpt om je gewicht te drukken. Maar dat je moet letten op de druk die je opbouwt en dat dit blijft tussen de veilige grenzen.
Om echt effectief meer zuurstof te gebruiken, gebruik dan het pursed lip breathing. Uit onderzoek blijkt dat deze techniek het inspiratoir reserve volume te vergroten.
Kortom: Valsalva is:
1. een foute benaming
2. een overflow principe
3. niet effectief voor meer zuurstof

doe gewoon wat mijn body zegt dat ik moet doen